Tesla Model 3: de langverwachte elektro-instapper is officieel

Auteur: , 186 Reacties

De instap-Tesla is af en we hebben alle details voor je.

Laten we maar beginnen met het belangrijkste: 215 mijl, ofwel 346 kilometer. Dat is de range die Tesla claimt voor het nieuwe instapmodel. Bovendien wordt er gewerkt aan versies die verder komen dan dat. De Model 3 heeft daarnaast pittige prestaties in huis, waarbij een sprint naar 100 kilometer per uur mogelijk moet zijn in pak ‘m beet 6 seconden. En dan hebben we het over de sloomste variant, want “we maken geen langzame auto’s” aldus Elon Musk op zijn eigen onthullingsfissa.

AutoPilot, het systeem waarmee (semi-)autonoom gereden kan worden, is standaard als de Model 3 op de markt komt. Ook standaard: ruimte voor vijf personen, die in alle comfort kunnen plaatsnemen dankzij de cross-over-achtige proporties. Een groot deel van het dak bestaat bovendien uit glas, wat moet zorgen voor een extra ruimtegevoel in het interieur. Net als de Model S (rijtest) zijn er voor en achter bagageruimtes. In het interieur zien we een enorm centraal scherm voorin de auto dat als het ware op een standaard staat. Hierdoor konden de voorstoelen wat naar voren geplaatst worden, waardoor meer beenruimte voor de achterpassagiers ontstaat.

Tesla Model 3

De Model 3 kan standaard op het SuperCharger netwerk ingeplugd worden. Eind 2017 moeten de eerste auto’s uit de Gigafactory rollen, met een prijskaartje van $35.000 dollar. In totaal denkt Musk 500.000 auto’s per jaar te kunnen bouwen, maar dan zou op dit moment de gecombineerde productie van álle Lithium-ion batterijen ter wereld nodig zijn. De Gigafactory moet dat probleem dus oplossen. Tesla claimt dat ze al 115.000 orders(!) hebben geschreven voor de Model 3.

UPDATE: de video van de onthulling check je hier!



186 reacties

Erg geslaagd, leuker dan de priussen eng glofjes gte’s van dit moment!
@pietertjep85d: ja, aan die Glofjes kan ik me ook altijd zo ergeren…
@jaspervdwinden: vooral enge Glofjes!
@jsleutel: en het petjesvolk in de golfjes
@kruimel: Dat rijdt tegenwoordig opel.
@martinus: haha, niet dus..
@jaspervdwinden: Wat is er mis met die golfjes GTE dan?
@pietertjep85d:
Is niet mis, maar is toch minder geslaagd dan de Model S.
Is net of deze even een kleine aanrijding vooraan en achteraan heeft gehad :p
@Dimglor: dat heb ik nou ook, alsof het de spirituele opvolger van de 3-serie compact is. De daklijn en overhang achter kloppen naar mijn idee niet. Dat zal een bewuste keuze zijn geweest om voldoende binnenruimte te creëren, een (qua afmetingen vergelijkbare?) A5 Sportback heeft achterin best last van z’n aflopende daklijn.
@Dimglor: Zoiets ja, plus dan heeft ie een platte neus maar geen grille of zwarte neus.
Jammer! en dat geld ook voor dat heel kale interieur dat slechts één scherm kent!
@pietertjep85d: dat lijkt me nou niet een vergelijking eerlijk gezegd. Premium elektro D-segmenters zijn er momenteel naar mijn kennis nog niet, dus competitie is nihil. OT: Erg verfrissend design en valt me zeker niet tegen! Zal wel even wennen zijn denk ik.
@joostvis: of valt deze wagen in het C segment??
Erg bijzonder dat dit alles voor een dergelijke “schappelijke” prijs gerealiseerd kan worden. Kunnen VW/Nissan nog wat van leren…
@bram95: het is nog maar een rendering. Op een dag als vandaag (lees: 1 april) ben ik toch een beetje sceptisch.
@Bram95: Nog even geduld dan komt Nissan met een echt volwaardig (vind ik toch) antwoord: De IDS
Porsche panamera is that you? (Front)
@donvinnie: precies, dat dacht ik gelijk ook.
Nou vind ik het dus wel een hele mooie auto.
@terminator: dat is hij zeker!
@donvinnie: Nou nou, de voorkant is wel vrij lelijk, maar zo erg als een Panamera is het nou ook weer niet.
Geweldig mooie auto! Ook gaaf dat de autopilot-software gratis is!
@terminator: wie zegt gratis? Ze worden standaard uitgerust. Model S wordt ook hier standaard mee uitgerust maar als je het wilt gebruiken kost het ruim 3000 euro
@joerek: zeker weten?
@terminator: Ja. Om te kunnen gebruiken mag je als S rijder 3000 euro lappen.
@terminator: Bekijk het filmpje nou maar :) Hij zegt dat de veiligheidsfuncties standaard zijn (ook onderdeel van Autopilot). Bij mijn Model S heb ik ook los voor het zelf sturen e.d. moeten betalen, maar dat lijkt me logisch. Niet alles is gratis maar de updates die je krijgt wel.
Leuke auto, zeker in die klasse! Gaat het vast goed doen…
Goede looks, prijs en range. Ik denk dat dit een toppertje wordt
Het was 0-60mph in minder dan 6, niet perse 0-100kmh in minder dan 6. Die fout wordt echt veel te vaak gemaakt. Scheelt zomaar 0.3sec maar toch
@joerek: woah
@joerek: scherp, scherp. Hoe dan ook, sneller dan mijn huidige auto en sneller dan 90% van het autopark op de Nederlandse wegen.
Toch 35000 dollar. Zal praktisch 45000 euro in NL betekenen incl btw. Alsnog prima prijs
@joerek: zal rond de 30-35k kosten in Nederland. Het is geen benzineslurpende V8 he ;)
@thomcarspotter: Dat is het niet nee, maar hij zal wel wat duurder worden. Ik schat zo rond de 40 tot 45.000. BTW ligt in Nederland een stuk hoger.
@viezefreddyw: btw en vergeet de euro-dollar koers niet…
@thomcarspotter: Er komt nog BPM en transport op. Zal gewoon dollar=euro + 10K zijn. Dat is bij de Model S al helemaal het geval.
@Joerek: shit zeg ik nou BPM, ik bedoel natuurlijk BTW
@Joerek: idd prijzen in US zijn altijd zonder btw en waarschijnlijk moet je ook nog rekenen op een 500-1000 euro ‘destination charge’. Basisprijs zal eerder rond de 36K – 37K euro incl liggen zonder extra (eco) taksen/bijtelling. Al zullen die laatste wel meevallen voor een electrische wagen.
Honey! Who shrunk my car? Maar verder wel een mooi ding en potentieel een game changer.
Hoppa! Praktisch, betaalbaar, goeie range (net aan), snel. Ik ga serieus denken over de aanschaf van deze rakker.
Prima range voor die prijs. Dat zal vast goed verkopen, vooral als er nog zwaardere accupakketten komen. Nog niet voldoende voor iedereen maar ik ben zeer benieuwd naar de volgende generatie van tesla. Dit gaat wel heel hard de goede kant op.
Toch knap, even 115 miljoen euro ophalen aan reserveringen
@rvvm: betalen voor aflevering, niet bij de order. Ik zou nu echt nog niet betalen als hij pas in 2017/2018 geleverd zou gaan worden!
Dit is de eerste auto in jaren die daadwerkelijk anders is dan andere auto’s, betaalbaar is (mits je goed spaart) en waar ik een hebberig gevoel bij krijg. Gezien de updates die Tesla uitbrengt is hij ook nog rationeel te verantwoorden als eigen auto op langere termijn (+7 jaar).

