• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TU Delft vestigt Nederlands record hardfietsen

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 september 2011 om 22:22 – 51 Reacties

Record


We maken weer even een uitstapje naar de tweewielers, maar dit keer zelfs helemaal zonder motor. De klimaatneutrale bollebozen van de TU Delft hebben namelijk een snelheidsrecord van bijna 130 km/u neergezet. Op een fiets. Stoot net zo weinig uit als een waterstofracer, maar kost wel wat meer energie om voorwaarts te krijgen.

Wouter zegt wel eens dat als je geen bijtelling wilt betalen, je net zo goed een fiets kunt kopen, en met dit ding zou je qua snelheid nog wel een aardig alternatief hebben. Echt veel met een traditionele fiets heeft het ding natuurlijk niet te maken, het is een futuristische ligfiets met een lage weerstand (slechts 10% van de normale weerstand) die er uit ziet als een ei.

Rijder Sebastiaan Bowier moest bovendien een aanloopje van 8 kilometer nemen alvorens hij over een traject van 200 meter werd geklokt. Op 129,62 km/u omk precies te zijn, goed voor een ER, maar niet voor een WR (dat staat op 133,27 km/u). De komende dagen hebben ze nog 2 pogingen om ook dit te grazen te nemen.

Met auto’s heeft het niet heel veel te maken, maar als je zonder voorliggend voertuig (wat je uit de wind houdt) met spierkracht een dergelijke snelheid bereikt doe je het best goed. En een beetje afdwalen mag. Toch? Bovendien hebben we al een behoorlijk fietsenarchief. Filmpje hieronder, meer beeldmateriaal uit de woestijn van Nevada vind je hier. Lijkt met niet echt comfortabel zitten/liggen/opgevouwen zijn in zo’n ding.

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
    Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
  • Video: Travis Pastrana noteert record op Mt. Washington
    Video: Travis Pastrana noteert record op Mt. Washington
  • Video: GTST voor gevorderden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

fiets, record, tu-delft, Video

Vorig bericht: « Frankfurt beursbabes appreciation topic – deel 2
Volgend bericht: Hoog bezoek bij Rolls-Royce [Mr. Bean] »

Lees Interacties

Reacties

  1. amateur zegt

    16 september 2011 om 22:28

    130, dat is best snel, ik kom niet verder dan 10 km/u, maar dan moet ik toch echt mijn best doen met mijn spartazonder, met mijn spartamet ga ik sneller!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 september 2011 om 11:38

      @amateur: Spartazonder?

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        17 september 2011 om 13:47

        @Esprit_de_Flandre: Poging tot humor. Doelend op Bromfietsen klasse A, onder de merk/modelnaam Spartamet.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 september 2011 om 17:40

          @Truttenschudder: Ach. Nog nooit van gehoord, Spartamet…

          Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    16 september 2011 om 22:35

    neem een ander in de maling.. dat is toch geen fiets meer man..
    fietsen op de snelweg zeker..

    Login om te reageren
  3. iloveastonmartin zegt

    16 september 2011 om 22:46

    Wow wel erg snel voor een fiets

    Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    16 september 2011 om 22:55

    Ah, snelpost zie ik. Mooie dingen die ze allemaal maken en testen, komt er ook nog eens wat nieuws van de TU/e? :D

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      16 september 2011 om 23:03

      @C220AMG: die maken trouwens wel reclame in Delft nog wel

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    16 september 2011 om 23:03

    Wel gaaf, niet comfortable zo te zien.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    16 september 2011 om 23:06

    Asociale snelheid zeg , boete geven en rijbewijs innemen?

    Login om te reageren
  7. bigcar zegt

    16 september 2011 om 23:21

    mag denk ik de openbare weg niet op:

    richtingaanwijzer(‘s), ‘kop’lampen, remlichten, kenteken, gordel… heeft ie allemaal niet toch? :)

    anyone?

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      16 september 2011 om 23:56

      @bigcar: Dit ding kan de openbare weg niet eens op. Rijdt alleen maar rechtuit (is van onderen dicht op een paar spleten voor de wielen na). Is verder precies op maat gemaakt voor de rijder, of liever de ideale omtrek is eerst uitgerekend en toen werd er een passende berijder bij gezocht (de ontwerper zei in een tv-uitzending dat hij er zelf niet in past want te lang).
      Volgens een artikel in NRC van vandaag rijdt Sebastiaan Cowier dagelijks van Scheveningen naar zijn werk op een ligfiets over fietspaden en de gewone weg, met verkeerslichten en ander verkeer, met een gemiddelde van 37 km/h en dat is knap hard. Kijk ook hier maar eens naar: http://hembrow.blogspot.com/2008/09/speed.html

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        17 september 2011 om 08:37

