• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tuner Arden ging verder met de Jaguar XK

Auteur: Dennis, gepost 12 december 2006 om 21:35 – 21 Reacties

Jaguar XK Arden


In de zomer kondigde Duitse tuner Arden al aan een upgrade voor de Jaguar XK op de plank te hebben liggen. Naast een aantal cosmetische aanpassingen, werd het vermogen van de XK van 300 pk opgekrikt naar 380 pk. De 4,2 liter motor werd hierdoor een maatje vergroot naar 4,5 liter. Maar Arden ging verder…

Om eens en voor altijd af te rekenen met het verwijt dat de Jaguar XK niet lekker mee kan komen met auto’s als de BMW M6 en de Mercedes CLK63, is Arden met een supercharger aan de gang gegaan.

Now we’re talking business, want de supercharger zorgt er samen met de eerste upgrade voor dat het vermogen uitkomt op 480 pk en dat is 180 pk meer dan het standaard model. Het sprintje duurt nog maar 4,8 seconden en is daarme 1,4 seconden sneller dan het originele model en 0,6 seconde sneller dan de potige Jaguar XKR. Natuurlijk is ook de cosmetica nog gewoon verkrijgbaar, waaronder de dikke 21 inch sloffen (via: motorauthority.com).

Jaguar XK Arden

Update: het volledige persbericht:

Arden has dedicated itself for over 30 years to the tuning of British cars and is one of the leading addresses for customers looking to emphasise the typical features and customise their Jaguars and Range Rovers. Arden has already devised an extensive range of modifications for the latest XK model from Jaguar. As the Arden Jaguar XK AJ 20 Coupe, this big cat stands out with a displacement-increased engine and offers pure, unadulterated Jaguar enjoyment plus that distinguishing Arden touch.

Jaguar fits the XK as standard with a powerful 4.2 l V8 with 298 bhp / 219 kW and 411 Nm. Arden rebuilds this eight-cylinder engine from scratch and sharpens the claws of this big cat by increasing its displacement. The displacement increase to 4.5 l is achieved by fitting a crankshaft specially produced for Arden, along with new con rods and pistons. Arden optimises the lubrication and the cooling and, in doing so, guarantees a long service life of the components, as it also does through its more than 20 years of experience in the field of Jaguar engine tuning. In conjunction with the modified intake and exhaust systems and sports catalytic converters, the fully recalibrated EMS produces an emphatic but harmonious power boost, whilst retaining the original exhaust gas classification.

For drivers, these modifications primarily translate as a vast increase in driving pleasure. The now 4.5 l displacement generates almost 100 extra brake horse power, with the total of 392 bhp (288 kW) and a torque of 475 Nm at 3,800 rpm bringing a smile of satisfaction to the driver’s face. Sprinting in just 5.3 seconds from 0 to 100 km/h means that it is just under a second faster than the production version. And the top speed of 285 km/h is pretty impressive, too.
Drivers’ eyes light up even brighter when they see the Arden’s compressor version, which puts the Krefeld tuning specialist one step ahead of the British manufacturer, since Jaguar doesn’t currently offer a supercharged engine. Arden elicits an impressive 480 bhp / 353 kW and an awesome torque of 640 Nm at 3,850 rpm from its supercharged 4.5 l V8 engine. The supercharged XK accelerates 0.5 seconds faster to 100 km/h than its Arden naturally aspirated counterpart, and as much as a clear 1.4 seconds faster than the production version. A top speed of 295 km/h makes the XK AJ 20 Coupe the fastest Jaguar currently on the road.
In neutral, the Jaguar XK purrs as softly as a kitten. But watch out when it stretches out its claws! The Arden XK AJ 20 Coupe expresses its additional power in the form of a deep growl, produced by a sports silencer system with the option of either two or four chrome-plated tailpipes. Upon request, the system can be extended at any time up to a performance-enhancing complete system that includes catalytic converters.

Ook interessant!

  • Gespot - Is dit de lekkerste Jaguar XK van Nederland?
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

arden, Jaguar, tuning, xk

Vorig bericht: « Verkoop van winterbanden verdubbeld
Volgend bericht: Zes kilo zware velgen door Project Kahn »

Lees Interacties

Reacties

  1. slk55 amg zegt

    12 december 2006 om 21:39

    voor mij graag alleen die 480 (!) PK. die bodykit en die (nep ogende) velgen mogen ze van mij schrappen.

