• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyshot: Nissan GT-R Le Mans [updated]

Auteur: robbie, gepost 27 december 2008 om 13:03 – 31 Reacties

Nissan GT-R Le Mans Spyshot


In november wisten we al te melden dat Nissan druk bezig zou zijn met het ontwikkelen van een 600 pk sterke Le Mans racer op basis van de GT-R. En nu hebben we de eerste spyfoto en meer informatie voor jullie!

De foto is een beetje vaag, maar de ‘experts’ gaan er vanuit dat de GT-R die we hier zien voldoet aan de FIA GT1 specs en dus deel zal kunnen nemen aan bijvoorbeeld het FIA GT kampioenschap, Le Mans, LMS en ALMS. De grootste verrassing vinden we overigens onder de motorkap. Want de 3.8 V6 heeft naar grote waarschijnlijkheid plaats moeten maken voor een V8 (waarschijnlijk de 4.5 liter VK45DE). Dat is dezelfde motor die ook al te vinden is in de GT-R GT500.

Deze snelle variant van de GT-R zal in 2 varianten op de markt komen. Een homologatievariant voor de openbare weg met 542 pk en een totale oplage van slechts 300 stuks. En uiteraard de raceversie die rond de 600 pk zal hebben. Het is nog niet duidelijk of we de GT-R dit jaar al op Le Mans kunnen verwachten. Persoonlijk denk ik van niet, aangezien in 2010 een nieuw GT1 regelement ingevoerd zal worden.

Nissan zal 2009 naar verwachting dus voornamelijk gebruiken om de auto te ontwikkelen en tests uit te voeren. Misschien dat er zelfs al een enkele race gereden zal worden. En in 2010 zullen ze dan proberen om een gooi te doen naar de GT1 overwinning op Le Mans. Die ging de afgelopen jaren trouwens naar de Aston Martin DBR9 (2007, 2008) en Corvette C5.R/C6.R (2004, 2005, 2006). (via: gtrcenter.net)

UPDATE: Uit het Japanse AutoSport Magazine komen de volgende spyshots, die de GT-R Le Mans nog een stuk duidelijker laten zien. (via gtrblog)

Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot

Ook interessant!

  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • hightech Nissan GT-R
    Hightech Nissan GT-R wordt níet elektrisch
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

gt-r, le-mans, Nissan, Racing, spyshot

Vorig bericht: « Revenge Designs GTM Super Car
Volgend bericht: Oud-ministers: Kilometerheffing werkt niet! »

Lees Interacties

Reacties

  1. wapz zegt

    27 december 2008 om 13:06

    Allemaal mooie verhalen, maar grote kans het allemaal ook de ijskast ingaat. Of maakt Nissan mooie centen?

    Login om te reageren
  2. Aston Martin zegt

    27 december 2008 om 13:07

    Nice, ziet er weer goed uit.

    Login om te reageren
  3. Dennism6 zegt

    27 december 2008 om 13:17

    Dik! :D
    Laat maar komen zoiets, kijken of ie ook zo perfect is. Zal wel wat zijn voor clarcson ;)

    Login om te reageren
  4. Thibaut zegt

    27 december 2008 om 13:21

    Porsche is going down :D

    Login om te reageren
  5. Rotary zegt

    27 december 2008 om 13:28

    dit ding heeft dus ook RWD… geen AWD zoals de “normale” GT-R

    Login om te reageren
  6. realhustler zegt

    27 december 2008 om 13:31

    De kracht van de GT-R is toch zijn geavanceerde computergestuurde 4 wiel aandrijving ? Dat mag allemaal niet in GT1 of GT2, dus wat is het nut hiervan ?

    Login om te reageren
  7. edgar zegt

    27 december 2008 om 13:31

    @ Thibaut: Nope…porsche is een gevestigde naam in de autosport en heeft een lange racehistorie, dus geen suc6 voor Datsun :twisted:

    en dat ziet er allemaal leuk uit maar ik denk niet dat het in deze tijden echt gaat werken…

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    27 december 2008 om 13:38

    Kijken of de GT-R in racetrim ook alles verpulverd.

