Toyota komt met een nieuw speciaaltje, op basis van de GT86. Om het racebloed van de CS-V3 te staven worden er 86 exemplaren van deze ‘Cup’ gemaakt. Naast alcantara, andere velgen, en een kaartje voor een VIP-event op de Nürburgring krijg je als koper ook nog eens 0 pk extra!
Juist, extra grunt onder de kap heeft deze GT86 niet, maar met 200 pk kom je nog steeds prima van je plek. Voor een kleine 3 euroruggen extra voorziet Toyota je wel van eerdergenoemde strepen, 18-inch OZ Ultraleggera’s met hieromheen plakkerige Pirelli P Zero Corsa GT-rubbers in 225/40 R18. Het kleurenpalet is een samenspel van spannende namen als Dynamic White Pearl, Racing Red en Furious Black Mica.
Daarnaast krijg je als nieuwbakken eigenaar natuurlijk de nodige plaatjes in het interieur die onderstrepen dat je iets gemlimiteerds rijdt, en bovendien twee kaartjes voor het VIP-klantevenement op de Ring. Het enige nadeel: alle 86 exemplaren worden keihard opgeslurpt door ‘zee Germans.
Overigens werd de eerste VLN-race, die voor morgen op de Nürburgring in de planning stond, en waarin de CS-V3 zijn debuut zou maken, afgelast. Het is namelijk kl*teweer in Noord-Europa, mocht u het nog niet gemerkt hebben.
darkpluisje zegt
Krijg je met plakkerig rubber niet het probleem dat hij echt te weinig pk heeft? Dacht dat de pk’s geen probleem waren omdat je speelt op prius rubber
darkpluisje zegt
@darkpluisje: Nu heb je kans dat hij teveel grip heeft waardoor het spelen er af is, maar hij niet genoeg pk heeft om echt snel te zijn
berlinetta zegt
@darkpluisje: Je bedoelt met driften? Dat zou wel eens goed kunnen. Maar driften en spelen is iets wat het merendeel van de kopers toch amper doet.
imdoctorbob zegt
@darkpluisje: Klopt, volgens mij ook een keer in een review gelezen waar ze 2-3 type banden/bandenmaten hebben geprobeerd.
Hoe vaker ik iets lees of zie over de GT86 en BRZ hoe overduidelijker het wordt dat het ding gewoon 50 pk (of beter nog een pak koppel) extra nodig heeft om kwa prestaties in de buurt van de concurrentie te komen. En je kunt zeggen wat je wil, maar dat is echt niet alleen de mazda mx-5. Kwa beleving blijkt de auto ook niet ultiem te zijn, er ontbreekt net wat emotie in de vorm van motorgeluid of een lekkere duw in de rug als je op het gas gaat.
jrk68 zegt
@darkpluisje:
Jij hebt er vast al mee gereden….
Mij beviel hij in elkgeval goed en als ik de meningen in de pers lees stond ik daarin niet alleen.
Gewoon een prima speelapparaat waarmee je een pak lol kunt hebben zonder gelijk je rijbewijs op het spel te zetten.
Met deze banden ligt de limiet waarschijnlijk verder weg maar dit soort rubber is meer geschikt voor een trackday dan voor gebruik op de openbareweg.
darkpluisje zegt
@jrk68: ga je nu echt zo reageren omdat ik je aansprak op je hoeveelheid respect? Maar ja ik heb inderdaad met een gewone GT gereden en dat was een erg toffe auto, ik vrees alleen dat het glijden tegenvalt met te plakkend rubber en dat hij te weinig power heeft voor een echte race-vibe bij rechtdoor gas geven.
jrk68 zegt
@darkpluisje:
Nope, dat ik geen respect op kan brengen voor kneusjes zoals Quattro is mijn zaak.
Deze auto is niet bedoeld voor “die racevibe” rechtdoor. Daar zijn sportwagens nooit voor bedoeld geweest, dat is het terein van GT’s.
Een sportwagen hoort lichtvoetig te zijn en makkelijk van richting te veranderen.
Dat hij dat met enige snelheid moet kunnen doen staat natuurlijk buiten kijf.
Ik deel je mening dat hij nu teveel grip zou kunnen hebben en dat dat tenkoste kan gaan van die speelsheid. Vandaar ook mijn opmerking over het gekozen rubber.
Met een trackday wil je immers wat meer grip en stabiliteit om tot goede tijden te komen.
michelyman zegt
Nu kun je wel goed door de bochten knallen :) Grip grip grip.. die velgen moeten de standaard worden!
toroloco zegt
@michelyman: En regelbare schokdempers!
jmeverts zegt
Eindelijk fatsoenlijke velgen
schnitzelexpert46 zegt
Geen extra pk’s, maar wat een tof apparaat.
VeniVidiVici zegt
Tja, zonder turbo kun je qua extra pk niet veel hahaha.
Ben benieuwd wanneer er een tuner is die een turbo of supercharger op dat blok heeft weten te monteren.
sjaakk zegt
@VeniVidiVici: Is er al hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=UD24BpzOhU8
VeniVidiVici zegt
@sjaakk: Nou… die pk’s laat Toyota dus mooi liggen! Gemiste kans van ze als Toyota zo koppig vast blijft houden aan die atmosferische motor.
Rob zegt
Het grote uitmelken is begonnen! Als de GT-86 uit productie gaat, zitten we op een stuk 30/40 verschillende edities/varianten denk ik.
En terecht, deze auto leent zich er prima voor.
glashelder zegt
Ben benieuwd wanneer iemand vraagt of er geen dikke diesel in kan.
thibault1234 zegt
Dat ze er maar rap een turbootje insteken, als AMG uit een viercilinder meer dan 300 pk kan halen, kunnen de mannen bij Toyota dat toch ook. Plus de boost in koppel zal ook niet onhandig zijn voor bij het driften.
VeniVidiVici zegt
Vraagje, kan er ook een dikke diesel in?? :-)
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
Vast, Sub heeft immers een boxerdiesel.
Svda zegt
Leuke wagen met niet zo fijne banden.Voorkeur eerder naar Falken Ze912 of nieuwe Ze14.Goedkoper, plakt beter, goede grip in regen en slijten minder.
Ken al zat mensen die ermee rijden onder performance wagens en die daarbij zweren.
Gt86 blijft een leuke wagen alleen mist het wat vermogen van een turbo en de te hoge prijs.In de States hangen ze er een impreza motor in wat zo past.
ronin1130 zegt
Toch wel mooi met de Ultraleggera’s en het alcantara op het dashboard. Na een testrit met met GT86 maakt ik zelf ook de bedenking dat als ik er eentje zou aanschaffen er meteen 18-inch velgen met sportiever rubber zou ondergooien. De speelse standaardafstelling is wel leuk maar voor dagelijks gebruik eindigt dit vroeg of laat verkeerd!
varry zegt
Kwa looks zit dat wel goed! Enkel vind ik de rijhoogten te groot voor een track pack te zijn..