• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

The best of 2007: 10 miljoen snelheidsboetes

Auteur: autoblogger, gepost 14 december 2007 om 10:51 – 73 Reacties

CJIB

Aangezien wij een enorm bereik hebben onder fans van Koos Spee, zal het volgende bericht waarschijnlijk in zeer goede aarde vallen. We mogen ons dit jaar namelijk verheugen op een recordaantal van tien miljoen snelheidsboetes! Dit blijkt uit cijfers van Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM).

Het bureau verwacht dat hiermee de top is bereikt, wat ik me overigens maar moeilijk kan voorstellen. De bonnenfabriek had vooral een levendige productie met betrekking tot de trajectcontroles, deze leverden meer boetes op. Vorig jaar waren dat er 1,9 miljoen, dit jaar stijgt dat aantal naar 2,4 miljoen. “Het aantal grove snelheidsovertredingen daalt”, zegt een woordvoerder van het BVOM. “Procentueel stijgt daardoor het aantal kleine snelheidsovertredingen.” De kleine overtredingen betreffen ruim 70 procent van het totaal (bron: nu.nl).

Ook interessant!

  • Tesla Model Y dendert top 10 best verkochte EV's binnen
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • EV 10 Daagse 2022
  • Zaterdag 10 juni: Autoblog Driving Experience met BMW 2 Serie Coupé

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

politie, record, Verkeer

Vorig bericht: « Peugeot 308 RC-Z Concept in productie?
Volgend bericht: Citroën designcontest »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    14 december 2007 om 10:56

    Dus het aantal ongelukken daalt terwijl het aantal mensen wat te hard rijd stijgt. Dat betekend dat er een negatieve correlatie is. Echter statistisch valt dat niet echt te onderbouwen daarom lijkt mij een logischere verklaring dat de auto’s van tegenwoordig zo veilig zijn dat ze best harder kunnen zonder meer ongelukken te maken. Kortom, snelheid omhoog.

    Login om te reageren
  2. Trabbi zegt

    14 december 2007 om 11:00

    Ongelukken worden altijd verklaard door overdreven snelheid, terwijl het veelal de rijopleiding is die tekort schiet (wie heeft deftig leren inhalen, filerijden, een rotonde nemen, enz).
    Snelheidsovertredingen registreren is de goedkoopste manier om de staatskas te spekken. De overheid zou haar verantwoordelijkheid op andere vlakken ook moeten nemen!

    Login om te reageren
  3. Appelscha zegt

    14 december 2007 om 11:02

    Iedereen die deze boetes betaald heeft: hartelijk bedankt voor uw extra bijdrage aan de staatskas. Ik waardeer het bijzonder dat u bereid bent meer belasting te betalen. Als tegenprestatie mag u iets harder rijden dan eigenlijk mag. Wat is het toch mooi geregeld in dit land :)

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    14 december 2007 om 11:14

    snelheidbelasting noemen we dit ..
    BTW is dan weer een boete ..
    ja lieve mensen .. hier weer een sterk voorbeeld van .. een ambtenaar werkt ALTIJD voor een ambtenaar en NOOIT voor een belastingbetaler ..

    Login om te reageren
  5. Maestro zegt

    14 december 2007 om 11:14

    Goede statisticus die Ejay, een redenatie die me aanstaat!
    Het is bijzonder stuitend te zien hoe Spee en kornuiten zich op de borst slaan en het succes van minder verkeersdoden opeisen. Het gaat volledig voorbij aan de toegenomen ingebouwde veiligheid van auto’s (airbags, ABS, kreukelzones enz.). Bijzonder arrogant!

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    14 december 2007 om 11:20

    @ Masestro, kon dus helaas niet de null-hypothese verwerpen met alfa = 5%.

    Login om te reageren
  7. G. Bert zegt

    14 december 2007 om 11:23

    Als aantal grove overtredingen daalt, en het totaal stijgt, dan is er niet enkel sprake van een relatieve stijging van de kleine lullige snelheidsovertredingen, maar ook een absolute. Met andere woorden, er worden steeds meer mensen op de bon geslingerd voor een paar kilometertjes te hard. Dat zouden ze juist eens minder moeten gaan beboeten. Zeker als het ’s nachts op een rustige snelweg gebeurd.

    Login om te reageren
  8. Mark zegt

    14 december 2007 om 11:24

    Gelukkig ben ik dit jaar maar verantwoordelijk voor 0.000009% van alle boetes, Ik irriteer me overigens enorm aan al die manieren waarmee onze overheid ons laat betalen.

    Als je een beetje neemt van het leven dan gaat er enorm veel geld naar de belastingdienst, erg vervelend als je dan vervolgens al die non-productieve ambtenaren aan het werk ziet.

    Login om te reageren
  9. Ejay zegt

    14 december 2007 om 11:28

    @ Mark, non-productieve ambtenaren is volgens mij een contradictie in terminus.