Ook gezien het aantal reserveringen zeg ik: dit wordt een _gigantische_ hit, waar andere fabrikanten wakker van gaan liggen.
Ze hebben de tablet uit de S maar verruilt voor een volwaardige tv? Het volgende model krijgt een beamertje?
@robert110: Nog 10 jaartjes, krijgen we Samsung UHD Curved op wielen…
Doe mij er maar een! (voor naast de Alfa 159 uiteraard)
Ach, wel een mooi karretje… al lijkt ie wéér op een Model S. Niet dat dat een probleem is, de Tesla Model S verdient de naam Model wel!
Er zijn op dit moment al 115000 reserveringen. Het gaat drukjes worden bij de superchargers ;-)

(er zijn momentaan al SuperCharger sites met 12 en zelfs 14 zuilen). Ik geloof dat Tesla de industrie echt bij de ballen heeft.
Ik ga er in elk geval eentje bestellen !
@fijnkonijn: als vervanging van de S, of eentje voor erbij?
Aardig bakkie, zou zomaar de opvolger van de Tucson kunnen worden…Alleen dat scherm…zit daar een airbag in?
Besteld!
@petrolicious: srs or troll?
@gop1: yup, heb serieus 1 besteld. Nu ja, “besteld”, het is eerder “gereserveerd” want al bij al is het een agreement waar je makkelijk onderuit kan. Je doet een deposit van 1000 EUR en je kan ten allen tijde, voor eender welke reden je geld terugvragen (tenzij je wagen al in productie is). Ik kon ook nog niets samenstellen gezien nog niet alle specs finaal zijn. Het reservatieproces is ook vrij vreemd, je geef je gegevens in en dan 1 second later krijg je te zien dat je reservering gelukt is, maar je moet wel tot max 24 uur wachten op de confirmation mail (heb hem nog niet gekregen).
@petrolicious: Gaaf man, lijkt me geweldig om zometeen in ontvangst te mogen nemen. Heb je al enig idee wanneer ze uitgeleverd gaan worden?
@gop1: Musk zei “start productie eind 2017”, daarmee heeft hij een voorzichtige statement gedaan want hij rept met geen woord over de echte delivery dates. Daarnaast geeft hij eerst privilege aan mensen in de States, daarna pas Europa. Het helpt ook als je al een Model S of X hebt. Dus kortom, hoewel ik bij de eerste Europese batch moet zitten verwacht ik me aan maart / april 2018… Dat is dan nog zonder eventuele tegenslagen. Geduld is een mooie deugd ;)
@petrolicious: Gefeliciteerd! Ik ben jaloers.

De lange wachttijd is inderdaad een nadeel, maar een voordeel van het feit dat je niet tot de vroege productiebatches hoort is dat bij levering van jouw auto de meeste kinderziektes al uit het productieproces zullen zijn.

Veel plezier alvast ermee!
@petrolicious: Dus je hebt voor €1000 euro je naam op een lijst gezet om een auto te kunnen kopen die je nog niet hebt kunnen samenstellen, waarvan je niet weet wanneer hij komt (als ie er ooit komt) en waarvan je niet weet of die echt zo is zoals je vertelt wordt (wat nooit zo is).
Juist ja, verder alles goed met je?
@robert110: handig toch als je dat kan? Als je goed begrijpend kan lezen dan heb je gelezen dat het voorschot geen koopovereenkomst is en ten allen tijde terug gestort kan worden. Dus ja, alles ok met mij, ik overweeg zelfs om nog een 2de reservatie te plaatsen.
@petrolicious: Toch vind ik het apart dat je €1000 euro overmaakt met de hoop dat je over net geen twee jaar een auto van ze kan kopen.
mooi .. Amerikaanser gaat het niet worden ..
Best een geslaagde kar zo te zien, maar het zijn nog maar rendering. Ik hoop dat ze het waar kunnen maken dat hij in 2017 van de band rolt. (niet in de gigafactory, die is voor de accu’s).
@trustmeiamanengineer: op her event stond Elon niet naast een rendering hoor ;) en ik denk ook niet dat de gasten op het event nu dromen dat ze met een rendering aan het testrijden zijn ;)
@petrolicious: hehe, ik heb het event niet gezien ;)
@trustmeiamanengineer: de Model X werd uiteindelijk mooier dan het prototype. Dus ik hoop dat ze het interieur nog even wat normaler maken tot die tijd haha. Verder bekijk inderdaad de video :)
Hij heeft wel wat weg van de db11
Ziet er goed uit al mis ik toch een mooie gril (snap dat ie dat niet nodig heeft) of een iets andere voorbumper ofzo. Dat dak is ook gaaf zo, doe mij die rode of zwarte maar. En dan die prijs, erg knap dat ze hem daarvoor kunnen maken. Nu de rijtest nog.
De rode is fraai. Blijf het alleen apart vinden dat er een grille in de neus ‘moet’. Daar moet eens wat onderscheidends gebeuren. Vooruitstrevend in techniek, krampachtig vasthouden aan volume-design. En dat interieur is te saai en lijkt zó on-af.
Ik ben helemaal niet zo blij met het merk Tesla, misschien is het kortzichtig wat ik nu ga uitkramen, maar dan hoor ik het graag. Kan ik mijn mening hier en daar ook weer bijstellen en verbeteren! Ik ben bang dat door deze rage, want het is hetzelfde als de Iphone rage ongeveer, we echt een nieuw tijdperk hebben bereikt. Elektrisch rijden is normaal. De naam Tesla is cool, want als jij een Tesla rijdt staat dat beter bij je buurman en werknemers. Ik ben dus niet blij met de komst van de immense populariteit omtrent Tesla. Ik wil namelijk me auto’s blijven volgieten met benzine. Maar misschien is het juist ook weer goed, want nu al die ele gekkies niet meer tanken blijft er meer over voor mijn hobby. Mannen, moeten we nou blij zijn met het merk Tesla als benzineslurpers of niet?
@FeRaRi:

