• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Emissiefraude: verkoopverbod voor BMW, Nissan, Porsche

Auteur: CasperH, gepost 3 januari 2017 om 08:46 – 32 Reacties

Nissan, Porsche, BMW


Tien verschillende auto’s van BMW, Nissan en Porsche mogen niet meer verkocht worden in het land van Hyundai en Kia.

Een opmerkelijke nieuwe ontwikkeling op het gebied van fraude met uitstootcijfers: Zuid-Korea heeft de verkoop van tien verschillende auto’s verboden. Het gaat om modellen van BMW, Nissan en Porsche, waarvan er vier overigens al niet meer in de showrooms te vinden waren. Maar toch is het opmerkelijk dat het zover komt. De reden is dat er gesjoemeld zou zijn met de emissietesten van deze auto’s.

Naast de verkoopstop zijn er ook boetes opgelegd aan de Duitsers en Japanners: in totaal moet er 7,2 miljoen Won (ongeveer 5,7 miljoen Euro) worden overgemaakt aan Zuid-Koreaanse Ministerie van Milieu. BMW legt zich er nog niet bij neer, die laten weten hun best te doen de ingetrokken licenties terug te krijgen. Nissan laat weten “mee te werken met de autoriteiten” en Porsche kon nog niet reageren.

Nu willen we enerzijds niet op de zaken vooruit lopen, maar toch krijgen we er een klein deja-vu van. Toen de grote Volkswagen sjoemelsoap begon in Los Angeles konden we ons namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er op z’n minst een beetje lobby achter zat van de kwakkelende Amerikaanse auto-industrie. En hetzelfde gevoel bekruipt ons nu weer: Zuid-Korea is namelijk het land waar een paar van de snelst groeiende automerken vandaan komen: Hyundai en Kia. Die merken groeien met name ten koste van de gevestigde (grotendeels Duitse, Franse en Japanse) orde. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?

Eerlijk is eerlijk: het lijkt erop dat ze het niet nodig hebben, want de merken doen het supergoed met degelijke auto’s die populair zijn bij het kritische Europese publiek. Maar meer verkochte Hyundai’s en Kia’s betekent simpelweg meer centjes voor de Zuid-Koreaanse overheid. Wat denken jullie?

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, fraude, Nissan, Porsche, uitstoot, zuid-korea

Vorig bericht: « Top 10 fileknelpunten 2016
Volgend bericht: Peugeot 5008 SUV krijgt een prijskaartje »

Lees Interacties

Reacties

  1. pinut187 zegt

    3 januari 2017 om 08:58

    6 modellen in totaal, dat is niet te vergeleken met de VAG sjoemelgate..

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      3 januari 2017 om 10:32

      @pinut187: In Nederland is het juist toch KIA zelf die het meest sjoemelt met de verbruikscijfers? Volgens mij had de Picanto de grootste afwijking [b](40%)[/b] in het verbruik van heel zijn klasse.

      Dat is een heel klein autootje die zuipt als een tempelier. Zo erg dat zelfs Kassa er een uitzending over gemaakt heeft. https://m.youtube.com/watch?v=30ld13HLPIo

      Dit verkoopverbod, is een vorm van Koreaanse economische [b]agressie[/b] naar Europa. En aangezien Korea meer auto’s exporteerd naar Europa dan andersom, lijkt mij maar een antwoord gepast.

      Full balistic gaan op de koreaanse sjoemelblikjes die de Europese markt overspoelen.
      – Onafhankelijke hertesten van het verbruik van koreaanse gebakjes.
      – Terugkooplicht van koreaanse gebakjes die niet de cijfers halen.
      – Alsnog de hogere bpm incasseren.
      – Verbod op koreaanse gebakjes, die te veel een kopie zijn van duitse auto’s
      – Extra importkosten voor auto’s die in Korea en omstreken worden geproduceerd.
      – Extra controle (>3jaar testproces)op Koreaanse accu auto’s of ze niet net ontploffen net als samsung telefoons.

      Het is heel simpel, de agressie van Korea is [b]willekeuring[/b]. Het verbruik van de Duitse auto’s wijkt lang niet zoveel af als van de koreaanse gebakjes hier.