    Je mag niet meer doen wat leuk is. Calvinisme op zijn best. Wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt mag afrekenen of word met de nek aangekeken.

    Login om te reageren
  10. Dana zegt

    14 december 2007 om 11:34

    “De kleine overtredingen betreffen ruim 70 procent van het totaal”
    Dat vind ik dan nog altijd jammer…. Net die paar kilometer te hard….
    En gister las ik dat er 2x zoveel mensen zelfmoord plegen dan dat er verkeersdoden vallen…. Ik stel voor dat we de automobilist vanaf nu met rust laten en alle energie steken in het voorkomen van zelfmoord!

    We deden het toch allemaal voor een veilige maatschappij?

    OH NEE, we gingen de kas spekken!!! Sorry….

    Login om te reageren
  11. Peter zegt

    14 december 2007 om 11:40

    @ejay

    geen contradictio in terminis maar een pleonasme (twee keren hetzelfde zeggen) ;-)

    10 miljoen is idd wel heel erg veel. Hebben jullie Nederlanders dan zo’n groot gat in de begroting? :-p

    Login om te reageren
  12. Stef_4 zegt

    14 december 2007 om 11:41

    meer kleine boetes, oftewel steeds meer mieregeneuk..en je kunt hier niet meer HEEL hard rijden..

    Login om te reageren
  13. ITALIAgait zegt

    14 december 2007 om 11:47

    Die boetes zijn er om onze veiligheid , zeggen ze …….

    Het aantal verkeerdoden moet naar 0% , zeggen ze ……….

    Terwijl de coffeeshops met z’n verslavingen gedoogd worden ???????

    Login om te reageren
  14. Whoohoow zegt

    14 december 2007 om 11:48

    wat een opbrengsten, en waaraan wordt dat uitgegeven ? infrastructuur verbetering ? Nou van de opbrengst van die boetes kunnen ze in nederland een heel nieuw wegdek neerzetten.

    Login om te reageren
  15. colourAgga zegt

    14 december 2007 om 11:49

    Haha waarvan 10 voor mij :(

    Login om te reageren
  16. Marco zegt

    14 december 2007 om 11:53

    @ Ejay en Trabbi

    Jullie hebben helemaal gelijk. Respect! Dit soort meningen moet meer verspreid worden. De snelheid kan omhoog en er moet meer gedaan worden aan de daadwerkelijke redenen van de ongelukken.

    @ Appelscha

    Misschien behoor JIJ (niet zo lullig doen met je ‘u’, of ben je bejaard?) tot de groep automobilisten die niet goed kan rijden en daarom nooit verantwoord harder zal rijden dan de maximum snelheid? Verder kun je je afvragen wat er met het betaalde belastinggeld gebeurd in dit land.. Want uiteindelijk wordt het toch gebruikt voor andere onzin.

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    14 december 2007 om 11:58

    Mijn bijdrage dit jaar:

    Login om te reageren
  18. RA999 zegt

    14 december 2007 om 12:06

    @Sacha
    Met een totaalbedrag van?

    Login om te reageren
  19. carsofcoolhaven.nl zegt

    14 december 2007 om 12:09

    Hahaha mooie foto!

    Login om te reageren
  20. Trabbi zegt

    14 december 2007 om 12:12

    Ik vergat nog het eeuwige linksrijden… Wanneer gaat dit eens beboet worden. Het heeft helemaal geen zin om met 110 km op de teller al 500 m achter een vrachtwagen links te gaan rijden, daar te blijven tot je de vrachtwagen voorbij bent en oh kijk eens aan, over 300 m weer eentje, ik blijf hier lekker hangen, tot grote ergernis van de mensen achter mij en zie die malloot me rechts voorbij komen, je ziet toch dat ik aan het inhalen ben, als ik een kilometertje vrij heb zet ik me misschien wel eens terug naar rechts…

    Als chauffeur heb je ook de verantwoordelijkheid het andere verkeer niet te belemmeren, wat een enorme economische schade veroorzaakt (want de mens achter je en die daarachter enz zitten ook maar te wachten tot je weer naar rechts gaat).

    Zelf kan ik op vrijdagavond hele stukken op het ongebruikte rechtervak rijden tussen Antwerpen en Gent, de rest rijdt gezellig bumper aan bumper (en een stuk trager) op het linkervak. En dit merk ik niet enkel in België, maar overal waar het verkeer wat drukker wordt.

    Login om te reageren
  21. sacha zegt

    14 december 2007 om 12:12

    @RA999: I don’t want to know…

    Dit is overgens exclusief de boetes tijdens de rijtesten.

    Login om te reageren
  22. Dennis zegt

    14 december 2007 om 12:22

    @Sacha: Even dacht ik dat je met Photoshop aan de gang geweest was, maar als ik iets aandachtiger kijk, dan tel ik toch echt 23 verschillende papiertjes. Net geen gemiddelde van 2 per maand. In 2008 de lat dan maar iets hoger leggen?