Volgens mij heb jij geen auto ..
En ook nog geen rijbewijs ..
@lincoln: aangezien hij ‘ferari’ schrijft lijkt dit mij ook….
@terminator: Je hebt inderdaad gelijk! Wat een loser zeg die kerel. Misschien had die op het moment geen inspiratie en is een van zijn favoriete merken Ferrari, maar was Ferrari al bezet dus koos hij voor Ferari. Joe
@ferari: dat neemt het feit dat het erg kinderlijk en dom overkomt natuurlijk niet weg…
@lincoln: Toevallig wel, maar hoezo dacht je dat ik geen rijbewijs en auto in me bezit had?
@FeRaRi: “me” bezit, serieus? Waar zijn de tijden gebleven dat mensen het bezittelijk voornaamwoord nog correct gebruikten. Beste ‘FeRaRi’ (leuk ook, die hoofdletter – kleine letter afwisseling), de correcte spelling is “mijn”.
@ferari: als jij een uitstootvrije, synthetische benzinevervanger bedenkt die ruim verkrijgbaar is voor een lage prijs, dan heeft de brandstofmotor voor de liefhebbers nog kans van slagen.

Maar wat je volgens mij niet ziet is dat er een onderscheid ontstaat tussen reizenden en autorijdenden. De reizenden willen graag in maximaal comfort en met minimale inspanning van A naar B (dus in een Tesla met autopilot), de rijdenden willen graag twee handen aan het stuur, af en toe de rechterhand op de versnellingspook en zelf de machine bedienen. Dat gaat heus niet zo gauw verboden worden.. Paarden mogen ook op de openbare weg komen, terwijl ze 100 jaar geleden uitgefaseerd raakten door de automobiel…
@Jochempie: Klopt wat je zegt. Zelf denk ik dat het al voldoende zal zijn moest een wagen net zoals Tesla een ‘auto-pilot’ hebben. Of je nu zelf rijdt of autonoom, je zal theoretisch niet meer kunnen crashen. Velen denken dat het gedaan zal zijn met rijplezier of verboden geraken. Maar als de wagens een autonome ‘waakhond’ hebben is er geen probleem en kan er gewoon gereden worden zonder risico. Kijk maar naar al de concept wagens die autonoom rijden toont, ze hebben allemaal een stuur en pedalen. En zo zou het moeten blijven ook. Want als het allemaal rijdende privé-wagons zijn zonder dat je zelf moet rijden dan jaag je de mensen nog meer in hun auto. En ze zitten nu al te klagen dat er teveel auto’s rondrijden. Maar anyway rijplezier zal blijven bestaan of het nu met een ICE/ EV of iets anders is.
@ferari: ik ben het volkomen met je eens. Autorijden is voor mij elke dag nog speciaal en dat wordt het met de elektrische auto niet. Ik had ook nooit verwacht dat er zulke boomknuffelaars op autoblog zaten die dit alleen maar zouden toejuichen, de meeste hier zullen dus wel 40+ers zijn. Zolang er benzine is zal ik nooit overstappen op zo’n gedrocht
@maseratizzzzzzzz: idd 40+ maar dat is niet waarom ik voorstander ben. Door 600000km in de spits te rijden in 15jaar weet ik hoe nutteloos een auto met verbrandingsmotor eigenlijk is. Maar wel leuker.. Dus in de garage een speeltje dat in de praktijk niet verder komt dan 1op 10, maar wel elke keer een smile op mijn gezicht tovert.
@maseratizzzzzzzz: Ik ben autoliefhebber, maar ook engineer. De autoliefhebber in mij wordt gelukkig van lawaai makende, stinkende verbrandingsmotoren, maar om daarmee elke dag weer in de file aan te schuiven is ook niet alles. Dat heeft niets met geitenwollen sokken of boomknuffelen te maken.

De engineer in mij staat daarom te springen om dit soort ontwikkelingen. Eindelijk wordt er serieus gewerkt aan een overstap naar een aandrijflijn die nu al op vrijwel alle vlakken superieur is aan de ICE, alleen de energieopslag moet nog worden uitgedokterd. Daarom doordeweeks in alle rust naar je werk, en in het weekend met die oldtimer de weg op. Ik denk dat je op zo’n moment ook veel meer kan genieten van de ICE.

De komst van de gemotoriseerde koets heeft het paard ook niet doen uitsterven.
@motoragent: Integendeel, het paard ging van hardwerkend gereedschap naar plezierdier, voor de fijne ritjes op zondagmiddag. Hopelijk zal het ook zo gaan met de auto met verbrandingsmotor.

Een bijkomend voordeel is, hoe minder je met je auto met verbrandingsmotor rijdt, hoe bijzonderder elk ritje wordt!
@maseratizzzzzzzz: Geloof mij, de ICE is dood. Ook jij gaat een EV rijden. Brandstof verbranden is zoiets doms
@widodh: dom, absoluut. Maar zo leuk!
@maseratizzzzzzzz: Is ie weer hoor :) Nou, ik ben 36 jaar en heb vele sportieve auto’s gereden en zal voor de zomer ook een leuk scheurbakkie gaan kopen. Maar dat neemt niet weg dat ik immens geniet van mijn Model S. Ik heb ‘m niet gekocht omdat ik een bomenknuffelaar ben, maar omdat de auto enorm goed rijdt en goed oogt (ja oke, en de bijtelling e.d. Anders had ik ‘m waarschijnlijk niet kunnen kopen). En het hele concept spreekt mij aan, maar word ook bewuster van het milieu aspect. Is echt niet erg om je daar eens in te verdiepen. Van mij mag je lekker blazen met je V6. Ik compenseer wel wat ;)
@maseratizzzzzzzz: 99% van de auto’s op de Nederlandse wegen en 99,9% van de leaseauto’s zijn totaal niet speciaal, produceren geen bijzonder mooi geluid, hebben geen opmerkelijk vermogen beschikbaar, hoge topsnelheid, goede acceleratie etc.
Maar toch zijn er hier legio mensen die roepen dat een elektrische auto geen emotie heeft, slecht rijdt etc, en veelal zonder er enige ervaring mee te hebben.
Vervolgens worden mensen die interesse hebben in dergelijke vernieuwingen vooralsnog denigrerend tot “boomknuffelaar” bestempeld. Dit terwijl ik vermoed dat het merendeel dat hier deze term gebruikt en zichzelf als echte liefhebben bestempeld niet veel verder komt dan een standaard middenklasser met instapmotor.

