• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze EV-‘stationwagon’ is een fantastisch idee

Auteur: Loek, gepost 17 april 2025 om 10:59 – 8 Reacties

Van een crossover een soort stationwagon maken, meer daarvan graag!

Een EV-stationwagon, het zijn er nog niet bijster veel. Vooral merken die weten dat ze daar kunnen scoren, zoals Audi en BMW, durven het, maar verder ben je voornamelijk aangewezen op iets Chinees. Daar kan verandering in komen.

Subaru Trailseeker

Subaru heeft namelijk iets bedacht. Gisteren onthulde het merk al de nieuwe Solterra en aangezien momenteel de New York Auto Show gaande is, is er meer te melden. Waaronder een nieuwe Outback. Nu doet Subaru iets bijzonders: een combinatie van die twee. Hij heet Trailseeker en het is vrij snel duidelijk wat het is. Of toch niet?

Wat het is: de basis van een Solterra, maar van achter de A-stijl wordt het een soort Outback. De Trailseeker wordt daarmee een soort crossover die een stationwagon wil zijn. Aangezien de Outback ook steeds meer een crossover wordt, kun je dit makkelijk scharen onder een stationwagon. Een ruige EV-stationwagon, van Subaru! Dat past toch net ietsje beter bij het merk dan een op detailniveau verschillende rebadge van een Toyota.

Solterra-basis

Uiteraard is de technische basis nog steeds wel die van de Toyota-samenwerking. Dat betekent net als de Solterra dat de Subaru Trailseeker een groter accupakket heeft van 74,7 kWh. Goed voor een rijbereik van zo’n 418 kilometer. Net als de Solterra is de Trailseeker enkel beschikbaar met vierwielaandrijving, deze setup is goed voor 375 pk. 0-100 is gepiept in 4,4 seconden. Ook heb je zo’n 21, centimeter grondspeling, waarmee dit echt een soort elektrische Outback moet worden.

Van binnen merk je wel dat je met een soort Solterra XL te maken hebt, maar de cabine van de Subaru Trailseeker is daarmee alles wat je verwacht, niks meer en niks minder. Je krijgt een 14 inch touchscreen met Apple CarPlay en natuurlijk Subaru’s EyeSight-systeem dat een oogje in het zeil houdt qua veiligheid.

Nederland…?

Nu de vraag der vragen: hoe zit het met de lancering van de Subaru Trailseeker, maar ook de nieuwe Solterra, in Nederland? Welnu, dat houd je nog even tegoed. Volgens Subaru Europe wordt er naar aanleiding van deze Amerikaanse lanceringen geëvalueerd wat Europa ermee gaat doen. De Solterra zit in een lastig parket, daar deze de basisversie van de bZ4X skipt en dus qua vanafprijs redelijk hoog geprijsd is. Aangezien de Trailseeker vast niet goedkoper wordt, vrezen we het ergste. Jammer, want dit lijkt een goed bedachte Subaru-invalshoek van het gedeelde platform.

Ook interessant!

  • Gaat een grondige facelift deze enorme EV-flop redden?
  • EV 10 Daagse 2024
  • Ervaar de nieuwste EV's tijdens de EV Experience op Zandvoort
  • Video: dit blijft de gaafste EV

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Subaru, Trailseeker

Vorig bericht: « Nieuwe Audi R8? Bij VAG weten ze van niks!
Volgend bericht: Video: Scherpe bocht naar rechts »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    17 april 2025 om 11:14

    In de basis een prima ding, een auto waar Subaru zich mee kan onderscheiden.
    Maar man man man wat een drukte, en dan vooral die bumpers. Je zou zeggen dat je die bij het thema ‘ruig’ so simpel mogelijk wil houden, zodat ze minder makkelijk stuk gaan en makkelijker te repareren. De rest van de auto is redelijk ‘rustig’ ontworpen (op die onnodig hoekige wielkasten na, maar soit), die bumpers detoneren vreselijk.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    17 april 2025 om 11:21

    Een theoretisch rijbereik van 418 km, da’s zo’n 250-300 km effectief. En aangezien de meeste EV rijders bij de 20% laden, en opladen tot ca. 80%, dan sta je dus elke 150 km bij de laadpaal. Dan moet je niet alleen afhankelijk zijn van openbare laadpalen.

    Er zijn concurrenten die zo maar de helft meer km’s aan rijbereik bieden, dus ik vermoed dat ook dáár een reden is te vinden waarom er zo weinig mensen een EV van Subaru kopen.

    Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    17 april 2025 om 12:37

    Subaru is in de Verenigde Staten het merk geworden van, hoe zeg ik dat tegenwoordig voorzichtig, vrouwen die van de vrouwenliefde houden. Mooie wagen, dat zeker.

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      17 april 2025 om 14:20

      Subaru is meer de nieuwe ‘soccer mom’ auto geworden.
      En veel bejaarden

      Login om te reageren
  4. haroldt zegt

    17 april 2025 om 20:43

    Dat zou super zijn als opvolger mijn Outback. Nl super praktisch in de bergen in Tirol waar ik woon

    Login om te reageren
  5. flatoutmarten zegt

    17 april 2025 om 21:39

    Mooi ding, bruikbare vorm. Nu nog een grotere accu. Dan wil ik hem hebben!

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    18 april 2025 om 04:25

    Eens. Dit is ook wat je zoekt als je een stationwagen wil en geen SUV of Cross-Over.
    Range Rover zou dit eens moeten doen. Dus de route andersom van Subaru: van SUV naar stationwagen “cross”.
    NB Saab kwam met de 9-3X al een heel eind 15 jaar terug.

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    18 april 2025 om 11:00

    Die dakdragers eraf en al de zwarte plastiek meespuiten in het blauw… Dan staat er al een veel mooiere auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North