    Enne…, stiekem ben ik toch ook erg benieuwd naar de optelsom. Zet ze even in Excel, dan kun je er met één druk op de knop een mooi 3D grafiekje van maken. Je mag me de uitkomst ook mailen… ;)

    Login om te reageren
  23. RA999 zegt

    14 december 2007 om 12:26

    @sacha
    Met testrijden had je toch maar één boete? In de S65 toch?

    Login om te reageren
  24. Frank deH zegt

    14 december 2007 om 12:32

    Wellicht wordt er een nieuw record gevestigd op autoblog.nl. Meeste reacties op een onderwerp. Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  25. MFX zegt

    14 december 2007 om 12:34

    2006:

    811 verkeersdoden met een overheidsbudget voor koos $p€€ van miljoenen om dit terug te dringen naar 750 verkeersdoden in 2008

    meer dan 3000 doden door MRSA (ziekenhuisbacterie) overheidsbudget € 0,-!!
    deze bacterie is steeds meer resistent voor de nieuwste medicijnen dus zal het de aankomende jaren alleen maar meer doden veroorzaken.

    Begrijp me niet verkeerd,elke (verkeers)dode is één te veel, maar is dit niet een beetje vreemd dat er zo´n extreem hoog budget naar $p€€ gaat en er nog niet 1 euro gaat naar het bestrijden van MRSA?

    Login om te reageren
  26. sacha zegt

    14 december 2007 om 12:38

    @Frank deH: Dat wordt moeilijk. Dat record staat op naam van Michiel en dat houdt ie nog wel ff denk ik: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/04/suvs-zijn-zielig

    @RA999: De E63 iig, ik zit ff te denken welke nog meer…

    @Dennis: Leedvermaak is het beste vermaak toch? ;-)

    @MFX: Je hebt gelijk, het is van de pot gerukt hoeveel geld daar wordt uitgegeven gezien de resultaten.

    Login om te reageren
  27. Frank deH zegt

    14 december 2007 om 12:42

    @ sacha

    Weet ik niet, weet wel dat jij (en ik nu ook) al een goede poging doen.

    Login om te reageren
  28. Ml320CDI zegt

    14 december 2007 om 12:44

    Zo, dat betekend toch dat er een hoop mensen 0 boetes per jaar krijgen. Aangezien ik er ongeveer 1 per maand heb.

    Login om te reageren
  29. dekster zegt

    14 december 2007 om 12:56

    dus meer dan 1/2 nederlanders zou een boete gehad hebben, dus zij zijn potentiele moordenaars.
    Dus jullie leven in een democratie waar moordenaars de plak zwaaien, ahnee dat klopt niet als ik naar jullie regering kijk…

    Login om te reageren
  30. RA999 zegt

    14 december 2007 om 13:00

    @dekster
    Of er zijn een half miljoen mensen net als sacha ;)

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    14 december 2007 om 13:13

    Ik heb dit jaat volgens mij niets bijgedragen……of in ieder geval niet veel dan.

    Sluiproutes….the only way to go! ;)

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    14 december 2007 om 13:14

    jaar

    Login om te reageren
  33. RobTWo zegt

    14 december 2007 om 13:22

    10.000.000 boetes volgens een geautomatiseerd proces, op het vlak waar de gemiddelde verkeersagent tekort schiet: het schrijven van de bonnen.

    Volgens mij kan het budget van Sp€€ juist omlaag.

    Login om te reageren
  34. Scarlet zegt

    14 december 2007 om 13:26

    Tja, wat wil je. Dat generaal pardon van die Albayrak kost 750 miljoen aan uitkeringen, dus ja, dat kunnen wij, eigen Nederlanders, betalen. In dit land kun je beter een buitenlander zijn, een crimineel of een fraudeur, want daar kom je verder mee dan hard voor je brood werken.

    Login om te reageren
  35. Ejay zegt

    14 december 2007 om 13:43

    @ Peter, je hebt gelijk. Nederlands was niet mijn beste vak.

    @ Sacha, ik las heel even rijlessen ipv rijtesten en vroeg mijzelf af wat ik gemist had.

    De politie wil zo graag staken, maar waarom gaan ze dan niet gewoon geen snelheidscontroles stoppen. Zo creëeren ze ook nog sympathie bij de burger en voelt de overheid het in de schatkist. Afgelopen nacht hebben ze een alcoholcontrole opgeschort, iets wat je dan nou weer net niet moet doen.

    Login om te reageren
  36. Rushy zegt

    14 december 2007 om 14:06

    dit is echt bullshit, als ik over 3 jaar mag autorijden moet ik kilometer belasting betalen, en dan mag ik ong. nog maar 70 rijden op de snelweg als dit zo doorgaat?
    en die boetes gaat 40% om de veiligheid en 60% voor het geld…
    =p

    Login om te reageren
  37. fari zegt

    14 december 2007 om 14:12

    goede voornemens voor 2008: geen snelheidsovertredingen. als we dat nou s een jaar lang volhouden… kijken wat ze dan gaan verzinnen om ons te plukken. ps: respect aan onze oosterburen en Der Autobahn!!