Op mijn 35e kocht ik mijn Tesla model s. Daarvoor heel veel verschillende leaseauto’s van de zaak gereden, polo, 306, Passat, A3, A4, diverse leenauto’s gehad zoals bmw1-serie, 3-serie. Maar toch komt geen van deze auto’s enigszins in de buurt van de bizarre rijervaring die de Tesla geeft. Cruisen met dakje open zonder enige pruttelend geluid van de matig klinkende motoren die (zoals eerder genoemd) in 99% van de auto’s liggen, of de kickback die je steeds weer krijgt als je even wilt optrekken.

Eigenlijk kunnen we wat dat betreft concluderen dat we hier op het autoblog te maken hebben met boomknuffelaars (waar ik mezelf dan ook maar even onder schaar) die de mogelijkheden van de nieuwe technologieën omarmen, en de kortzichtigen.
@maseratizzzzzzzz: de broembroem geluiden komen bij de meeste Duitse “premium” merken inmiddels uit het audio systeem :-)

Wanneer u in een EV rijdt kunt u dus zonder problemen een usb stick met motorgeluiden inpluggen en er van genieten ;-)
@fit4fun: ik kan alvast meedelen dat het geluid van Laferrari op Spa best plezant is om af te spelen als je met een muesli-diesel onderweg bent.
@maseratizzzzzzzz: Zoek anders eens op youtube wat filmpjes op van Tesla’s die driften en burnout’s zitten te doen. Toont aan dat je ook lekker crazy kunt doen met een EV, en dan heb ik het nog niet over de performance van zo’n ev.

Maar zelf vraag ik mij wel af wat er zal gebeuren met de klassiekers en de huidige ‘speciale’ wagens zeg maar in de toekomst. Uitstoten zullen we allemaal wel beu geraken maar toch zal ik het zonde vinden dat bv een Alfa 8C Spider binnen 20 jaar niet meer door de straten zal brullen. Ik hoop dat de huidige fabrikanten van zowel de klassiekers als de nieuwe een oplossing zullen bedenken om toch die wagens en de kopers de kans te geven om hun speeltje te kunnen gebruiken zoals ze dat nu kunnen. Wie weet doen ze net zoals Tesla een hele reeks van tankstations speciaal voor de klassiekers en wie weet hybride-supercars die dan op emissie-vrije ethanol/synthetische of bio-brandstoffen kunnen rijden. Voor hetzelfde geld komen ze binnen 20 jaar af met een concentraatje die je samen met een tank vol water laat mengen en zo je eigen brandstof maakt. Dom idee eigenlijk maar als je ziet wat er al bestaat in de wereld kun je aannemen dat de technologie zo ver vooruit raast dat absurde ideéen vandaag morgen werkelijkheid worden. Blijven hopen :) EV zullen we allemaal rijden, maar de pareltjes van het verleden verdienen ook nog een kans vind ik.
@ferari: jazeker moeten we blij zijn. Elk merk kan Tesla’s bouwen. Betere auto’s dan Tesla’s. Net zoals Nokia en BlackBerry betere telefoons kon bouwen. Echter, de markt vroeg daar (nog) niet om. Wat Steve Jobs en Elpn Musk goed hebben gezien is kijken wat de klant wil, zonder dat deze dat zélf weet.

Dat gezegd hebbende, een autootje is gewoon maar vervoer. Stelt niet zo veel voor.

Daarbij, maakt het echt heel veel uit of een Fabia Greenline een 1.4 diesel driepitter heeft of een elektromotor? En zou een elektromotor niet lekker zijn in een 7-serie of Rolls? Past prima toch? En alle Astra’s, 508’en, 500’s of Aurissen kunnen ook prima een elektromotor krijgen. Past prima.

Enige waarbij de verbrandingsmotor nog een integrale rol speelt is bij een sportwagen. Een Ferrari, Aston Martin, AMG of Porsche moet ook mooi klinken, trillen en te veel warmte af geven. Maar ook daarbij, een sportwagen kenmerkt zich door meerdere aspecten: fijne besturing, strakke wegligging, solide demping, puike zitpositie, fraai lijnenspel en een sterke motor. Dat kan allemaal gewoon blijven. Het enige wat je mist is het geluid. Maar ja, dat wordt sowieso al minder.

Dus zo erg is het allemaal niet. Ook volledig elektrisch kun je een fijn auto rijden. Alleen zijn die zogenaamde Innovators en Early Adoptors in zo’n Tesla soms best enge mensen. @perry_snijders vertelt je er graag meer over ;-).
@willeme:
Enge mensen?!
Juist hartstikke tof volk joh.
@Rob: daarom: ‘soms’

Van die Woodstock hippies. Die denken dat CCR, The Band, Hendrix en Jefferson Airplane beter zijn dan de hedendaagse meuk. Hele enge mensen. Soms.
@willeme: Zelfs als twintiger maak ik een diepe buiging voor dat lijstje. Oké als nog-net-twintiger. Maar toch!
@willeme:

Jimi Hendrix op Woodstock !!

