Peter Schreyer: ‘ik ga Hyundai premium maken’

Auteur: , 55 Reacties

De tekenduitser is sinds 2006 aan Kia verbonden, en werd onlangs aan het designhoofd gezet van nestgenoot Hyundai. Men is in Korea namelijk best wel content met zijn pennenstreken. Maar wat betekent dit concreet voor Hyundai?

Voor iedereen die bang was dat Hyundai straks een afgezwakte kopie van Kia’s Tiger Nose design wordt: geen paniek. In een interview met Auto, Motor und Sport doet Schreyer uit de doeken wat zijn taak bij Hyundai wordt als hoofd design bij de Hyundai Motor Group.

Tot voor zijn benoeming bij Hyundai, dat een aandeel van 33,99 procent in Kia heeft, is Schreyer nog nooit betrokken geweest bij het design. Daar gaat hij zich nu wel volle bak op richten en, zo claimt hij, zal er een andere koers gevaren worden dan bij Kia. Peter mag dan een hardnekkig Audi-verleden hebben, de designs worden geen eenheidsworsten als het aan hem ligt: Kia zal de strakke designs van tegenwoordig blijven behouden, terwijl Hyundai de classy kant op wordt gedrukt.

Premiumanspruch

Het domein van de Duitsers is iets waar Schreyer Hyundai wel ziet arriveren. Hij noemde de onlangs gepresenteerde Cross GT ‘modern premium’ en voorziet dat Hyundai met meer kwaliteit en meer styling ook alleen maar verder die richting opgaat. We zijn benieuwd of het hem gaat lukken. Wel zal het afhankelijk zijn van de markt / het werelddeel of ze ergens premium Hyundai’s zullen gaan verkopen.

Oh, en hij haalde nogmaals aan dat hij dolgraag een sportauto voor Kia zou wille ontwikkelen. Dat deed hij al eens bij Audi (de TT komt uit zijn koker) en hij ziet de Provo Concept wel als een mooi uitgangspunt. Ja, meteen DOEN!



55 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Je kan hyundai vrij gemakkelijk premium maken: verander de naam, zet alle huidige modellen stop en bouw nieuwe, kwalitatieve, mooie wagens
@fejjie: het kan veel gemakkelijker. Verander niets aan naam of auto. Verhoog gewoon de prijzen met 25%. Zorgt dat je een optielijst hebt 200 items. Heel gewone dingen uit de standaard uitrusting als asbakken en neerklapbare achterbanken mogen naar de optielijst als het je anders niet lukt 200 items er op te krijgen. Zorg dat die opties tussen de 100 en 2000 euro per stuk kosten en je bent een echt premium merk. Dat is de strategie die BMW, Audi en ook VW met succes volgen dus waarom Hyundai niet?
@mashell: Maar die merken hebben een naam opgebouwd waardoor mensen zo dom zijn om die prijzen ervoor te betalen. Neem nou de Mazda 6, in de NRC stond een verslag van Bas van Putten, hij schreef iets over een BMW-5 rijdende kennis, die hij erin had laten rijden. Die vroeg naar de prijs (veel lager dan die van de BMW) en toen was die om. Alleen Mazda heeft geen naam van Premium, dus ze krijgen die premium-rijders niet makkelijk uit hun huidige auto.
@mdemooistelettervanhetalfabet: en waar is die naam/imago van VAAG op gebaseerd? Op een perfecte marketing, niet op kwaliteit. Ik hoop dat Hyundai niet die kant op gaat.
@ropbp: Nou ja, niet alleen op marketing, ik heb het dan ook over premium in het algemeen. Die premium merken hebben gewoon een voorsprong.
@mdemooistelettervanhetalfabet: en wat is priemiejum? Een marketingding dus. Want is een duurdere Audi A3 echt beter dan een VW Golf???? Dan wil ik die Golf niet eens vergelijken met goedkopere en kwalitatief betere Japanse en Koreaanse modellen.
@mashell:
En geen recalls meer doen en de klant het zelf uitlaten zoeken.
Nu roepen ze in de VS meer dan 1 miljoen auto’s terug omdat de remlichtsensor defect zou kunnen gaan. Dat zou een premium fabrikant natuurlijk nooit doen….
@jrk68: les een, geloof nooit een klant
@mashell: Asbak is een optie maar wel gratis, bij BMW iig..
Hou op met die cliché’s joh..
De Koreanen verduitsen massaal. De Chinezen zijn daar ook mee bezig. Alle topjongens worden bij duitse fabrikanten weggekocht om de boel te verduitsen. Nog niet gehoord van een faalhaas van een Frans staatsbedrijf wat voor vele roebels is weggekocht.
@gearhead: Koreanen proberen zelf auto’s van hoge kwaliteit te maken om de Duitsers te evenaren, de Chinezen nemen verouderde Duitse modellen en plakken er een ander merkteken op. Groot verschil.
@spotu2: fout! Ze proberen kwam uiterlijk op Duitse auto’s te lijken en kwa kwaliteit op Japanse. Die zijn namelijk wel betrouwbaar.
@gearhead:
So?
Als de hele wereld “primijum” wordt, kan jij straks gewoon met de bus gaan.
m.a.w weest blij met betaalbare Europese merken die gewoon doen wat ze moeten doen.
@gearhead: Uiteraard, want ook de Aziaten weten wel dat Duitse auto’s het allerbeste zijn. Willen ze zelf ook meetellen dan kunnen ze weinig anders dan daar naar kijken..
@audifreak: ja, en daarom staat Audi ook nr1 met de meeste motorproblemen. Droom maar lekker verder knul.
@rufctr01: Haha, verwijs je nog steeds naar dat lachwekkende onderzoekje wat allang is gerectificeerd? En daarnaast, ieder merk heeft wel eens wat maar als je de hele geschiedenis van de auto-industrie in ogenschouw neemt, wie zijn dan verantwoordelijk voor bijna alle noemenswaardige ontwikkelingen de afgelopen eeuw? Wie maken de beste technologie? Wie maken de meest degelijke auto’s? Wie zijn in alle opzichten DE BESTE? Juist, de Duitsers! Vaak geïmiteerd (door bijv. Japanners), maar nooit geëvenaard!
Yeahh right.. En de nieuwe paus komt zometeen een gloednieuwe 458, hoogstpersoonlijk bij me thuis afleveren.
Echt? Maar de kracht van Kia de laatste jaren is juist tegen een juiste prijs veel auto te leveren. Als de prijs aantrekkelijk blijft maar de kwaliteit meer omhoog gaat is dat geen probleem, maar ga niet in je eigen vingers snijden..
@jzaero: inderdaad, een beetje Ford- Opel niveau. Goede prijs kwaliteit verhouding. Premium kan je niet in een jaar of 2 worden. Daar is een lang en goed geschiedenis voor nodig.
@W115: ja, VW heeft een fijne (ontstaans)geschiedenis……
De TT is gewoon een golf met een ander jasje, dat is geen sportauto.

