Zal er ooit een tijd komen dat je EV’s kan opladen tijdens het rijden? Met technologie voor een snelweg die auto’s kan opladen gaat Stellantis dat proberen.
In een ideale wereld hoef je voor ‘oneindige’ aandrijving van je elektrische auto niet verder te kijken dan bekende voorbeelden. Botsauto’s hoef je bijvoorbeeld nooit op te laden. Met dank aan een krachtveld boven de auto’s wat constant onder stroom staat en een ‘antenne’ die daar contact mee maakt, kun je de auto’s van stroom voorzien zonder ooit op te laden. Leuk, maar om nou alle straten ter wereld te overdekken met een stroomveld? Een grote logistieke nachtmerrie, om over het stadsbeeld nog maar te zwijgen.
Oplaadweg
Een manier om een elektrische auto altijd opgeladen te krijgen is echter wel een manier om je actieradius flink te verhogen, dan wel compleet overbodig te maken. Hoe tof zou het zijn om van hier naar Spanje te rijden terwijl je auto constant wordt gevoed en je dus nooit hoeft te laden? Oké, dat kan nog niet, maar Stellantis heeft iets gebouwd waarmee dat wellicht in de verre toekomst kan. Stellantis noemt het de Arena del Futuro (arena van de toekomst) en het is, jawel, een snelweg die je auto kan opladen.
Snelweg kan auto’s opladen
In plaats van een ‘bovenleiding’ werkt de snelweg van Stellantis die auto’s kan opladen andersom. Er zit één grote inductielader in het asfalt verwerkt. Het gaat eigenlijk om een uitvergrote versie van een draadloze telefoonoplader: er zit een krachtveld in de weg en de auto kan met een ontvanger de energie uit de weg ‘vangen’. Dit heeft ook als voordeel dat auto’s contact maken met de weg en via het Internet of Things data kunnen uitwisselen om zo verbonden te zijn met de weg. Op zich een goed idee, maar daar zit nog wel even een privacy-dingetje.
Duurzaam asfalt
Ook test Stellantis met de snelweg die auto’s kan opladen een nieuw type duurzaam asfalt, zodat je niet als wegbeheerder constant tijd en geld kwijt bent aan hypergecompliceerde elektrische wegen om de vijf jaar vervangen. De Arena del Futuro is een stuk asfalt van 1.050 meter lang, dus het gaat nog niet echt om iets op grote schaal. Wel noemt Stellantis de initiële resultaten die een Fiat 500e en een nieuwe elektrische Iveco bus neerzetten ‘positief’. De Arena del Futuro bevindt zich op een supergeheime locatie, langs de A35 in Italië net na afslag Chiari-Ovest. Helaas is ‘ie echter niet open voor het publiek.
Het is een project dat nog echt in de kinderschoenen staat, maar het is interessante technologie. De snelweg die auto’s kan opladen door Stellantis en partners kan een revolutie voor opladen zijn.
Goed_Koopman zegt
Stel dat het idee aanslaat en op middellange termijn alle buitenstedelijke wegen worden geëlektrificeerd. Een groot deel van ons Europese wegennetwerk zal dan 365 dagen per jaar, 24 uur per dag onder spanning staan. Ook voor die ene automobilist die om half drie ‘s nachts van Utrecht naar Basel rijdt.
Vragen:
hoeveel stroom moet hiervoor worden opgewekt en met welke energiebron is men voornemens dat te doen?
Is zo’n continu onder spanning staand geëlektrificeerd wegennetwerk stiekem niet veel inefficiënter in vergelijking met de EV’s zoals we die nu kennen? Die spreken de energievoorraden immers alleen aan als ze daadwerkelijk rijden.
Alle bestaande wegen zullen dus op z’n minst een nieuwe deklaag moeten krijgen, er moet een hoop elektrische infrastructuur worden aangelegd, het wegdek moet continu onder spanning staan (ook op rustige momenten)… etc etc. Dat moet allemaal gebouwd c.q. gemaakt worden. Waar halen we de arbeiders vandaan en hoe gaan we dat financieren?
