De Engelse verzekeraar Warranty Direct heeft een top 100 met de meest betrouwbare auto’s van de afgelopen 10 jaar opgesteld. En jawel: Japan rules. De complete top 10 bestaan uit Japanse auto’s.
Op nummer 13 vinden we de eerste Europeaan, de Jaguar X-type. De eerste Mercedes (SLK) staat op plaats 25 en de eerste Audi (A4) pas op plaats 30.
Zij baseren deze lijst op een database met 55.000 auto van hun klanten in Engeland. De top 10 ziet er als volgt uit:
1 Honda Accord
2 Subaru Forester
3 Mazda MX-5
4 Mitsubishi Carisma
5 Toyota Yaris
6 Honda Civic
7 Nissan Almera
8 Honda CR-V
9 Toyota RAV4
10 Nissan Micra
De grootste verassing: op plaats 95 vinden we zelfs een Alfa Romeo (145) terug. De complete lijst vind je hier terug.
w0o0dy zegt
opvallend maar geen nieuws… de duitse auto’s doen het niet zo goed als hun reputatie je zou doen geloven. Een S-klasse op 90 en een 5-serie op 93… hoezo premium brand? Daar sta je dan (letterlijk in dit geval) met je dure duitse degelijkheid…… Porsche’s Boxster op 100 is ook brilliant te noemen.
robert zegt
Volgens mij hebben ze gewoon het aantal meldingen per model opgeteld en zijn ze vergeten dit te delen door het aantal auto’s van dit model dat er rondrijd daar. De brava op bijna gelijk hoogte als de A4… Dat fiat sowieso al voorkomt in de lijst verbaast me al, zelfs de ulyssee. Daar zijn er waarschijnlijk maar 3 van verkocht, dus hadden ze ook maar 3 klachten. Zo iets.
Tim zegt
Ik heb nog niet zo lang geleden ook zo’n lijst gezien. In de top 5 stonden toen drie Porsches.
Ruben zegt
Sowieso een vreemde lijst. De Audi A6 komt er niet in voor, en we weten allemaal dat daar toch echt minder problemen mee zijn dan met een E-klasse (de koning van de electrische storingen) of een 5-serie. En die staan op nummer 72 en 93…
joopiee zegt
hahahahaha moet wel effe lache van deie lijst klopt geeen reed van
Mpower zegt
Ik heb ook een keer een lijst m.b.t betrouwbaarheid van verschillende merken. Porsche stond echt vet bovenaan. De eerste was in dat lijst Lexus.
silasse zegt
ik geloof der niets van.
Wouter (autoblog) zegt
Grappig dat Porsche meerdere keren genoemd wordt. Hoe veel rijdt de gemiddelde Porsche rijder in zijn/ haar Porsche?
De site vermeldt helaas niet hoe de cijfers worden berekend, maar ik ga er vanuit dat het aantal pechgevallen door het aantal auto’s & aantal km’s wordt gedeeld.
db zegt
ik heb altijd gedacht dat een japanse bak minder veilig is dan eet duitse, ik rij liever in een duitse dan een japanse hoor
m5 zegt
klopt geen bal van
320CI zegt
in de autoweek stond laatst weer iets heel anders , onder andere de 3 serie cabrio was het minste pech gevoelig ( en nog een paar merken maar die weet ik even niet )
w0o0dy zegt
dat de BMW 5-serie slecht zou scoren dat zou mij niet verbazen. Een kennis heeft er één en heeft zijn motor al opgeblazen (525d) en de auto staat zeer regelmatig bij de dealer met allerlei domme electronica problemen (schuifdak dat dienst weigert enzo) Als al die shit niet onder garantie/coulance zou zijn opgelost dan was die auto allang gedumpt. (en hij is niet iemand die auto’s snel aan gort rijdt want de 740 station en de V70 station die hij hiervoor heeft gehad rijden nog steeds zonder problemen)
maartenunplugged zegt
in het TUV rapport over betrouwbaarheid van auto’s ouder dan 3 jaar stond in bijna elk rijtje de 911 bovenaan volgens mij. Waarom? omdat die auto sinds de jaren 70 doorontwikkeld is, en dus alles wat kapot kan (kon) gaan gefixed is.
deze lijst klopt van geen kant volgens mij..
lexus zegt
waarom zou hij niet kloppen?? hun baseren dat toch op eigen informatie!! Ik vind het ook wel opvallend maar wat woody al zei geen nieuws want japaners doen het de laatste tijd onwijs goed en gaan al goed de concurentie aan met duitsers. Het valt me alleen altijd maar zwaar tegen van mercedes en bmw, die staan nooit hoog in dit soort lijsten.
