• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10 fileknelpunten 2016

Auteur: CasperH, gepost 3 januari 2017 om 07:52 – 27 Reacties

Files 2016: het gaat hard achteruit met de doorstroming


De filedruk nam in 2016 enorm toe. Dit waren de tien plaatsen waar je het meest stilstond afgelopen jaar.

Er was volgens de Verkeers Informatie Dienst (VID) 11,3 procent meer file dan in 2015, terwijl de weersomstandigheden gunstiger waren: met name tijdens de spitsuren regende het relatief weinig. En we hebben voor het eerst sinds drie jaar een nieuwe nummer 1 in de Nationale File Top Tien: de A4 bij Zoeterwoude-Dorp!

Top 10 fileknelpunten 2016

De vorige nummer 1 zakte naar plaats 3: de A20 bij het Terbregseplein. Maar tegen een stijging van de filedruk van krap 225% kon de koploper van de afgelopen jaren niet op. Één van de belangrijkste oorzaken voor het toenemen van de filedruk op de A4 is overigens het openen van een nieuw stuk weg: de A4 Midden-Delfland. Doordat deze openging was er volgens de VID een aanzuigende werking die ervoor zorgde dat veel meer files ontstonden bij onder andere Zouterwoude-Dorp.

Verder meldt de VID dat we voor 2020 het slechtste niveau ooit halen qua files, waarvan het record in 2007 werd gevestigd.

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

a1-rijksweg, a12-rijksweg, a20-rijksweg, a27-rijksweg, a28-rijksweg, a4-rijksweg, files, lijstjes, top10

Vorig bericht: « Met deze A8 tikt Michael van Gerwen de 180 aan
Volgend bericht: Emissiefraude: verkoopverbod voor BMW, Nissan, Porsche »

Lees Interacties

Reacties

  1. pinut187 zegt

    3 januari 2017 om 08:02

    Nieuw stuk weg, nog meer file.. Je verwacht het niet.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 januari 2017 om 11:28

      @pinut187: je kan moeilijk asfalt weghalen…

      Login om te reageren
  2. twiggaa zegt

    3 januari 2017 om 08:15

    De kleur van de pijltjes klopt niet! Heb de afgelopen 5 maanden stage gelopen in Amsterdam, ik passeerde Zoeterwoude-Dorp elke werkdag met een slakkengang…

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      3 januari 2017 om 10:06

      @twiggaa: de kleur van de pijltjes klopt in dit geval wel. Stijgen op deze ranlijst is slecht (rood). Dalen is goed (groen).

      Login om te reageren
      • n0zem zegt

        3 januari 2017 om 10:07

        @n0zem: *ranglijst

        Login om te reageren
      • twiggaa zegt

        3 januari 2017 om 10:12

        @n0zem: Zo zou je het ook kunnen zien, mijns inziens niet logisch

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          3 januari 2017 om 11:25

          @twiggaa: Minder files op een bepaald knooppunt is toch goed, terwijl een stijging van het aantal files onwenselijk is. Dat is toch niet meer dan logisch?

          Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    3 januari 2017 om 08:26

    Met als belangrijkste oorzaak het falen van rijkswaterstaat doordat ze niet in hebben gezien dat het meeste verkeer rechtdoor gaat op die A4 natuurlijk. Maar dat staat natuurlijk niet in hun persbericht.

    Login om te reageren
    • roeldriesvink zegt

      5 januari 2017 om 07:45

      @lekbak: Files zijn niet op te lossen door bredere wegen. Een bredere weg is wel goed voor meer rijcomfort wat erg belangrijk is.

      Zodra een weg verbreedt is vertrekken automobilisten later van huis of kantoor en krijg je automatisch een hogere piek drukte wat dan weer zorgt voor files. Het houdt gewoon nooit op.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        5 januari 2017 om 07:54

        @roeldriesvink: gedeeltelijk waar, maar niet helemaal. Mensen moeten zich toch verplaatsen en daar is een minimale hoeveelheid asfalt voor nodig. In het geval van de a4 waren het eerst 3 baantjes en later twee. Toen is de ellende begonnen. Je merkt ook dat het vast loopt op het smalle stukje.

        Dom asfalt bij bouwen heeft geen zin. Slim asfalt bij bouwen wel. Maar uiteraard niet zonder ook andere maatregelen te nemen natuurlijk. Het is een complex probleem.

        Login om te reageren
  4. dwersbongel zegt

    3 januari 2017 om 08:42

    Ik stond enkele jaren terug vaak voor Groningen in de file en vond dat al ruk. Bij het lezen van deze berichten ben ik blij dat ik nu op de fiets naar mijn werk kan. Alhoewel ik wel last had van het graven van de drachtstervaart ;)

    Login om te reageren
  5. yipikaye zegt

    3 januari 2017 om 09:19

    Als je de A4 over de hele lengte bekijkt, zie je dat deze continu verbreed en versmald.
    Vooral op de meest rare plaatsen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 januari 2017 om 09:44

      @yipikaye: die flessenhals is inderdaad een groot probleem.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        3 januari 2017 om 11:18

        @dutchdriftking: en de parallelbaanracers. ’s Avonds in tegengestelde richting (A’dam > Den Haag) ook een drama bij Zoeterwoude.