Klinkt allemaal heel milieuvriendelijk hoor. Maar hey een 500e en Iveco rijden elektrisch rondjes, supergoed bezig dat Stellantis. Wat een marketingbullshit zeg.
z3cabby zegt
@goed_koopman: Elke technologie van morgen begint op een dag als vandaag. In de jaren 90 keken we naar de eerste lui die met een zogenaamde Kermit liepen (1 van de eerste gsm’s die gangbaar werden) met de gedachte ‘Wat een onzin. Waarom zou ik overal gebeld willen kunnen worden…
Goed_Koopman zegt
@z3cabby: Ik ben absoluut voorstander van technologische ontwikkeling. Maar dit lost niks op. Het is de bedoeling om CO2 uitstoot te besparen, dat doet dit niet, want alleen de bouw van de benodigde wegen zou tonnen extra uitstoot veroorzaken. Extra omdat de auto’s alsnog gebouwd worden natuurlijk. Dit idee vervangt niks, maar voegt alleen meer uitstoot toe.
maotje zegt
@goed_koopman: ook onzin. Een weg heeft niet het eeuwige leven en dient een keer vervangen te worden. Deze zijn ooit een x ontworpen met een bepaalde lebvensduur. Ook in de wegenbouw is worden allerlei eisen gesteld mbt uitstoot verminderen. Dus de aanleg vaan weg anno 2021 komt minder co2 bij vrij dan een in aanleg van 2000.
Ook de auto’s hebben maar een bepaalde levensduur en zullen een keer vervangen moeten worden door een nieuwe omdat ze niet t eeuwige leven hebben. En ook hier komt in de productie minder co2 vrij dan een auto geproduceert in 2000 Het us dus te simpel gedacht.
De techniek staat niet stil.
Jansen zegt
@goed_koopman: 1: veel, een aangezien Stellantis ook Frans is zal de energie met kernenergie opgewekt worden denk ik 2. Ik denk dat de aanname dat het constant onder stroom moet staan niet perse klopt. Met sensoren kun je best detecteren dat ergens een auto rijdt een specifiek op die plek energie leveren. Gebeurt nu bijvoorbeeld al bij trams in Bordeaux bijvoorbeeld. Voordeel is dat je ev niet zo’n groot gewicht aan batterijen meer hoeft mee te slepen = lichter = zuiniger 3. We leggen nu ook wegen aan nergens staat dat het in één keer overal uitgerold moet worden. Gewoon één weg per keer (niet letterlijk natuurlijk, dan zou t wel heel langzaam gaan) arbeiders genoeg.
Goed_Koopman zegt
@jansen: Detectie met behulp van sensoren was me onbekend. Dat zou wat kunnen schelen. Blijft over het punt dat alleen de aanleg c.q. bouw tonnen extra uitstoot zou veroorzaken. Terwijl we de uitstoot juist willen terugdringen.
joost1234 zegt
@goed_koopman: wegen worden sowieso om de zoveel jaar onderhouden (lees: half opnieuw gelegd)
ty5500 zegt
Het lijkt ergens toch ook logisch en zeker het onderzoeken waard om de snelwegen te elektrificeren voor draadlaas te laden. In duitsland zijn vergelijkbare proeftrajecten bezig met tramachtige bovenleidingen voor vrachtwagens. Hierdoor kunnen de batterijen in vrachtwagens en personenwagens een stuk kleiner worden omdat ze allemaal gebruikt worden voor B-wegen wat het allemaal nog een stuk betaalbaarder en milieuvriendelijker maakt.
En over het verbruik, je hebt een minimum basisverbruik maar het totale verbruik aan elektriciteit zal afhangen van het aantal voertuigen dat oplaadt.
HzR zegt
@goed_koopman: precies dit. Het lijkt wel dat als het op stroom loopt kun je met energie smijten. Efficiëntie maakt niet meer uit. En ik dacht dat we energie moesten sparen?
RiKe zegt
@goed_koopman: je kan dat natuurlijk ook slim maken en alleen actief maken wanneer er een auto is door middel van sensoren. In huis is het bijvoorbeeld al mogelijk om verlichting aan en uit te zetten middels een bewegingssensor, dan moet dit voor een auto ook te doen zijn. Zeker als de panelen/segmenten onderling met elkaar kunnen communiceren.