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    12 december 2006 om 21:40

    tsja… ik weet niet hoe het prijstechnisch zit maar de xkr lijkt me dan toch net dat beetje interessanter…

    Login om te reageren
  3. danger zegt

    12 december 2006 om 21:41

    Ik vind een V8 wat karig kunnen ze er niet gewoon een V12 in lepelen dan hoeven ze zich nooit meer zorgen te maken over wel/niet genoeg power.

    Login om te reageren
  4. ruben zegt

    12 december 2006 om 21:41

    niet slecht maar de kop lampen hebben wat meer stijl nodig

    Login om te reageren
  5. W zegt

    12 december 2006 om 21:56

    De foto’s lijken wel ps

    Login om te reageren
  6. Def Tovertor zegt

    12 december 2006 om 21:59

    Deze bodykit voegt geen extra ‘beauty’ toe aan de XK.
    Sterker nog, vind het erg storend op deze auto!

    Login om te reageren
  7. Rick zegt

    12 december 2006 om 22:08

    Op een of andere manier trekt deze ‘Jag’ mij niet echt, maar waar het aan ligt, god knows…

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    12 december 2006 om 22:13

    @W: het is volgens mij ook een ps, zoals reeds gemeld in het gelinkte artikel.

    Login om te reageren
  9. Jim zegt

    12 december 2006 om 22:30

    Leuke anekdote wellicht: Liep afgelopen februari na een hapje gegeten te hebben ’s avonds door de hoofdstraat van het altijd gezellige Winterberg. Daar stond een enorm strak getunede Range Rover Sport…

    Wij kijken en foto’s maken, gaan de lichtjes knipperen en wordt ‘ie geopend door de eigenaar (met 2 erg lekkere dochters btw). Hij neemt afscheid van 2 mensen waarmee hij was, geeft plankgas en blaast weg.

    Vertellen die 2 achtergebleven mensen ons vervolgens dat dat meneer Joachim Arden himself was. Wel relaxte kerel zo op het eerste oog en die dochters…. One day, one day they’ll be mine (en dan regel ik er even een Range Rovertje bij van schoonpappa).

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    12 december 2006 om 22:37

    De huidige XK doet mij aan een Ford denken. En dat vind ik gewoon zonde.

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    12 december 2006 om 22:50

    Tja, zonde dat het met gewone techniek niet kan, maar er een supercharger aan te pas moet komen. Verder blijft het wel een leuke auto, maar deze velgen zijn niet mijn ding.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    12 december 2006 om 23:20

    “De huidige XK doet mij aan een Ford denken.”
    Huh? Hij doet mij denken aan de XK8, de E-type, de DB7 maar echt niet aan mijn Fordje. En dat vind ik ook zonde ;)

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    12 december 2006 om 23:28

    Oh! Hihihihi Ik bedoelde ook niet qua design maar de achterlichten, de voorkant etc. het doet me eerder denken dat je hier met een Ford telg te maken hebt dan met een Jaguar telg.
    Of een grotere boer van de Ford Cougar……..

    Login om te reageren
  14. Jesko zegt

    12 december 2006 om 23:47

    ik vind m wel mooi.

    Login om te reageren
  15. Donny zegt

    13 december 2006 om 00:45

    Is een shop, zeker weten. Die velgen zijn over de originele heengeplakt.

    Login om te reageren
  16. Arnoud zegt

    13 december 2006 om 00:50

    Wow, als je had gezegd dat dit een baby-aston was, had ik je gelijk geloofd!
    Wat lijken die karren op elkaar zeg!! Zeker een grote inteelt-orgie bij ford…

    Login om te reageren
  17. Remco zegt

    13 december 2006 om 11:35

    Volgens mij is het photo-shop kunstwerk. De auto zelf is concept car Jaguar Lightweight.

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    13 december 2006 om 11:53

    Die velgen zijn lelijk en de kleur vind ik ook niets, maar voor de rest vind ik het een heftige auto! Ik vind de XK sowieso al mooi, een beetje opgedikt zo is wel leuk! :D Maar ach, wat heb ik er aan? Ik krijg er toch geen :(

    Login om te reageren
  19. Skyline.. zegt

    13 december 2006 om 13:26

    Photoshop denk ik,, of niet? LELIJKE VELGEN!!

    Login om te reageren
  20. CSL zegt

    14 december 2006 om 14:14

    Hij ziet er zeker niet verkeerd uit!

    Login om te reageren
  21. P6 zegt

    14 december 2006 om 23:17

    Vandaag in A’dam nog een ‘gewone’ kale standaard XK zien staan en toen moest ik toch weer aan Ford denken. Een Jag met de sensatie van een Mondeo, waar hebben we het aan te danken??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North