      De willekeurige agressie van Korea schaadt niet alleen de economie en werkgelegenheid hier, maar ook het imago van de merken. En wat mij betreft moeten we als Europa niet dit soort willekeurige Koreaanse agressie tollereren, maar gewoon beantwoorden met de zwaarst mogelijke middelen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        3 januari 2017 om 11:51

        @fiestacruizer: Verbruik gaat over CO2, dit zou net als bij VW nog wel eens over NOx en andere schadelijke stoffen kunnen gaan.

        Login om te reageren
      • sr20det zegt

        3 januari 2017 om 12:36

        @fiestacruizer: een picanto kan best zuinig zijn, maar iedereen jankt dat dit natuurlijk in zn toerenbegrenzer om een beetje vooruit te kunnen komen..

        Login om te reageren
        • fiestacruizer zegt

          3 januari 2017 om 14:36

          @sr20det: Ik heb het model in 2012 anderhalve week als vervanging voor een aygo gehad (iemand reed daar achterop). In die tijd maakte ik vooral snelweg kilometers (700 per week).Het verbruik van de picanto met 5-bak lag 55% hoger dan de aygo. De 5e is versnelling erg kort. Daardoor draai je echt megaveel toeren als je met 120/130 op de snelweg rijdt.

          Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        3 januari 2017 om 16:45

        @fiestacruizer: juist, jij hebt nog heel wat te leren jongen. Wat de Koreanen nu doen is handel drijven, ja op een wellichte verkeerde manier maar wie waren ook alweer de meest succesvolle slavenhandelaars? Ja de Nederlanders en dat was toentertijd de handel en dat heeft ons Nederlanders geen windeieren gelegd. Nu zijn het auto’s en wat al niet meer… En wij lopen wat dat betreft gewoon helemaal achteraan.

        Login om te reageren
      • winegummer zegt

        4 januari 2017 om 11:04

        @fiestacruizer: Ik zie Trump er nog wel voor aan om Koreaanse auto’s te verbieden. ”Make Korea pay again”.

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 januari 2017 om 11:13

      @pinut187: Dus boeit het niet? Altijd maar dat vergelijken. Elke model waarmee word gesjoemeld is er 1 teveel toch?

      Login om te reageren
  2. ahs1979 zegt

    3 januari 2017 om 08:59

    En je kan nog steeds wel een VW kopen in het land van Psy?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 januari 2017 om 09:19

      @ahs1979: Nou, uit eerdere berichten bleek wel dat VW het niet makkelijk afging in het land van Psy. Er moesten VW werknemers voor de rechter verschijnen.

      Login om te reageren
  3. weijs zegt

    3 januari 2017 om 09:01

    Allemaal mafia is het. De auto industrie. de overheid, allemaal. Niemand is te vertrouwen. Trieste zaak.

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      3 januari 2017 om 10:18

      @weijs: make America great again! *alu-hoedje opzetten doet*

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      3 januari 2017 om 12:07

      @weijs: Ben je zo iemand die ‘het’ helemaal zat is en zo ook gaat stemmen in maart?

      Login om te reageren
      • imba zegt

        3 januari 2017 om 14:08

        @granlusso: Zolang men VVD,PvdA,D66,CDA,GL,SP stemt zal er werkelijk niets voor het positieve veranderen.

        Login om te reageren
      • weijs zegt

        3 januari 2017 om 20:10

        @granlusso: Haha, nee ik ben nog erger. Ik ben geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland. ;-)
        Dit was overigens niet de reden dat ik geëmigreerd ben, want hier is het niet anders.
        Maar goed, het leven is hier een stuk beter.

        Login om te reageren
  4. Corrado16v zegt

    3 januari 2017 om 09:13

    Dan vraag ik me wel af welke modellen er dan niet meer verkocht mogen worden.

    Login om te reageren
  5. henkp1 zegt

    3 januari 2017 om 09:22

    Ik denk dat je het ingewikkelder maakt dan het is. VW heeft in de USA gewoon keihard de wet overtreden, dat is objectief meetbaar. En daar is helemaal geen complottheorie voor nodig. Bovendien vormde VW geen grotere dreiging voor de Amerikaanse bedrijven dan ervoor. Zoveel auto’s verkocht VW daar niet. Idem voor Korea, zeker Porsche is natuurlijk geen concurrent/bedreiging voor de Koreaanse auto’s, van BMW en Nissan is dat sterk afhankelijk van de betreffende modellen. Maar dan nog, volgens mij heeft Korea ook dan niet dit middel nodig om haar autoindustrie te beschermen.