        @oxymoron: Ja best snel. De snelste dagelijkse fietser van Nederland, ja de wereld, op de openbare weg werkt bij http://www.velomobiel.nl Hij kan op een mooie weg, afsluitdijk etc., met zijn praktisch model van bovenstaand (drie wielen, vering, bagageruimte, verlichting) gemiddeld 60km/h houden. Dat is sneller dan veel auto’s gemiddeld doen in dagelijks verkeer (incl. file ;-) ) 8-)

        Intressant want bij fietsen is efficiënter = meer snelheid. Eigenlijk is dat bij auto’s ook zo, maar toch niet even spannend, want uiteindelijk hebben auto’s honderden keren meer vermogen, en dan heb je nog steeds maar een bluemotion of zo, niet zo spannend…

        Login om te reageren
      • bigcar zegt

        17 september 2011 om 12:18

        @oxymoron: @FelixF: @EFB: tanx voor antwoord! :)

        Login om te reageren
    • FelixF zegt

      17 september 2011 om 02:17

      @bigcar: Ja en? De ThrustSSC die het land speed record op z’n naam heeft staan is ook niet street-legal. Deze competitie gaat over de snelste met mankracht aangedreven fiets. De uitdaging bestond niet uit het ontwerpen van een fiets die aan de Nederlandse regeltjes voldoet, das niet echt een uitdaging namelijk ;)

      Login om te reageren
  8. EFB zegt

    16 september 2011 om 23:33

    @bigcar:

    Geen idee, ik zie regelmatig van die capsule-ligfietsen rijden. En of daar verdere eisen voor gelden zou ik niet weten.

    Login om te reageren
  9. B202-Turbo zegt

    16 september 2011 om 23:38

    @bigcar dat is het voordeel; door spierkracht aangedreven voertuigen (ligfietsen, racefietsen) zijn vrij van snelheidsbeperkingen en wegenbelasting. Dus gewoon 130km/h mee doen in een woonwijk? Theoretisch gezien mag het, praktisch gezien ga je een probleem krijgen op kruisingen en drempels, maar who cares?
    OT: mooi dat dit kan, maar wat kunnen we ermee? Hiervoor zouden dan in de toekomst wel aparte rijstroken gemaakt moeten worden, want anders knal je die oudjes op hun elektrische fietsen toch wel héél flink om de oren.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      16 september 2011 om 23:50

      @307hdi: met een ‘fiets’ mag je toch helemaal niet op de openbare weg rijden?

      in een woonwijk met 130 gelanceerd op een (vrij hoge) drempel… probeer is er een beeld bij te schetsen :) … en om die snelheid te behalen moets die fietser toch een ‘aanloop’van 8 km nemen :)

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        17 september 2011 om 08:40

        @bigcar: als je fiets breder is dan 75cm mag je de weg op. Goed om weten… en ja, de snelheidsbeperkingen zijn voor iedereen, Bolt kan een snelheidsboete krijgen in een 30-zone als ie wat te snel achter de bus rent ;-)

        Login om te reageren
    • norge zegt

      17 september 2011 om 00:13

      @307hdi: nee hoor , een fietser heeft zich ook aan de maximum snelheid te houden. Is normaal gesproken echter nooit een probleem. ;)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        17 september 2011 om 11:37

        @norge: Volgens mij tellen de snelheidsbeperkingen niet voor alles wat zonder nummerplaat rijdt. Heb ik toch van horen zeggen. Natuurlijk, als je met je janettenpakske op zo’n koersfiets eventjes gaat doen of je de Tour rijdt, in een zone 30, dan kunnen ze je nog altijd (en terecht) aan de kant zetten voor roekeloos rijgedrag…

        Login om te reageren
        • rikkon zegt

          17 september 2011 om 12:16

          @Esprit_de_Flandre: Klopt, geen snelheidsregels voor fietsers. Maar een ‘artikeltje 5’ kan natuurlijk altijd.

          Login om te reageren
  10. BaySideBlueBoy zegt

    17 september 2011 om 00:07

    En sponsor DSM voorziet de wielrenner van prestaties verhogende middelen? Deutsche Post sponsort DTM en ondertussen in Nederland sponsort Post NL een hoge snelheids fiets… :|

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 september 2011 om 11:33

      @BaySideBlueBoy: Ziedaar wat er mis is met Nederland…

      Login om te reageren
  11. towi1989 zegt

    17 september 2011 om 07:22

    [i]maar kost wel wat meer energie om voorwaarts te krijgen[/i]

    Geloof ik geen drol van.

    Login om te reageren
  12. crusader zegt

    17 september 2011 om 07:54

    http://www.youtube.com/watch?v=5V2FgwN_re4 het huidige record, leuker filmpje

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 september 2011 om 08:14

      @crusader:

      supergaaf filmpje ..

      die Amerikanen doen dit waarschijnlijk al 10-tallen jaren ..
      zonder sponsor ..
      zonder universiteit ..
      zonder subsidie ..

      in hun vrije tijd .. eigen kosten .. gewoon voor de fun ..

      domme rednecks ..

