Toyota GT86 met TRD-goodies komt naar Nederland

Auteur: , 73 Reacties

En we hebben een prijs.

Dat Toyota’s huistuner TRD (Toyota Racing Development) aan het upgraden is geslagen met de GT86, dat is al een lange tijd bekend. Nog voor de officiële lancering van de achterwielaangedreven bolide zagen we de eerste modificaties al op het net verschijnen. Niet lang daarna werd de auto grondig onder handen genomen op een testbaantje, wat we allemaal op video konden aanschouwen. Nu komt de TRD-versie weer iets dichterbij: Toyota haalt hem naar Nederland.

Bredere bandjes

Toyota omschrijft dit bouwwerk als de “ultrasportieve versie” en geeft hem onder meer andere schokdempers en verlagingsveren mee. Verder zien we antracietkleurige 18-inch handgesmede TRD-velgen -met 225/40/ZR18 rubbers – waarachter remschijven en -klauwen schuilgaan die een maat zijn gegroeid. Deze groeispurt is verder doorgezet in de stabilisatiestangen, en tegelijk mikte Toyota er een veerpootbrug bij. Smakelijke ingredienten voor een beter bochtgedrag dachten we zo.

Aan het reguliere uiterlijk werd een voorspoiler, een set zijskirts en een achterspoiler toegevoegd. De aandacht zal de GT86 TRD echter vooral met zijn kont trekken, waar een diffuser van formaat te vinden is, plaats biedend aan vier uitlaatuiteinden. Too much voor een 2.0-liter boxermotor met 200 pk? Ach, het klinkt best wel lekker.

TRD-startknop

Van binnen kreeg de GT86 TRD een sliert rood stiksel toegeworpen, dat onder meer terugkomt in het stuur en de pookknop. De rode startknop is verder voorzien van TRD-inscriptie, zodat je niet snel vergeet dat jouw GT86 nét iets heftiger is dan de rest.

Prijzen voor dit alles? Wel, deze TRD-opsmuk is ook afzonderlijk te bestellen, en kan soms alleen in combinatie gemonteerd worden – remklauwen passen bijvoorbeeld alleen met een velg-upgrade. Toyota adviseert geïnteresseerden om bij de dealer langs te gaan voor opties & prijzen. Koop je werkelijk élke TRD-accesoire denkbaar, dan ben je, hou je even vast, €28.775 kwijt. En dan komt de prijs van een kale GT86 er nog bij.

Stevig, maar good fun is dan wel gegarandeerd. Oh, en als je toch meer motorvermogen wil, wellicht halen ze deze Gazoo-pret ooit nog naar Europa.



73 reacties

28.775,- EXTRA voor een sportversie zonder ook maar een extra PK. Dat bedenken ze zelfs bij audi niet.
@melkkoe: Maar Toyota blijft wel rijden…
@schnitzelexpert46: Audi ook…..
@kapiteinaudi: Ben Audi fan, maar hoor/lees vaak dat er altijd kleine probleempjes in zitten. En dat mag niet voor die prijs.
@kapiteinaudi: dat is de vraag! Dit wil jij graag horen en verkondigen alleen weten de meesten dat het niet zo is.
@rufctr01: als je de kilometerstanden van de occasions er op na slaat. Liggen de kilometerstanden van audi’s toch vaak hoger als die van toyota.

Audi’s hebben vaker last van falen, maar het onderhoudsinterval is ook dubbel zo hoog als dat van Toyota. Ik denk dat de kosten onder de streep elkaar niet ver ontlopen.
Ik heb een toyota-diesel gereden en ben nu in het bezit van een audi diesel. De kosten per km zijn vooralsnog lager voor de audi na 90.000km.
Ik moet wel toegeven dat toyota beter omgaat met motorproblemen dan audi (voornamelijk de schuld van PON), en dat ik een probleem-motor in mijn toyota heb gehad.
@melkkoe:
Dan hebben ze de prijs van al deze goodies wel aan onderhoud betaald….
@melkkoe: en toch heb ik meer vertrouwen in Toyota. Alleen de motor en de bak van Audi is al niet echt heel goed. En dan zijn er genoeg elektronica problemen. Veel mensen denken dat ze met Audi kwaliteit kopen, wat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. Het marketingteam van Audi doet grandioos werk. Veel domme klanten trappen in deze val.
@rufctr01: dat jij meer vertrouwen hebt in Toyota is onderhand wel duidelijk ja.

