Top 10 fileknelpunten 2016

Auteur: , 27 Reacties

De filedruk nam in 2016 enorm toe. Dit waren de tien plaatsen waar je het meest stilstond afgelopen jaar.

Er was volgens de Verkeers Informatie Dienst (VID) 11,3 procent meer file dan in 2015, terwijl de weersomstandigheden gunstiger waren: met name tijdens de spitsuren regende het relatief weinig. En we hebben voor het eerst sinds drie jaar een nieuwe nummer 1 in de Nationale File Top Tien: de A4 bij Zoeterwoude-Dorp!

Top 10 fileknelpunten 2016

De vorige nummer 1 zakte naar plaats 3: de A20 bij het Terbregseplein. Maar tegen een stijging van de filedruk van krap 225% kon de koploper van de afgelopen jaren niet op. Één van de belangrijkste oorzaken voor het toenemen van de filedruk op de A4 is overigens het openen van een nieuw stuk weg: de A4 Midden-Delfland. Doordat deze openging was er volgens de VID een aanzuigende werking die ervoor zorgde dat veel meer files ontstonden bij onder andere Zouterwoude-Dorp.

Verder meldt de VID dat we voor 2020 het slechtste niveau ooit halen qua files, waarvan het record in 2007 werd gevestigd.



27 reacties

Nieuw stuk weg, nog meer file.. Je verwacht het niet.
@pinut187: je kan moeilijk asfalt weghalen…
De kleur van de pijltjes klopt niet! Heb de afgelopen 5 maanden stage gelopen in Amsterdam, ik passeerde Zoeterwoude-Dorp elke werkdag met een slakkengang…
@twiggaa: de kleur van de pijltjes klopt in dit geval wel. Stijgen op deze ranlijst is slecht (rood). Dalen is goed (groen).
@n0zem: *ranglijst
@n0zem: Zo zou je het ook kunnen zien, mijns inziens niet logisch
@twiggaa: Minder files op een bepaald knooppunt is toch goed, terwijl een stijging van het aantal files onwenselijk is. Dat is toch niet meer dan logisch?
Met als belangrijkste oorzaak het falen van rijkswaterstaat doordat ze niet in hebben gezien dat het meeste verkeer rechtdoor gaat op die A4 natuurlijk. Maar dat staat natuurlijk niet in hun persbericht.
@lekbak: Files zijn niet op te lossen door bredere wegen. Een bredere weg is wel goed voor meer rijcomfort wat erg belangrijk is.

Zodra een weg verbreedt is vertrekken automobilisten later van huis of kantoor en krijg je automatisch een hogere piek drukte wat dan weer zorgt voor files. Het houdt gewoon nooit op.

@roeldriesvink: gedeeltelijk waar, maar niet helemaal. Mensen moeten zich toch verplaatsen en daar is een minimale hoeveelheid asfalt voor nodig. In het geval van de a4 waren het eerst 3 baantjes en later twee. Toen is de ellende begonnen. Je merkt ook dat het vast loopt op het smalle stukje.

Dom asfalt bij bouwen heeft geen zin. Slim asfalt bij bouwen wel. Maar uiteraard niet zonder ook andere maatregelen te nemen natuurlijk. Het is een complex probleem.
Ik stond enkele jaren terug vaak voor Groningen in de file en vond dat al ruk. Bij het lezen van deze berichten ben ik blij dat ik nu op de fiets naar mijn werk kan. Alhoewel ik wel last had van het graven van de drachtstervaart ;)
Als je de A4 over de hele lengte bekijkt, zie je dat deze continu verbreed en versmald.
Vooral op de meest rare plaatsen.
@yipikaye: die flessenhals is inderdaad een groot probleem.
@dutchdriftking: en de parallelbaanracers. ’s Avonds in tegengestelde richting (A’dam > Den Haag) ook een drama bij Zoeterwoude.
Jaja, wat een hypocrisie om naar de opening van de A4 midden Delfland te wijzen. De enige reden voor de enorme toename van files bij Zoeterwoude (in beide richtingen) is de kapitale blunder van Rijkswaterstaat zelf door het creëeren van een flessenhals van 2 banen over een stukje van 2,5 kilometer.
@erwh: het is altijd de schuld van iemand anders natuurlijk. Stelletje faalhazen…
Komt door het geklooi met dynamische snelheden.
Dan 100
Dan 130
Dan 120
Een hoop automobilisten raken daarvan in de stress en stampen meteen op de rem met als gevolg dat het kluitje erachter schrikt en net zo hard remt.