Die zoog niet alleen alle energie .. Maar ook alle levenslust uit je cadaver ..
@FeRaRi: Het voordeel is dat een rage vanzelf weer afzwakt. Maar ga er maar vanuit dat er steeds meer elektrisch gereden wordt. Op zich niet zo’n heel groot probleem als ze eerst eens afstappen van het idee dat accu’s en laadpalen de juiste manier is om die dingen van energie te voorzien. En als tesla eens stopt met het uithangen van de nieuwe Jezus Christus.
Maar wees maar gerust, ik durf te wedden dat je in ieder geval de komende 15 jaar nog zonder probleem op benzine kan rijden en daarna zal het misschien lastiger worden maar niet onmogelijk.
@robert110: Eletrisch rijden is geen rage. Aan een rage komt een eind, wat dat betreft is de ICE een betere voorbeeld van een rage.
@BartJ: En binnen 100 jaar vinden ze dan weer iets anders dan ev. Aan alles komen er veranderingen.
@BartJ: Aan een rage komt een eind ja maar dan hoeft het product nog niet op zijn eind te zijn. De brandstof motor was waarschijnlijk ooit ook een rage geweest omdat het nieuw en anders was en die is heel gewoon geworden.
Aan de andere kant was de bolhoed waarschijnlijk ook ooit een rage maar die zie je nu bijna nergens meer.
Het is nog maar afwachten hoe het met de elektrische auto zal aflopen, wordt het heel gewoon of wordt het verdreven door een beter idee? Dat kan je nu slecht zeggen omdat de elektrische auto nu een rage is.
Verschillende auto fabrikanten proberen de elektrische auto al gewoner te maken, denk aan oa Volkswagen waar de Golf met elektrische aandrijving te krijgen is. Helaas probeert tesla dat gewoontjes maken tegen te werken omdat de rage een van de weinige redenen tot hun succes is (en de andere is natuurlijk de subsidie).
Ze flikken het weer! Erg knap en heel benieuwd of ze de kwaliteit nog wat hebben weten te verbeteren door slimme constructies gebruiken ipv sexy, “nutteloze” dingen als de deurgrepen op de S.
Hyundai is voorlopig de enige met een antwoord en de Bolt van Chevy maakt ook nog wel een kans. De rest is stop-gap spul…
@w0o0dy: k** net nu ik het bestaan van de i3 eindelijk compleet had verdrongen noemt iemand dat hok weer. Thanx @pomoek, nu weer weken nachtmerries.
@w0o0dy: sowwy….
De mooiste van de 3, doe mij maar een rode of een zwarte
Het is een nette auto geworden maar zeker niet avant Garde, zoals de i3 die overigens ook voor 35 k in de prijslijsten staat. Het fake grilletje is slim en storend tegelijk, je ziet ‘m wel maar hij is er toch niet, ik denk dat ik het toch een leuk detail vindt. Verder zou ik het geweldig vinden als hij de auto voor die prijs op de markt krijgt. Ik ben een beetje bang voor kwaliteit issues, het blijven yanks…
De range en acceleratie lijken me weinig, zelfs voor hun instap. Ik voel weer een software update hype afkomen. :-)

Hoop dat ze hun beloften waarmaken. Zou een leuke aanvulling zijn op het wagenpark.
Veel mooier en een stapje vernieuwender dan de impressies. De range valt me wel wat tegen, ik zou persoonlijk wachten op de versie met grotere range.

Al met al een erg fraaie auto. Goed bezig Tesla!
Goeie concurrentie voor andere merken wat uiteindelijk gaat resulteren in betere prijs/kwaliteit auto’s. Ik hoop toch dat wij er geen gaan kopen…
Hoe groot is ie nu eigenlijk? Zit we hier te kijken naar een auto met formaatje Passat, of formaatje Golf?
@Rob: ik vermoed iets van 480 x 185 x 140 cm?
Prachtige auto. 😊 Ik hoop nu ook op een stationwagen uitvoering. Dan is het echt niet meer aan te slepen in Europa. Waarschijnlijk zit er een pOLED in het midden, gezien de dikte en de absolute zwartwaarden (zijn wel zo handig in de nachtelijke ritten). Ik mis alleen de ventilatieroosters. 😅
@AutomotiveDesigner:
Yup, bouw er een station variant van en ze hebben echt een winnaar hier.
@AutomotiveDesigner: in de USA en China is vrijwel geen vraag naar stationcars. In Europa alleen in de noordelijke landen. Te kleine markt. Zie Jaguar etc
Hmm, ik weet het niet.. Op zich is het niet zo chill dat Tesla verwacht de gehele lithiumproductie van de wereld nodig te hebben voor de Model 3..

Daarnaast had ik wel wat meer verwacht van het designwerk van baron Franzosius van Munchhausen. Fijn dat de grille eindelijk uitgefaseerd wordt, maar verder lijkt het nog erg op een auto waar een verbrandingsmotor in zou kunnen liggen..
@Jochempie:
Dat het nog op een conventionele auto lijkt is misschien juist wel onderdeel van het succes van de Model S.

Kijk maar naar eens naar de reacties op bijvoorbeeld de nieuwe Prius. Of de Leaf, BMW i3, etc…. Zo denk ik ook dat die ouwe van mij geen Model S had aangeschaft als het niet op een ‘auto’ leek…
@Rob: Ik heb het ook niet over wat tactisch zou werken, ik heb het er over wat ik persoonlijk graag anders had gezien, omdat die hele neus nergens meer voor nodig is. Elke Tesla kan er in principe uitzien als een Toyota Previa, kun je op die lengte alweer 2 a 3 extra mensen met voldoende ruimte meezeulen..
@Jochempie:
We kunnen elkaar de hand schudden ;-)

Ik prefereer een Cactus in het wit, met bruine stoffen bekleding binnenin. Ik ben wel benieuwd hoe de Cactus zich gaat ‘ontwikkelen’. Heeft wel de potentie om tijdloos modern te worden. Net zoiets als de Joseph Eichler woningen uit de jaren 50/60. Die zijn vandaag de dag nog steeds modern!
@Rob: wat dacht je van Villa Tugenthat in Brno, van de hand van Mies von der Rohe?
@Jochempie: Edit: ik ben slecht met namen. Villa TugenDhat van Mies vAn der Rohe.
@Rob: gebouwd in 1929..
@Jochempie:
Thanks voor de reminder. Die villa was een beetje uit mijn geheugen verdwenen….. Zijn tijd ver vooruit, had zomaar vorig jaar gebouwd kunnen zijn.

Maar ik ben helemaal verliefd op zo’n Eichler woning….. Bungalow, niet te groot en niet te klein, veel licht en glas, modern maar tijdloos, doordachte bouwwijze: het is gewoon echt precies helemaal exact goed….

