• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zes kilo zware velgen door Project Kahn

Auteur: Dennis, gepost 12 december 2006 om 22:08 – 38 Reacties

RS-X 6kg velg Project Kahn

De titel klopt niet. Dit moet eigenlijk zijn: Zes kilo lichte velgen door Project Kahn. Met slechts zes kilo, zijn deze RS-X velgen van Project Kahn uiterst licht. Dit komt doordat de velgen werden vervaardig uit carbon met een magnesium hart.

Voordat je roept “hebben hebben”, de velgen zijn niet goedkoop. Ze worden op maat gemaakt en kosten tussen de 4.000 en 6.000 dollar per velg, maar zorgen dan wel voor een forse gewichtsreductie, die de acceleratie en de handling van de auto ten goede komt. Ik zeg: een must voor iedere speedfreak waarbij iedere kilo telt.

Het is overigens niet de eerste keer dat we carbon velgen tegen komen. Onder een Mosler MT900S werden ook al eens uit carbon vervaardigde velgen gemonteerd.

RS-X 6kg velg Project Kahn

RS-X 6kg velg Project Kahn

(via: jalopnik.com)

Ook interessant!

  • Maak indruk en pimp je Stellantis bedrijfswagen
  • Delta4x4 Porsche 911 Carrera
    Delta4x4 Porsche 911 is een bijzonder project
  • Video: onderstuur is slecht voor de velgen
  • Putdeksels op een Lamborghini, mag dat?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

project-kahn, Techniek, tuning, velgen

Vorig bericht: « Tuner Arden ging verder met de Jaguar XK
Volgend bericht: Stukje Audi logistiek »

Lees Interacties

Reacties

  1. slk55 amg zegt

    12 december 2006 om 22:11

    dat is natuurlijk goed nieuws! en ze zien er trouwens ook best aardig uit.

    Login om te reageren
  2. Rick zegt

    12 december 2006 om 22:12

    @ dennis

    4e zin beetje krom ;)

    Wel echt een leuke ontwikkeling, velgen met carbon, het moet niet gekker worden :) maar hoe zit dat vast aan de kern van die velgen want je kunt niet zomaar ff een schroef in carbon draaien..?

    Login om te reageren
  3. kawouter zegt

    12 december 2006 om 22:14

    … en de über-patser heeft natuurlijk ook een magnesium-carbon reservewiel in z’n kofferbak liggen …

    Login om te reageren
  4. auto-maat zegt

    12 december 2006 om 22:14

    dat ziet er pijnlijk breekbaar uit.
    een stoeprandje wordt een dure aangelegenheid zo.
    doe mij toch maar wat robuuster materiaal.

    Login om te reageren
  5. kawouter zegt

    12 december 2006 om 22:14

    Carbon en magnesium laten zich heel prima verlijmen…

    Login om te reageren
  6. Kevski-Style zegt

    12 december 2006 om 22:14

    Die zijn zwaar. Mijne wegen 3,5Kg. Gewoon een alluminium legering. Wel 12″ :D Maar ff serieus: magnesium vergaat vrij snel. Magnesium heeft een effectieve houdbaarheid van een jaar of 4 a 5 als je het gebruikt. En carbon breekt waar metaal deukt. heb ik toch liever het laatste in geval van een ongeluk of misschien zelfs wel een klapband….

    Login om te reageren
  7. Rick zegt

    12 december 2006 om 22:15

    @ dennis

    sorry ik begin dislectisch te worden, te veel gelezen/gestudeerd vandaag, deze jongen is toe aan zn bedje ;).

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    12 december 2006 om 22:21

    @Rick: Ik kon je ook even niet volgen… Trusten! ;)

    Login om te reageren
  9. Klassiekerrally zegt

    12 december 2006 om 22:21

    Ze zien er in elk geval wel fraai uit!
    Maar een lelijk geworden velg effe stralen en laten poedercoaten is er niet bij ;)

    Login om te reageren
  10. smaakversterker zegt

    12 december 2006 om 22:24

    mijn velgen wegen 900 gram…. 26 inch… hahahahahah

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    12 december 2006 om 22:32

    Smaakversterker: we hebben het nu ff niet over je racefiets!

    Login om te reageren
  12. pvl zegt

    12 december 2006 om 22:39

    hehe :)

    magnesium vergaat dan wel snel op zichzelf maar in een legering gaat het mee tot in de oneindigheid of toch in die buurt ergens. Maak je dus maar geen zorgen die dingen brokkelen na vier jaar echt niet af ;)

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    12 december 2006 om 22:40

    Leuke velgen staat alleen niet onder deze auto……..kan ook niet ff snel verzinnen onder welke auto het wel zou staan! :)

    Login om te reageren
  14. LPH zegt

    12 december 2006 om 22:50

    Hebben hebben! :P (Ik heb regel 4 en 5 niet gelezen)

    Login om te reageren
  15. Emil zegt

    12 december 2006 om 22:59

    Spuuglelijk! :P

    Login om te reageren
  16. TomRS6 zegt

    12 december 2006 om 23:28

    Waar kan ik mijn Gazelle Impala velgen laten zandstralen en spuiten?