Off topic, wat is het nieuwe toetsenbord van Android waardeloos zeg!
Niets op de A2?!

Van het super succesvolle tunneldoseren, tot de files bij Nieuwegein, Everdingen en Deil – Zaltbommel. Tis weer drama. Ach ja, zal wel niet aaneengesloten genoeg zijn.

Ik heb medelijden met de mensen die het nog kutter hebben.
Snelweg verbreden. Worden de files korter…
Sowieso is de A20 een gemiste kans, toen ze de op- en afritten bij Moordrecht en nu ook Gouda hebben aangepakt hadden ze er gelijk een baan naast moeten leggen vanaf nieuwerkerk naar Gouda
@rijbewijzer: wanneer stel je je verkiesbaar? Mijn stem heb je :)

Echt het meest stompzinnige stuk weg daar. Eerst bij Nieuwerkerk de op- en afrit waar heel Nieuwerkerk en Nesselande (present!) gebruik van maken (zou het druk zijn? Ja!) en op datzelfde stuk een wegversmalling maken! Omdat dat stomme smalle bruggetje daar over het spoor ligt. Op zich ben ik allang blij dat ze die kruising onderaan de afrit Moordrecht nu overbodig hebben gemaakt door het nieuwe viaduct, anders was het daar nog erger geweest.
Ja, bij Zoeterwoude Dorp klapt de boel nog steeds op elkaar.
Daardoor loopt het vol op het stuk tussen Prins Claus plein en Zoeterwoude Dorp.
Veel gaan daarom omrijden: rechtsaf de A12 op, afslag Zoetermeer.
Dan gaat deze optocht via de Zwaardslootseweg (N206) weer richting Zoeterwoude Dorp.
Binnen een mum van tijd staat ook de N206 helemaal vast.
Want op de A4 gaan mensen via de parallelstrook rijden die eigenlijk bedoeld is voor afslaan naar N206 en N11. Ze blijven links rijden en dan loopt het verderop in de tunnelbak van Leiderdorp helemaal vast.

Resultaat: Zoetermeer-Schiphol (P30) is zo’n 34 kilometer. N206 = 8 km = 1 uur stilstaan. A4 = 26 km = 45 minuten.

Ik woon zowat aan deze N206 in Zoetermeer, maar kan deze vooral op dinsdag- en donderdag ochtenden niet eens op. Dus werk ik eerst een paar uurtjes vanuit huis als dat gaat.

Een motor gaan rijden doe ik liever niet. Vorige week weer gezien hoe er eentje van de vangrail werd geschraapt met een plamuurmes. Een weekje OV met bus-trein-bus staat ook garant voor suicidale neigingen.
Extra file op de A4 veroorzaakt door aanzuigende werking nieuwe deel A4, neem je moeder in de maling…

Hier is op 2 verschillende plaatsen gefaald, bij Hoofddorp waar een parallelbaan is gemaakt waar het verkeer van 5+2 naar 6 moet met daar vlak achteraan een afrit en ook nog splitsing van A4/A44, oftewel een chaos van (preventief, en dus te vroeg) van rijstrook wisselende mensen. En uiteraard de parallelbaan bij Leiderdorp waar weer op 2 ipv 3 rijstroken gereden moet worden…
Ik mag niet klagen. Ik heb niet zo heel veel snelwegkilometers gereden het afgelopen jaar, hooguit een duizendje of 8, maar ik heb geen enkele keer in de file gestaan. Die ene keer dat ik wel in de file dreigde te komen, was de Google Maps navigatie zo slim om me via een ventweg en industrieterrein langs het knelpunt te loodsen. Het kostte me een minuut of drie extra, maar daardoor kon ik wel langs de file rijden en ervoor weer invoegen.
Zo leuk, elke middag van Amersfoort naar Rotterdam, kun je er vier van dit lijstje afvinken :(

Gelukkig werk ik nu in Breda, rij je tegen de drukte in :)
Stond altijd voor Zoeterwoude stil. Dolblij dat ik daar niet meer werk, en ook nog eens verhuisd ben. Ik woonde toen nog in Hilversum, mooi alternatief was dan via Utrecht, en laatste stukje N11 meepakken. Maar ook dat was vaak ruk. Ach ja, altijd wel gezeik in de randstad met die files…
Waardeloze lijst…..waar is de A2????? Ik doe vaak bijna 3 uur over 108km….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).