    Login om te reageren
  38. rachid zegt

    14 december 2007 om 14:13

    de zoontje van de justitie heeft gewoon nieuwe schoenen nodig!!!

    Login om te reageren
  39. wiel zegt

    14 december 2007 om 14:25

    Kijk dit jaar heb ik een boete mogen betalen van 20 euro.
    De eerste sinds 30 jaar.
    Op een plek waar ik het nota bene van weet dat daar een camera staat.
    Even niet opletten.Met het gevolg enkele kilometers te hard.
    Jammer geld, maar toch.
    Al het geklaag over die flitspalen en snelheidscontrolles is klinklare onzin.
    Ik ben degene achter het stuur. Ik ben degene die het gaspedaal intrapt.
    En ik ben degene die een snelheidsovertreding begaat.
    Ik ben verantwoordelijk voor mijn rijgedrag.

    Waarom moeten dan anderen de schuld krijgen dat ik die bekeuring moet betalen.
    Denk eens na!!!
    Tijdens de theorielessen zijn ook de borden aan de orde gekomen.
    Ook die van de max. snelheid.
    Hou je eraan en al die controlles zijn totaal overbodig.
    Niks spekken staatskas.

    Wat mij betreft, ben ik van mening : snelheidsboete, eigen schuld dikke bult.

    Login om te reageren
  40. Ejay zegt

    14 december 2007 om 14:46

    @ Rachid, het is “het zoontje van” en niet “de”.

    @ Wiel, dat is het punt niet. Het punt is dat er zogenaamd geflitst word vanwege de veiligheid. Aangezien verreweg de meeste ongelukken op provinciale wegen gebeurt is het raar dat er zoveel op de snelweg geflitst word. Verder is de vraag of snelheid überhaupt wel een rol speelt. Tuurlijk 260 rijden terwijl de rest 120 rijdt en iemand kijkt niet in zijn spiegels voor het inhalen heeft het een effect, maar of je nou 120 of 130 rijdt zal qua slachtoffers niks schelen. Het scheelt wel qua uitstoot (die andere hype), onderzoek heeft aangetoont dat 160 ipv 120 een stuk beter is: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/10/160-is-beter
    Kortom, het gaat helemaal niet om de veiligheid, maar om het geld en dat is waar ik en iedereen hierboven een probleem mee heeft.

    Login om te reageren
  41. Dennis zegt

    14 december 2007 om 14:49

    @ Wiel

    Je geeft het zelf al aan. Even te hard en je hebt een boete. De meesten hier foeteren op het controlebeleid, omdat ze liever harder willen rijden dan toegestaan. Bewust dus. Iets wat jij niet was van je snelheid. En dat vind ik nou onverantwoordelijk.

    Ergo: Liever volledig bewust 140 op de snelweg rijden en daarop anticiperen, dan onbewust 50 in een woonwijk. (snelheid, richting aangeven, lichtvoering, afstand, medeweggebruikers, etc)

    Login om te reageren
  42. Ger zegt

    14 december 2007 om 14:50

    Ja, oorlogje voeren in verre landen, zal toch ergens van betaald moeten worden!

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    14 december 2007 om 14:50

    *Kuch* het is ook aangetoond en niet aangetoont *kuch*

    Login om te reageren
  44. thom zegt

    14 december 2007 om 14:51

    @ Fari geen goed iedee dan missen ze 340 milj eu in hun begrotingen en dan verzinnen ze wel weer een belasting om als nog aan dat geld te komen. Je wordt dan dus gestraft voor goed gedrag. We moeten dus gewoon meer boetes per jaar kijgen zodat ze aan hun begroting komen. Hard rijden is ‘leuk’ extra accijns of iets dergelijks en niet hard rijden is niet leuk maar betalen moeten we toch. Het is gewoon verkeerd om verkeersboetes uberhaupt in je begroting mee te nemen.

    Verder maakt die snelheid volgens mij niet zo heel veel uit, want we rijden steeds vaker te hard en er zijn steeds minder verkeersdoden, de veiligheid van de auto´s is gewoon beter die 10 of 20 km maakt ook niet zoveel uit. 30 jaar geleden mochten we ook 120 kmu met koekblikken opwielen,zonder abs kooiconctructie kreukelzones etc etc etc dat was pas gevaarlijk. Nu rijden allemaal in zulke goede auto dat je bijna niet meer door hebt dat 110 of 120 rijdt,120 in Fiat Uno is behoorlijk hard in een S600 raak je met je grote teen het gas aan en je rijdt 10 kmu harder zonder dat je het door hebt.