JeffreyG zegt
die lijst zal wel samengesteld zijn door een japanner
de meest veilige auto’s zijn ze namelijk niet
en ik geloof nooit dat een micra op 10 hoort te staan ;)
dekster zegt
een subaru forester zie je volgens mij toch niet veel dus kunnen er ook minder ongelukken mee gebeuren (alee ik zie die subaru toch niet dikwels)
w0o0dy zegt
mensen dit gaat niet over veiligheid maar over pech-statistieken. Bovendien is het een meting over 10 jaar. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom bepaalde auto’s niet voorkomen op de lijst… die zijn er nog niet zo lang op de markt of….. ze scoren nog slechter dan de auto’s op deze lijst… want het is de TOP100 en met 55.000 auto’s in het bestand zullen daar vast meer dan 100 verschillende types in staan.
w0o0dy zegt
de lijst per merk (tot september 2004) geeft wel een iets ander beeld…
Table Illustrating Frequency Of Failure According To Warranty Direct (het aantal pechgevallen per merk per 100 polissen)
Pos Manufacturer Number of failures per 100 policies
1 Mazda 17.88
2 Toyota 18.62
3 Honda 19.41
4 Subaru 19.82
5 Mitsubishi 20.04
6 Hyundai 22.35
7 Seat 22.69
8 Nissan 23.44
9 Mercedes 24.30
10 Daewoo 29.46
11 Volvo 31.09
12 Volkswagen 31.90
13 Ford 32.16
14 Peugeot 33.00
15 BMW 33.16
16 Fiat 34.31
17 Rover 34.73
18 Vauxhall 35.34
19 MG 36.25
20 Renault 38.20
21 Alfa Romeo 39.55
22 Citroen 39.59
23 Audi 39.76
24 Jaguar 42.16
25 Saab 42.87
26 Jeep 43.75
27 Land Rover 46.23
Friedrich zegt
Who the f*** is Warranty Direct dat we hier enige waarde aan moeten hechten. Ik kijk meer naar de lijstjes van JD Power/TopGear. Geeft volgens mij een beter beeld.
RMZ zegt
@ wOoOdy,
Met alle respect hoor, maar om nou op de ervaring van jou kennis de hele 5serie te veroordelen valt me van je tegen:)
ik rijd zelf een 530d van 1999 en heb in de hele onderhouds historie 1 mankement kunnen ondekken (defecte lucht massa meter) verder probleemloze auto. (en dat met zo’n 2,5 ton op de teller)lijkt me niet zo slecht.
w0o0dy zegt
tja, misschien zit er verschil tussen een 1999 5-serie en een 2005 exemplaar? Maar je hebt gelijk, die ervaring van één kennis is geen maatstaf, maar de statistieken geven aan dat ze gemiddeld niet echt geweldig scoren en dat vind ik toch wel kwalijk voor een auto van 60.000 of meer.
dikke zegt
Hebben de auto’s op tijd dealer-onderhoud gehad?
mister T. zegt
Een aantal auto’s staan meer dan 1 keer in de lijst. Hoe kan dat dan?
peugeot 106, peugeot 406.
SaxoVTS zegt
Een Renault Megane heeft minder “mechanical breakdowns” dan een Toyota Corolla. Wie had dat gedacht! (Zeker veel mensen die valstrikken hebben uitgezet :P) Ik vind deze lijsten van verzekeringsmaatschappijen geloofwaardiger dan die enquete’s die mensen zelf in moeten vullen.
Kermit zegt
der staan verdacht veel rovers in deze engelse lijst
zelfs een rover op plaats 23, wel grappig
jim zegt
ik geloof het wel hoor!!
vooral met die subaru
jens zegt
hangt natuurlijk ook van de rijstijl af.
als iemand een lada koopt en steeds tegen 50/uur rijdt, dan is de kans ook heel klein om een ongeval te maken.
of die lada moest stilvalle bij het rijden : )
Marten zegt
Beetje late reactie, maar ik moet zeggen dat t toch wel jammer is dat je blijkbaar een onaantrekkelijke auto moet rijden als je betrouwbaarheid wil. Honda accord okee, maar ik zou zelfs mn hond nog uit een subaru forester trappen. Daar wil je toch niet in gezien worden!!