        Login om te reageren
  6. erwh zegt

    3 januari 2017 om 09:26

    Jaja, wat een hypocrisie om naar de opening van de A4 midden Delfland te wijzen. De enige reden voor de enorme toename van files bij Zoeterwoude (in beide richtingen) is de kapitale blunder van Rijkswaterstaat zelf door het creëeren van een flessenhals van 2 banen over een stukje van 2,5 kilometer.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 januari 2017 om 09:57

      @erwh: het is altijd de schuld van iemand anders natuurlijk. Stelletje faalhazen…

      Login om te reageren
  7. bmw1m zegt

    3 januari 2017 om 09:52

    Komt door het geklooi met dynamische snelheden.
    Dan 100
    Dan 130
    Dan 120
    Een hoop automobilisten raken daarvan in de stress en stampen meteen op de rem met als gevolg dat het kluitje erachter schrikt en net zo hard remt.

    Off topic, wat is het nieuwe toetsenbord van Android waardeloos zeg!

    Login om te reageren
  8. dunhozzie zegt

    3 januari 2017 om 10:06

    Niets op de A2?!

    Van het super succesvolle tunneldoseren, tot de files bij Nieuwegein, Everdingen en Deil – Zaltbommel. Tis weer drama. Ach ja, zal wel niet aaneengesloten genoeg zijn.

    Ik heb medelijden met de mensen die het nog kutter hebben.

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    3 januari 2017 om 10:40

    Snelweg verbreden. Worden de files korter…

    Login om te reageren
  10. rijbewijzer zegt

    3 januari 2017 om 10:42

    Sowieso is de A20 een gemiste kans, toen ze de op- en afritten bij Moordrecht en nu ook Gouda hebben aangepakt hadden ze er gelijk een baan naast moeten leggen vanaf nieuwerkerk naar Gouda

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      3 januari 2017 om 11:28

      @rijbewijzer: wanneer stel je je verkiesbaar? Mijn stem heb je :)

      Echt het meest stompzinnige stuk weg daar. Eerst bij Nieuwerkerk de op- en afrit waar heel Nieuwerkerk en Nesselande (present!) gebruik van maken (zou het druk zijn? Ja!) en op datzelfde stuk een wegversmalling maken! Omdat dat stomme smalle bruggetje daar over het spoor ligt. Op zich ben ik allang blij dat ze die kruising onderaan de afrit Moordrecht nu overbodig hebben gemaakt door het nieuwe viaduct, anders was het daar nog erger geweest.

      Login om te reageren
  11. geelbarrel zegt

    3 januari 2017 om 11:16

    Ja, bij Zoeterwoude Dorp klapt de boel nog steeds op elkaar.
    Daardoor loopt het vol op het stuk tussen Prins Claus plein en Zoeterwoude Dorp.
    Veel gaan daarom omrijden: rechtsaf de A12 op, afslag Zoetermeer.
    Dan gaat deze optocht via de Zwaardslootseweg (N206) weer richting Zoeterwoude Dorp.
    Binnen een mum van tijd staat ook de N206 helemaal vast.
    Want op de A4 gaan mensen via de parallelstrook rijden die eigenlijk bedoeld is voor afslaan naar N206 en N11. Ze blijven links rijden en dan loopt het verderop in de tunnelbak van Leiderdorp helemaal vast.

    Resultaat: Zoetermeer-Schiphol (P30) is zo’n 34 kilometer. N206 = 8 km = 1 uur stilstaan. A4 = 26 km = 45 minuten.

    Ik woon zowat aan deze N206 in Zoetermeer, maar kan deze vooral op dinsdag- en donderdag ochtenden niet eens op. Dus werk ik eerst een paar uurtjes vanuit huis als dat gaat.

    Een motor gaan rijden doe ik liever niet. Vorige week weer gezien hoe er eentje van de vangrail werd geschraapt met een plamuurmes. Een weekje OV met bus-trein-bus staat ook garant voor suicidale neigingen.

    Login om te reageren
  12. oxje zegt

    3 januari 2017 om 11:27

    Extra file op de A4 veroorzaakt door aanzuigende werking nieuwe deel A4, neem je moeder in de maling…

    Hier is op 2 verschillende plaatsen gefaald, bij Hoofddorp waar een parallelbaan is gemaakt waar het verkeer van 5+2 naar 6 moet met daar vlak achteraan een afrit en ook nog splitsing van A4/A44, oftewel een chaos van (preventief, en dus te vroeg) van rijstrook wisselende mensen. En uiteraard de parallelbaan bij Leiderdorp waar weer op 2 ipv 3 rijstroken gereden moet worden…

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    3 januari 2017 om 11:28

    Ik mag niet klagen. Ik heb niet zo heel veel snelwegkilometers gereden het afgelopen jaar, hooguit een duizendje of 8, maar ik heb geen enkele keer in de file gestaan. Die ene keer dat ik wel in de file dreigde te komen, was de Google Maps navigatie zo slim om me via een ventweg en industrieterrein langs het knelpunt te loodsen. Het kostte me een minuut of drie extra, maar daardoor kon ik wel langs de file rijden en ervoor weer invoegen.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    3 januari 2017 om 11:29

    Zo leuk, elke middag van Amersfoort naar Rotterdam, kun je er vier van dit lijstje afvinken :(

    Gelukkig werk ik nu in Breda, rij je tegen de drukte in :)

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    3 januari 2017 om 13:32

    Stond altijd voor Zoeterwoude stil. Dolblij dat ik daar niet meer werk, en ook nog eens verhuisd ben. Ik woonde toen nog in Hilversum, mooi alternatief was dan via Utrecht, en laatste stukje N11 meepakken. Maar ook dat was vaak ruk. Ach ja, altijd wel gezeik in de randstad met die files…

    Login om te reageren
  16. 730ld zegt

    3 januari 2017 om 19:33

    Waardeloze lijst…..waar is de A2????? Ik doe vaak bijna 3 uur over 108km….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North