    Die flitsalen zijn al helemaal de grootste onzin want wie is er in het tijdperk voor de flitspalen weleens door een surveilleerende politiewagen aangehouden die vervolgens een boete gaf omdat je 10 km te hard rijd

    Login om te reageren
  45. Alex zegt

    14 december 2007 om 14:55

    SCHANDALIG, DIT LAND IS VERROT.
    OVERHEID DENK ALLEEN , MAAR HOE JATTEN WE AL HET GELD TERUG.

    ik kan niemand meer voortellen die geen bekeuring heeft gehad.

    schandalig record.

    Login om te reageren
  46. Dreier zegt

    14 december 2007 om 14:57

    Met slechts 2 bijdrages dit jaar ben ik ook lid van de fanclub CJIB, helaas…. Gelukkig ook nog een bijdrage gekregen van het CJIB wegens een vormfout; welke op mijn verzoek geweigerd werd verbetert te worden.

    Overigens, complimenten aan de “volwassen” reacties, op FS.nl is het niveau vaak van zeer bedenkelijk niveau…

    Login om te reageren
  47. marcel.v.hees zegt

    14 december 2007 om 14:57

    Het nastreven van overdreven veiligheid zal alleen maar zorgen voor een duffe massa die niet meer weerbaar is.(Dit geld voor een heleboel zaken) En op den duur komt het terug op je zelf!

    Login om te reageren
  48. Anton zegt

    14 december 2007 om 14:58

    Stel dat we allemaal zo netjes gaan rijden dat er totaal geen boetes hoeven worden gegeven. Waar gaat dan al dat gestolen overtollige geld vandaan komen. Oeps onze “zogenaamde beleidsgevers” vinden heus wel weer een nieuw slap zelfbedacht argument.

    Login om te reageren
  49. jacco zegt

    14 december 2007 om 15:01

    het is niet altijd de snelheid maar die ouden mensen moesten ze van de weg halen

    Login om te reageren
  50. Simpson zegt

    14 december 2007 om 15:10

    70% van 10 miljoen keer €30

    kunnen we een leuk feestje van bouwen niet?

    en van de 30% van 10 miljoen keer €meer laten we de rommel opruimen :)

    Login om te reageren
  51. bjorn zegt

    14 december 2007 om 15:39

    dus als ik over2.5jaar mag auto rijden en het zo door gaatdelen ze nog meer dan 2 milj. bonnen per jaar uit schandalig!!

    Login om te reageren
  52. bjorn zegt

    14 december 2007 om 15:41

    eh ik bedoel 12 miljoen

    Login om te reageren
  53. wiel zegt

    14 december 2007 om 15:49

    @ Dennis
    Dan nog Dennis, ben ik verantwoordelijk en zal ik voor mijn gedrag beboet worden.
    Bewust of onbewust, te hard rijden mag niet. Klaar.
    Rij je bewust te hard kies je er voor een mooie acceptgirokaart van cjib in de bus te krijgen.
    Moet men daar ook niet over gaan zeuren.
    Zo denk ik erover

    Login om te reageren
  54. wiel zegt

    14 december 2007 om 15:54

    @ Ejay
    Tuurlijk gaat het om het geld.
    En wanneer ik bewust te hard ga rijden, dan rij ik liever 260 dan die schamele 140.
    Je schiet er geen fluit mee op. 5 minuten tijdwinst en een boete aan je broek.
    Over bewust gesproken.

    Login om te reageren
  55. Mies zegt

    14 december 2007 om 16:13

    Uitspraak Spee: “We zijn niet uit op een quotum, maar zorgen ervoor dat automobilisten tegenwoordig banger zijn om gepakt te worden. Mensen die veel te hard reden, zijn bovendien langzamer gaan rijden. Hierdoor steeg het percentage bekeuringen voor kleine overtredingen.”

    Dat is toch gewoon onzin. Je kunt echt niet aantonen dat hardrijders zachter zijn gaan rijden. Bijvoorbeeld als een hardrijder nu een mindere boete heeft wil dat niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk zachter is gaan rijden. Waarom is de waarheid voor politici zo moeilijk –> “boetes zijn een mooie inkomstenbron dus controleren we meer” TATAAA. Die Spee probeert iedere keer zijn geweten te wassen met dit soort uitspraken. Wie brand moet immers……

    Login om te reageren
  56. Mies zegt

    14 december 2007 om 16:22

    PS in procenten uitdrukken geeft sowieso een vertekend beeld als er meer boetes zijn kan het nog zo zijn dat het aantal hardrijders hetzelfde is, maar door meer kleine boetes lijkt het niet zo. Aantallen zo hierover uitsluitsel kunnen geven….

    Login om te reageren
  57. Anton zegt

    14 december 2007 om 16:40

    Werken op commissie basis “ik bepaal gemakkelijk de hoogte van mijn commissie”. Gelukkig wordt er over een paar jaar ook nog “rekening rijden” ingevoerd. Misschien krijgen we ook nog wel “instapgeld”. Zolang de voorraad strekt aan allerlei “rechtmatige” benamingen blijft de autorijder vorstelijk betalen.