ACER zegt
Werk bij een grote lease maatschapp. De Duitse auto’s hebben de meeste problemen. Wordt een beetje over gezwegen, vooral door degene die ze berijden, het is toch een aardige deuk in je imago ( als je die al hebt door een duitser te rijden ) om weer te vertellen dat hij het niet doet. Rij een jap voor de betrouwbaarheid, rij een Italiaan voor de looks en is net zo betrouwbaar als een Duitser
Rick zegt
Nog een late reactie, maar goed.
Marten, dat is jouw mening, de nieuwere modellen van de Forester vind ik persoonlijk absoluut niet lelijk.
Dus het is een kwestie van smaak, en daar komt nog bij dat Subaru het verschrikkelijk goed doet de laatste tijd.
De auto is veilig, betrouwbaar, en dan het persoonlijke aspect: mooi. ;-)
IS200 zegt
Nog een late reactie
Ik heb het gevoel dat veel mensen onbewust lachen met japanse wagen. Persoonlijk vind ik het totaal onterecht. Ik heb al 3 duitse wagens gehad, VW en audi en mijn laatste twee wagens waren japanse wagens. Als ik het vergelijk met de vorige wagens, moet ik eerlijk toegeven dat ik mijn japanse wagens meer betrouw al had mijn honda civic meer dan 300 000 km op zijn teller.
Ik denk dat we de cliché beeld mogen vergeten van “duitse degelijkheid”, “japanse cheap materiaal”, want we zijn nu 2006 en géén één auto merk kan zich veroorloven om maar één onbetrouwbare wagen te maken. Dus wat er hier over gediscussieerd wordt/werd is puur persoonlijke smaak.
Jeroen zegt
HA! lijst klopt wat mij betreft 100%.
Eerste Peugeot 306 met alleen maar reparaties en mankementen. Eieren voor mn geld gekozen en een (jawel) Carsima gekocht!….. Looks dont matter…. Nog totaal geen problemen gehad.
wappie zegt
Rij nu al acht jaar subaru: ergste mankement: kapot lampke.
Zegt dit niet alles?!!
Jan zegt
Japanse auto’s zijn verreweg de meest betrouwbaarste auto’s.
Hier kan geen enkel Duits merk aan tippen. Qua degelijkheid is het wat anders, hier zijn de Duitsers zeer goed in. De japanse merken scoren op dit gebied iets minder, maar toch.
De test gaat naar verhouding van het aantal geregistreerde auto’s, dus dat klopt echt wel. Bekijk de tevredenheids trofe’s van Autoweek maar, hier staan altijd de japaners bovenaan.
Een ding vertel ik jullie,
Ik ga met mijn Subaru Impreza op benzine elke competitie aan met Duitse diesel motoren.
Toyota groeit alleen maar in tegenstelling tot de groei van Duitse Merken.
Dat zegt toch wel genoeg!!
SUUB zegt
Ik heb er nu 150,000km in mijn oerdegelijke (en i.d.d superlelijke) Subaru Forester op zitten. Ernstigste problemen: vieze bougie en het lampje achter de klok ging stuk. Het mag dan een monster zijn om te zien, een paar tientjes aan reparaties maakt een hoop goed. Japanners zijn gewoon beter, dat is al jaren zo. Een goeie auto is maar welk gevoel je erbij krijgt, die van mij moet voldoen aan dezelfde criteria als een boekhouder: saai en betrouwbaar, niet blits en opvliegend. En trouwens, gezien de rijprestaties valt dat saai nog knap mee.
CIglo zegt
Lijkt me echt wel sterk dat deze lijst klopt. Als je bij TUV kjikt staat de Corolla in bijna alle gevallen in de top 10, hier geloof ik op 91!! Yeah right.
Toch maar naar een andere lijst zoeken.
Rosso zegt
@ CIglo
Misschien komen sommige verassingen door het feit dat sommige merken door de overheid in Engeland gedwongen worden om de auto’s in Engeland te maken. Fabrieken aldaar zijn nog bezig om op hetzelfde niveau te komen als de auto’s welke elders (Japan zelf) worden gemaakt.