    Login om te reageren
  9. T zegt

    27 december 2008 om 13:40

    Nice, laat maar komen idd:D

    Login om te reageren
  10. dekster zegt

    27 december 2008 om 14:31

    Als ze die aanvaarden op lemans, moeten ze de MC12 ook aanvaarden op lemans…

    Login om te reageren
  11. JzAero zegt

    27 december 2008 om 14:38

    @ wapz, skylines GTR’s reden wel vaker mee in deze klasses.

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    27 december 2008 om 14:45

    @dekster, want? De MC12 voldoet gewoon niet aan de GT1 eisen van de ACO. Dat is dan toch echt de fout van Maserati.

    Login om te reageren
  13. Apache zegt

    27 december 2008 om 15:07

    Dus je beweert dat deze exacte racer ook gewoon op de markt komt?? En wat is trouwens het verschil tussen Le Mans en LMS? Das toch gewoon de snelle afkorting van Le Mans? Zoals ALMS voor American Le Mans staat?

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    27 december 2008 om 15:12

    @Apache, ALMS staat voor American Le Mans Series. Oftewel een Amerikaanse Serie van lange afstandsraces.

    LMS staat dan ook voor Le Mans Serie. Oftewel een serie van vijf 1000 kilometer races. Kijk voor meer informatie op http://www.lemans-series.com

    De afkorting van Le Mans is LM ;)

    Login om te reageren
  15. Apache zegt

    27 december 2008 om 15:18

    @ Robbie… wel.. dan moet die “Le Mans” daar toch niet nog eens staan… Het hoort bij de Le Mans series… Of waarom zou je anders nog eens een circuit in een rijtje van raceklasses zetten?

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    27 december 2008 om 15:27

    @Apache, marketing trucje ;) Het is namelijk niet zo dat als je meedoet aan de LMS dat je ook gelijk ben toegelaten tot Le Mans. Dat zijn 2 aparte dingen. Het aantal startplaatsen voor Le Mans is nogal beperkt zoals je misschien wel weet.

    Ook kan je op Le Mans geen punten oid verdienen voor het LMS kampioenschap. Dus wat dat betreft zijn LMS en Le Mans compleet gescheiden. Wel is het zo dat als je in de LMS (of ALMS) kampioen wordt je een uitnodiging krijgt voor Le Mans.

    Login om te reageren
  17. GOD zegt

    27 december 2008 om 16:31

    blijft niks meer van de GTR over
    alleen het frame is voor een deel het zelfde de rest word allemaal anders.
    natuurlijk is dat wel logisch bij een racer, dat er veel word verandered, maar hier blijft echt niks meer van over. geen computerws meer, geen 4WD meer en noem het maar op. alle GTR eigenschappen worden finaal omgedraaid.
    van zwaar naar licht, van turbo’s naar NA, van 4WD naar RWD.
    en het homologatie model moet dan ook RWD en die NA V8 etc. hebben.
    dus het word gewoon een nieuw model die op de GTR lijkt.
    lol ik kan niet wachten tot ik een GTR V8 RWD zie.
    word zeg maar de evil twin brother van de GTR.
    bring it on

    Login om te reageren
  18. Guybrush zegt

    27 december 2008 om 17:34

    Als deze auto net zo bruut word als de supergt versie :) dan juig ik het alleen maar toe

    http://www.vimeo.com/2465947

    ^^^^
    Info video over de supergt versie :)

    Login om te reageren
  19. appieflappie zegt

    27 december 2008 om 17:40

    Nou hopelijk presteert deze net zo goed als de normale GT-R. Mocht dat zo zijn, dan laat hij het hele veld het nakijken :)

    Login om te reageren
  20. dekster zegt

    27 december 2008 om 19:43

    @Robbie
    In welke klasse racet de mc-12 dan?

    Login om te reageren
  21. Philie zegt

    27 december 2008 om 21:42

    Als die zo domineert zoals de GT-R in de JGTC dit jaar, dan is het feest voor Nissan (Nismo).

    Mooi machien !!