Ergens in Twente, een op een Eicher geïnspireerde woning met een witte Cactus voor de deur? Ik zou er de spreekwoordelijke moord voor plegen! Laat die kapitale miljoenen villa, met 7 paardenstallen en die klassieke Ferrari’s maar zitten joh! ;-)

Overigens heeft Kunstuur (soms kunnen ze het wel bij de NPO ;-)) een uitzending aan de Eichler woningen gewijd. Die ga ik vanavond eens lekker op mijn gemakje bekijken…
http://web.avrotros.nl/kunstuur/player/AT_2053605/
@Jochempie: vanwege de aerodynamica misschien? Enorm belangrijk voor een BEV, opdat de range acceptabel blijft.
@pramm: ah, daarom heeft een druppel een neus..
@Jochempie: Is toch al weer even geleden dat ik voor het laatst een druppel met 4 wielen, kreukelzone, etc met 130 over de snelweg heb zien gaan.
Maw, ja een druppel is aerodynamisch, maar heeft niet te maken met beperkende factoren zoals een auto die de optimale aerodynamische vorm beïnvloeden.
@Jochempie: Wellicht dat het te maken heeft met veiligheid? Een grotere neus biedt meer ruimte voor crashveiligheid. En ik denk dat de perceptie van de consument er ook veel mee te maken heeft. Een Model 3 is al radicaal anders dan wat de meeste mensen in dat segment gewend zijn qua techniek. Ook nog onconventionele styling erbij zou de potentiële klanten wellicht iets té veel afschrikken. Vooral omdat de Model 3 ook het model moet zijn waarmee Tesla een stuk bereikbaarder wordt.
@Edge: Met een paar jaar (of eigenlijk deels nu al) is crashveiligheid geen argument meer… Dan wordt er überhaupt niet meer gecrashed (behalve door fietsers)..
@Jochempie: Uiteraard, maar de Tesla Model 3 komt in 2017 op de markt. Dan is autonoom rijden nog niet de standaard, en zul je dus ook als designer rekening moeten houden met de vele menselijke fouten. Maar inderdaad, met de steeds steviger en lichter wordende materialen zullen auto’s steeds minder kreukelzone etc. nodig hebben om een goede crashveiligheid te bieden.
@Jochempie:
Al is de Cactus wel hartstikke goed ontvangen….
@Rob: Ik mag de Cactus wel, zeker in het zwart, met zwarte wielen. Stoer dingetje om te zien..
Ondanks dat zo’n auto natuurlijk helemaal geen motor koeling nodig heeft lijkt het front een beetje “on-af” zonder een grilletje.

Ik zou er toch een fake grill in gemaakt hebben.

Dat enorme scherm op je dashboard vind ik een beetje overkill, had daar iets subtielers van gemaakt… maargoed.
@Ikke_ferrari: dat grille probleem lossen onze mooie grote Europese kentekenplaten perfect op.
@mashell: Inderdaad! Vergeef me mijn photoshopkunsten, ik heb hier op mijn werk alleen Word en Paint ter beschikking. Met Nederlandse platen erop zou het er ongeveer zo uit kunnen zien:

http://i.imgur.com/PaexiTK.png
@Edge: Leuk gedaan, hij is alleen een tikje aan de grote kant. Klein beetje maar. ;-)
@Ikke_ferrari: Probleem is dat een grille juist niet aerodynamisch is!
@pramm: Wordt dan een nieuwe uitdaging in de design-wereld: een visueel spektakel maken met zo weinig mogelijke openingen. Werken met eigenlijk 1 lijn of zo?
Ik vind het best wel netjes. Met zo`n auto word elektrisch rijden ineens heel realistisch.
En dan te bedenken dat het merk een paar jaar geleden niet meer was dan een Elise met elektromotor.

Knap hoor. Ziet er op zich fraai uit. Niets mis mee. Maar als Audi, BMW of Mercedes met een nieuwe auto komen is het allemaal ‘eenheidsworst, lijkt te veel op elkaar, Next!!!’, maar bij Tesla is het ‘Wauw’!

En dat is knap, want het lijkt alsof ze dezelfde lampen gebruiken op al hun modellen (sowieso identieke achterlichten) en ook de velgen zijn exact hetzelfde. Qua lijnenspel lijkt ie exact op zijn grote broers en de techniek wijkt ook niet veel af. Knap om dat zo in de markt te zetten, eerlijk waar.

Nette auto, overigens. Niets mis mee.
@willeme: Je moet ook niet vergeten dat het R&D budget bij Tesla even 10x kleiner is dan bv. een Mercedes. Er gaat meer geld uit dan in en dan kan je nog niet alles veroorloven. Overigens lijken de koplampen totaal niet op die van de S en X. Achterlichten wel bijna hetzelfde, maar niet identiek. En ach, dat zie je bij de Golf / Passat ook. Verder zie ik toch aardig wat verschillen met de Model S. Ik vind ‘m mooi, maar mijn S nog wel iets mooier. Al zou ik iets scherpere lijnen en wat hippere lampen ook niet erg vinden op m’n Tesla.
@stfu: het is een leuk model, absoluut waar. En ik heb bijzonder veel bewondering voor het merk en wat ze presteren en hoe ze de tegen de gevestigde orde aan schoppen.

Echter, de hype er om heen begrijp ik niet. Net als destijds met de iPad Mini. Ze brengen hetzelfde product in een andere maat. Dan ga je toch niet voor de deur een tentje op zetten om er eentje te mogen kopen?

Verder niets dan lof. De Porsche Mission E Zero (of hoe die ook gaat heten) zal enorm veel beter zijn. Op alle vlakken wordt er compleet de vloer aan geveegd met welke Tesla dan ook. Echter, zij zijn nog steeds steeds aan het ontwikkelen terwijl de Tesla’s al een tijdje rondrijden….
@willeme: in Amerika profiteer je nog van een tax credit tot volgens mij een totaal aantal EV’s, dus ook een reden waarom mensen zsm hebben gepre-ordered. Plus als ze al meer dan 150.000 reserveringen hebben in 24 uur, dan kan ik me voorstellen dat mensen niet ergens achteraan de rij willen staan en pas in 2019 de auto kunnen rijden. De overstap naar Tesla / EV vinden veel mensen gaaf.
@willeme: in theorie kan iedere concept car de vloer aanvegen met een bestaande auto. Echter de laadtechnologie en batterij technologie waar Porsche (en ook audi) mee schermt in de Mission e bestaat nog niet in productie en op grote schaal. Die technologie moet overigens van bosch komen. Daarnaast ontbeert het bij andere merken volledig aan snellaadtechnologie. Elektrisch rijden gaat verder dan wat de huidige autofabrikanten gewent zijn.
Ik vind dit dus serieus gaaf! De range is ietwat aan de lage kant, ik bedoel. Mijn Golf mk2 1.8 doet 400km op 40l (De TDi doet trouwens 1100km/tank) dus het komt wel in de buurt. Maar toch!

