U vertrouwt de garage niet? PSA doet er wat aan!

Auteur: , 55 Reacties

Elke keer weer een gepeperde factuur en je hebt geen idéé wat die gasten nou precies met je auto hebben uitgespookt. De Fransen (h)erkennen het probleem en bieden uitkomst.

U vertrouwt de garage niet? PSA doet er wat aan!

Leaserijders zal het verder jeuken hoeveel de garage precies in rekening brengt na een kleine of grote beurt, maar voor de particuliere klant ligt dat natuurlijk anders. Veel eigenaren kiezen er dan ook voor om de dure merkdealer links te laten liggen en in plaats daarvan voor de merkloze garage te kiezen. Dan maar geen (officiële) stempel in het onderhoudsboekje.

PSA gaat daar wat aan doen. De Fransen komen binnenkort met een service die het mogelijk maakt om per livestream in de gaten te houden wat garagepersoneel precies met de auto in kwestie doet. Zo wordt het voor de klant een stuk gemakkelijker om te checken of de werkzaamheden die op de factuur staan ook wel echt zijn uitgevoerd. Bijgevolg wordt het vertrouwen tussen klant en garage verbeterd of hersteld.

Het wordt echter nog mooier. PSA wil het mogelijk maken om klanten live te laten “ingrijpen” op het moment dat er beslissingen worden genomen. Onderdelen die volgens de klant (nog) niet aan vervanging of reparatie toe zijn worden dus lekker met rust gelaten en dat resulteert -als het goed is- in een lagere prijs.

De video hieronder legt alles nog eens rustig uit in het Frans.

PSA



55 reacties

Top idee!. Heerlijk live je eigen onderhoud en evt. tuning onder regie houden. Bij een verbouwing v/h huis zit ik ook bovenop de aannemer, bevalt iets niet gelijk regelen.
@sracert:

Ga lekker zelf je auto repareren of je huis bouwen ipv als een halve tamme gestapo officier spelen ..
@lincoln: Vertrouw jij je centen maar lekker aan een ander naieveling.
@sracert: daar is een spreekwoord voor:

Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten

@lincoln: hahaha. Helemaal gelijk heb je.
En dan nog aanwijzingen geven. Want hij weet het echt beter. Kan het niet zelf, maar weet het beter.
@lincoln: het is jammer dat het kennelijk nodig is…
@n0zem:

Bullshit ..
al die bedrijven die zogenaamd transparantie willen uitstralen zijn dikke vette bullshit ..

Gimmick om slappe onzekere sukkels geld uit de zakken te kloppen ..

Banken energiebedrijven liefdadigheidstoko,s politici stichtingen milieufags .. allemaal “transparant” ..

Oplichters zijn het .. stuk voor stuk ..
@lincoln: ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Iedereen weet al bij voorbaat dat hij/zij opgelicht wordt. Een bedrijf dat zich binnen die ver***te branche dan openstelt heeft dan ófwel goede bedoelingen (en is naïef), ófwel licht de klant tenminste transparant op, waarbij diezelfde klant ook nog eens extra betaalt voor die transparantie en neemt dat voor lief omdat hij/zij het gevoel heeft bij het proces betrokken te zijn geweest. De meest lucratieve doelgroep (en tevens de grootste) is de onwetende (om maar niet “domme” te hoeven zeggen).
@n0zem:

Handel = handel .. box ouwe ..
@lincoln: ten eerste moet de klant in kwestie in een dergelijke geval afstand doen van zijn fabrieks garantie oldat er een niet erkende installateur/garage zerken heeft uitgevoerd. Ten tweede heeft niet iedereen de kennis/ gereedschap/tijd om die onderhoud uit te voeren.
Wat mij tegenhoud is de garantie die ik kwijt speel tijdens de garantie termijn. Simpele onderhoud als olie verversen kan ik zelf. Maar bv op een BMW F10 word gezegd dat je de remklauwen al niet meer kunt zelf vervangen oldat je via de computer deze een reset moet geven (is maar een vb, ik rijd niet let een F10).
@acizane80: word tijd dat we reacties moeten kunnen bewerken na deze geplaatst zijn. Is vervelend op deze manier.
@acizane80: je bent je garantie niet kwijt als het onderhoud bij een niet erkende dealer is gedaan….
@acizane80: vooral lekker bij die dealer blijven die je vals voorlicht mbt de fabrieksgarantie.
@lincoln: Je kan ook aanwezig zijn zonder gelijk Gestapo te spelen…
Vaak moeten er keuzes gemaakt worden bij een verbouwing in huis en dan is het zonder Gestapo te zijn toch prettig om aanwezig te zijn!
@sracert: er is niets hinderlijker als die types die om je heen staan te springen als je je werk aan het uitvoeren bent. Ik spreek uit ervaring. Gezellig een babbeltje maken prima, maar ga niet in een monteur zn nek lopen hijgen. Anders doe je het (zoals @lincoln zegt) maar lekker zelf.
@sracert: lekker thuis de livestream kijken omdat je natuurlijk geen tijd heb om in de garage te blijven wachten. Als mensen het graag willen zien kunnen ze live in de garage mee kijken of we bewaren de onderdelen en uiteraard altijd vooraf akkoord aan de klant vragen als er extra dingen gecontroleerd worden.

