Nope, geen Amsterdam, Rotterdam of Den Haag op nummer één.
Het is namelijk.. Haarlem! De Noord-Hollandse stad is een verschrikking als het op verkeer aankomt. Automobilisten die zich rond de spitstijden in de stad begeven zijn vrijwel altijd het haasje. Dat blijkt uit cijfers van de TomTom Traffic Index. De gemiddelde extra reistijd bedraagt 26 minuten. Volgens TomTom komt dit neer op 100 uur per jaar.
In 2015 stond Den Haag op één. Wereldwijd staat Mexico Stad nog steeds op de eerste plek. Volgens de cijfers zijn de omstandigheden nóg dramatischer geworden. Dat gezegd hebbende: in Nederland is het er ook niet beter op geworden. Geen enkele stad in de top 10 toont een verbetering ten opzichte van 2015. De lijst is wel diverser geworden. Groningen zakt van een tweede naar een vierde plek. Amsterdam gaat van drie naar vijf. Rotterdam is zelfs uit de top 10 verdwenen, net als Utrecht en Almere. Het is er niet rustiger geworden. Bij ons niet, en ook niet in de rest van de wereld. De lijst met Nederlandse steden check je hieronder. De cijfers van 2015 checkt u HIER. Steden die nieuw binnen zijn gekomen in de top 10 krijgen de stempel ‘nieuw’ opgedrukt. De positie van 2015 staat tussen haakjes achter de stad.
Stad | Vertraging |
---|---|
Haarlem (nieuw) | 27% (+3) |
Den Haag (1) | 24% (+1) |
Leiden (nieuw) | 23% (+2) |
Groningen (2) | 23% (+1) |
Amsterdam (3) | 22% (+2) |
Nijmegen (5) | 21% (+3) |
Arnhem (nieuw) | 20% (+3) |
Tilburg (6) | 19% (+2) |
Breda (7) | 19% (+2) |
Eindhoven (8) | 19% (+3) |
Zoals gezegd was wereldwijd gezien Mexico City ook in 2016 de grootste bitch, gevolgd door Bangkok. Nieuw in de wereldwijde top 10 zijn Jakarta, Chongqing, Tainan en Beijing. De enige stad die beter scoort in vergelijking met 2015 is Istanboel. De Turkse stad pakt een magere verbetering van één procent. De lijst:
Stad | Vertraging |
---|---|
Mexico City, Mexico (1) | 66% (+7) |
Bangkok, Thailand (2) | 61% (+4) |
Jakarta, Indonesië (nieuw) | 58% |
Chongqing, China (nieuw) | 52% (+14) |
Bucharest, Roemenië (6) | 50% (+7) |
Istanboel, Turkije (3) | 49% (-1) |
Chengdu, China (9) | 47% (+6) |
Rio de Janeiro, Brazilië (4) | 47% |
Tainan, Taiwan (nieuw) | 46% (+10) |
Beijing, China (nieuw) | 46% (+8) |
Fotocredit: Ferrari 599 GTO in Haarlem via @jeppie op Autojunk
61 reacties
Zo inefficiënt, lawaaiig en stinkend is die van mij dus niet. En de meeste nieuwe(re) scooters ook niet.
Die stinkende, knetterende tweetakkrengen zijn inderdaad niet meer van deze tijd.
Jij rijdt op je scooter van dorp naar stad als ik het goed begrijp. Is een heel ander verhaal.
En als ik in de zomer naar Amsterdam ga, pak ik hem dus ook weleens. Vooral op vrijdagmiddag ben je er gewoon sneller dan met de auto (of de trein) en om weer eens op dat ding door Amsterdam te rijden is gewoon leuk.
Maar je hebt helemaal gelijk als het aankomt op fietsen. Dat is eigenlijk hét vervoersmiddel in een stad als Amsterdam. Gezond, beter voor het milieu en je kan het nog beter kwijt dan een scooter.
Daarbij vind ik het nogal kinderachtig. “Zij vervuilen dus ik mag ook vervuilen”.
win win win situatie ik kan nu veel sneller mijn werk doen en privé gebruik het ik de scooter ook graag .
Ja naar de AH om de hoek pak ik soms de fiets of ik ga lopen :)
De auto gebruik ik om 2 kinderen of mijzelf over de snelweg van A naar B te krijgen want het openbaar vervoer is duur en traag.
Fietsen doe ik ook en ik sport ook .
En noem me kinderachtig, er zijn weinig dingen leuker dan met een brommer door de stad te raggen. Dat blijft gewoon zo!
Als je dat wel bent: Regel effe dat je (uitvaart) verzekering goed op orde is, want je bent niet de eerste die op een rechtsafslaande auto klapt terwijl je groen hebt.
Maar ik snap je helemaal. Ik rij dagelijks de andere kant op, en verbaas me over de files richting Amsterdam.
Denk wel dat je een keer moet overstappen naar elektrische scooter, vanwege de milieuzones straks ook voor scooters. Maar dat kan prima en het rijdt denk ik nog relaxter.
Verder geldt op de scooter, kijk een beetje uit, rij niet tengers waar het niet jan, hou rekening met anderen en doe waarvan je denkt dat je niemand kwaad doet.
Zoals ook in de auto…
Vroeger had ik nog een editknop… ;-)
Maar reageren en lezen kan natuurlijk altijd en mijn (oud-) collegae doen het ook zonder mij geweldig!!