
Final Destination, maar dan met een goede afloop.
Vangrails hebben ongetwijfeld al talloze levens gered, maar er zijn ook gevallen waarbij de vangrail juist mensen (bijna) van het leven berooft. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de crash van Rubert Kubica in 2011, waarbij de vangrail zijn rallyauto doorboorde. Hij raakte daarbij zwaargewond, maar kon wonder boven wonder toch weer een comeback maken in de racerij.
In de VS is gisteren een vergelijkbare horrorcrash gebeurd, met een Tesla Model Y. De auto raakte van de weg en klapte op de vangrail. In plaats van af te ketsen op de vangrail, werd de Tesla echter van voor tot achteren doorboord. Bij het zien van de beelden vrees je het ergste voor de bestuurder.


Er is echter een mirakel gebeurd, want de 23-jarige bestuurder kan dit navertellen. Sterker nog: de jongeman liep slechts lichte verwondingen op, in tegenstelling tot Kubica. Nu zijn auto’s veiliger dan ooit, maar in dit geval lijkt de bestuurder vooral gered door een enorme dosis geluk.
De oorzaak van de crash is nog niet bekend. De politie heeft laten weten aan SFGate dat ‘cruise control en lane assist’ geactiveerd waren, maar daar worden we niet veel wijzer van. Het klinkt in ieder geval niet alsof FSD geactiveerd was.
Het is ook niet heel relevant verder, want als bestuurder moet je sowieso zelf opletten. De politie deelt deze foto’s dan ook met de boodschap dat je altijd 100% je aandacht op de weg moet houden. Iets zegt ons dat deze bestuurder dat voortaan ook gaat doen.
Bron: California Highway Patrol – Los Banos





hey een toekomstige Le Mans winnaar
Scherp!
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Top product.
En wat maakt het dan uit dat het een Tesla is? Met een andere auto had je het niet overleefd?
omdat het supervaag is om een artikel te schrijven om vervolgens het noemen van het merk/type te vermijden.
@Rebirth: Nou ja, er had ook een motorblok voorin kunnen zitten, dan was het wel anders verlopen
Die had een bijzonder attente beschermengel.
Gillette plaatwerk-messen langs de snelweg, wat zou er nog mis kunnen gaan? Nou dit dus ….
Ik vermoed een montage fout, dit had nooit zo mogen gebeuren. Een vangrail vangt de auto op en kaatst deze verend terug. Alleen bij verkeerde montage kan een auto door de eerste laag van een vangrail heen breken.
De belangrijkste ‘montagefout’ is toch wel het ontbreken van de enorme lump gietijzer voorin waar normaal het vermogen om zich voort te bewegen mee geleverd wordt. Een elektrische auto heeft dit logischerwijs hier niet zitten, dus ging de vangrail als een sateprikker door een vergiet.
Had er een motorblok gezeten dan had hij de motor waarschijnlijk op schoot gekregen met ergere gevolgen.
Mee eens dat er vooral veel leegte in de neus van de Tesla zit. Het is echter de carroserie die de vangrail als eerste raakt en vervolgens vervormt. Als ze heel veilig deze segmenten vangrail overlappend monteren zodat het volgende segment achter het voorgaande segment ligt is het A. Geen kaasschaaf, B. Schiet achterste deel niet los in het pad van de auto. Bekijk je de constructie nauwkeurig dan zie je dat de profielen in rubber blokken hangen en elkaar veilig overlappen in de juiste richting. Hier is het voorgaande segment echter zo hard geraakt en weg geslagen dat de hele neus het volgende segment frontaal kon raken. In de bumper zit een aluminium profiel om een bosting tegen een andere auto te absorberen. Je ziet op foto 3 dat paaltjes waaraan de vangrail hangt omgevouwen zijn. De neus van de Tesla bevondt zich dus tussen beide vangrails. Waarschijnlijk was de hoek van inrijden te groot in combinatie met veel massa en snelheid.
Een motorblok had de vangrail richting de bestuurder kunnen buigen. Stiekem toch iets veiliger in een Tesla?
Dit aluminium bumper profiel is onder de vangrail zichtbaar. Hierna is de klep van de frunk vervormd. In de Tesla geeft enkel het dashboard en de firewall enige weerstand. Achter veel schade aan de achterklep en hoedenplank constructie.
Heeft zo’n Tesla überhaupt een schutbord? Tegen motor hitte hoeft het er immers niet te zitten.
Mooi onderzoeksmateriaal voor de safety-engineers bij Tesla. Gevalletje overmacht, maar hier kun je van leren. Ik zou het wrak direct ophalen.
De bestuurder kan gelijk een lotto ticket kopen, misschien heeft hij wel zoveel geluk in z’n leven….
Een gezonde dosis geluk maar een mirakel neen, daar die niet bestaan
Op zich is dat wel de manier om Autopilot goed te laten werken, door je Tesla op een mono rail te zetten…