Mazda bijvoorbeeld is het enige Japanse merk dat al zijn auto’s in Japan maakt. Toyota bijvoorbeeld maakt al zijn auto’s voor de V.S. (en dat zijn er heel veel) in Amerika zelf. De kwaliteit van die bakken begint nu pas een beetje op niveau te komen, maar in de eerste jaren was die rampzalig…. Iets soortgelijks kan denk ik ook het geval zijn in Engeland. De Engelse autoindustrie kwijnt weg en er is veel druk om daar toch mensen aan het werk te houden.
EWL zegt
hier nog een berichtje achteraf.
Heb na jarenlange ervaring met veel diverse automerken onlangs een honda cr-v gekocht. De “europeesche merken” hebben mij gedurende vele jaren weten te bekoren door hun “looks” maar technisch gezien was het niet veel soeps. Bedrijfsmatig had ik diverse auto’s rondrijden. Nissan, Toyota, Peugeot, Ford. De japanners kwamen er altijd als beste uit. Jarenlang geen narigheid behalve na vele jaren (veel korte ritten) een accu vervangen. De “fransen”?, sloten die na twee jaar doordraaiden, deuren die niet goed sloten, roest. Ik verwacht veel van onze nieuwe aankoop. In ieder geval jarenlang rijplezier.
Thomas zegt
Hoezo begint iedereen over veiligheid? Het gaat hier om betrouwbaarheid.
VW-POWER zegt
kijk goed op de lijst dan zijn we allemaal dat er ook genoeg japaners onderaan staan dus betrouwbaar?? deels
rb zegt
@Rosso
Toyota bijvoorbeeld maakt al zijn auto’s voor de V.S. (en dat zijn er heel veel) in Amerika zelf. De kwaliteit van die bakken begint nu pas een beetje op niveau te komen, maar in de eerste jaren was die rampzalig….
==============
De hoofddirectie van Toyota is daar, nog niet zo lang geleden, voor op het matje geroepen bij de Japanse regering, die geschokt was door berichtgeving over het aantal mechanische klachten bij Toyota’s “made in USA”. De Japanse regering in Tokyo eiste opheldering op staande voet. Het bleek bij nader onderzoek, dat de concurrentie van de Amerikaanse automerken, Toyota deed besluiten tot snelle expansie in de US, waardoor de opleiding van nieuw personeel onder druk kwam te staan. Desondanks is Toyota in de US een tijdlimiet opgelegd om weer tot Japanse kwaliteitsnormen terug te keren.
jeroen zegt
ik ben eruit! ik koop een honda accord!
Forester XT zegt
ik zie geen reden om mn getunede koekblik eruit te zetten
Erik zegt
heb 5 jaar in een alfa 147 gereden 80k kilom
ben met dat ding 5 maal in de garage geweest [ incl 3 maal voor een beurt/keuring]
heb nog geen jaar een audi A3 en ben met dat ding ook al 5 maal in de garage geweest met oa afgebroken motorsteun , kapotte benzine injecteurs , olielampjes die aan en uit gaan een kwartier nodig om te tanken ed
dus oh oh wat zijn die duitsers degelijk
en die alfa,s niet
Edu zegt
Heb een honda crx vtec met bijna 300.000 km op de klok. Rij er nu 5 jaar in rond.
Hoogste kostenpost;
Banden en remschijven
Wat een goed product heeft Honda hier neergezet!!
Ps. hij roest wel
Gazza zegt
Ik rij al 14 jaar met Honda,zonder ook maar een probleem te hebben gehad,ja,op 2 lampjes vooraan na…Mijn broer heeft nu een Honda Accord 2.2 ctdi al 2 jaar met reeds 100.000 km op de teller,die motor draait nog net zo stil als een benzinemotor,wat ook dikwijls verondersteld word.
Daarvoor had hij een Mercedes c200 met niks dan elektronica probleempjes,die eigenaardig genoeg na de garantie stillekes verdwenen.Juist voor de Honda heeft hij 1,5 jaar met een A4 break rondgereden,amai,wat daar allemaal aan scheelde,na amper 120.000 km…nie normaal,olieverbruik,waterpomp defect,ruitenwissermotor,noem maar op…
Na zoveel rommel weet men wel beter.
Edwin zegt
Bekend dat Japanners degelijk zijn en storingsvrij. De lijst vind ik ongeloofwaardig aangezien sommige merken laag scoren en storingsgevoelige auto’s (Saab 95, Fiat) juist hoog staan genoteerd. Kortom vreemd alleen de top 10 lijkt me geloofwaardig.
Zoek de balans tussen fijn, mooi en degelijk. Volg de Skoda rijder!