    Login om te reageren
  17. dru zegt

    12 december 2006 om 23:50

    waaaaauww…..

    Login om te reageren
  18. Vincent#1 zegt

    13 december 2006 om 00:22

    :) 4 á 6000 $ per velg

    doe er dan maar eentje

    Login om te reageren
  19. Steven zegt

    13 december 2006 om 08:24

    de koenigsegg ccx heeft ook als optie carbon velgen.

    Login om te reageren
  20. Stefan zegt

    13 december 2006 om 09:47

    Beetje oud nieuws he… Velgen voor de Ferrari F430 staan al een half jaar op de site van Project Kahn…

    Login om te reageren
  21. Sammie zegt

    13 december 2006 om 11:36

    hmm, niet dat ik er zoveel van weet, maar zijn zwaardere velgen niet juist wel goed voor de wegligging? Door de gewichtsverdeling en meer massa vlak boven het contactoppervlak?(niet dat het zoveel scheelt) In ieder geval wel bij regenweer, tegen aquaplaning is wat meer massa op hetzelfde contactoppervlak handig.

    @ Vincent
    Lol, 1 zo’n velg aan je wagen en voor de rest klassieke velgen :p

    – Sammie

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    13 december 2006 om 11:55

    Eh, ik ben misschien dom, maar hoeveel wegen normale velgen dan?

    Login om te reageren
  23. Appeltje zegt

    13 december 2006 om 12:21

    Ik vind het zowel qua design als qua concept erg mooi geworden, maar misschien is het inderdaad wel handig om research te doen naar hoe lang ze mee gaan. Daarnaast maakt de gewichtsbesparing natuurlijk geen moer uit, zet ze dan ten minste nog op de lichteren coupé.

    Login om te reageren
  24. Alwood zegt

    13 december 2006 om 12:41

    mijn 26″ wegen 1 en 1,2 kilo…

    en w0o0dy! das natuurlijk geen racefiets he! :-P die hebben allemaal 28″ en wegen nóg wel een stukje minder ;-)

    ik vind de velgen wel mooi maar zoals meerderen zeggen ga ik liever voor een ietsiepietsie robuuster concept. volgens mij wegen alu velgen normaal zo’n 10 kg.

    het is in veel gevallen ook de band die het gewicht aanzet… vandaar volgens mij grotere velgen op snelle wagens. ben eigenlijk wel benieuwd wat het wiel van een gemiddelde DTM weegt :-P

    Login om te reageren
  25. Alwood zegt

    13 december 2006 om 12:43

    kleinde correctie, ik denk bij nader inzien dat de velgen zo’n 8 kg wegen… het totaal is geloof ik 12-15.

    Login om te reageren
  26. Steven zegt

    13 december 2006 om 15:26

    @sammie, je wilt juist zo min mogelijke gewicht in je velg e.d. zodat je minder onafgeveerd gewicht krijgt.

    Login om te reageren
  27. FS zegt

    13 december 2006 om 16:24

    De allereerste carbonvelgen zijn jaren geleden gemaakt bij de TU Delft voor hun Formula Student raceauto. (Die weegt in zijn geheel krap 120 kilo)

    http://www.dutracing.nl/newsite/modules/gallery/pictures//Parts01/1.jpg

    Login om te reageren
  28. Nelis zegt

    13 december 2006 om 19:43

    Wat een DSX bak ! Carbon met RDM spijlen, helemaal da bomb.

    Login om te reageren
  29. Borat zegt

    13 december 2006 om 19:45

    Wat staat die auto hoog !!!

    Login om te reageren
  30. Nelis zegt

    13 december 2006 om 19:51

    Mmmz, die kan inderdaad wel wat meer downhaul hebben….

    Login om te reageren
  31. janslurf zegt

    14 december 2006 om 08:43

    hoe diep kan die?

    Login om te reageren
  32. SjeufM3 zegt

    14 december 2006 om 11:44

    wat een lelijke velgen voor zoveel geld!

    Login om te reageren
  33. mr. Marteen zegt

    14 december 2006 om 11:47

    is dat 6 kg per velg of per setje van 4 ?

    Login om te reageren
  34. CSL zegt

    14 december 2006 om 14:04

    Bij Koenigsegg kun je ze ook onder je auto krijgen.

    Login om te reageren
  35. CSL zegt

    14 december 2006 om 14:06


    Login om te reageren
  36. Wouterman! zegt

    22 december 2006 om 15:13

    Zou leuk staan onder je lotus…

    Login om te reageren
  37. SEAT addicted zegt

    3 januari 2007 om 14:28

    Gewoonweg vette velgen, akkoord, maar voor veeeel teveel geld… En ik heb zo ook m’n twijfels bij de duurzaamheid… Ga toch liever voor een setje BBS LE MANS (geil geil geil)

    Login om te reageren
  38. Nick zegt

    21 juni 2007 om 17:12

    Carbon en magnesiumvelgen zijn in de motorwereld al gemeengoed en dat voor 1300 euro per (17”) velg..

    Magnesium takelt inderdaad af, maar in welke maten ligt aan de legering, het is namelijk nooit puur magnesium. De 964 carrera RS had namelijk ook standaard al magnesium velgen en die beestjes doen het nog steeds..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North