    Nee, de betreffende fabrikanten (VW, Porsche, BMW, Nissan in dit geval) zijn gewoon zelf fout, zit niks complotterigs aan.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      3 januari 2017 om 11:31

      @henkp1: amen!

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 januari 2017 om 11:52

      @henkp1: Inderdaad, als je in Zuid-Korea rond loopt is 95% van de auto’s van Koreaanse markt als het niet meer is. Ze hoeven de markt helemaal niet te beschermen.

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      3 januari 2017 om 13:26

      @henkp1: helemaal mee eens. En om de competitie te verslaan, moet je: of slimmer zijn, of de eerste zijn, of valsspelen. Helder als glas. Aluhoedje kan weer af Casper ;-)

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    3 januari 2017 om 09:41

    Het houdt niet op, niet van zelf…..

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      3 januari 2017 om 10:18

      @dutchdriftking: vanzelf… ?

      Login om te reageren
  7. lekkaah zegt

    3 januari 2017 om 09:54

    Ze beboeten ook Amerikaanse tech-bedrijven zoals Qualcomm op dit moment (gaat om 100en miljoenen), dus ja, het is duidelijk wat ze aan het doen zijn.

    Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 januari 2017 om 10:20

    https://youtu.be/tHlYLt7Vt2c

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    3 januari 2017 om 10:42

    Inderdaad nou wel leuk om te weten of ze nog vag diesels verkopen?

    Login om te reageren
  10. Sir_Vmax zegt

    3 januari 2017 om 11:08

    Fraude am fahren?

    Login om te reageren
  11. cvoc zegt

    3 januari 2017 om 11:12

    1 Euro is iets van 1200 Won. Dus 7.2 miljoen Won stelt niet zo veel voor. Zitten er paar nullen verkeerd?

    Login om te reageren
  12. PeugeotGTI zegt

    3 januari 2017 om 12:22

    de pot verwijt de ketel.. Kon het artikel niet zo snel vinden, maar een tijd terug is er gekeken door journalisten naar het werkelijke gewicht van auto’s vergeleken met het geclaimde gewicht. Opvallend was als ik het me goed kan herinneren dat de grootste afwijking bij de koreaanse merken te vinden waren. De afwijkingen in verbruik rijzen bij sommige koreaanse modellen ook de pan uit. Dit hele gebeuren riekt naar politiek en lobby.

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    3 januari 2017 om 15:52

    Op die protectionimse-fiets kan je natuurlijk een heel end rijden.
    Problemen in Amerika? Dan is het bescherming van de big three.
    Korea? Juist ja.
    Japan? You guessed it.
    Rusland? Lada.
    NL? Ehhhh… Spyker, Donkervoort, voor mijn part Mini.
    Het duidelijkste protectionisme dat ik gezien heb, is de houding van Europa: Europese keuringsinstanties wijgeren om in opdracht van consumentenorganisaties gerichte hertests te doen. Auto’s homologeren is veel te lucratief. En de EU doet weinig of niets om Europese fabrikanten (ongeveer alle, overigens) met ‘defeat-devices’ voor het hekje te krijgen.

    Login om te reageren
  14. Mars2 zegt

    3 januari 2017 om 16:03

    Kennelijk betreft het bij BMW alleen het model X5M. BMW zou hiervoor de papieren van de X6M gebruikt hebben.

    Lees: http://www.bimmertoday.de/2017/01/02/bmw-x5-m-behorden-stoppen-power-suv-verkauf-sudkorea/

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    3 januari 2017 om 17:53

    Ik heb een tijdje in Korea rondgereden met een lokaal geproduceerde tuscon en sonata, qua verbruik was dat akkelig. Ze doen daar niet aan zuinig en milieu. Puur protectionisme of iemand die ergens een relatie niet goed euhm onderhouden heeft.

    Login om te reageren
  16. winegummer zegt

    4 januari 2017 om 11:01

    ik dacht het al toen ik de titel las. overname van Porsche door VW was een miljardendeal. Bij de samenwerking tussen Kia en Hyundai was geen WON bij gemoeid. Allemaal op instructie van de overheid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North