• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te harde bullbars vanaf 25 mei 2007 verboden

Auteur: Dennis, gepost 19 juni 2006 om 21:18 – 48 Reacties

Bullbar

Het verbod hing in de lucht en het besluit is nu gevallen. Minster Peijs verbiedt vanaf 25 mei 2007 de metalen bullbars op auto’s. Kunstof bullbars mogen nog wel, omdat deze beter meegeven in geval van een ongeluk, waardoor ze minder ernstig letsel opleveren bij botsingen met voetgangers, fietsers en motorrijders.

Aan de kunstof bullbars worden nog wel eisen gesteld als het gaat over de lengte, dikte, grootte, de verhoudingen, het soort materiaal en tevens mogen de bullbars geen punten bevatten. Voor nieuwe auto’s die na 24 november 2006 voor een typekeuring komen gelden dan al de nieuwe regels (via: zibb.nl).

Ook interessant!

  • Verbrandingsmotor in Italië
    Verbrandingsmotor in Italië binnenkort ook verboden
  • Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro
    Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro
  • In deze stad is het verboden een nieuw tankstation te bouwen
    In deze stad is het verboden een nieuw tankstation te bouwen
  • Aankoopadvies: Vierdeurs V8 voor 25.000 euro
    Aankoopadvies: Vierdeurs V8 voor 25.000 euro

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Jeremy Clarkson over buschauffeurs: a shot in the face!
Volgend bericht: Renault 5 Offroad video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Volvo :D zegt

    19 juni 2006 om 21:40

    Te koop aangeboden: 200.000 Mercedes Vito bullbars

    Login om te reageren
  2. Job zegt

    19 juni 2006 om 21:44

    of je nou met 80 km per uur word aangereden door een jeep met bullbar die hard is of dat je nou met 80 km per uur word aan gereden door een jeep met bullbars die iets zachter zijn maakt volgens mij ook niet uit.. het zal eruit zien een RUBBEREN BULLBAR!!haha

    Login om te reageren
  3. J. zegt

    19 juni 2006 om 21:58

    En terecht, levensgevaarlijk die dingen.

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    19 juni 2006 om 22:11

    wat een ongelofelijke onzin! alsof het uitmaakt of je door de voorkant van een rangrover of jeep geschept wordt met of zonde bullbar!? euh nee! en iedere fatsoenlijke purouse build terreinwagen heeft standaard stalen bumpers!

    en geloof me dat heb je hard nodig in het terrein! wordt dat dan ook in 1 keer verboden!? alleen een citroen C6 kan je voor blijven staan als die op je af komt rijden.

    niet te geloven maar dat een land met regeltjes zo diep kan zakken!

    Login om te reageren
  5. Sven zegt

    19 juni 2006 om 22:27

    en wat dan de buitenlanders die in nl komen met bullbar er eerst aan de grens afhalen?

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    19 juni 2006 om 22:32

    @Alwood: De meeste terreinwagens rijden enkel op de verharde weg en zijn slechts mode-auto’s die nooit een echte zandbak zullen zien (niet dat ik daar iets op tegen heb hoor). Voor wat betreft de bullbar kan in zo’n geval (lees: dus de meeste gevallen) geen sprake zijn van pure noodzaak, tenzij je het feit dat het er wel cool uitziet, tot pure noodzaak rekent;)

    In landen als Amerika waar er op de langgerekte wegen ineens “bull” op de weg kan staan, is het wel handig om zo’n bullbar te hebben. Of in Australië waar er ineens een kangeroe de weg op kan springen. Maar in Nederland…?

    Login om te reageren
  7. Michiel van den Brink zegt

    19 juni 2006 om 22:45

    Ach… de bullbar is hier in principe al jarenlang verboden.
    Alle huidige terreinauto’s moeten net als normale auto’s gewoon aan dezelfde veiligheidseisen voldoen.

