
Van een crossover een soort stationwagon maken, meer daarvan graag!
Een EV-stationwagon, het zijn er nog niet bijster veel. Vooral merken die weten dat ze daar kunnen scoren, zoals Audi en BMW, durven het, maar verder ben je voornamelijk aangewezen op iets Chinees. Daar kan verandering in komen.
Subaru Trailseeker
Subaru heeft namelijk iets bedacht. Gisteren onthulde het merk al de nieuwe Solterra en aangezien momenteel de New York Auto Show gaande is, is er meer te melden. Waaronder een nieuwe Outback. Nu doet Subaru iets bijzonders: een combinatie van die twee. Hij heet Trailseeker en het is vrij snel duidelijk wat het is. Of toch niet?

Wat het is: de basis van een Solterra, maar van achter de A-stijl wordt het een soort Outback. De Trailseeker wordt daarmee een soort crossover die een stationwagon wil zijn. Aangezien de Outback ook steeds meer een crossover wordt, kun je dit makkelijk scharen onder een stationwagon. Een ruige EV-stationwagon, van Subaru! Dat past toch net ietsje beter bij het merk dan een op detailniveau verschillende rebadge van een Toyota.

Solterra-basis
Uiteraard is de technische basis nog steeds wel die van de Toyota-samenwerking. Dat betekent net als de Solterra dat de Subaru Trailseeker een groter accupakket heeft van 74,7 kWh. Goed voor een rijbereik van zo’n 418 kilometer. Net als de Solterra is de Trailseeker enkel beschikbaar met vierwielaandrijving, deze setup is goed voor 375 pk. 0-100 is gepiept in 4,4 seconden. Ook heb je zo’n 21, centimeter grondspeling, waarmee dit echt een soort elektrische Outback moet worden.

Van binnen merk je wel dat je met een soort Solterra XL te maken hebt, maar de cabine van de Subaru Trailseeker is daarmee alles wat je verwacht, niks meer en niks minder. Je krijgt een 14 inch touchscreen met Apple CarPlay en natuurlijk Subaru’s EyeSight-systeem dat een oogje in het zeil houdt qua veiligheid.

Nederland…?
Nu de vraag der vragen: hoe zit het met de lancering van de Subaru Trailseeker, maar ook de nieuwe Solterra, in Nederland? Welnu, dat houd je nog even tegoed. Volgens Subaru Europe wordt er naar aanleiding van deze Amerikaanse lanceringen geëvalueerd wat Europa ermee gaat doen. De Solterra zit in een lastig parket, daar deze de basisversie van de bZ4X skipt en dus qua vanafprijs redelijk hoog geprijsd is. Aangezien de Trailseeker vast niet goedkoper wordt, vrezen we het ergste. Jammer, want dit lijkt een goed bedachte Subaru-invalshoek van het gedeelde platform.





In de basis een prima ding, een auto waar Subaru zich mee kan onderscheiden.
Maar man man man wat een drukte, en dan vooral die bumpers. Je zou zeggen dat je die bij het thema ‘ruig’ so simpel mogelijk wil houden, zodat ze minder makkelijk stuk gaan en makkelijker te repareren. De rest van de auto is redelijk ‘rustig’ ontworpen (op die onnodig hoekige wielkasten na, maar soit), die bumpers detoneren vreselijk.
Een theoretisch rijbereik van 418 km, da’s zo’n 250-300 km effectief. En aangezien de meeste EV rijders bij de 20% laden, en opladen tot ca. 80%, dan sta je dus elke 150 km bij de laadpaal. Dan moet je niet alleen afhankelijk zijn van openbare laadpalen.
Er zijn concurrenten die zo maar de helft meer km’s aan rijbereik bieden, dus ik vermoed dat ook dáár een reden is te vinden waarom er zo weinig mensen een EV van Subaru kopen.
Subaru is in de Verenigde Staten het merk geworden van, hoe zeg ik dat tegenwoordig voorzichtig, vrouwen die van de vrouwenliefde houden. Mooie wagen, dat zeker.
Subaru is meer de nieuwe ‘soccer mom’ auto geworden.
En veel bejaarden
Dat zou super zijn als opvolger mijn Outback. Nl super praktisch in de bergen in Tirol waar ik woon
Mooi ding, bruikbare vorm. Nu nog een grotere accu. Dan wil ik hem hebben!
Eens. Dit is ook wat je zoekt als je een stationwagen wil en geen SUV of Cross-Over.
Range Rover zou dit eens moeten doen. Dus de route andersom van Subaru: van SUV naar stationwagen “cross”.
NB Saab kwam met de 9-3X al een heel eind 15 jaar terug.
Die dakdragers eraf en al de zwarte plastiek meespuiten in het blauw… Dan staat er al een veel mooiere auto!