Over de motoren van Audi ga ik geen woorden vuil maken, maar die handbakken zijn echt stukken beter dan die lange-slag-bakken van Toyota
@schnitzelexpert46: als het gaspedaal blijft hangen ja..
@melkkoe: Ach ja.. Liever een merk dat betrouwbaar en eerlijk is die toegeeft dat iedereen weleens een foutje maakt, dan een merk die er naar streeft Nummer 1 wereldwijd te zijn in verkoopaantallen, alleen vergeten ze vaak de after-sales!!
@melkkoe:
Bij Audi ben je dat bedrag al half kwijt door toevoeging van comfortitems die elders standaard zijn…
@StijnB: de auto die toyota als sportief neerzet heeft nog mcPherson wielophanging voor. Zelfs een A4 heeft al multilink voor en achter. En dat is gewoon standaard
@melkkoe:
En een Corvette had tot voor kort bladveren en was toch snel op de Nordschleife… Het gaat hier bovendien niet om een optie waar Toyota geld voor vraagt…
@StijnB: nee, gewoon niet leverbaar.

PS bladveren wtf ik dacht dat deze enkel gebruikt werden op bedrijfswagens
@melkkoe:
En huifkarren :). Anyway Toyota acht dit voldoende en laat je ook niet voor meer betalen…
@StijnB: geen conventionele bladveren hè. Maar verder heb je gelijk. De manier van toepassen en het afstellen ervan is belangrijk.
@ej20g:
True, daar zijn natuurlijk ook evoluties in geweest!
@StijnB: dat ook, absoluut. Maar conventionele bladveren zoals onder bestelwagens e.d. liggen in de lengterichting. De bladveren onder de Corvette C6 liggen dwars zoals in de link hieronder duidelijk te zien is: http://www.zorly.com/images_corvette/09-12-08/C5%20exhaust%20in%20suspension%20related%20image%20-%20wikipedia.jpg En dat maakt de Corvette behoorlijk snel, deels door die veren.
@ej20g: is dit niet een multilink wielophanging met bladveren ipv schroefveren?
@melkkoe: jep, maar ik heb ook niet gezegd dat het met schroefveren was. Feit blijft dus wel dat hier één van de oudste vormen van ophanging zijn toegepast, op een andere manier waardoor het opeens, in combinatie met een ander type ophanging, gewoon geniaal werkt. Niet voor niets dat de C6 zo ontzettend goed op de weg ligt.
@ej20g: wat grappig das een c5 en geen c6
@nicktexel: geen idee, zoveel weet ik niet van Amerikaanse auto’s. Van de C6 wist ik zeker dat ze een bladveer hadden achter (daar heb ik ook voor gezocht), van de C5 wist ik dit niet. Neemt niet weg dat het dus wel erg goed werkt, want de C6 ligt in ieder geval erg goed op de weg.
@melkkoe: alleen zijn de matten achterin weer niet standaard, om even een voorbeeld te geven.
@melkkoe: so? Dat wil niet zeggen dat de ophanging niet goed is, misschien zelfs wel beter dan multilink. Het afstellen en juist toepassen van een bepaalde ophanging is net zo belangrijk als het type ophanging kiezen. Om even bij Audi te blijven en om het sportief te houden, ik durf mijn geld erop in te zetten dat een 13 jaar oude Lancer Evolution een nieuwe RS4 het snot voor de ogen rijdt. Zelfs als het gewicht gelijk zou zijn. En die Evo’s zijn voorzien van McPherson’s rondom. Het nieuwe principe is niet altijd beter.
@melkkoe: Dubbele driehoeken beste vriend. Nog altijd het beste weggedrag mee te bekomen!
@melkkoe:

De a4 wel ja en hoe zit ’t dan met de a5 coupe?
@melkkoe: bij Audi bedenken ze wel andere dingen om de klant uit te kleden.
Ziet er strak uit! Enige wat ik niet zal doen is de rode remklauwen, doe mij maar gele! :) Alleen jammer van de prijs, zal dus maar ook een enkele keer verkocht worden.. wereldwijd!
@roberto:
Ach je hebt gewoon de remmen, velgen, ophanging en veerpootbrug nodig… enja een GT86…
Deze Toyota ziet er potverdorie toch wel goed uit zeg!
Het extra geld dubbel en dwars waard! Heel misschien jammer dat er motorisch niks verandert, maar toch. De GT86 is toch echt een toffe wagen!
so what ..

