TVR 350i is een vreemde vogel [gespot]

Auteur: , 29 Reacties

Hoewel er elk jaar wel weer een geruchtje opduikt dat dit tegenspreekt gaan wij er van uit dat TVR toch echt dood is. In de jaren '80 produceerde het deze 350i, een raar open wagentje met een zware V8 in de neus.

TVR 350i

De 350i werd tussen 1983 en 1989 gebouwd, en kwam vort uit de Tasmin-reeks, alleen werd de tamme Ford-V6 vervangen door een V8 van Rover. De tweezitter had een hele lange, scherpe neus met klapkoplampen!), waardoor de zitpositie ver naar achteren lag, pal voor de achterwielen. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Mercedes SLS AMG en de Chevrolet Corvette, die ook allebei een V8 onder de kap hebben, zij het met iets meer power.

De 3,5 liter achtpitter in de TVR was goed voor 190 pk. Dankzij de beperkte afmetingen en dus een laag gewicht van 1.150 kg was 0-96 km/u in slechts 6,3 seconden gepiept. Het design oogt zeer vierkant, een beetje Lotus-achtig wellicht, maar op de één of andere manier kan ik mijn ogen maar niet van die fascinerende scherpe, omlaaglopende neus af houden. Het is haast Concorde‘esque.

TVR 350i

Of je je vingers moet branden aan de Wedge, zoals TVR-fans hem noemen? Het is een Brit uit de jaren ’80, en die wilden nog wel eens…nukkig zijn. Maar wie het aandurft schijnt wel beloond te worden met een geweldige soundtrack. Standerksen spotte een rood exemplaar met bijpassende velgen op Spaanse platen, waarvan de carrosseriepanelen niet allemaal meer dezelfde kleur lijken te hebben.

’t is ook een beestje van een kleine 30 jaar oud, en een zeldzame verschijning bovendien. Check de foto’s op autojunk!



29 reacties

Die V8 is niet echt zwaar te noemen zou ik zeggen… Oké, je moet hem niet op je tenen krijgen
mja, hij was inderdaad niet veel zwaarder dan de V6 die hij verving, maar toch: 3,5 liter aan gietijzer alumininininum in je vooronder…
@sir_smokalot: Gietijzer? Bijna volledig aluminium en slechts 144kg.
Zei ik gietijzer? Zeker in de war met de Windsor-blokken van Ford…
Zijn dat Porsche achterlichten??
@ohoogeveen: Vermoedelijk wel.
@ohoogeveen:
Nee, deze lijken hoger en smaller.
@ohoogeveen: golf mk1?
@ohoogeveen: die achterlichten lijken idd wel een beetje op die van de 924 en 944
@ohoogeveen: lijkt er indd op,maar dat zijn het niet
Achterkant van een BMW m 1 ?
er was naast de 350i ook nog een 350se(3,9V8 met 275pk) en ook een 390se(zelfde motor) en een 400sx(met supercharger)/420(4,2l v8 met 304pk/430(4,3l v8 met 284pk)/450se (4,4l v8 met 324pk en een 420seac (4,3l v8 en 304pk) een 450seac…(4,4l v8 met 304pk)

de snelste doet 0-100 in 4,5 sec… best snel voor 1988!!
Vreemd is ‘ie zeker, zou ‘m zelfs lelijk willen noemen. Een klassieke TVR Vixen of bijvoorbeeld de latere TVR Cerbera vind ik echter wel fraaie wagens. In één ding zijn alle TVR’s gelijk: de beroerde kwaliteit ;).

http://classics.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/640/media/5575491/TVR%20Vixen%20(2).jpg
http://www.tvrblog.com/wp-content/uploads/2012/12/tvr_cerbera_4200-4500_buying_tvr_blog_3.jpg
@gash: ik vind zo’n Cerbera misschien wel één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Er is iets aan dat lijnenspel dat me hebberig maakt.
Hmm… De 215 cu in versie van de Buick V8 zat dus niet alleen in een Rover, Buick, Land/Range Rover maar ook in een TVR? Nice!

Leuk om te zien zeg, TVR’s!
@toyotafortuner: hij heeft ook nog dienst gedaan in het vooronder van de MGB GT V8 en had eigenlijk ook in de Triumph Stag geplaatst moeten worden, maar die minkukels van British Leyland gaven Triumph het groene licht voor het bouwen van een eigen, waardeloze V8.
@toyotafortuner:

Vergeet Oldsmobile niet.
@carmasterr:

Oh, en Pontiac natuurlijk.
Mijn favoriete TVR blijft een Chimaera met 4,2 of zelfs een 5.0 v8 (0-100 in 4,1 en een 400m dragrace kun je doen in 10,2! zelfs nu nog best lastig om iets te kopen wat sneller is..)

Klassieke lijnen, mooi interieur (tot het uit elkaar valt) en een geweldige v8!! One day…… tenzij het toch een Maserati GranTurismo oid wordt.
Omgekeerde Renault fuego achterlichten dunkt me
@gearhead:
Jij gaat door voor de magnetron, het zijn inderdaad de achterlichten van een Renault Fuego.
ik vind hem mooi, ondanks dat die ver voor mij tijd is gebouwd.
tussen een Alfa 166 en 156SW, daar woont een echte autoliefhebber! Of
er zit een garage… dat kan ook…
Ooit toen tup nog een tupje was heb ik op de RAI staan kwijlen bij zo’n ding.
Een witte Tasmin was dat, het buizenchassis stond ook op de stand en dat zag er toen i.m.o. indrukwekkend uit.
Of die dingen betrouwbaar waren, ach daar had ik toen geen weet van, ik vond hem gewoon gaaf.
Toch is hij er nooit gekomen maar mijn liefde voor TVR was geboren, misschien komt het er ooit nog van. Ik heb er eigenlijk best wel veel op mijn “to have” lijstje staan.
Ach, een mens moet wat te dromen hebben..
@tupperware:
Kon toen die 2800 met de traditionale neus betalen.
Maar de Nederlandsche toeslag voor een gele nummerplaat niet.
En dat ze alleen maar RHD werden gemaakt vond ik ook niets.
Hey die heb ik thuis nog staan met een slecht buizenframe.Hij moet nog een keer gestript en opnieuw opgebouwd worden. Eerst nog een Bond Bug opnieuw opmaken :)
A: het is Tasmin-reeks en niet TaMsin -=edit: check=-. B: er waren eigenlijk 2 basismodellen. De snelste had extra luchtgaten in de motorkap en deed 0- 100 in 4,5 seconden… sneller dan alle Ferrari’s en Porsches uit die tijd!

Ik heb de originele folder hier liggen, opgepikt bij een autoshow op het malieveld in 1985 (de Tasmin was 10 jaar mijn lievelingsauto).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).