• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spada start productie Codatronca

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 maart 2008 om 16:11 – 28 Reacties

Spada TS Codatronca


Het Italiaanse designhuis Spadaconcept heeft meegedeeld te zijn begonnen met de productie van hun Shooting Break, de Spada TS (Turismo Sportivo) Codatronca.

De auto, die, samen met de Vandenbrink GTO, voorkwam in de coachbuilding-top 10 van autoblog.com levert volwassen prestaties. De eerste berichten spraken van 700 pk en een top van 355 km/u. Dit is een beetje teruggeschroefd naar ‘meer dan 600 pk’ en een top van ‘meer dan 340 km/u’.

De auto voldoet aan de FIA GT1-reglementen en is ook nog eens lief voor het milieu, met een optionele ombouw naar E85-biobrandstof. Als uitgangspunt voor het design zijn de creaties van mede-oprichter Ercole Spada uit de jaren ’60 genomen. Spada werkte vroeger als designer bij onder andere Zagato, waar hij werkte aan de Alfa Romeo Giulietta SZ, TZ1 en TZ2.

De naam Codatronca is overigens afgeleid van de vorm van de auto: ‘Coda Tronca’ is Italiaans voor ‘afgeknotte staart’. De nadruk van de bolide ligt op aerodynamica, lichtvoetigheid en handling. Op 24 maart zal de Spada officieel gepresenteerd worden tijdens het ‘Top Marques’-evenement in Monte Carlo, Monaco.

Spada TS Codatronca

PRESS RELEASE
Turin, 17th March 2008
After three months of tests and trials Spadaconcept – the
Italian design studio founded by Paolo Spada (former designer at
Smart and Honda) together with his father Ercole, (former chief
designer at Zagato and BMW), Domiziano Boschi (former Mc Kinsey) and
Wojtek Sokolowski – has launched the production of its supercar, the
Spada TS Codatronca. With this car Spadaconcept cherishes and revives
the important heritage of Ercole Spada and the philosophy which
characterized each of his creations. The company’s vision is centered
on “functional design”, which, according to Ercole Spada, means to
express the functionality of an object through its shape. Following
this vision Spadaconcept came up with a genuinely breaking product,
something bold an daring. Far from creating a show car where anything
is allowed, Spadaconcept has worked creatively but within strict
feasibility constraints, in order to reach the quality standards of a
niche, handcrafted production. The performance of this car is
maximized by introducing aerodynamic lines such to mould a light and
essential body. The result is an extremely stable and manageable car,
able to achieve good racing performances by exploiting at the best
the power of its engine, with an original and nimble shape and
essential but elegant interiors.
The first version, named TS (Turismo Sportivo), is a car with a
naturally aspirated engine with more than 600 HP with race
performances. Despite the focus at Spadaconcept wasn’t on “pure”
power but rather on aerodynamics, lightness and handling, this car
can still reach more than 340 km/h due to a short ratio gearbox and
complies with the FIA GT1 regulations. Care for environmental issues
has resulted in SpadaVettureSport’s decision to add to the menu an
ad-hoc “converter kit” which allows fueling the car with E85 green
fuel, with a slight increase in torque and power.
With this new sport car Spadaconcept aims at reviving the
philosophy that inspired Ercole Spada’s past models, in an attempt to
combine aesthetics with functionality and racing performances. This
new model is the latest evolutionary step of the truncated tail –
“coda tronca” in Italian. The typical and aerodynamic shape which
Spada had introduced with the Alfa Romeo Giulietta SZ, TZ1 and TZ2 in
the 60’s – gives this new car unique and nimble lines which bring in
lightness and aerodynamics improving performances.
TS Codatronca, will be produced and commercialized by
SpadaVettureSport – a company created and controlled by Spadaconcept
– in collaboration with a team of selected technical, industrial and
commercial partners. SpadaVettureSport has aggregated highest level
knowledge and expertise around this project by establishing strategic
alliances mainly with small firms located in the district of Turin
with great past histories and amazing skills. These partners have
great tradition and specialization and allow SpadaVettureSport to
combine the “best of breed” in technology with the tradition and
“saper fare” – i.e. the Italian for know how – of Italian small
firms. The industrial partner FS Group (a firm based near Turin, who
has already realized prototypes for Mercedes, Smart, Range Rover)
will realize the body, using material supplied by Elantas Camattini,
and PPG. The partner Italtecnica (a small firm located in Cambiano,
near Turin, already involved in the tuning of Paris-Dakar and Le mans
cars for Peugeot) will work on braking system, suspensions and engine
upgrade, Sparco – the manufacturer of tuning products based in Turin
– will supply seats and other interior items, Pirelli and OZ Racing
will provide respectively tyres and wheels, while Alcantara S.p.A.,
the italian company that produces the omonymous and unique material,
has selected a tailored Alcantara® for the interiors. AIM-sportline
will give the board-instrumentation, that thanks to the great
expierence in the racing world, will even permit the storage of more
than 80 hours of telemetry datas. Meccaniche Veloci will supply the
dedicated on-board watch named “QuattroValvole”.
For the launch of this supercar SpadaVettureSport has signed a
co-branding and co-marketing agreement with AZNOM, a small company
based in Monza operating in the production of accessories and luxury
items, who will realize and commercialize a line of amenities with
the Codatronca brand. The agreement signed by SpadaVettureSport and
AZNOM has a long term perspective and involves joint efforts to
approach the market.
The Codatronca TS version will be presented in world première
the next 24th april in Montecarlo. According to SpadaVettureSport the
TS version is a first step which will be shortly followed by others
upcoming. The more powerful TSS version – Turismo Super Sportivo –
which is already under test at SpadaVettureSport, will be launched at
the end of 2008. In order to realize this unique car Spadaconcept and
SpadaVettureSport have put in place a manufacturing system such as to
meet the quality standards typical of niche, handcrafted production.
In the present of Spadaconcept there is a strong focus on the
core business – consulting and design of niche cars, motorbikes and
accessories like helmets, seats, etc. – but looking to the future,
the company has started to explore new fields, especially bio-ethanol
powered cars and it is currently working in the development of an
Environmental Friendly Vehicle (EFV).

