Ssangyong Rexton wil maar niet dood, krijgt update

Auteur: , 45 Reacties

Na de Land Rover Defender, Morgan en de Mercedes G-Klasse is de SsangYong Rexton de oudste auto die in ons land nog nieuw te krijgen is. Tijd voor de zoveelste opfrisbeurt dus.

SsangYong Rexton

Eind 2001 presenteert Ssangyong de Rexton. Qua looks een voor die tijd best moderne SUV, maar qua techniek meer een terreinwagen: de Rexton staat op een seperaat ladderchassis. Het ladderchassis van de eerste generatie Mercedes ML om precies te zijn en ook de motoren onttrekken de Koreanen bij Mercedes-Benz. Al met al lang geen slechte deal en SsangYong kan mooi meeliften op het succes van de Kia Sorento en betaalbare SUV’s in het algemeen. Na ruim veertien jaar is het frisse er echter wel vanaf, een drietal facelifts ten spijt, maar de auto is nog niet klaar om uit de prijslijsten te verdwijnen.

Om in 2016 ook nog Rextons aan de man te kunnen krijgen, was het zaak om de auto te laten voldoen aan de Euro 6-regelgeving. Daarvoor is de oude 155 pk-sterke 2.0 diesel vervangen door een exemplaar van 2.2-liter en 178 pk. Het koppel bedraagt 400 Nm en misschien wel zijn beste verkoopargument is het maximale trekgewicht van 3500 kilo. Optioneel is er ook een 7-traps automaat verkrijgbaar van, jawel, Mercedes Benz.

Vraagje: Hoe lang zou SsangYong Rexton eigenlijk in productie moeten blijven om net zo’n cultstatus te krijgen als de Defender of de G-Klasse?



45 reacties

Is dus de beste keuze tussen die andere oude meuk…
Een defender en een G klasse stammen af van de jaren 60, zolang dus.
@csx3000: De Land Rover Series 1 stamt uit 1948, de G-Klasse uit 1979. Ligt beide behoorlijk ver van de jaren ’60 af ;)
@dizono: Ik was niet zo snel met googlen.
@csx3000: @dizono: ach het gemiddelde van die twee jaartallen is 1964 dus het zij je vergeven!
@dizono: Eigenlijk stamt de echte Defender uit ’83 al kreeg ie die naam pas in 1990, daarvoor was het nog gewoon 90, 110 of 127. Het grootste verschil tussen de Series en de Defenders zat hem in de ophanging, de Defender had net als de Range Rover schroefveren waar de Series 3 het nog met bladveren moest doen.
@robert110: Juist. En pas de laatste 10 jaar of zo zijn het SUV’s, daarvoor waren het gewoon terreinwagens.
Dat is waar van die Noor zegt, je rijd dan misschien geen Cult, maar hij rijd wel lekkerder dan een G klasse of een Defender.
van=wat
Ik heb de Rexton altijd wel een stoere auto gevonden. Met name door het ladder chassis is het een echte terreinauto, geen mode SUV. Wat mij betreft mag deze lang in productie blijven, er zijn genoeg mensen die dit kunnen waarderen. Strandtenthouders, marktkooplieden, boeren en andere mensen met beroepen waarbij men een échte auto nodig heeft om zware karren te trekken, bij voorkeur door slecht terrein.

Daarbij is het als auto nog lang zo slecht nog niet. Tuurlijk, niet zo luxe als een X5, maar het is ook niet zo erg als een G-Klasse of Defender: auto’s waarbij je in het interieur echt merkt dat de auto niet meer up to date is (met name de zitposities).

De Rexton is geen fashion statement, maar een oprecht werkpaard. Kan ik wel waarderen.
@gtwillem: Het is een absoluut werkpaard. In mijn branche zie ik heel veel mensen rijden met een Rexton. Het ding functioneert echt altijd op alle ondergronden. De mensen die ik ken die er eentje hebben zijn er lovend over. En inderdaad, niet vanwege zijn uiterlijk of luxe aan boord, maar vanwege zijn rijeigenschappen op alle terreinen. Ik heb eens mee mogen maken dat een Land Rover vast kwam te zitten (ja, echt), en dat een Rexton hem eruit trok. Was mooi.
Eerst krijg je nog Nissan en Toyota. Deze auto zal wel nooit in dat rijtje komen.
Ziet er gewoon strak uit
Zolang er marktkooplui bestaan ..
@lincoln:
Inderdaad, zeker aangezien de Opel Frontera al een tijdje niet meer verkocht wordt….
Zag er vandaag eentje staan, nauwelijks veranderd.

Dacht dat deze zo ook al op de Auto Rai stond?
@mercedesclk350: Het is geen visuele update, de Rexton W stamt uit 2012. Het is de techniek die vernieuwd is: motor en bak.
@dizono: Ahzo, dacht dat ik iets gemist had.
@mercedesclk350: Ze doen Audi na, best slim.
Zijn er Nederlandse verkoopcijfers bekend? :)
Wij hadden er ook een.. Puur voor het trekgewicht ook..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@humpyourdog: Jij bent de reden, dat ik nu uitlog het niveau wordt nu echt te laag,
@csx3000: haha ik twijfel ook soms, maar ben verslaafd denk ik :s
Oogt nog altijd zeker niet verkeerd.