    Dat de aftermarket bullbars nu eindelijk verboden worden vind ik niet anders dan terecht.
    Ze zijn voor zowel andere verkeersdeelnemers als voor de inzittenden van die 4×4’s gevaarlijk.

    Login om te reageren
  8. Mats zegt

    19 juni 2006 om 23:02

    afzetten die minister!

    Login om te reageren
  9. Michiel van den Brink zegt

    19 juni 2006 om 23:05

    Afzetten?
    Vanwege de afschaffing van een paar overbodige stukken steigerpijp voor de bumper?

    Login om te reageren
  10. Mark zegt

    19 juni 2006 om 23:30

    25 mei 2007 is op een vrijdag…. :S

    Login om te reageren
  11. SaxoVTS zegt

    19 juni 2006 om 23:33

    Een stoere terreinauto ziet er eigenlijk niet uit zonder bullbars vind ik. Maar als je erover nadenkt.. zonder keiharde metalen stangen voor op je auto wordt het verkeer wel weer ietsje veiliger en daarom ben ik voor een verbod. Goede zaak dus!

    Login om te reageren
  12. Reiner zegt

    19 juni 2006 om 23:45

    Bullbars zijn lelijk en in 99,9% van de gevallen volledig misplaatst. Voor de uitstraling heeft een goede terreinauto (bijvoorbeeld LaRo Defender) geen bullbaar nodig.

    Login om te reageren
  13. Maarten zegt

    19 juni 2006 om 23:56

    De minister doet zoiets heus niet omdat ze het zo leuk vind om weer eens wat te verbieden. Er zal ongetwijfeld onderzoek naar zijn gevoerd. En als je kinderen onder een auto komen mag je hopen dat er geen stalen paal aan de voorkant zit. Nee, natuurlijk, een auto zonder komt ook niet zacht aan. Maar reken maar dat het verschil maakt.

    Login om te reageren
  14. maui zegt

    20 juni 2006 om 07:09

    wat een onzin die minister rijdt zeker zelf in een klein kut autotje en hij kan het niet hebben dat de suv met bullbrs mooier zijn dan zijn auto

    Login om te reageren
  15. Franqie zegt

    20 juni 2006 om 08:04

    @Maui: psst, minister Peijs is een vrouw! Weet in ieder geval waar je het over hebt, als je hier je mening wil verkondigen…

    Login om te reageren
  16. Marnix zegt

    20 juni 2006 om 08:05

    Dat maakt weldegelijk een verschil uit met of zonder bullbar tijdens een ongeval. Daarvoor zijn ze juist gemaakt. En voor de mensen die echt off routen die moeten die dingen dan telkens maar monteren en demonteren iedere keer ze van de verharde wegen gaan.

    Login om te reageren
  17. h2 zegt

    20 juni 2006 om 09:00

    in ieder geval als je door zachte of harde wordt aangereden, met zo’n 80 km/u, dan ben je dood.

    Login om te reageren
  18. Marnix zegt

    20 juni 2006 om 09:14

    Ja maar bij lagere snelheden ligt het anders he. En waarom heb je dat nodig? enkel voor de show of wil je dat er geen krasje op uw wagen komt als je iemand ramt aan 80?

    Login om te reageren
  19. l zegt

    20 juni 2006 om 10:45

    Ze kunnen beter die WK-vlaggetjes verbieden, die je tussen je ruit en je dak klemt. Een beetje wind en je achterligger heeft geen zicht meer. Of die mega-wuppies, die ontnemen tot wel 5x zoveel zicht als de hele Tomtomreeks op rij… Of die Halfords fietsenrekkies…

    Login om te reageren
  20. Alwood zegt

    20 juni 2006 om 12:03

    @ dennis, ik had het in dit geval over de mensen die de auto wel gebruiken waar die voor bedoeld is!
    daarbij is het voor voetgangers/fietsers/motorrijders echt niet beter om door een terreinwagen zonder bullbar geraakt te worden (ik heb het expres over terreinauto’s, niet SUV’s) neem bavoorbeeld de voorkant van een disco 1/2/3 of Range Rover 1/2. een bullbar en niet standaard bumpers(staal) zijn dan echt essentieel om je auto heel te houden!

    kortom, ik vind het idd compleet nutteloos als iedere overspannen sjon met SUvf een bullbar erop neemt.
    het is alleen werkelijk de allerlaagste streek om het te verbieden!!! want zo’n verbod heeft wel iedereen last van!