    Login om te reageren
  58. Wouter Bos zegt

    14 december 2007 om 16:59

    Haha, betalen zullen jullie! Ik moet m’n uitgaven toch ergens van betalen? We hebben zoveel sociale plannetjes zoals gratis inburgeringsrijlessen.

    Eigenlijk is het een heel liberaal model: de gebruiker betaalt. Hoe harder je rijdt, hoe hoger je boete. Wil je goed geld verdienen, dan rijd je wat harder om op tijd te komen. En dat kun je dan ook betalen. En daar romen wij een leuk stukje vanaf. What’s new!?

    Het werkt zelfs denivellerend: als je weinig verdient, kun je maar beter niet te hard rijden. Verschil moet er zijn. Haha!

    Er vallen nauwelijks doden door te hard rijden. Wel door onoplettendheid, roekeloosheid of domheid. In verhouding gaan in het verkeer sowieso weinig mensen meer dood.

    Ik maakte laatst een grapje tegen Gerrit Zalm: “veilige auto’s zouden subsidie moeten krijgen, veiligheid gaat boven het milieu”. Wat hadden we een schik. De gedachte om subsidie voor een serieus doel te geven terwijl je geld met een politiek correct smoesje kunt afpakken!

    Als we echt iets zouden willen sturen in het verkeer dan hadden we boetes bedacht voor vrouwen die de spiegels voor de make-up gebruiken. Bejaarden die 75 rijden en hun knipperlicht aan laten staan. Idioten die aan hun Tomtom, of iets anders frutselen.

    Maar ja, hard rijden is meetbaar, en niet opletten helaas niet. “Mevrouw, u heeft precies 4 seconden niet op de weg gelet. Foei! Dat is dan 45 euro.”

    Natuurlijk is het een platte belasting. Inkomsten uit verhoging van de boetes gaat naar gratis schoolboeken. Logische link toch! Je wil toch niet dat die arme oudertjes die kosten moeten dragen? Zelfs zij hebben recht op kinderen en zelfs die kindertjes hebben recht op les.

    Uiteraard vertelt vriend Spee in die kinderboekjes hoe belangrijk milieubelasting en verkeershandhaving zijn. De staatsinkomsten moeten immers ook op de lange termijn zijn zekergesteld.

    Kusjes, Wouter B.
    Hoofd Afdeling Afpersing

    Login om te reageren
  59. M Freak zegt

    14 december 2007 om 17:53

    @ Sacha

    Je kunt het af en toe ook wel eens laten met bepaalde rijtesten :P

    Login om te reageren
  60. Kyanite zegt

    14 december 2007 om 19:53

    Bekeuringen op inkomen is veel eerlijker als een van te voren vastgesteld bedrag voor de bekeuring. Kijk naar Zweden (F1-rijder Hakkinen met zijn trailer met waterscooters) daar wordt de bekeuring berekend aan de hand van je jaarinkomen. Zo wordt iedereen even zwaar bestraft, zowel rijk als arm. Nu als je rijk bent zal €100,- meer of minder weinig tot geen pijn doen, maar als je weinig verdient is €100,- toch wel een hoop geld. Maar dit zal wel weer te moeilijk zijn voor ‘vriend’ Spee en zijn struikrovers.

    Login om te reageren
  61. mashell zegt

    14 december 2007 om 20:15

    “Kijk naar Zweden (F1-rijder Hakkinen met zijn trailer met waterscooters)”
    Zullen we maar Finland, Raikonen en sneeuwscooters invullen?

    2,4 miljoen snelheidsboetes bij trajectcontroles? Wat snappen die mensen niet? Denken die dat als er een bord trajectcontrole staat dat rijkswaterstaat bezig is de weg te controleren?

    Login om te reageren
  62. Kyanite zegt

    14 december 2007 om 20:23

    @mashell
    What ever, een van die scandinavische F1-rijders met een trailer met meerdere snowscooters of waterscooters. Is ook alweer een paar jaar terug dat dit in het nieuws was….. die hersenen van mij onthouden ook niet alle details.

    Trajectcontrole vind ik niets mis mee, maar geef de mensen dan buiten drukke tijden op de weg ook de kans om wat harder te mogen en kunnen rijden. Variable maximum snelheden lijkt mij voor 90% van de mensen een goede compensatie voor de bekrompenheid van 24 uur per dag dezelfde maximum snelheid te handhaven. Van die 24 uur kan je hooguit 10 uur ook echt de toegestane snelheid halen, althans hier in de Randstad.