Ook interessant!

  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • productie Tesla Semi
    Productie Tesla Semi start vanaf 'dit' moment
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • Start GP Saudi-Arabië 2022: Verstappen naar P3!

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

codatronca, spada, Supercars

Vorig bericht: « Nissan Maxima gelekt
Volgend bericht: Column nu: Vrouwen kunnen niet rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Omar zegt

    18 maart 2008 om 16:15

    Is dit nou de productie versie?

    Login om te reageren
  2. Jos zegt

    18 maart 2008 om 16:15

    Ik vind de achterkant een beetje bizar… maarja, eerst maar eens kijken hoe het er in het echt uit zal zien.

    Login om te reageren
  3. LJ zegt

    18 maart 2008 om 16:16

    de voorkant is erg mooi maar die achterkant..GADVERDAMME! echt niet normaal lelijk..helpt dat nou om de aerodynamica te verbeteren?:|

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    18 maart 2008 om 16:19

    Wordt de snelheid nou op de achterkant getoond?!

    Ik vind het een erg, ehm, aparte auto. Niet uitgesproken lelijk in ieder geval, maar ook niet mooi. Het aparte laat de balans dan toch weer naar de positieve kant uitslaan.

    Komt dit ding eigenlijk gelimiteerd beschikbaar, of wordt het: Vraag = Productie?

    Login om te reageren
  5. Racer X zegt

    18 maart 2008 om 16:28

    De bochel mag aan de achterkant wel wat ronder afgewerkt worden, conform de rest van het ontwerp. Verder vind ik ‘m aan de voorkant wel mooi, maar aan de achterkant toch te weinig subtiel.

    Login om te reageren
  6. ferrarifreak zegt

    18 maart 2008 om 16:30

    is dit street legal?

    Wat mij betreft is dit ding al niet street legal omdat die ZOOO lelijk is!

    Login om te reageren
  7. ELB zegt

    18 maart 2008 om 16:38

    Ik vind em van alle kanten mooi BEHALVE van de zijkant!

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/13/shooting-break-spada-ts-codatronca

    Maar hij staat toch op een Corvette C06 basis? Is toch een interessant detail toch?

    Login om te reageren
  8. Omar Pasha zegt

    18 maart 2008 om 16:39

    @Omar
    wat neem je mijn naam over

    en een lelijke achterkant van die auto

    Login om te reageren
  9. K-Kalkan zegt

    18 maart 2008 om 16:39

    DAMN hoe lelijk kan je een achterkant maken?

    Login om te reageren
  10. marnik zegt

    18 maart 2008 om 16:52

    Die achterkant is juist super mmoi , langs de ziujkant trekt hij inderdaad op niks …

    Login om te reageren
  11. Damoklets zegt

    18 maart 2008 om 16:53

    Hmm, ik weet het eigenlijk niet zo goed.