    Login om te reageren
  22. Badboy zegt

    27 december 2008 om 23:18

    Die GT-R blijft toch gewoon een mooi ding, Heb hem zelf al 3x gespot in onze ijs en ijs koude landje, !x op het curcuit van assen, 1x in de showroom van Nissan Vischer (A’dam zuid-oost), en 1x los op de snelweg, damn wat komt er toch een mooi geluid uit dat ding:D Helaas ging ie te snel voor een goede foto:(

    Login om te reageren
  23. robbie zegt

    27 december 2008 om 23:20

    @dekster, in de GT1 klasse, maar alleen maar dankzij een speciale regeling. Daarom mogen ze wel mee doen aan de FIA GT races, maar niet aan Le Mans/Le Mans Series. Want daar zwaait de ACO namelijk de scepter. En die zijn een stuk strenger ;)

    In 2004 the Maserati MC12s were unable to compete in series backed by the ACO, such as the Le Mans Endurance Series (LMES) in Europe and the American Le Mans Series (ALMS) because they exceeded both the length and width restrictions for their class. The car’s nose was shortened by 200 millimetres (7.9 in) to attempt to comply with regulations, but was still 66 millimetres (2.6 in) too wide.

    Een beetje dom he van Maserati. Je bouwt een homogatie special. Alleen voldoet die niet aan de regelementen…

    Login om te reageren
  24. dekster zegt

    27 december 2008 om 23:23

    Misschien omdat de Maserati ingenieurs vastzaten aan het chassis van Enzo?

    Login om te reageren
  25. Bob zegt

    28 december 2008 om 01:07

    De ALMS is een leuke serie waar een hele hoop leuke auto’s rond rijden. Maar voor deze bak is het voor mij ‘eerst zien .. dan geloven’ gezien de huidige financiele markt

    Login om te reageren
  26. Fruitcake zegt

    28 december 2008 om 02:16

    Meer duidelijke foto’s: http://www.gtrblog.com/index.php/2008/12/26/update-more-nissan-gt-r-fia-gt1-spec-spy?blog=4

    Login om te reageren
  27. Apache zegt

    28 december 2008 om 08:30

    @ Robbie

    amai, allez, dus Le Mans is een erg exclusief dingetje? Tja, ik ben niet zo thuis in de racewereld.

    Login om te reageren
  28. Ramshoek zegt

    28 december 2008 om 11:40

    Het artikel zegt dat de wagen gehomologeerd gaat worden voor GT1. Tegelijkertijd meldt men dat hij zal worden aangedreven door de 4,5 l V8 uit het japans GT500 kampioenschap. Da’s volgens mij een atmosferisch blok.
    Daar klopt dus iets niet.
    GT1 is voor wagens met meer dan 5,5 liter inhoud, dus een atmo 4,5 l V8 zal het dus wel niet zijn. Een atmosferisch blok is een optie, maar dan moet het blok wel meer dan 5 liter inhoud hebben (op basis van het blok uit de Infinity?).
    Een Turbo kan ook. Daarvoor geld een vermenigvuldigingsfactor. Als die factor 1,5 is (aanname op basis van ander raceklassen) dan kom je met je 3,8 l V6 Turbo op een equivalent van 5,7 liter. Precies goed voor GT1.

    Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  29. guzmann zegt

    28 december 2008 om 13:21

    Feest! Weer een mooie aanvulling op de kleurrijke LM grid!

    Login om te reageren
  30. N!SS@N zegt

    28 december 2008 om 14:22

    @ Edgar : “Nope…porsche is een gevestigde naam in de autosport en heeft een lange racehistorie, dus geen suc6 voor Datsun ” Ik durf er om te wedden dat Nissan/Datsun/Prince’s Race-History zéker net zo lang is al die van Porsche en over een gevestigde-naam valt te twisten. Bovendien heeft niet al vaker (en zéker niet geheel onverdiestelijk) meegedaan aan LeMans met de Skylines, R390’s en voorgangers. Daarom zegt ‘zeggen dat Porsche meer race-history’ heeft meer over jouw onwetendheid van andere merken dan over de daadwerkelijk prestaties van Porsche zelf.

    Login om te reageren
  31. silly zegt

    27 februari 2009 om 12:40

    Mensen niet zo zeuren…het is gewoon een snel ding.
    Porsche en de andere europese toppers,komen straks wel weer met een toppertje.

    trouwens….http://www.fastestlaps.com/car4717b80e35715.html…..er staan wel veel porsches en andere toppers in het rechterrijtje….ik zal er wel geen verstand van hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North