    Login om te reageren
  21. looping zegt

    20 juni 2006 om 12:20

    Nou lekker is dat. Ik ga dus emigreren dan maar.

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    20 juni 2006 om 12:42

    als een trekhaak afneembaar gemaakt kan worden dan kan dit vast ook wel met een bullbar. Voor in het terrein heb je die trouwens eigenlijk ook niet nodig want wat ga je raken met die bullbar in het terrein? Stenen of andere ellende gaan door/om de bullbar heen en een boom aanrijden kan nooit de bedoeling zijn……. dus bullbars zijn precies wat de naam al zegt…. BULL(shit)

    Vriend van me rijdt regelmatig met de Jeepclub in serieuze off-road evenementen en daar kom je heel weinig Jeeps tegen met Bullbars….

    Login om te reageren
  23. Alwood zegt

    20 juni 2006 om 13:48

    de bullbars vallen mee, vooral om rotswand ipv rots uit je lamp te houden. belangrijkste upgrade voor terreinwagen is een heel degelijke lierbumper. soms is die lier ook in de bullbar geintegreerd.

    de hoeken van je auto zijn in ieder geval kwetsbaar, zowiezo de hele neus. dus als je een lange rit door het terrein gaat maken(ik ken toevallig polen). dan kom je vaak rotsen en tegen. ook een boom of gewoon alleen het dode hout wordt best wel eens geschampt, en de knipperlichtjes zijn knap duur om te vervangen!

    Login om te reageren
  24. Alwood zegt

    20 juni 2006 om 13:52

    daarbij vind ik het werkelijk zot om hier regels voor te maken?! mag je over een tijdje zeker geen auto met V8 kopen tenzij die 1:20 rijdt?!

    en dan is die regel doorgevoerd en dan moet eigenlijk iedereen maar schuimen kussentjes verplicht op de auto plakken want dat plastic is ook wel hard!

    draait het er op een gegeven moment op uit dat niemand meer uit zijn doppen hoeft te kijken want tsja… als er een dode valt ligt het gewoon aan het ontwerp en uitrusting van de auto!

    echt al die regels is een reden om morgen hier te vertrekken, moet ik helaas me opleiding nog afmaken…

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    20 juni 2006 om 14:08

    tja… je hebt wel een punt…. wat te denken van een lier voorop je jeep? Daar wil je ook niet door geraakt worden…….

    Maar goed, 99% van de SUV’s met bullbar rijdt alleen in het terrein als ze de caravan of de paardentrailer over een grasveldje vervoeren dus dan is die bullbar verbieden ook geen ramp.

    Foto’s van echt off-road werk: http://www.flickr.com/photos/grancandy/sets/72157594162603432/show

    Login om te reageren
  26. Bart zegt

    20 juni 2006 om 15:20

    What’s next? Alle oldtimers verbieden wegens het ontbreken van een kreukelzone?? Nee lekker bezig zo, vooral doorgaan met die bureaucratie en regeltjeswaanzin teneinde het straatbeeld hopeloos saai te maken..

    Login om te reageren
  27. JeffreyG zegt

    20 juni 2006 om 20:05

    waren ze niet tevreden over de belasting die ze gekregen hebben dit afgelopen jaar? :?