    Apart is het zonder twijfel. Ook een volkomen eigen identiteit kun je ze niet onthouden. Maar of ik het nou mooi kan vinden weet ik nog niet.

    Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat wanneer je zo’n gevaarte opeens zou zien rijden tussen de relatief grijze massa, dat het wel een hoge wow-factor heeft…

    Login om te reageren
  12. vrouwen acher het stuur......bloed aan de muur! zegt

    18 maart 2008 om 16:54

    hiermee wil je niet door de politie achtervolgd worden:
    ”Maar meneer ik reed 120!
    “Uw AUTO zei van niet!”

    Hiermee kom je gewoon niet onder een boete uit want je zal altijd te hard rijden met zo’n auto.

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 maart 2008 om 17:09

    Heeft ‘ie wel genoeg kofferruimte?
    LOL

    Echt een bijzonder apparaat. En voor zo’n speedmonster niet eens heel lelijk!

    Login om te reageren
  14. DJD zegt

    18 maart 2008 om 17:13

    jammer van die plooi achterop. voor de rest een mooi karretje

    Login om te reageren
  15. Rob zegt

    18 maart 2008 om 17:15

    En wat is de status van de Vandenbrink GTO autobloggers?

    Login om te reageren
  16. Dink zegt

    18 maart 2008 om 17:38

    Gave websites ook:

    http://www.spadaconcept.com/home_page.html

    http://www.spadavetturesport.com/svs.php

    Login om te reageren
  17. Chorizo zegt

    18 maart 2008 om 18:28

    Thx Dink!

    Dit ontwerp is gewoon koeler dan koel, hoe Ercole zo vooruitstrevend kan blijven zijn.. Echt knap.

    Login om te reageren
  18. epo zegt

    18 maart 2008 om 18:31

    Van mij hadden enkel de koplampen iets verder naar de zijkant mogen zitten, verder vind ik ’t een mooi ding.

    Login om te reageren
  19. Dink zegt

    18 maart 2008 om 18:33

    Die gast ontwierp de Dromos en de Alfa TZ! Echt geen kleine jongen.

    Mail de Spada’tjes even voor info en je krijgt alle persberichten in je mailbox ;)

    “. . . Alfa Romeo Giulietta SZ, TZ1 and TZ2 . . . “, om dat nu zo letterlijk over te nemen. Op m’n eerste link staat onder ‘History’ wat Spada ontworpen heeft.

    Login om te reageren
  20. Carabo zegt

    18 maart 2008 om 18:34

    Typisch Spada ontwerp :)

    Heerlijk ‘off beat’ ontwerp, achterkant is weinig subtiel maar het toont wel van durf. Die afgekapte achterkant is ook een thema wat hij heeft gebruikt in de tijd dat hij bij Zagato zat.

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    18 maart 2008 om 20:42

    Laat maar komen, ik mag ’t ontwerp wel!

    Login om te reageren
  22. Bas zegt

    18 maart 2008 om 20:55

    En dit komt gewoon op de weg?

    GEWELDIG!!!

    Wat een emotie straalt die auto uit…super….hebben dat ding …NU! (hier dermee!)

    Login om te reageren
  23. Ice zegt

    18 maart 2008 om 23:03

    Heel aardig idd van de meeste kanten. Zijkant klopt echter niet, te kleine wielen lijkt het wel

    Login om te reageren
  24. floryn zegt

    18 maart 2008 om 23:42

    ik vond en vind m super heerlijk weer eens iets anders

    Login om te reageren
  25. Luc zegt

    19 maart 2008 om 09:41

    Kan me niet voorstellen dat iemand dit wilt hebben

    Login om te reageren
  26. Baztrd zegt

    19 maart 2008 om 11:39

    Brute bak! Ik vind het gewaagde ontwerp wel geslaagd, weer eens wat anders. Maar, wat moet zoiets kosten dan?

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    19 maart 2008 om 12:38

    Ik denk dat ze die ‘afgeknotte staart’ toch nog zullen weghalen. Dan zal het wel knap zijn.

    Login om te reageren
  28. chorizo zegt

    19 maart 2008 om 12:59

    @Esprit
    Die staart maakt het hem net. Er zou overigens ook een competitieversie komen, ben benieuwd..

    @Baztrd
    Nog geen prijs bekend, maar de Castagna Aznom zou vanaf 1.000.000 Euro gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North