    Login om te reageren
  63. wiel zegt

    14 december 2007 om 20:40

    @Kyanite

    Strak plan.
    Laten we tussen 22.00 uur en 06.00 uur de snelheid verhogen.
    Op autosnelwegen tot 250 km/h.
    Buiten de bebouwde kom tot 150 km/h
    Binnen de bebouwde kom tot 100 km/h
    En op woonerven tot 70 km/h

    Let wel, bij overtreding van de max. snelheid wordt dan wel het rijbewijs levenslang ingevorderd.
    Wedden dat er dan nog mensen zijn die hun rijbewijs voor hun leven kwijt zijn.

    Login om te reageren
  64. w0o0dy zegt

    14 december 2007 om 21:11

    Ik durf de weddenschap wel aan dat er niet meer dan één dode per jaar aantoonbaar te relateren is aan een overschrijding van minder dan 10km/u….. al die verhalen van politie, justitie en politici slaan nergens op. Stelselmatig aanpakken deze hypocriete kletsmeijers! “Met pek en veren” publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Alle controles op snelwegen hebben vrijwel geen relatie met de veiligheid en trajectcontroles leiden vaker tot gevaarlijke situaties dan naar betere veiligheid, afschaffen die onzin!

    Snelheid is niet gevaarlijk, alles hangt af van de omstandigheden. Probleem is dat je dat zo moeilijk kunt aanpakken, maar veel meer lasercontroles bij scholen, oversteekplaatsen en vooral roodlichtcontrole kunnen wel degelijk resultaat opleveren. Verder zal het aantal verkeersdoden vooral omlaag gaan als vrachtwagenchauffeurs niet meer achterop files rijden, als motorrijders niet meer over het hoofd worden gezien en mensen geholpen worden ongevallen te voorkomen door beter overzichtelijke kruispunten en eenvoudige heldere verkeerssituaties.

    Stop Koos, stop zinloos geflits!

    Login om te reageren
  65. w0o0dy zegt

    14 december 2007 om 21:39

    Overigens hoorde ik van de week dat er 900 man personeel werkt bij het CJIB. Bij deze wil ik al die fijne mensen ook even fijne feestdagen en een saai en lui 2008 toewensen.

    Login om te reageren
  66. edu zegt

    14 december 2007 om 21:57

    in en in triest wat ze aan ons verdienen en nog veel meer gaan pakken op ons maak je borst maar nat.voor alles krijg je een prent,latrn ze die vrouwen dan ook een prent geven die der eigen zitten op te maken achter het stuur,dat mag van mij 140 euro kosten nie als ik zit te bellen noem maar iets.en dan die mannen met de raderpistooltje bekeuren voor 5 km ben je dan een held in je uniform zou me diep schamen in dat pakie,en dan die van spee word er helemaal opgewonden van al die controles ,motor agentje in burger voor bellen achter het stuur aan te pakken,scheid maar uit bahbah waar moet dit heen.mij bijdragen staat op 2897 euro en daar zal het bij blijve ook dit jaar helaas meneer van spee

    Login om te reageren
  67. Kyanite zegt

    15 december 2007 om 01:35

    @Wiel
    Nee geen 250 km/uur…. dat haalt mijn auto niet :twisted:

    Even serieus, op snelwegen kan makkelijk de snelheid naar 150 km/uur, wat trouwens in de meeste gevallen ook de ontwerpsnelheid is.
    Provinciale wegen 90-100 km/uur
    Binnen de bebouwde kom laten zo als het nu is 30, 50 en 70 km/uur
    Woonerf gewoon lekker op stapvoets houden (10-15 km/uur)

    Je voorkomt wel een hoop gemopper als je op rustige tijdstippen de maximum snelheid wat ruimer maakt. Op stukken waar dus echt een lagere snelheid moet, daar kan je de boetes verhogen. Kijk naar Duitsland, daar rijdt nagenoeg iedereen de maximum toegestane snelheid op auto(snel)wegen als er een maximum staat aangegeven door middel van borden. Op de vrije delen van de auto(snel)wegen zie je wel grotere snelheidsverschillen, maar wel met die verstande dat iedereen ook veel beter op let, op een paar van die idiote Nederlanders na dan, beetje met 120 km/uur naar de linker baan komen als er eentje met +200 km/uur aankomt vliegen.

    Direct invorderen van het rijbewijs lijkt me iets te ver gaan in 99,99% van de gevallen. Maar gewoon wat meer gewone politie op de weg doet wonderen.

    Nog iets, die maximum snelheid van 120 km/uur is ergens in de jaren 80 of 90 ingevoerd, wat iemand anders eerder ook heeft gezegd, dit was ten tijde dat de ABS, EPS en airbag alleen leverbaar was als dure optie op nog duurdere auto’s, maar tegenwoordig wordt (nagoeg) iedere auto met ABS en airbag(s) uitgeleverd. Tevens is de wegligging met een factor 100 verbeterd ten opzichte van toen, dat moet je zelf ook wel ervaren hebben als je al 30 jaar achter het stuur zit.