Zie je het al voor je dat er een livestream bij de afhaalchinees is, dat wil je toch ook liever niet zien. Zolang het maar lekker is. Of een livestream bij de masseuse.

Tegenwoordig vind het wel heel erg ver gaan, maar dat is ook deels te danken aan die malafide autobedrijven.

Een echt goede garage universeel of dealer daar komen de mensen toch wel terug. Zolang je tevreden bent en je als klant wat wilt vragen / weten over de reparatie er eerlijk antwoord op gegeven kan worden of het kan aantonen dat iets aan vervanging toe is , is dat toch prima.

Wij Nederlanders willen over het algemeen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik kom vaak genoeg mensen tegen die lang bepaald onderhoud skippen en vervolgens schikken dat de kosten zo hoog zijn.
@sracert:

Daar ben ik inmiddels wel imuum voor geworden, ze gaan maar lekker op een stoeltje naast mij zitten als ik iets aan het bouwen ben.

Mooiste is altijd als een klant aan het googlen geslagen is en jou gaat vertellen hoe je iets moet doen, heerlijk.
Goed initiatief. Ik dacht eigenlijk dat er al garages waren brgonnen met dit idee.
@henkp1: klopt, een jaar of 15 geleden al…
@henkp1: ik dacht audi in Amerika
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waarom zijn ze niet transparant in de kosten die ze volgens opgave moeten vervangen ipv dat livestream geneuzel te initiëren.
9/10 mensen gaat toch niet weten of hun reparatie terecht was of niet, enkel de ruitenwissers en bijgevulde ruitenwisservloeistof zullen zij opmerken.
@occasiefapper:

Zo transparant als de EU ..
Heel nobel…

Maar waarom zouden ze niet gelijk een livestream laten zien van het maken van de factuur? Zouden we niet mogen zien dat er nog steeds iemand met hele dikke vingers de factuur zit in te typen…
Zulke klanten wil je niet ..
Zulke werkgevers wil je niet ..

Wens ze veel zeikvolk in hun nieuwe klantenbestand ..
Dus PSA rijders gaan dan thuis achter de computer zitten wachten tot ze iets geks zien op de livestream? Ik heb wel wat beters te doen, betrouwbaar moet je zijn, niet lijken…
Mijn vorige werk had dat idee ook ( autoschade monteur ) totdat mensen ineens begonnen te bellen dat hun auto er toch wel heel gehavend uit zag! Waar we allemaal wel niet mee bezig waren?!? Zo ondervonden we dat het voor de “leek” toch indrukkend kan zijn als ze hun pareltje zien zonder voorbumper. Tegenwoordig attendeer ik mensen altijd even voor ik met ze naar de auto loop.. en waarschuw ik als we bezig zijn met richtwerkzaamheden of demontage van zware schades waar nog altijd een grote hamer of slagtrekker nog te pas komt.
@ricksmits: zo kreeg ik gisteren foto’s door van een vriend van me die de airco van een Altea aan het fixen was. Werkelijk ALLES in het dashboard moest gedemonteerd worden om bij de kapotte onderdelen te komen. Het leek wel of er een bom ontploft was in die auto. Dat wil je een klant echt niet laten zien want die komt nooit meer terug 😋
Mmmmm. Een heldere uitleg achteraf, of een belletje bij kosten die vooraf niet verwacht werden, of de vervangen spullen op verzoek een even bewaren om te begrijpen wat er kapot was…. Is dat niet makkelijker dan een live stream opzetten, laat staan te volgen? Als je een dealer, of monteur niet vertrouwt, ga je er dan toch telkens naar terug? Enig zelfreflectie voor diegene die dit helemaal fantastisch vind, is mogelijk ook de moeite waard.
Op een livestream de vastgerotte draagarmen er onderuit slijpen en branden.. lijkt me geen goed idee.. waarschijnlijk eigenaar direct in de stress!
Als ik ergens geen verstand van heb of zelf geen duidelijk oordeel kan vellen laat ik dat liever aan de pro over.
Ik vind dit meer je personeel onder druk zetten.
Want kun van jij zien via een beeldscherm of je draagarm rubber nu echt zo gaar is
@rob5nismo: dat is ook het hele probleem. Er zijn garages die klanten belazeren omdat ze toch geen idee hebben, en klanten kunnen via een libestream dus ook niet inschatten wat er nu precies aan de hand is, dus zinloos idee. Je jebt imho dus volledig gelijk.
@yamaha: sorry van de typefouten, big finger syndrome op een oude iPad :-)))
Eigenlijk worden monteurs dus vloggers, ik zie de krantenkop al voor me:

Treitervloggermonteur terroriseert garage huppeldepup uit verwegistan

Sinds garage huppeldepup een beloning uitkeert aan de monteur die het meeste werk verricht doen alle monteurs hun best om door de kijkers als vaakst gekozen te worden. Dit leidt soms tot nare situaties zoals ook in dit geval. Een van de monteurs filmt dat hij de andere monteurs kliert en mensen kiezen hem omdat ze hem vaker willen zien. Er is zelfs een naam voor dit type monteur, namelijk de Treitervloggermonteur.

We spreken minister van autogedoe en auto- en treitervloggermonteur @casperh over deze nieuw soort monteurs: “het is tuig van de richel, werken moeten ze! Die camera is er niet om ‘pranks’ uit te halen bij hardwerkende collega’s!!!”

Wordt vervolgd…

Dagblad der autoverslaafde petrolheads uitgave van juni 2020.
@flevocarspotter oeps ik zie dat ik bij het interview het woordje deskundige ben vergeten, er moest staan: “auto- em treitervloggermonteurdeskundige

Sorry @casperh voor de fout, jij bent uiteraard geen treitervloggermonteur.
Best wat voor te zeggen of tegen in te brengen. De negatieve ervaringen van sommige mensen of mensen die worden bedonderd zonder t te weten, maken zoiets blijkbaar nodig.
Echter er zijn ook genoeg garages die wel eerlijk en betrouwbaar zijn. Als ik monteur was geweest, dan zou ik ook niet continu op mn vingers gekeken willen worden.
En wat al werd gezegd. Op een overzichtshot kun je slijtage van onderdelen ed uiteraard niet beoordelen. Als je er al verstand van hebt.
Ik doe zoveel mogelijk zelf. Dat geeft mij al n stuk zekerheid over dat t onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd en met de juiste spullen. Voor grote klussen heb ik n paar adressen waar ik voldoende vertrouwen in heb en met mn eigen ervaring en kennis ook prima kan bepalen of het een en ander logisch is of klopt.
Voor de gemiddelde burger blijft dat toch best lastig soms.
Ik ga altijd naar een garage waar ik er gewoon naast mag staan. Meteen een leuk babbeltje met de monteur, uitleg van hem hoe dingen werken, uitleg van mij welk kraakje of piepje ik precies hoor… Ik vind dat eigenlijk gewoon het prettigst. Kan heb livestream tegenop
Ga simpel vaste tarieven per km bieden in een dicht getimmerd contract , sla je 2 vliegen in een !
@fers: lekker betalen voor gemiddelden. Je betaalt dan met z’n allen de probleemauto’s die enorm veel geld kunnen kosten.
Laten ze maar wat foto’s in het rapport gaan gebruiken. Ik blijf er niet voor thuis iig.
Ga er dan gewoon naast staan.
Mijn Peugeot dealer stuurt netjes een PDF met wat allemaal ontdekt is bij de controle. Vervolgens wordt ik gebeld, lopen we de lijst door wat er wel of niet gedaan moet worden. Ook overal netjes foto’s, meetwaarden en prijzen bij. Paar uur later nogmaals een PDF maar nu met wat allemaal gerepareerd is en het totaalbedrag. Geeft een erg goed gevoel.
Ik maak reeds sinds de digitale camera’s er zijn gekomen foto’s van alle reparaties/ombouwen..
Van de ene kant handig om nadien iets terug te kijken.. en van de andere kant kan ik de klant als hij het wenst de foto’s laten zien…vroeger mailen…nu meteen appen
Leuk voor de klant, maar de druk van een klant die alles nauwlettend in de gaten houdt die je als monteur dan gaat ervaren lijkt me niet fijn.
Dat is opzich leuk, maar ik zie liever een oplossing zoals dat van CitNow. Is daar ook voor ontwikkeld met een bredere toepassing.
Dus als je auto
dus als je auto.weg gaat voor onderhoud moet je een dag vrij nemen om het te volgen?
Schiet een beetje zijn doel voorbij niet.
Er zijn bepaalde normen/regels om onderdelen te vervangen.
Als de vervanging van een onderdeel ter discussie kan worden gesteld, dan is het nog niet aan vervanging toe.
Als een monteur geen correcte beoordeling kan doen of een onderdeel vervangen moet worden, moet je gewoon niet langer naar die garage gaan.