Laat maar komen Hyundai, ze zijn goed bezig daar. Laat die Duitsers maar eens wat zien.
Als ze zo verder doen op de automarkt zijn er straks geen ‘gewone’ merken meer. Alles premium, of hoe een marketingterm de markt kan bepalen…
Hij gaat dus nu strips tekenen?
Ben benieuwd naar de reactie van @Norge, hij rijdt zo maar ineens in een dikke premium bak, zou hij naast zijn schoenen gaan lopen nu?
@cocksdriveaudi: Doet hij toch al.
@cocksdriveaudi: Restwaarde is juist met 1000 kronen gestegen…
@norge: Niks dus… =D
Zolang ze maar niet vergeten waar ze ooit voor stonden/voor staan: Kwaliteit tegen een scherpe prijs, vind ik het best.
Allemaal een beetje blaten die designers. Moet haast wel om een beetje op te vallen tegenwoordig zo lijkt het. Ik denk dat Hyundai wel een goede heeft aan deze man om hun auto’s te tekenen.
Veel succes…
mwoah, Korea wordt straks toch een grote parkeerplaats als ze zo doorgaan. Kunnen ze mooi als die Hyundai’s en Kia’s stallen.
’t is natuurlijk veel moeilijker om origineel te zijn en iets nieuws te doen.
Mensen kiezen voor een Koreaan omdat de prijs/kwaliteits verhouding goed is.
Als die door primijum geneuzel omhoog gaat, zullen velen afhaken.
Belachelijk, een Hyundai kan je nooit vergelijken met een BMW of Mercedes. Premium kan je niet worden door enkel een glad design en een hoge prijs te hanteren. Lexus is het enige Aziatische merk waar je over premium kan spreken.
@W115: als lexus Premium is is infiniti dit ook.
Zeer verbaasd dat Norge nog geen reactie geplaatst heeft…
@spotu2:
Brilletje nodig…, 17.30 stond die er al….
@jrk68: Ik zou inderdaad een brilletje moeten denk ik want ik zie hem op mijn telefoon niet tussen de reacties staan.
Heeft @norge een topicblock gekregen?
@awesome: Ojee. Zie hem nu staan…
@awesome: Waar dan? Of heeft ‘ie een andere naam nu…
Sinds wanneer maakt design een auto ‘premium’?
@towi1989: Vertel dat maar eens aan VAG, die hebben zelfs geen design!
@cocksdriveaudi: maar wel premium ( ik weet niet wat het is..) en gaan vaker stuk dan de anderen …
@tweede_woning: ik weet er alles van hoe snel zo’n ding van VAG tot op het bot kapot kan gaan
Hyundai is iig meer premium dan Audi, als we het over de motor hebben natuurlijk;)
@felix95: inderdaad!
De Hyundai modellen die ik in Amerika heb gezien zagen er erg mooi uit!
@rufctr01: Klopt, die zien er inderdaad gaver uit. Wat sportiever
Als het maar niet zulke slechte auto’s worden als die priemiejums zijn.
@norge: ah daar ben je. Dacht ff dat je verdwenen was. Mensen refereerden naar je en zeiden dat je al had gereaguurd. Maar ik zag hier geen Noorse comments. Tot nu dan.
@toyotafortuner: Ze zien blauw en denken daar is norge…
Begin maar eerst bij het begin Schreyer: Een Hyundai designen die wel mooi is…als je dat onder de knie hebt kijken we wel weer verder…
Wat een reacties, als je geen audi of dergelijke kan betalen hoef je niet gelijk te haten :). Btw: als die premium haters veel geld hadden zag ik ze niet in hyundais rijden on topic: veel succes hyundai de ontwerpen worden ak beter !
Beetje meer “datte” ja (heb geen zin om het woord te zeggen dat iedereen al 37 keer gebruikt heeft in dit topic).

Maar komt er ook een extra merk (Genesis?), om Lexus en Infiniti te bekampen? Ik vind het vreemd dat daar precies nooit iets van geruchten over zijn…
Wat moet je daar bij voorstellen ??
Is een mooie auto als je je niets meer kunt aanschaffen en dan jezelf ganse dagen overtuigen dat je met de beste wagen rond rijd.
Dat je eigenlijk wat belachelijk overkomt bij anderen dat kan je eigenlijk niets schelen want je rijd tenslotte met de beste auto van de wereld,een Hyundai !!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).