    Punten waar eens op gecontroleerd moet gaan worden:
    – Controleren bij scholen, hoe de kinderen door papa, mama of de oppas worden afgeleverd, met al het kunstzinnig rij- en parkeerwerk van de genoemde personen.
    – Controleren op verlichting van (brom)fietsers.
    – Het richting aangeven bij het verlaten van rotondes.
    – Niet handsfree bellen in de rijdende auto.
    – Onnodig links blijven hangen op de auto(snel)wegen.
    Maar deze punten zijn denk ik voor de meeste controleurs niet weggelegd, nu moet je mensen aanspreken op hun gedrag. Aangesproken worden maakt overigens wel meer indruk dan zo’n witte envelope met de letters CJIB erop.

    Wat ook zou helpen om de wegen wat leger te krijgen, openbaar vervoer minimaal verdubbelen en de prijs minimaal halveren. Op deze manier zal ongeveer 5% van de automobilisten in het openbaar vervoer passen. Dit bevordert de doorstroom van het verkeer wat dus als gevolg heeft dat de meeste ‘hard’rijders gewoon de toegestane snelheid zullen aanhouden in plaats van even het pedaal naar beneden te trappen om tijd goed te maken. Ik denk alleen niet dat de regering hier aan zal meewerken, minder inkomsten uit brandstofverkoop, BPM, houdersschapsbelasting, boetes, BTW op onderhoud aan de auto’s, het uitbreiden van het OV-net kost ook nog eens miljarden. Dus Wouter Bos zal de hand wel op de knip houden.

    Automobilistje uitknijpen daar zijn ze in Den Haag goed mee bezig. Goh laten we de accijnzen op diesel en dieselauto’s maar hoger maken, want dat zijn de grootste vervuilers. Ja 15 jaar terug, maar de huidige diesels zijn net zo vervuilend als een benzineauto, dus die facade kunnen ze ook wel over boord zetten en eindelijk de waarheid spreken: We willen meer geld van de automobilist om de uitermate beroerde overheidsbegroting sluitend te maken.

    Waarom moet de houdersschapbelasting voor diesels eigenlijk vele malen hoger zijn als die voor benzineauto’s? Compensatie voor de minder verkochte brandstof omdat een diesel nou eenmaal veel zuiniger rijdt als een benzine auto?

    Login om te reageren
  68. Kyanite zegt

    15 december 2007 om 01:35

    Sorry voor de wat lang geworden post.

    Login om te reageren
  69. Hans zegt

    15 december 2007 om 02:54

    Helaas dat met de stijging van het aantal kleine verkeersovertredingen, het aantal onopgeloste zware misdaad zaken stijgt. Het is maar waar je de prioriteit legt, het is nu eenmaal makkelijker en veiliger,van achter een viaduct of ander opstakel een fotootje maken van een auto, dan achter echte criminelen aangaan.

    Login om te reageren
  70. Mark zegt

    15 december 2007 om 16:04

    Denkt aan een manier om de overheid collectief te boycotten zodat ze dit niet langer kunnen maken.

    Login om te reageren
  71. Windhoos zegt

    17 december 2007 om 17:10

    @Mark, alsjeblieft zeg je rijdt zelf te hard en daar kan je niemand, maar dan ook echt NIEMAND op aankijken. Ikzelf heb zo ook al enkele (dikke) boetes gehad die ik zonder al te veel gezeur betaalt heb, want ik weet dat IKZELF fout zat…..

    Login om te reageren
  72. Robin zegt

    17 december 2007 om 22:44

    @ejay: ik bespeur daar enige interesse in statistiek, maar je trekt niet de juiste conclusie :p. In dit geval blijkt idd een negatieve correlatie tussen snelheid en gewonden maar je geeft zelf al aan dat deze coefficient vertekend is door het feit dat auto’s en wegen veiliger worden. Als je die “omitted variable bias” incalculeert zal je waarsch wel een positieve correlatie krijgen tussen tussen snelheid en gewonden. hEtgene je dan moet doen om de gewonden te doen dalen is dus wel degelijk de snelheid verlagen (en de veiligheid van de auto’s blijven verbeteren.)

    gewoon een kwestie van juist zijn he ;)

    Login om te reageren
  73. Pim Brussee zegt

    31 december 2007 om 11:43

    Onze overheid heeft snelheids limieten ingevoerd voor ons wegennet. De wet geeft dus aan waar je je aan dient te houden. Als wij allen ons netjes aan de wet houden zijn er minder ongevallen en kan het gebouw van het CJIB geschikt gemaakt worden voor woonruimte. Dit werkt overigens ook nog eens milieu ontlastend, omdat er geen papier gemaakt hoeft te worden voor alle bonnen en acceptgirokaarten. Daarbij gaat de totale afname van brandsof omlaag. Dat Spee in zijn vuistje lacht over de stijgende OMZET kan ik begrijpen, immers wij zijn zo dom om ons niet aan de wet te houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North