ondanks zijn modale prijs wordt zelfs de basis versie in NL niet verkocht ..
@lincoln: Dus jij vind veertig mile voor een tweezits coupeetje wel modaal? Ik weet niet welke modaal je dan hanteerd maar dat is een andere dan de mijne…
Voor 28.000 koop ik een hele leuke trackday wagen. En ook een dot geld voor onderhoud. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=221177786&cd=634840084620000000&asrc=st
@paulaner: bij Target zou ik gewoon helemaal niets kopen imho…
@paulaner: Dagelijkse bruikbaarheid?
@ronin1130: Voor de dagelijkse bruikbaarheid blijft de standaard GT86 dan over ;)
Veel show, weinig go. Jammer..
TRD is altijd goed! En ach, die prijzen zijn in verhouding niet eens zo gek. Nismo is voor Nissan hetzelfde als wat TRD is voor Toyota, en wie bekend is met de prijzen van Nismo goodies vindt deze prijzen van TRD niet heel extreem. Een Japanse auto aankleden met (gepersonaliseerde) onderdelen is nou eenmaal niet goedkoop. Wel topkwaliteit wat je voor die prijs krijgt.
Sappig karretje hoor. Helaas zijn japanse tuningsonderdelen + Nederlandse belastingen bijna niet te betalen…
Voor €68765 koop je ook een 2e hands Nissan GT-R….
@jeroen13: niet te vergelijken. Voor €25.000 staat er een Skyline BNR34 GT-R op kenteken. En voor 50.000 extra is hij volledig aangepast. Heb je voor iets meer dan €68.765 een betrouwbare BNR34 met ruim 1000 paardjes onder de kap…
@ej20g: 1000 paardjes… die zullen vast wel een maandje of wat voor je willen blijven trappelen. Om over het verbruik van 3 op 1 nog maar niet te spreken..
Nee, dan ging ik toch voor een lichtgetuned GT-R’etje. ;-)
@lemans96: 1000 pk gaat in een volledig aangepaste Skyline GT-R makkelijk jaren lang goed. Vuistregel is alleen wel dat je weet hoe je ermee om moet gaan, anders is het inderdaad zo gesloopt (zoals koude motor trappen e.d.). Onderhoud is heilig, metertjes om alles in de gaten te houden ook. Een Tomei stroker kit naar 2.8-liter kan die 1000 pk makkelijk aan, net als een Tomei oliepomp. Alles er omheen van topmerken als HKS, Apexi en Nismo etc. Vandaar dat je die 50.000 euro ook écht wel nodig hebt als je alles goed wil doen. En ook daarmee doe je op de snelweg 1 op 7/8, net als met een standaard BNR34 GT-R. Wat je echter wel moet doen is onder de boost blijven, en laat dat nou verdomde moeilijk zijn:)
@ej20g: Hmm ik vind dat het bij 600 pk toch wel leuk geweest is, gewoon ook voor mijn eigen veiligheid :P Helaas zijn de meeste skylines in die range (of iets daaronder) dan ook enkel aan de turbo getuned en dat is niet al de best voor de rest van de motor. Ik heb liever een goed aangepaste motor, met maar iets grotere turbo’s (zoals de auto op 14:00 in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ZFnqBHdpm1s ).
@Thomasio: ik ook hoor. Maar ongeveer 600 pk op een standaard motor die in goede conditie is (minus de drijfstangen, die moet je bij ongeveer 500 pk vervangen) kan prima mits je er met beleid mee omgaat en de oliepomp een dergelijke wel verbeterde exemplaren zijn (Nitto bijvoorbeeld). Maar méér moet je ook niet gaan draaien, dat kan het blok na een korte tijd niet aan. Maar wil je zeker weten dat je een veilige 600 pk draait, zorg dan dat je mooie, nieuwe, gesmede zuigers en dergelijke hebt.Wel rijdt je dan al met andere turbo’s of originele turbo’s met een sterker schoepenwiel. De versnellingsbak kan ook op zijn sloffen 600 á 700 pk aan, maar ook hier geldt weer: alles met beleid.