Martin zegt
Hahaha daar sta je dan met een duitse auto haha
bruce zegt
Dit is niets nieuws,eind jaren tachtig waren er al zulke lijsten !!!
En ja toen al was de top tien bezet met Japanners,niet verwonderlijk,kwaliteit&afwerking op hoog niveau.
Er zijn er die een lange winterslaap gehouden hebben….
Andries zegt
Geachte Dames en Heren,
Heb nu mijn 5-de Toyota, een Toyota Carina-E(14 jaar oud). Ik heb nooit met Toyota problemen gehad.
Eric zegt
oke ik snap dan iets niet , veel japaners in de top 10 en dan staat de toyota corolla op plaats 90……… er zal wel een karn van waarheid in de lijst zitten maar ik geloof het toch niet allemaal
Edward zegt
Heb zelf nissan 100nx.. nu 1.5 jaar..eerste auto..en berge problemen gehad..
een electricititeit probleem dat niet te verhelpen is… dus ook met de japs kan het goed mis gaan.
Merken als mercedes en volkswagen hadden vroeger hoge namen omdat ze betere matriale gebruikte die gewoon minder snel roeste. Toyota is dat ook vrij vanaf het begin gaan doen en is als oude auto daarom ook erg goed.
Alfa is populair onder leasers en die trappen hun wagens gewoon kapot. Koop je een alfa die niet geleased is dan zal dit meevallen. Desalniettemin, alfa had wel last van roest tot 1998 (dacht ik en honda 1996?). Alfa scoort ook altijd al laag op electrici, niet dat de motor het dan niet meer doet, maar gewoon dat er ineens even iets uitvalt.. De roest kwam veel voor omdat ze het zelfde matrial als fiat gebruikte, en die roeste ook altijd..
Porch 911 is vaak als betrouwbaarste auto ooit geroepen. Mercedes slk was vaak meest betrouwbare auto van vanaf 10 jaar en ouder. Dit vooral omdat de duitser goede matriale gebruiken. De toyota volgde dit wel op de voet. Daarbij is Mazda ook erg betrouwbaar. Toch bij alle auto’s gelden..je hebt er alijtd mensen zitten die nergens last van hebben hoe onbetrouwbaar de auto ook mag zijn. En mensen die alle rapporten lezen, op betrouwbaar kopen en dan toch een maandagauto..
Verder zijn er veel sedans, met een 1.6 motor of 1.8 waarmee er caravans getrokken worden, dit vergt veel van de auto en vaak te veel…je krijgt dan gewoon eerder mankementen..dus die auto’s dalen in de lijst..maar zegt niets over het merk..
koop de auto die je mooi vindt, maar kijk van te voren wat de meest voorkomende mankementen zijn, let hier op bij aankoop en je sluit een deel van het risico uit. (een deel..mijn nissan 100nx bewijst dat het altijd fout kan gaan)
Ron zegt
Ik sta er niet van te kijken. Ik woon in een nieuwbouwwijk en de meeste van mijn buren rijden in van die foeilelijke familieauto’s, meestal van Renault of Citroen. En gemiddeld staat de ANWB elek week wel een keer aan een van die Franse baggeraouto’s te sleutelen omdat die krengen weer startproblemen hebben. En ik heb geen medelijden met m’n buren want als je een Fransoos koopt weet je dat je een bak ellende in huis haalt. Neem de Laguna, die haperde op de folder al :)
Ik rij zelf al jaren Japans en mijn auto’s hebben me echt nog nooit in de steek gelaten. Mijn vrouw heeft zelfs 1 jaar in haar Diahutsu rondgereden (zelfs naar Friesland op en neer) met slechts een kopje olie in de motor, het ding bleef gewoon lopen, kom daar bij een europiaan maar eens om. Het merk waar ik in rij is misschien spuuglelijk qua uiterlijk maar mijn Primera doet wat hij moet doen, altijd rijden. En mijn volgende auto wordt weer een Japanner
loli zegt
De volgende rede die stelt dat de lijst onbetrouwbaar kan zijn heb ik nog niet gehoord:
In sommige Mazda’s zitten Ford-motoren
In bijna alle Nissan’s zitten Renault-motoren
In sommige Ford’s zitten halfbakken Ford-Volvo motoren
In de sommige Toyota’s zitten PSA-motoren
In vele Saab’s zitten Alfa-motoren, die weer veelal van GM afkomstig zijn
Seat, Audi, VW, Skoda en welhaast Lambo zijn een pot nat
Subaru en Porsche bewijzen de betrouwbaarheid van de Boxermotor.