    Login om te reageren
  28. dekster zegt

    20 juni 2006 om 20:18

    en nu om haar te kloten allemaal pinnen je bumper bevestigen… meestal liggen voetgangers onder de terreinwagen en worden ze niet gehinderd door bull bars

    Login om te reageren
  29. dekster zegt

    20 juni 2006 om 20:22

    @Alwood
    ze dienen om kangorou’s (verdomd hoe schrijf je dat nu weer) af te weren in australie. anders is je wagen naar de kloten

    @michiel van der brink
    ieder zen pleziertje

    Login om te reageren
  30. Alwood zegt

    20 juni 2006 om 20:46

    nouja… daarvoor zitten ze daar op vrachtwagens dekster :-P

    en in europa vooral om zooi aan te hangen, wagen tegen muren te beschermen en smart’s mee te scheppen ;-)

    ik geef iig Bart 100% gelijk!

    en leuke foto’s w0o0dy ! alleen ik als LandRover fan (de oude iig) kan natuurlijk de terreinwaardigheid van een jeep niet erkennen :-P nee hoor al het terreinrijden is ontzettend leuk!
    ik heb zelf in Heerde en in zeeland met de RangeRover classic uit ’72 gereden tot nu toe. heeft trouwens standaard stalen bumpers… krullen alleen niet om de auto heen :-P

    Login om te reageren
  31. w0o0dy zegt

    20 juni 2006 om 22:20

    @Alwood: Heb je een Range? ff contact zoeken met Autdoor in Almelo, die organiseren in augustus een evenement in Duitsland en dat klonk goed! Misschien ben ik er wel samen met één van mijn vrienden en zijn Wrangler 4.0 (wit).

    Login om te reageren
  32. Alwood zegt

    21 juni 2006 om 09:31

    ok, dat klinkt zeker leuk! heb je een idee hoelang dit evenement duurt? de Range is op het moment trouwens erg slecht te rijden :-( . als ik pech heb moet het blok gereviseerd worden, hij verbruikt veeel te veel en de ontsteking is compleet van de wijs…
    als het goed is komt er in de zomer eindelijk wat tijd om dat weer in orde te maken. :-D

    Login om te reageren
  33. Eelco zegt

    4 juli 2006 om 21:52

    Auto’s worden tegenwoordig zo ontworpen dat de carosserie een deel van de energie van een aanrijding opvangt door te vervormen.

    Bumpers doen dit ook, zware stalen bumpers hebben dus geen nut, omdat ze de kracht van de botsing gelijk doorzetten naar het chassis.

    Van oldtimers kun je moeilijk eisen dat er nog een kreukelzone in wordt gezet. Een bullbar is altijd te verwijderen, dat is een kwestie van een paar bouten.

    Ik persoonlijk vindt het jammer. Ik heb zelf ook een flinke bullbar op mijn auto zitten, maar die sla ik wel ergens op tot de overheid weer tot haar zinnen komt ;-).

    Misschien dat er nog regelingen zijn dat bepaalde bullbars wel gebruikt mogen worden onder bepaalde omstandigheden. Desnoods monteer je hem weer als je gaat offroaden… Het zijn toch maar 6 bouten.

    Login om te reageren
  34. Anner zegt

    30 augustus 2006 om 10:00

    Allemaal gelul, hier stikt het van de reeen en vossen en ik wil m
    ’n landrover niet graag in mekaar rijden door een ree, want die ree is niet w.a. -verzekerd en ik rij ook nooit in de stad.

    Login om te reageren
  35. TH Oteman zegt

    27 november 2006 om 10:13

    Hoi
    vraagje ik heb net een nieuwe mercedes vito bestel bus bestelt incl bullbar etc is deze wet er nu echt door? dan is het mischien verstandig om de bulbar te annuleren ik vind het onzin elke aanrijding brengt grote risico,s met zich mee en staat los van een bulbar gaarne een reactie met vriendelijke groet Theo.

    Login om te reageren
  36. Will zegt

    19 januari 2007 om 17:49

    Ik wilde morgen 20-1-2007 een stalen Pushbar gaan kopen, kan iemand mij vertellen of pushbars ook verboden worden in het kader van de wetswijziging per 25 mei 2007. In die wijziging wordt namelijk alleen gesproken over Bullbars?