De auto, en vooral de motor, in het filmpje ziet er inderdaad ontzettend lekker uit. Mooie single top mount specificatie. Ik weet toevallig dat er hier in Nederland een R33 GT-R rondrijdt met een setup van meer dan 800 pk op E85. En voor zover ik weet is dat zijn dagelijkse auto ook nog. Ik hoop ook ooit een leuke setup te gaan rijden zodra ik mijn auto heb (Subaru, dat dan weer wel) maar meer dan 600 pk zal ik nooit gaan draaien. In dat geval blijft het toch een 4-cilinder van maximaal 2.35-liter groot (basis: EJ20). Maar dat is nog zéér ver weg.:)
@ej20g:
En dan het resultaat:
Met een oude Nissan incl. Blèèrpijp door de stad rijden. Wedstrijdje dom overkomen win je wel dan :)
@pursuit: ehhmn, nee totaal niet. De meeste Skyline’s hier in Nederland (en België) zijn helemaal niet zo luidruchtig. De meeste gaan pas redelijk schreeuwen (op een mooie manier) boven de 5.000 toeren per minuut. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat Skyline eigenaren niet dezelfde soort mensen zijn als mensen in oude Civic’s bijvoorbeeld. En oké, ik zal deze je geven, sommige van die uitlaten zien er inderdaad uit als blèèrpijpen. Maar zoals ik hierboven al zeg zijn ze vaak niet eens zo luidruchtig en bovendien is 99% van de uitlaten die onder Skyline’s hangen functioneel. Als je net zoals sommige van die gasten meer dan 600 pk draait gaat een mini uitlaat je van 2,5 inch nou eenmaal niet voldoen. Met dat soort vermogens moet je op z’n minst van voor tot achter een 3,0 inch uitlaatsysteem hebben hangen, het liefst zelfs 3,5 inch. Hetzelfde geldt voor Impreza’s, Evolutions, Supra’s, 3000GT’s en écht snelle Civic’s. Die dingen zijn geen kinderspel en allemaal pure liefhebberij.
@ej20g: dat zijn overigens ook niet die goedkope uitlaatjes van €200-€300 die je onder veel Civicjes en Golfjes vindt. Die blèren inderdaad wel onnodig. Maar de uitlaten onder Skyline’s e.d. zijn altijd (delen van) uitlaatlijnen van bijvoorbeeld Apexi of HKS. Uitlaatjes die beginnen vanaf €800…
@ej20g:
Heb je ook een Skyline dekbed?
@ej20g: Kan er ook wel mee door ja ;)
@jeroen13: Dan is de keuze heel snel gemaakt !
@lemans96: Dat lijkt me ook ja:)
@jeroen13: Inderdaad…2DE HANDS
@SimonMc: Ja, dus? Liever 2e hands GT-R met 480+ pk dan een nieuwe toyota GT86 met TRD spulletjes met 200 pk.
De kleverigere rubbers zou ik zowiezo nemen op de GT86. Bij een testrit was het wel fun om zo makkelijk met de achterkant te kunnen spelen, maar ik vrees dat als je daar alle dagen mee op de baan bent dat het vroeg of laat wel verkeerd afloopt…
En je kan niet ontkennen dat deze TRD-goodies hem wel erg goed staan!
@ronin1130: staan hem inderdaad erg goed! Maar dat vind ik om eerlijk te zijn altijd van Japanse afdelingen als TRD. Hetzelfde dus met Prodrive (Subaru), Ralliart (Mitsubishi) en Nismo (Nissan). Voor Honda zou je een beetje Spoon aan kunnen wijzen.
@ej20g: Of Mugen voor Honda, ook wel echt een huistuner.
@Thomasio: die is ook een mogelijkheid ja. Ook gespecialiseerd in Honda.
@ej20g: was Prodrive niet Brits? En inderdaad, al deze maken mooie opsmuk voor meestal geweldige auto’s!
@ronin1130: volgens mij wel. Maar dat neemt niet weg dat ze de vaste huistuner van Subaru zijn. Alles past altijd perfect en de meeste dingen zijn ook via Subaru te krijgen.
Geweldige auto, ook zonder alle opsmuk. Ik vraag me alleen af wat het nut van de GT86 Cup nog is, behalve de opschepfactor dat je exemplaar xx van 86 hebt. Als er een andere tuner mee aan de slag ging, oké… maar beide versies komen nu gewoon bij Toyota vandaan. Zou ik toch liever een exemplaar met “Jaguar”-neus uit de Japanse stallen zien verschijnen.
@maru: 2000GT neusje…
@maru:
Was die “cup” niet alleen voor onze oosterburen?
Het voordeel hiervan vind ik dat je alleen de onderdelen monteerd die je wilt, of dat je de kosten kan spreiden door het deel voor deel te doen.
@jrk68: ik monteer onderdelen
jij monteert onderdelen
ik monteerde onderdelen
jij hebt onderdelen gemonteerd

of lust u geen thee?
@ronin1130: details. Bij hele duidelijke fouten wel heel ergerlijk inderdaad. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het meestal ook alleen maar goed typ vanwege de spellingscontrole op mijn laptop. Zal het wel nooit leren.
@maru: nut van de cup? 86 exemplaren voorzien voor de Fritzen. Deze TRD is dus meer dan welkom!
De GT86 is juist zo leuk omdat hij weinig grip heeft en dus toch veel lol biedt voor betrekkelijk weinig pk’s. Waarom zou je dan geld uitgeven aan middelen die juist ten doel hebben om meer grip te genereren? Gewoon standaard laten dus.
@pieterveer:
Jij snapt hem, er zijn echter ook hele volksstammen die het niet snappen en voor hen zijn er brede plakkerige bandjes en meer van dat spul. Handel is handel….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).