Beide eigenwijze merken.
Eigenwijze merken komen vaak als beste uit de bus.
joseppe zegt
Subaru is onderdeel van Toyota, boxtermotoren hebben ook zo hun nadelen en veel onderhoud nodig op hun tijd, en voor de corolla eind 90er jaren begin 2000 zijn er inderdaad peugeot diesels gebruikt wel te verstaan de 1.9 echter mijd iedere toyotaliefhebber die en is het van een hele korte duur geweest.
En in Porsche zitten en zaten veelal motoren uit de VAG groep onderandere Volkswagen en de Audi, zo rond de jaren 80 was de 911 volgens mij het enige model dat een eigen ontwikkelde motor had
Nylz zegt
Veel Japanse auto’s zijn betrouwbaar, slim en goed geconstrueerd, net als veel Europeaanse en ja; zélfs enkele Amerikaanse! Nee; geintje. Mááár,(en da’s een kwestie van smaak, waarover eindeloos te twisten valt) het aantal écht mooie Japanse auto’s is op 1 vinger te tellen. En de afwerking kan nog velen malen “Franser” zijn dan bij Franse auto’s en de degelijkheid velen malen “Italiaanser” dan bij Italiaanse auto’s. En Lexus is slechts een anagram van Luxe’s; verder heeft het merk met échte klasse weinig te maken. Ik moest laatst mijn buurman met mijn Renault naar ’t station brengen, omdat zijn zelfdenkende Lexus dacht dat z’n motor al draaide wanneer enkel de veiligheidsgordel was vastgeklikt.
Ik heb veel kilometers in een Renault 19 (benzine) gemaakt (265.000 km), en da’s niet omdat-ie mooi zou zijn.., maar ik onderhoud ‘m al een jaar niet meer en geef ‘m meer op z’n donder dan ooit, maar ik krijg ‘m godv… niet kapot!
Hetzelfde geldt voor mijn Fiat Uno (263.000 km).
Voor beide auto’s geldt; niets kraakt, niets piept, niets kreunt… en de wegligging; altijd goed! Mijn Nissan Almera daarentegen (205.000 km) suist, piept, kraakt, kreunt, beukt, bonkt en knettert ronduit; van grill tot trekhaak; alsof het z’n roeping is. Schokdempers, koplampen, dashboard, homokineten; alles trilt los. Maar ja; die Almera heeft wél airco én centrale deurvergrendeling én elektrisch verstelbare spiegels!
Tja, dan maar geen schokdempers, geen wegligging en geen homokineten; ik wil een auto met luxe!!! Liefst zelfs één die zelf denkt dat de veiligheidsgordel al vastgeklikt zit als enkel de motor nog maar draait en daarbij doelbewust een ‘check-beep’ laat horen… ehmmm, volgens mij wil ik een Amerikaanse auto…..
kver zegt
Deze lijst klopt.
WIJ Nederlanders zijn dom. BETALEN TE VEEL VOOR ELK TYPE AUTO . ELECTORNISCH IS HET BIJ VEEL AUTO’S GEWOON EEN ROMMELTJE. WIE HEEFT ER NU NIET IN GARAGE GESTAAN ,MET EEN ELECTISCHE PROBLEEM EN EEN AUTO VAN 3JAAR OUD? EN EEN FORSE REKENING BETAALD? VELE VAN u . DE FEITEN ONTKENNEN DAAR ZIJN WIJ GOED IN. EN DE WAARHEID NIET ZIEN EVEN EENS.
wANT JE RIJDT TOCH EEN…. JE EIGEN STATUS SYMBOOL?..
EN JE EIGEN MERK DAT VAL JE TOCH NIET AF … WE ZIJN ER ZO AAN GEHECHT. ZO GEHECHT,DAT WE DE FEITEN BLIJVEN ONTKENNEN.. BLIJVEN DROMEN EN VEEL.. TE VEEL GELD BLIJVEN BETALEN. dEZE LIJST MAAKT NEDERLAQNDERS NIET WAKKER LEES MAAR VERDER EN ZIE DE REACTIES.
DE EUROPESE AUTO’S MOETEN GEWOON BETER EN DAT IS EEN FEIT.
DAT ZOU ELKE KOPER NU EENS MOETEN AFDWINGEN EN DOOR DEZE LIJST BIJ AANKOOP TE HANTEREN.