    Login om te reageren
  37. Jopie zegt

    5 februari 2007 om 21:00

    wat is herschil tussen een push-bar en een bull-bar?

    Login om te reageren
  38. roberto zegt

    13 februari 2007 om 00:21

    Heten die dingen geen kinderkopper of fietsstoppers?

    Login om te reageren
  39. denian zegt

    21 februari 2007 om 19:16

    Nou en de veiligheid van de inzittende van de auto met bullbar dan?? bij een aanrijding heb je een grotere kreukelzone, dus is het veiliger voor de bestuurder.

    Login om te reageren
  40. bas de Grote zegt

    27 juli 2009 om 19:31

    Ik heb een enorme amerikaanse jeep en ik heb een dure dikke bull-bar erop laten zetten omdat ik niet wil dat er krasjes of een deukje op mijn voorkant krijg als ik iemand aanrijdt. Ik ben namelijk alleen Wa-extra verzekerd en ik heb gehoord dat de verzekering zich graag terug trekt als ze daar de kans voor krijgen.
    Vandaar mijn bullbar

    Login om te reageren
    • madammeke zegt

      26 december 2010 om 14:33

      @bas de Grote: grappig degene die mij aanreed had ook geen krasje erop dus het werkt echt zo’n bullbar alleen mijn leven is hel geworden doordat ik ben aangereden met iemand met een bullbar erop maar dat maakt dan zeker niets uit

      Login om te reageren
  41. Claudia zegt

    28 juli 2009 om 13:56

    Het is leuk als je een stier aanrijd met de bullbar

    Login om te reageren
    • madammeke zegt

      26 december 2010 om 14:29

      @Claudia: leuk als je zelf wordt aangereden claudia

      Login om te reageren
  42. willem zegt

    29 september 2009 om 11:40

    Bullbars,tatoeages en kale koppen…allemaal dezelfde uitstraling.

    Login om te reageren
  43. Rob zegt

    2 februari 2010 om 17:12

    had geen bullbar en dat heeft me 12 bumpers gekost 3 sets koplampen en 6 grills !
    nu zit er zware op en tot nu toe heb ik 4 tegen liggers totaal los gereden 8 herten en 5 everzwijnen !
    mijn schade is 0 !!

    Geen enkel ervan was mijn schuld !!!
    ben blij dat ik hem nu heb

    Login om te reageren
  44. Maudemoiselle zegt

    20 september 2010 om 17:58

    Auto’s die 1 op 8 rijden die moeten ze verbieden.
    Heeft er iemand een Puschbar voor de Tucson te koop!?

    Nee een fietsenstalling op je auto dat is veilig……

    Wel met veiligheidsvoorschrift natuurlijk…..Die zijn minder gevaarlijk voor voetgangers en fietsers, die veren nl mee omdat deze alleen van onder bevestigt zijn en boven flexibel zijn.Goed je huiswerk doen!
    Maudemoiselle

    Login om te reageren
  45. Maudemoiselle zegt

    20 september 2010 om 18:04

    Oja enne…ik heb geen tatoeages, piercings of een kale kop, ik ben een zachtmoedig zweverig typ doe sociaal werk in de gezondheidszorg drink niet rook niet ben 1 meter en 58 cm, maar wil toch een Puschbar op mijn tucson.
    Dus je slaat de plank heklemaal mis!
    Maudemoiselle

    Login om te reageren
  46. madammeke zegt

    26 december 2010 om 14:28

    ik ben 3 maanden geleden aangereden door een auto met bullbar ik op de fiets ze zag me niet die bitch ben in de hel beland
    maar kan daardoor niet meer alles doen wat ik vroeger deed ik ben jong met 3 kids en een hond ben aan het revalideren en we hopen dat ik weer zonder pijn kan gaan lopen
    2 dubbele knie en kuitbeen fractuur zeer pijnlijk en afschuwelijk en dat allemaal door de bullbar bedankt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North