• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla lanceert begin volgend jaar Full-Self Driving in Europa

Auteur: machielvdd, gepost 6 september 2024 om 10:12 – 8 Reacties

Tesla lanceert begin volgend jaar Full-Self Driving in Europa

Tenminste, dat is het plan…

Autonoom rijden is ingewikkelde materie, zeker bij Tesla. Je hebt Autopilot, Enhanced Autopilot én Full-Self Driving, en die worden ook weer continu geüpdatet. Het kan dus zomaar zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Het is ook de vraag wanneer bepaalde functies beschikbaar worden. Elon Musk belooft al jaren lang ‘volledig zelfrijdende’ auto’s. Gisteren heeft hij weer een concrete belofte gedaan. Toen deelde hij op X namelijk de roadmap voor het komende halfjaar. En daarin staat dat Full-Self Driving in het eerste kwartaal van 2025 gelanceerd wordt in Europa.

Nu denk je misschien: Full-Self Driving is toch al gewoon een optie in Nederland? Dat klopt, alleen stelt dit nu niks voor. Het enige wat je extra krijgt ten opzichte van Enhanced Autopilot is verkeersbord- en stopbordherkenning. En daar betaal je dan een meerprijs van €3.700 voor.

Uiteraard zal Full-Self Driving in 2025 nog steeds zijn naam niet waar maken. Wat kunnen we dan wel verwachten? Volgens de website is “Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom” aanstaande. Dus dat is wellicht wat er begin volgend jaar geïntroduceerd gaat worden.

Natuurlijk is de regelgeving ook nog een dingetje. In Nederland is autonoom rijden op niveau 3 überhaupt nog niet toegestaan. Mercedes en BMW bieden dit al wel aan op hun topmodellen. In Duitsland is het onder bepaalde omstandigheden toegestaan, maar dit is nog heel beperkt.

Ook interessant!

  • Tesla-kopers moeten eerst een demo krijgen van Full Self-Driving
  • Botniks! Tesla halveert de kosten van Full Self Driving
  • Tesla Full Self Driving v12 blaast je hoofd op
  • Ferrari Roma crash is slecht begin van het nieuwe jaar
    Ferrari Roma crash is slecht begin van het nieuwe jaar

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, autopilot, full-self-driving, Tesla

Vorig bericht: « Ook Porsche doet mee aan de nieuwste supercartrend
Volgend bericht: Gespot – Een Lamborghini Countach op Nederlands kenteken! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Usdriver zegt

    6 september 2024 om 10:29

    Ben benieuwd. Heb al 6 jaar FSD. Met het idee dat Tesla mijn data zou gebruiken om het stapje voor stapje beter te maken.
    Het tegenovergestelde is helaas het geval. Vroeger stelde het systeem zelf een passeer beweging voor. Niet meer. Vroeger sloeg het systeem zelf af. Daarna na een voorafgaande waarschuwing en goedkeuring bestuurder. Nu niks meer. Je moet de auto zelf dwingen.
    Tegenwoordig houdt de auto onverwachts in. En in ieder geval bij iedere kruising. Ook als er niks te zien is.
    Op 60 km wegen krijg ik voortdurend alarmen van tegenliggers fietsers en zelfs wandelaars op het voetpad.
    Waarschijnlijk worden de sensoren nauwelijks gebruikt en staan de camera’s veel te ruim afgesteld.
    Het wordt iedere update erger. Ik denk dat de juristen bij tesla de macht hebben gegrepen in plaats van technici.
    Dus ze kunnen er maar beter snel wat aan doen. Want ik overweeg zelfs (als tesla rijder van het eerste uur 2013) om over te stappen naar een ander merk.
    FSD aanschaffen bij een nieuwe tesla? Niet doen, weggegooid geld.