Een onderdeel te vroeg vervangen is misschien jammer van de portomonee.
Een onderdeel te laat vervangen kan levens kosten. Laten we zeggen dat de fransen daar niet zo’n goede track record mee hebben.
Als dit ‘normaal’ gaat worden, dan stop ik met het vak. Als mensen mij als monteur/garage niet vertrouwen dan gaan ze maar naar een ander toe. Als ik aan een auto sleutel waar een dashcam in zit zet ik deze zelfs uit. Ik hoef niet gefilmd te worden tijdens mijn werk.
Ik vraag soms of ze de oude onderdelen achter in de auto leggen.
Oké, het is een meting achteraf maar dan kun je de volgende keer alsnog naar een andere gaan.
Ach ja, een oplichter ben je altijd in de ogen van de klant. Tenminste, als ik de meeste mag geloven hier. Ik heb zelf in 15j autorijden nog nooit het gevoel gehad getilt te worden door een garage. En ik zag het hierboven ook al eens langs komen, er zijn ook veel klanten die 5j geen onderhoud doen of enkel APK en dan vervolgens gaan zeiken dat er zoveel kapot is aan de auto….. Tja, en dan is het, Consument = per definitie eerlijk en realistisch — Autobedrijf = per definitie Oplichters en geldkloppers. Behalve als er 10min voor vertrek naar vakantie wat stuk gaat door achterstallig onderhoud, dan ben je een held omdat je ze weer op weg helpt. Om na de vakantie te komen zeiken over de kosten………………..
@e34m5touring:
Daarbij, als ik allemaal afspraken moet maken over het achterlaten van oude onderdelen, videolinks, meekijken etc etc. zou ik nooit bij zo’n garage blijven. Blijkbaar vertrouw je het dan niet helemaal, daar zou ik dus nooit geld uitgeven. Maar goed.
@E34M5Touring: Plus het feit dat veel kantoorpikkies menen dat ze verstand van auto’s hebben, omdat ze hele dagen op forums zitten te lezen. 90% van de info die op forums staat is bullshit, omdat die info er ook door kantoorpikkies is opgezet. Dus als je zo’n klant in de werkplaats hebt staan, denkt hij alles beter te weten, terwijl hij het verschil tussen een bout en een moer nog niet weet. En als je dan iets aangeeft wat vervangen moet worden ben je een geldklopper, want op het forum heeft ook ooit iemand dit voor niks laten vervangen blabla.. Als ik mensen hier een tip mag geven, zoek een betrouwbare garage / specialist / beunhaas, en bemoei je er verder niet mee, laat mensen gewoon doen waar ze goed in zijn.
@oemplus: Ja forums, geweldig als je een specifiek probleem zoekt (er is er altijd wel 1 die hetzelfde probleem heeft) maar soms ook bloedirritant. Zeker als er valse info op staat die klakkeloos overgenomen werd. Mensen die zelf iets doorverbinden zonder zekering want dan werkt het gewoon…. Ja, tot je auto om ‘onverklaarbare’ reden affikt…
Goede kans dat dit in strijd is met privacy danwel arbeidswetten. Video-observatie ter controle van het werk moet je niet willen. Zodra dat hier is toegestaan gaat het op elders ook mogen. Je bevindt je op een hellend vlak en voor je het weet moet je tot ’s avonds thuis wachten om Autoblog te checken en van commentaar te voorzien…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).