In het kader van klimaatverandering heeft een Amerikaanse stad besloten dat het verboden is om een nieuwe tankstation te bouwen.
Meer laadpalen en minder tankstations. Is dat dé manier om auto’s met een verbrandingsmotor te ontmoedigen? Blijkbaar denken ze daar zo over in de Amerikaanse stad Petaluma. Een plaats in de staat Californië. Daar is besloten dat het verboden is om nieuwe tankstations te bouwen.
Renovatie of een verplaatsing van een bestaande tankstation is ook verboden. Oftewel, bestaande tankstations gaan er uiteindelijk ook verdwijnen. De gemeente hoopt dat ze omgetoverd kunnen worden voor een laadstation. Inwoners van Petaluma zullen in de toekomst blijkbaar elders hun peut moeten halen.
Tankstation verboden
Steden met milieuzones kenden we al. En steden waar klassiekers niet langer welkom zijn ook. Maar een stad waar het verboden is om een tankstation te bouwen of te renoveren is een nieuwe. Die kenden we nog niet.
Het is geen toeval dat de stad in de Amerikaanse staat Californië ligt. De staat heeft een vrij groene agenda. Als er één staat is waar het klimaat op de agenda staat dan is dat Californië wel. Wat dat betreft komt de beslissing van de gemeente Petaluma niet helemaal als een verrassing. Het gemeentebestuur hoopt dat andere plaatsen volgen. Uiteindelijk klinkt het wat tegendraads. Straks moeten inwoners van Petaluma verder rijden voor benzine en stoten daarmee weer meer CO2 uit. (via CBS News)
mashell zegt
He? In Nederland worden tankstations toch ook al jaren uit de woonwijken geweerd? Er komen geen nieuwe bij en gemeenten stimuleren stations om te vertrekken. Aan de rand van de stad op het industrieterrein dat zijn de beste plekken.
maarteno zegt
Alle commentaren over groen en EV etc daargelaten, als je in 2021 nog niet genoeg tankstations hebt dan ging het sowieso ook niet meer gebeuren…dus om dat nu echt een dingetje te laten zijn….good marketing… ;-)
fanboy zegt
Ik denk dat het ook niet lang meer duurt voordat niemand meer wil investeren in tankstations. En dan heb ik het uiteraard over gebieden waar EVs al lekker aan een opmars bezig zijn.
Ik denk dat er al wat Chinese steden zijn waar dit aan de gang is. Waar ze overgestapt zijn op tienduizenden elektrische bussen en taxi’s dat zelfs lokaal de olieprijs daalt.
crashingduke zegt
En worden de inwoners gedwongen een nieuwe auto te kopen, waarvan de productie ook CO2 uitstoot veroorzaakt.
Jochempie zegt
Dat is een achterhaald argument, want het wordt keer op keer door studies aangetoond dat bij auto’s met verbrandingsmotor slechts 10-15% van de totale uitstoot opgaat aan productie, en je dat dus heel gauw kunt terugverdienen met een gloednieuwe, zuinigere auto. Leuk onderbuikverhaal totdat er getallen bijkomen.
crashingduke zegt
@Jochempie: Ik ben dan erg benieuwd ( serieus en niet om mijn gelijk te halen ) naar die getallen. Met de getallen die ik heb kunnen vinden op het internet, heb ik ooit de vergelijking gemaakt tussen mijn Daimler en een nieuwe Mondeo met de kleinste motor en uit die berekening bleek dat ik eerst 100.000 km moet rijden om de “schade” van de productie goed te maken.
mashell zegt
Maar je hoeft dat niet zelf te doen, als jij na drie jaar 50.000km je wagen inruilt op een nieuwe dan rijdt iemand anders jouw oude auto verder af. Qua milieu belasting is dat niet anders dan zelf je auto oprijden en dat iemand anders dan nieuw in plaats van gebruikt moet kopen.
Jochempie zegt
Niet helemaal, want aan het einde van de doorgeefketting worden auto’s toch eerder dan nodig naar de sloop gebracht dan noodzakelijk, gewoon omdat niemand ze nodig koopt.
octaan64 zegt
De getallen die er bijkomen variëren net zo als de elektrische range uit het boekje en in de praktijk.
Dus laten wij de vergelijk hiermee beginnen.
Autoproducent beloofd een range van 500km en in werkelijkheid is dit 400km.
Dan vervuild het voertuig miz 20% meer dan beloofd.
En iedereen vindt dat blijkbaar heel normaal.
Maar ja het moet groen zijn en dan mag alles!
En dan worden zaken bewust niet gezien of op de korrel genomen.
Kwoot “alle elektriciteit is groen”.
maotje zegt
@crashingduke: dus ook maar verbieden dat mensen na 3 jr een nieuwe auto aanschaffen? Zal goed zijn voor de dealers en importeurs zeg.
octaan64 zegt
Een paard schijt ook.
Je kunt natuurlijk ook gewoon thuis blijven.
NL is al een jaar goed op weg.
Jochempie zegt
Prima, dan zetten ze toch mobiele bijtank-trucks in waar je naast kunt staan? Gewoon op de parkeerplaats bij de Taco Bell. Is er geen sprake van een tankstation, maar kun je toch op veel plekken tanken. De ondernemer is de overheid waarschijnlijk weer te slim af.
octaan64 zegt
Was het maar zo simpel als jij omschrijft.
Omgevingsvergunning, Milieuvergunning, bestemmingsplan, grondwaterbescherming, openingstijden, metrologische regelgeving etc. etc.
Geld investeren in een dood paard.
Hogere rente bij de bank ivm risico’s.
Ik denk niet dat het gaat lukken……
Jochempie zegt
Is dat allemaal nodig bij een aanschaf van brandstof via Craigslist?
iphonistvongates zegt
Betekent dit dat hun hulpdiensten (PD, FD & EMT’s) allen in EV’s rondrijden? Het is erg gedurfd en snel maar visie hebben ze wel vind ik. The Green Deal is daar goed geland. 👍
octaan64 zegt
Het leger gaat ook elektrisch worden.
Daarom zijn alle Leo’s verkocht aan de Grieken die geen geld hadden.
De nieuwe Leo III wordt elektrisch.
Ietsje zwaarder maar toch.
De aanschaf van mobiele laadplekken met verlengkabels worden op dit moment door het Min van Def aanbesteed.
octaan64 zegt
In Nederland is dat al een paar jaar aan de gang.
Sterker! Amsterdam wil in 2025 / 2030 alle tankstation uit de binnenring hebben.
Dat gaat daar wat gemakkelijker omdat veel op gepachte grond staat en het canon afloopt.
Lopende verplichtingen worden afgekocht (ja u leest dit goed belastingbetaler) of krijgen een andere locatie aangeboden (waar weet niemand).
Dutchdriftking zegt
Geen vergunningen voor een nieuw station kan ik in komen, maar renovatie (onderhoud) ontmoedigen lijkt mij een beetje dom…