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        17 september 2011 om 10:13

        @lincoln: Sam Whittingham is geen Amerikaan maar een Canadees :lol: Zijn fiets geval apparaat is ontworpen door George Georgiev van de VARNA Innovation and Research Corporation. Hij doet alleen hard trappen. Wel met succes want hij is al jaren de top.
        Zelfde verhaal met Sebastiaan Bowier, aleen hard trappen, de fiets geval apparaat word door anderen ontworpen, gebouwd en betaald.
        Doet geen afbreuk op hun prestaties hoor maar het redneck verhaal gaat niet op.

        Login om te reageren
  13. crusader zegt

    17 september 2011 om 08:07

    en je kan het ook zo proberen:
    http://www.youtube.com/watch?v=JLRDRzMWIsg

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 september 2011 om 08:21

      @crusader:

      130 mijl per uur !!
      een dikke 200 km/u !!

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        17 september 2011 om 09:07

        @lincoln: 251,4km/h

        http://www.youtube.com/watch?v=dBUHNfwrnmI

        Maar dit is toch een andere categorie, want als je het te voet omhoog lopen meetelt, dan valt de gemiddelde snelheid hard hard tegen ;)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 september 2011 om 11:31

          @Onehp: Idd, voor een wereldrecord nemen ze het gemiddelde van een tripje in beide richtingen, dus…

          Login om te reageren
        • rikkon zegt

          17 september 2011 om 12:11

          @Onehp: Helaas, ook te laag. Voor de top moet je in Nederland zijn:

          http://www.fredrompelberg.com/en/html/algemeen/fredrompelberg/record.asp

          Onze Fred, achter een raket, met 268 kmh.

          Login om te reageren
  14. Onehp zegt

    17 september 2011 om 08:23

    Heel knap van TU Delft, snelst tot nog toe dus een record is in zicht.
    Eerder was er een team met een fiets gebouwd door een F1 bouwer die met een olympisch sprintkampioen en een budget tientallen keren die van de huidige recordhouder, even het record gingen pakken. Ze kwamen nog niet eens in de buurt!

    Login om te reageren
  15. wuppie zegt

    17 september 2011 om 08:53

    Grappig dat de sponsor PostNL is, gaan ze dit soort fietsen inzetten om de post te bezorgen? :]

    Login om te reageren
  16. GOD zegt

    17 september 2011 om 09:28

    Had Theo Bos niet al eens een WR van 140km/h neergezet?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 september 2011 om 11:30

      @GOD: Nope, hij heeft het wereldrecord in de 200m sprint met 9,772 seconden. Wat voor de snelle rekenaar neerkomt op 73,7 km/h…

      Login om te reageren
  17. Volvo_440_turbo zegt

    17 september 2011 om 10:16

    Die zijn hartslag wil ik wel even zien… zelf koersgereden vroeger en snel fietsen kan soms verdomd zo hard zijn!
    Niet slecht alleszins!!!

    Login om te reageren
  18. maferick74 zegt

    17 september 2011 om 10:24

    Nee neem dan het werelduurrecord van 59 minuten en 59 seconden

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 september 2011 om 11:07

      @maferick74: geloof dat deze fiets in een kombaan al zo’n 80 deed in een uur.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        17 september 2011 om 11:26

        @sir_smokalot: Handig! Mijn huis en mijn werk liggen ook langs een kombaan. Echt iets voor mij, die fiets…

        Login om te reageren
  19. Ruben00 zegt

    17 september 2011 om 10:43

    Dat iets 2 wielen en geen motor heeft, wil dat gelijk zeggen dat het een fiets is?

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      17 september 2011 om 11:12

      @Ruben00: nee, waarschijnlijk een step.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 september 2011 om 11:24

      @Ruben00: Als het trappers heeft wel…

      Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    17 september 2011 om 11:23

    “en met dit ding zou je qua snelheid nog wel een aardig alternatief hebben.”

    Als je 8 kilometer aanloop nodig hebt om 200m aan 130 te rijden, lijkt me dat geen alternatief in onze beider lage landen…

    Login om te reageren
  21. derx zegt

    17 september 2011 om 11:34

    Als je dit vergelijkt met het record van Fred Rompelberg, die met 265km/u achter een dragster aanfietste….

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    17 september 2011 om 11:38

    Wel jammer dat de fiets op een soort caravan lijkt.

    Login om te reageren
  23. KEV9 zegt

    17 september 2011 om 13:44

    volgens mij staat het wereldrecord toch echt op iets. ver boven de 200km/pu gedaan door een nederlander achter een auto op de zoutvlakte van bonneville

    Login om te reageren
    • fep739 zegt

      17 september 2011 om 13:55

      @Soulmaster: ’t is 130 km/h en ’t is geen wereldrecord.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        17 september 2011 om 14:07

        @fep739: maar niet voor een WR (dat staat op 133,27 km/u).

        Login om te reageren
  24. baasbas zegt

    19 september 2011 om 13:08

    Zonder een fatsoenlijke tijd op de Nürburgring hoef ik ‘m niet

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North