Goed_Koopman zegt
@rike: Maar je moet het wel eerst allemaal bouwen en alleen dat feit op zichzelf zorgt al voor een enorme toename aan uitstoot. Dacht dat we de uitstoot juist wilden terugdringen.
gallardogt zegt
Je bent van alles aan het veronderstellen en ik ga er maar van uit dat je niets te maken hebt met deze mooie ontwikkeling voor de toekomst. Je zou de creativiteit in zo’n team alleen maar verstoren.
kjeld zegt
@goed_koopman: ik denk dat het systeem een Cobi moet zijn van electra met benzine voor de vrachtwagens. Dan rijden we over de tolweg in Frankrijk met electrische oplading en alle andere wegen kunnen ze met diesel afdoen. Dat zou het al veel schoner maken voor het vrachtverkeer
joost1234 zegt
@goed_koopman: nu nog moeilijk voorstelbaar maar misschien hebben we kernfusie over 25 jaar wel onder controle en hebben we praktisch onbeperkt elektra
Carlo zegt
@goed_koopman: wat je zegt klopt eigenlijk niet zie het als een stopcontact, daar staat 230 volt op zodra je er een lamp op aansluit gaat deze lamp vermogen vragen dit noemen we ampère oftewel stroom. Dus als er niemand over de weg rijd zo deze niks verbruiken zodra er iemand over gaat rijden zal deze stroom vragen en verbruiken. En ja milieu vriendelijk dingen verbruiken zal altijd moeilijk blijven omdat je altijd grondstoffen nodig blijft hebben er komt een tijd dat alles op is natuurlijk
wjeurs zegt
@goed_koopman: het hele Nederlandse wegennet opnieuw aanleggen en voorzien van deze technologie levert waarschijnlijk meer uitstoot en milieuvervuiling op dan de verbetering die je gaat zien, zal wel weer 50 jaar duren voor je het eruit hebt 🤣🤣
flutterby zegt
Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is dat waarschijnlijk ook..
potver7 zegt
En ineens is waterstof niet eens zo heel inefficiënt meer…
audirs3 zegt
Leuk artikel, behalve dat geneuzel over het ‘privacy dingetje’. Boven elke snelweg hangen al camera’s en vrijwel iedereen heeft altijd zijn telefoon bij zich, dus als je bang bent voor je privacy dan moet je maar zonder telefoon door een bos gaan lopen ofzo.
RiKe zegt
@audirs3: mwa er zit wel een verschil in hoor, tussen tracking via een camera/telefoon, of een constante data verbinding van je auto met de overheid of, nog onbetrouwbaarder, een leverancier die het doorgaans niet zo nauw nemen met de privacy regels welke toegang geeft tot al jouw gegevens van het voertuig (locatie, snelheid, eventuele bestemming of op z’n minst traject, verbruik…).
polpol33 zegt
Laadt ie ook je pacemaker op?
flutterby zegt
Wist je dat de trein amper een duurzaam alternatief te noemen is van het vliegtuig? De reden is dat voor vliegen nauwelijks fysieke infrastructuur nodig is. Als je dit doorrekent op het reizen dan werkt de trein alleen voor populaire locaties. Maar wat is het beter dan vliegen of rijden? Niet verplaatsen. Een treinverbinding maakt de locatie juist populairder.
Het fysieke infrastructuur is ook het probleem hiervan. Veel te duur. Beter stroom naar het tankstation transporteren en lokaal waterstof opwekken om te rijden. Een accu in een auto is nog vele mate voordeliger, zeker als de accu ook ingezet wordt om pieken in het net op te vangen.
maotje zegt
@flutterby: zou het echt zo makkelijk werken? De rails die aangelegd is gaat niet maar 1 trein overheen, maar die sporen gaan tientallen jaren mee. Denk dat je daar de plank Misslaat.
flutterby zegt
@maotje: vliegtuigen gaan ook tientallen jaren mee, echter net als het spoor niet zonder onderhoud.
maotje zegt
@flutterby: jij hebt t over infrastructuur aanleggen voor spoor. Nu ga je ineens over op onderhoud? Daar ging je discussie niet over. Niet gelijk iets anders bij verzinnen wanneer je tot de ontdekking komt dat je het fout had.
frederik zegt
Ze hadden de Alfa Tonale al af neem ik aan?
naturalpower zegt
Als ze er nou verticale windturbines langs zetten, kunnen voertuigen met hun rijwind zelf (een deel van) hun stroom opwekken.