GRT KVERH
-edit: Wat is er mis met je TOETSENBORD?-
karel zegt
De één koopt een Lada Samara en rijdt er 20 jaar probleemloos in rond. De ander met zijn Lexus staat 4 keer per maand bij de monteur. Kwestie van geluk. Heb diverse volkswagens gehad. Een golf 1 perfect, zou die zo terug kopen van degene die hem gestolen heeft. Daarna een Jetta. Rampending. Zei toe ook, NOOIT MEER Volkswagen. Mijn huidige is een Lupo (1999). Rijdt heerlijk, maar bij een bepaalde temp (kort ritje) moet je eerst een schietgebedje doen. Soms start hij snel, soms sta je een half uur te starten voordat hij aanslaat. Vanwege het label a gebeuren heb ik nu besloten weer diesel (mijn golf 1 was diesel) te gaan rijden. Prijzen vergeleken, forums uitgespit, folders aangevraagd etc. Mijn keus is gevallen op een Fiat Punto 1.3 mj. Fiat staat (stond???) bekend als onbetrouwbaar. Wel, gezien het prijsverschil met de Polo, bijna 4000 euro met dezelfde opties, en de ervaringen met Volkswagen, vindt ik de gok acceptabel. “Degelijke” merken gooien er met de pet naar en de “slechte” merken moeten hun reputatie verbeteren. In Duitsland staan de Panda en de Punto als de meest betrouwbare stadsauto’s te boek. We zullen het dus meemaken.
schuimbekje3 zegt
Waarom zou deze lijst niet kloppen?
Deze toko heeft namelijk geen belang bij het voortrekken van bepaalde merken of modellen, zoals de ADAC (Duits) of ANWB (Duits en Frans) dat wel hebben.
Ik heb zelf de afgelopen 30 jaar zo’n 250 auto’s gereden en ik kan beamen dat deze lijst behoorlijk overeenkomt met mijn ervaringen.
Zelf rij ik nu Subaru Forester en afgezien van een wiellager dat versleten is na 200.000km en een bobine na 160.000km heb ik niets gehad met de auto. Heeft me nog nooit stil laten staan, ik ben altijd thuis gekomen om daarna nog naar de dealer te kunnen rijden. (voor de duidelijkheid, ik rij zo’n 50-60.000km per jaar en niet alleen veel autobahn maar ook blubberwegen met gesteente).
Mijn ervaringen met Mazda zijn gelijkwaardig aan Subaru. 100.000+ met Mazda 6 (en voorloper 626), Maxda MX-5, zonder noemenswaardige problemen waar geen ANWB-er aan te pas is gekomen.
Toyota dito. Afgezien van dat ik elke twee maanden bij de dealer kwam voor onderhoud (kan er ook niet zoveel stuk gaan wat niet opvalt). Honda was ook betrouwbaar maar daar wilde de aandrijving (homokineet) nog wel eens falen (veel power + sturen + hobbels = snel stuk). Nissan 100NX, 300ZX, Maxima QX3, Patrol 2.8, allemaal auto’s met km’s maken en geen problemen.
Dat kan ik niet zeggen voor de Renaults (Laguna maakte het wel heel bond door niet eens van de dealer naar huis te geraken) of de VAG’s… Audi A3 schoot de stoel los na 3 weken, A6 en Passat elke week wel ABS sensors stuk, Golf met meer koppakkingen lek dat er hoofden bij VW werken. BWM met rotte distributieketting, waterpomp en brandstofpomp, Porsche nog erger en veeel duurder… Rotte oliekeerkringen, bobines en draagarmen die vervangen moesten worden vaker dan er werd getankt. Nee, Deutsche kwaliteit is een een reclame slogan, niet iets wat in de echte wereld bestaat.
En inderdaad, merken veranderen… Je kunt nu een betrouwbare Lancia kopen. Mijn eerste Lancia ging van turbo-revisie naar turbo-revisie, okay, je kon de wegmarkering van het asfalt af krijgen door gas te geven, maar toch…
Ik zal niet snel zeggen “ik koop nooit meer een …” maar er zijn auto’s die ik echt niet meer zal kopen.
Mijn favorietenlijstje als ik nu een auto zou moeten uitzoeken op basis van betrouwbaarheid gemeten door mijn portemonais:
#1 Subaru Forester XT #2 Honda Legend 3.5 V6 #3 Mazda CX5 #4 Toyota Tundra