31.000,- nieuw kan wel eens iets van 20.000,- worden als ze 4 a 5 jaar oud zijn en dat is interessant voor mij. Ik zal echt nooit (tenzij ik de loterij win) een nieuwe auto kopen. Maar voor dat geld, deze looks en verbruik is het een serieuze deelnemer aan het “Ik wil hebben” lijstje!
@Archiebald: 20.000? Ik hoop toch eerder op 5000, lithium accu’s halveren na een paar jaar in capaciteit, dus je 5 jaar oude model 3 heeft nog zo’n 80 km bereik. Net als iPhones zijn deze dingen bedoeld voor mensen die elke drie jaar een nieuwe auto halen bij de dealer.
@Mairsil: Ja zo had ik er niet over nagedacht…. Nou des te beter. Wat kost een nieuw accupakket? Zou dat een thuisklusje zijn?
@Archiebald: Volgens mij zijn de accu’s makkelijk te vervangen, maar helaas bestaat die $35.000 waarschijnlijk voor $25.000 uit accu’s. Een electro-motor kost vrijwel niets, en een lege auto zonder aandrijflijn kan ook moeilijk meer dan $10.000 kosten.
@Mairsil: Man man. Ga vooral door met je aannames :’) Elon Musk heeft gezegd dat batterijen bij productie van Model 3 al 30% goedkoper moeten zijn. Je snapt hopelijk wel dat massaproductie de kosten omlaag gaan en dat een batterij over 10 jaar misschien maar de helft kost?
@stfu: Dat een batterij over 10 jaar misschien maar de helft kost, DAT is nou een aanname. Dat er op het moment van productie zo’n $25.000 aan batterijen in een model 3 zitten is een feit.
@Mairsil: een feit? Het is niet eens bekend wat voor accu er in zit haha. Dat is een voorspelling wat ik gaf, niet per se een aanname. Het bereikverlies waar je het over hebt is pertinent NIET WAAR.
@stfu: Het is ook helemaal niet relevant wat voor accu er in zit. Alle andere componenten zijn makkelijk genoeg in te schatten en de totaal-prijs is bekend. Elke kleuter kan het rekensommetje verder wel maken.
De enige aannames zijn dat Musk niet uit zijn nek lult, en de model 3 uiteindelijk in 2019 uitbrengt voor $45.000. Dan zijn de accu’s toch een stukje duurder gebleken.

Maar blijf vooral dromen en cijfertjes fantaseren, de wereld zal er niet minder van worden.En met een jaartje of 15-20 worden electrische auto’s waarschijnlijk best behoorlijke alternatieven voor benzine.
@Mairsil: waar haal je dat fabeltje vandaan?!
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
@stfu: Nooit een lithium-accu gehad? Nooit een smartphone of een laptop van 5 jaar oud gebruikt?

En leuk artikel verder, maar dat gaat over laad-cycli, waar lithium accu’s inderdaad niet veel last van hebben. Hoe goed doen Roadsters die een paar winters buiten gestaan hebben het nog, ongeacht hoeveel km ze gereden hebben?
@Mairsil: Je gaat serieus een grote auto accu vergelijken met een telefoonbatterijtje? Die je altijd van 0 naar 100% op laad, wat je niet bij een auto doet. Er rijden al 3 jaar lang Model Sen rond en niemand heeft nog maar 50% bereik over…
@Mairsil: wat een onzin. Mijn accu is in 1 1/2 jaar met minder dan 2 procent gedegradeerd. De degradatie is het grootst in de eerste 2 jaar. Op het Tesla forum is nu de eerste Nederlandse gebruiker die in 3 jaar tijd de 200k km gepasseerd is. De batterij heeft weinig te lijden gehad.
@pramm: Zou kunnen dat het meevalt. Maar heb je het ook uitgeprobeerd? Of is het alleen wat de auto op het display zegt, oftewel wat de software _denkt_ dat er nog aan capaciteit is?
Gegarandeerd zit deze nog vol met fouten en problemen zoals de Tesla S bij de introductie. Ook op vlak van praktische elementen ben ik bijzonder sceptisch als ik zie hoe belabberd de S het er van af bracht.
Ik wacht wel op de tweede lichting rond 2020… Tegen dan heb ik ook het geld om dit kostenplaatje te veroorloven.
@reaperunique: Natuurlijk zit deze vol met fouten, dit is een techniek die (in zijn huidige vorm) pas een jaar of 10 echt door aan het zetten is. En dat mag.