Eigenlijk een soort ‘goedkoper’ alternatief voor de traditionele werkpaardauto’s als de Defender of de G.
@toyotafortuner: de defender is alleen zo duur vanwege de belastingen. Dat heb je een paar dagen geleden hier kunnen lezen. In normale landen is dat dus nog steeds een goedkoop werkpaard met zijn eigen kwaliteiten. Al zou ik elke dag weer voor de ssangyong gaan als ik een werkpaard nodig zou hebben.
@lekbak: precies wat ik bedoelde: In Nederland
Eigenlijk een beetje het zelfde verhaal als met de Dacia Duster. Door de merknaam wordt ie onderschat, maar zo slecht ziet zo’n ding er niet eens uit, het doet wat het moet doen (en nog verrekte goed ook) en voor die prijs heb je al helemaal niets te klagen. Al moet ik eerlijk toegeven dat als ik op zoek zou zijn naar een bedrijfsauto voor op de boerderij en ook nog wat luxe zou willen (want anders zou ik meteen voor een Defender gaan) zou ik toch even doorparen voor bijvoorbeeld een Amarok of een Discovery.
@robert110: doorsparen natuurlijk
@robert110: doorparen is ook leuk…
@robert110: De meest luxe Rexton zit rond de 63 mille. Dan zit je op leer, mer stoelverwarming en heb je navigatie, climate control, dikke wielen, goede stereo, automaat: alles wat je maar nodig hebt. Een Amarok is denk ik niet veel verfijnder, gezien het bedrijfswagen karakter van die auto. Niet slecht, maar ik schat hem niet hoger in. De Discovery is wel een veel ruimere en comfortabelere auto, maar ook heel erg veel zwaarder en duurder. Net als de Defender betaal je al gauw het dubbele ten opzichte van zo’n Rexton. Echt geen verkeerde deal, zo’n Rexton.
De Rexton is pas sinds 2001 in productie, hoe kan dat op 3 na de oudste model zijn?
@Mas: Ik zou zeggen, duik de prijslijsten in en kom ons verblijden met je bevindingen. Ik zou zo snel niet een model weten (behalve de Devender, G-klasse en Rexton) die langer dan bijna 15 vrijwel ongewijzigd hier op de markt zijn.
@potver7: Lada Niva, Jeep Wrangler…
Een auto met alle ingrediënten om legendarisch te worden. Weinig maar betrouwbare pk’s, simpele maar betrekkelijk moderne technieken. Voldoende off-road goodies om wel echt mee te doen. Ik mis alleen nog fatsoenlijke sperren. Ik kan nergens vinden of die dat heeft dus ik ga uit van niet. Maar wat mij betreft komt deze over tien jaar naast de defender, g-klasse en 70 series te staan wat cult betreft.
@lekbak: Volgens mij zijn die sperren optioneel te verkrijgen, inclusief vrijloopnaven. Was bij de Musso en Korando ook een optie. Zal het eens moeten opzoeken.
@lekbak:

De actyon pickup is geleverd met sper, denk dat we er vanuit mogen gaan dat de rexton het dan ook wel zal hebben.
Je wilt er toch niet dood in gevonden worden? Koop dan lekker een oude Landcruiser of ML….
@dutchdriftking:
En wat maakt een ouwe Landcruiser of ML dan zoveel beter?
Het cultsfeertje? Het logootje?
Hier in het dorp zit een SsangYong dealer, die bied ze aan op grijs kenteken voor €21000.= (ex btw)
Ik denk niet dat er in deze prijsklasse een beter alternatief is.
Lotus Elise is toch uit 96?
@pomoek: de eerste generatie Lotus Elise (vanaf 1995, bron) werd eind 2001 opgevolgd door de tweede generatie en deze is te beschouwen als een nieuw model, geen facelift. Deze Series 2 is overigens wel lang doorgebouwd, en onderhuids ook flink gewijzigd (o.a. als elektrisch aangedreven versie), maar qua uiterlijk maar weinig aangepast, dus inmiddels ook wel een ‘oudje’ te noemen. Het zal er dus om spannen, of deze Elise of de Rexton de oudere is van de twee.
@RRRobert: Ah, dank je dat wist ik niet, het model is niet veel veranderd vandaar dat ik dacht dat dit altijd hetzelfde chassis is gebleven.
Bij mij oude werkgever hadden we er ook eentje op grijs kenteken. Het rijd niet verkeerd maar het is ook niet alles. Konden wel elke aanhanger erachter hangen en trok nog als een malle door! Geweldig ding en je kwam overal. Zelfs met bijn 3 ton op de klok bleef die nog gaan
Blijft een behoorlijk mooi ding – en dat kan niet van alle Ssangyongs gezegd worden. Kan gerust nog vijftien jaar in productie blijven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).