    Login om te reageren
  2. balliere zegt

    6 september 2024 om 10:34

    Toen ik van mijn Cupra Born 2 maand geleden de overstap maakte naar Tesla Model 3 LR had ik hoge verwachtingen van alle systemen, maar wat een teleurstelling.
    Met de Born kon ik quasi overal ACC gebruiken en stuurde die mooi bij als je wat afweek, nooit onverwacht remmen, zelfs gewoon auto’s volgen in bochten en op ronde punten.
    Als ik nu met de Model 3 ACC wil gebruiken is het gewoon bangelijk, plots remmen voor geparkeerde auto’s, traag rijden zonder reden,… Nog niet gesproken van autopilot, dat is gewoon gevaarlijk overal anders dan de snelweg.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      6 september 2024 om 10:54

      klinkt alsof je verlangt naar een trein

      Login om te reageren
      • balliere zegt

        6 september 2024 om 19:00

        Nee terug naar de Born

        Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    6 september 2024 om 10:54

    Ik ben benieuwd. Ik rijd dagelijks over een weg waar meerdere rotondes in de bebouwde kom achter elkaar liggen, met gescheiden fietspaden die rondom de rotondes oversteken (fietsers hebben voorrang op de rotondes), zebrapaden, en deze rotondes zijn een soort ‘half’dubbel, dwz dat je voorsorteert naar rechts of rechtdoor/links, waarbij de strepen op de weg grotendeels versleten zijn. Het verkeer rijdt er vrij vlot overheen omdat de meeste mensen bekend zijn met de situatie. Maar ik denk dat het voor een computer heel lastig te begrijpen is welke banen hij moet volgen (ook omdat je halverwege de rotonde weer uitvoegt) en omdat de belijning deels weggesleten is. Daarnaast komen er fietsers die voorrang hebben en voetgangers van beide kanten over de zebra’s, incl. de overkant van de weg, waar je goed naar moet kijken.

    Technisch gezien zal een computer al die data makkelijk moeten kunnen registreren, opslaan en verwerken, maar wat de uitkomst is in alle mogelijke situaties zal mij benieuwen. Omdat veel automobilisten die de situatie kennen er met 30-40km/h overheen knallen als het even kan, moet je soms ook in seconden schakelen hoe je daarop anticipeert.

    Ik zou in elk geval mijn pet afnemen als deze full self driving tesla hier autonoom overheen rijdt, in Amerika kennen ze immers amper rotondes, laat staan zulke complexe.

    Login om te reageren
  4. smeck zegt

    6 september 2024 om 12:12

    Ik mag hopen dat ze hier een stokje voor steken vanuit de politiek want het systeem is op dit moment nog levensgevaarlijk.
    Los van wat hierboven al beschreven is over het feit dat het systeem een rotonde niet herkend werkt het zelfs op de snelweg voor geen meter. Als je lekker denkt even adaptive cruise control aan te zetten en op een viaduct staat een bordje 30 vanwege werkzaamheden gaat de Tesla vol in de noodrem midden op de snelweg. En andersom ook op een secundaire weg al meegemaakt dat ie besloot dat 30 te langzaam was en volgas (volstroom?) wilde acceleren naar de 100km vanwege het snelweg bordje.
    Net even een auto naast je terwijl je langs een bordje rijdt dat de snelheidslimiet veranderd is? Succes ermee!
    Iemand die afremd voor een rotonde of kruispunt? Moet wel een ongeluk zijn, dus vol in de noodrem.
    Vlieg op de snelweg die net op t verkeerde moment voor de camera vliegt? Noodrem!
    Voorrangsweg waar over 25m een fietser net oversteekt, je raad het al…noodrem!

    Dat FSD is leuk voor lange rechts kale amerikaanse wegen, maar totaal ongeschikt voor Europa.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    6 september 2024 om 13:14

    Als Musk zegt 2025 moet je dan rekenen op 2029 of toch op 2032?

    Login om te reageren
  6. Roskampies zegt

    6 september 2024 om 14:02

    Hahahaha. De vrimi-borrel is vroeg begonnen! Musk weer met Snoop-dog op pad geweest. Hahaha.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North