Kijk, er zijn zelfs niet nader te noemen Duitse merken die een techniek waar al ruim 100 jaar aan bijgeschaafd wordt niet onder de knie krijgen, dan doe je inderdaad iets verkeerd.
Ideaal voor woon/werk, voor andere zaken pak ik wel een ‘reguliere’ auto
Hij zal dus rond de 45.000 euro gaan kosten? Denk dat onze regering er wel iets op verzint dat hij weer onbetaalbaar wordt voor de meeste mensen en hij alleen zakelijk gereden gaat worden.Waarom moeten wij(nederland) altijd voorop lopen? Pure zuurstof uit Nederland.De rest van de wereld doet niet mee.Dan maakt het voor het milieu nog geen zak uit.
Interieur is super maar helaas kloppen de proporties niet helemaal. Ze hadden gewoon dit interieur en deze koplampen op een verkleinde Model S vorm moeten doen.
Ik ga vast stickers ontwerpen om een persoonlijke grille op je Tesla te kunnen plakken.
@kwatkam: Ik kijk nu al uit naar de eerste hipster die er een grote snor op plakt.
@motoragent: ha ha, ja met een Eagle Thrust badge achterop.
Over 2 jaar herkennen we het straatbeeld in NL niet meer. Allemaal snelle, zoevende autootjes. Heerlijk vooruitzicht!
@Oqyelfer: en vechtaprtijen bij de laadpalen.
@mashell: grote kans daarop idd, veel meer verkochte auto’s die ook een minder rijbereik hebben dan een Model S. Het bedrijf heeft nog 2 jaar de tijd om het aantal superchargers uit te breiden
@Oqyelfer: nee allemaal met van die irritante geluidjes om overstekende mensen te waarschuwen.
@kwatkam: Herman van Veen heeft al jaren terug het perfectie lied gemaakt om daarvoor te gebruiken: “Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelooflijke haast”.
@kwatkam: laatst in Essen stond er zowaar een Tesla geluidstuning. Een of andere audioboer had er o.a. F1 geluid, een V8 motor, een V6 en ook een Dukes of hazard toeter in verwerkt. Een soort profi versie van al die soundboards die je tegenwoordig overal tegenkomt
Die grote achterruit van deze renders gaat de productie niet halen. Ik vermoed de vreemd gebolde voorruit ook niet. Ik hoop ongelijk te hebben maar dit kan Tesla niet over 2 jaar voor dit bedrag op de markt hebben.
@mashell: renders? Het is een prototype die al rijdt zelfs: https://youtu.be/w9sfgqUPW0E?t=5m24s
@mashell: Waarom zou die grote achterruit het productiestadium niet halen? Het is een sedan, dus de ruit heeft nergens een onderbreking voor een scharnierpunt nodig.
Die rooie is goed gelukt!
baas gebeld, als ik deze krijg hoef ik zijn Tesla niet
ziet er erg goed uit dit zeg
Voor het burgelijk werk een Tesla en in het weekend een dikke V6 of nog liever een dikke V8. Lijkt mij een perfect compromis
Ik vind de range een ietsje pietsje tegenvallen… Ik had stiekem gehoopt op mindere prestaties in termen van snelheid dan Model S, maar dezelfde of zelfs misschien iets meer range…
@MDA: Een grotere electro-motor kost misschien $100 extra, grotere accu’s zijn al snel $10.000-$20.000 euro extra. Precies het omgekeerde van benzine-auto’s dus, waar een grotere tank bijna niets kost, maar een krachtigere motor wel duur is.
@Mairsil: Ja, dat bedacht ik mij vanochtend ook al… dat de lagere kosten waarschijnlijk vooral komen door kleinere (=minder) accus. Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid kWh waarmee ze dit bereiken. Als deze significant efficienter is dan de S, dan is dat een stap in de goede richting om een duurder model te voorzien met een echte goede range…
Ik moet nog even wennen aan het frontje zonder grille. Het is zeker niet verkeerd, maar het is wel…anders.
Verder vind ik het gewoon een hele geslaagde auto. Dat opstaande scherm in het interieur vind ik erg mooi, maar ik vraag me wel af hoe het zit met de diefstalveiligheid.
Ja! Goedgekeurd. Qua uiterlijk ziet ie er alvast prima uit, Panamera-neus zonder lelijke kont, die flatscreen in het dashboard valt me ook alleszins mee. Volgens Tweakers komt ie pas 2018 naar Nederland, en dan is mn huidige leasert exit. Dusssss, dit heeft zo zn mogelijkheden . Wel 62 km enkele reis, maar gelukkig heeft mn werkgever een parkeerplaats met twee laadpalen.
Ben ik de enige die dat scherm op het dashboard iets te aanwezig en groot vind ?
@mdegoede: Nee.
Het is maar goed dan dat wij, Nederland, de kennis leveren voor een batterijfabriek in Bolivia…
(Daar komt alle Lithium vnl. Vandaan..)
Nu wordt het getransporteerd naar China waar er batterijen ban gemaakt worden.
((Verre van duurzaam btw))
@spylegion:
De natuur in Bolivia juicht mee;

Lake Poopó—once Bolivia’s second-largest lake and an important fishing resource for local communities—has essentially dried up. News reports blame recurrent drought and the diversion of the lake’s water sources for mining and agriculture.

Bron; http://m.earthobservatory.nasa.gov/NaturalHazards/view.php?id=87363
3x niks. Model S, X en nu de 3 ook niet. De meeste duitse ontwerpen zijn ook “saai”, maar dit is wel heel kil als je het mij vraagt..
Dit kan best een game-changer worden. Voor mij als zelfstandig ondernemer wordt elektrisch rijden nu wel heel aantrekkelijk. De model S vond ik te duur, aangezien ik de auto alleen voor zakelijk verkeer en wat kortere privé ritjes zou gebruiken. Voor langere (buitenlandse) ritten vind ik een electro-car nog altijd niet geschikt (ik heb geen zin mijn ritten te moeten plannen van oplaadpunt naar oplaadpunt) dus ik wil er sowieso een andere auto bijhouden. Voor de lol heb ik andere auto’s, dus ook daarvoor hoef ik geen dure model S te hebben.
Maar met een prijspeil van rond de 40K is deze wel aantrekkelijk, meestal rij ik op een dag niet meer dan 200km en bovendien kan ik bij de meeste klanten opladen. De huidige alternatieven (naast de voor mij te dure S) zijn lachertjes… Nissan Leaf? Wil ik niet in gezien worden. Renault Zoe? Idem. Nog afgezien van de range die in die auto’s wel heel krapjes is..
Dus dit kan ‘m wel eens gaan worden.
Hier in het hotel is een Belg met een Tesla. Wil hij een deftige actieradius, dan mag hij in Duitsland niet sneller dan 120 om geen uren te verliezen voor op te laden. We zitten in Oostenrijk! Volgende keer gaat ie skiën met de wagen van zijn vrouw. Een benzine.
Moeilijke keus….. Tesla model 3 of de Nissan Leaf… Hahahaha. NOT
In het begin, vanochtend dus :) vond ik het echt lelijk. Maar heb juist de presentatie-video bekeken en moet zeggen de wagen vind ik steeds beter ogen.Juist het interieur vind ik wat minder, stuur oogt goedkoop en dat scherm zou ik bv liever in het dashboard zien zitten.
Wie weet een opvolger voor de Rio. Maar natuurlijk moet ik eerst nog afwachten op een nog betere infrastructuur en de ervaringen van gebruikers van de Model 3. Enkel de range zie ik liever nog wat hoger dan de nu 340km., want dat is theoretische opgave. Ik zou wel eens graag eens een ev willen uitproberen, ben echt benieuwd hoeveel of weinig ik mijn rijgedrag/ leven moeten aanpassen. Met dat ik geen eigen garage heb en mijn wagen langs straat moet zetten. Met een grote range wil ik gerust een paar keer per maand eens aan de snelladers staan als ze niet te ver van mijn woonplaats staan. Anders voor mij een rode of die mat-grijze is ook mooi.
nu alleen nog op elke hoek en in elk dorp binnen 3 min. weer vol op kunnen laden en dan door heel Europa heen en we hebben een winnaar!, oh wacht even….
Ziet er allemaal mooi uit mazr qua kwalitieit is het niet om naar huis te schrijven al het geld gaat Wss naar dat grote scherm dit merk tesla gaat niet eens een autosalon lang mee waar er verschillende interieur stukken kapot waren en sprake van comfort ist het ook nietveel soeps

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).