Meer dan 50% van de consumenten vertrouwt garage niet

Auteur: , 114 Reacties

Uit onderzoek is gebleken dat we het liefst over de schouder van de monteur meekijken, als ze met onze auto bezig zijn.

VW Golf in stukkies

Niet zo gek ook, want de rekeningen zijn meer dan eens flink gepeperd. Van echt sleutelen is dan ook al een poosje geen sprake meer. Kapotte onderdelen worden niet gerepareerd, maar vervangen en juist daar ging de enquête van Automotive over.

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten wil na een werkplaatsbezoek de onderdelen zien. De enige reden die wij daarvoor kunnen bedenken, is dat deze 52% er lang niet altijd op vertrouwt dat het desbetreffende onderdeel ook echt aan vervanging toe was.

Liefst 17% neemt de onderdelen zelfs ook nog meer naar huis, waarschijnlijk om in de schuur nog eens rustig na te lopen of er wel echt sprake was van schade. Daarnaast prefereert 82% een gesprek voorafgaand aan eventuele reparaties om verrassingen te voorkomen. 62% wil naderhand een fikse uitleg en 57% verwacht een gedetailleerde factuur.

Denken jullie hier hetzelfde over, of vertrouw je het allemaal wel als je je auto bij de garage achterlaat? En leaserijders, maken jullie je nog ergens druk om of zal het je verder worst wezen?



114 reacties

Ik kijk altijd mee met de monteur. Soms proberen ze me weg te praten door te zeggen dat de monteur zich “niet kan concentreren” als iemand meekijkt. Niet meekijken = niet repareren.
@W115: Heb zelf ook in de garage gewerkt en had echt een bloed hekel aan van die pottenkijkers. Heb vertrouwen in de garage en anders ga je maar lekker naar een ander.
@ascari15: zelfde hier. Achteraf alles laten zien is natuurlijk geen probleem.
@ascari15: IK begrijp dat het irritant kan zijn, maar aan de andere kant er zijn in het verleden teveel mensen belazerd, olie en filter wel factureren en niet vervangen etc etc etc
Ik ken zelfs mensen die het olie filter een klein merkje geven voor de controle, en waarom ook niet!! Ik betaal met goed geld en wil ook goed behandeld worden.
Trouwens MB dealer Wensink Heerenveen doet nergens moeilijk over je kunt zo de werkplaats binnenlopen en mee kijken, heel soms doe ik dat eventjes.
@ascari15: Het gaat uiteraard om kleine reparaties. Ik ga niet staan kijken hoe een distributieriem word vervangen. Dat moet mogelijk zijn.
@ascari15: Onzeker? Contactschuw? Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen? Die pottenkijkers betalen wel je salaris.
@realcar: Dus? Je bent een vakman, die door de klant niet als vakman wordt beschouwd. Rot maar op naar een andere vakman.
@Jochempie: Vakman of steelman?
@gop1: vakman. Monteurs gaan vrijwel nooit over wat er op de factuur komt te staan.
@ascari15: same here! Ik zit in de schade.. als ze willen kijken mogen ze gemiddeld 3 dagrn vrij pakken :’)
@ascari15: helemaal mee eens
@ascari15: Na meermaals bij dealer en specialisten onder de indruk te zijn geweest van hun onkunde kijk ik nu gewoon of mee of beter doe ik alles zelf.
@W115: het probleem zit niet bij de monteurs maar bij de man achter de balie die de rekening opmaakt. Daar wordt er gegoocheld, als het niet met al dan niet vervangen onderdelen is dan wel met hoeveelheden of prijzen. Tuurlijk moet je weten wat die monteur wel of niet gedaan heeft, maar dat kan hij je ook achteraf vertellen.
@W115: Meekijken kom op zeg. Echt bloed irritant. Zelfde mensen die een dokter of tandarts even gaan uitleggen dat ze het niet goed doen. Opzouten jij!
@schellekens006: dit is nou precies waarom mensen argwanend zijn. Als jij vol zelfvertrouwen zegt: “Maar meneer/ mevrouw tuurlijk mag u meekijken!” dan wekt dat alleen maar meer vertrouwen en zijn ze waarschijnlijk na 2 minuten alweer weg. Probeer het maar eens. Werkt bij mij altijd
@schellekens006: ja precies
Tandartspraktijken hebben ook erg last van die wantrouwers.

Ze zijn gewoon zelf zo, vandaar het wantrouwen!

Gewoon zeggen dat ze beter naar een ander kunnen gaan. Graag zelfs

@w115: bij motorgarages is het heel normaal mee te kijken. Soms zelfs even helpen of babbelen.
Meekijken is pas vervelend als je niet zeker bent van wat je doet of iets doet wat niet door de beugel kan.
@w115: Zal lastig worden als jij eens geopereerd moet worden; Nee meneer de chirurg, geen narcose want ik wil meekijken en anders wordt er niet gesneden..
Ik zie een compleet zinloze discussie aankomen.

Over overhead, dure dealerts, A-locaties, Jan uit de smeerput, computers wel of niet olie verversen en bandjes, vooral je bandjes.

Maar de hele kicksaus is dat iedere werkende geld moet verdienen voor een niet werkende die heel de tijd op zijn rug zit en dat misschien onze hele sociale heilstaat alles onnodig duur maakt en compleet ontspoord is !!!

Het kan allemaal nog erger zoals in België, 4 keer zo erg met hun vier!!!!!!! regeringen die ze allemaal moeten betalen !
@desjonnies: missing the big picture kerel ?
@desjonnies: leuke verjaardsfeestjes zijn het vast met jou
@freshlife: *verjaardags*
@freshlife:

Jij wordt helegaar niet uitgenodigd !

Praten we met mannen over auto’s en twee zijn er officieel dealert en ééntje zit in ‘de handel’ waar ik altijd mijn top-occasionnetjes scoor.
En m’n hele oude rijke neef komt, ex-racert en mijn vriend die proefreed voor Prodrive
Dan zitten er steevast twee bij te beppen over alle keren dat we naar Le Mans zijn geweest, waarop er onmiddellijk door de rest van het circus wordt geopperd om toch eens naar Goodwood te gaan en naar de Schlumpf collectie te gaan kijken.
Daarna gaan we steevast zitten azijn zeiken dat :

– De BMW 2002 Turbo van eentje nooooit verkocht had mogen worden
– Racer neef de Porsche Carrera 2 ook niet had moeten wegdoen
– we weer eens aan de slag moeten met de Groep B Metro, ik met de Renault 8S en de Dolomite van mijn broer .
– Die Mercedes 350SL in mijn loods NIET van mij is !
– Dat eigenlijk de Renault 16 een hele fijne auto was net als de echte Mini, passeren alle Alfa’s de revue
– De tweebaans wegen in Frankrijk in rap tempo aan het verdwijnen zijn die we ( er zit een aardige stoot klassiekers onder ons allemaal) zeer graag berijden
– Er meestal een paar van die gasten blijven slapen omdat ze niet meer links, rechts op of neer kunnen
– Het kan gebeuren dat we de volgende dag nog door zitten te ouwehoeren.
– Ik voor een halfjaar leesvoer van ze krijg en/of onderdelen zoals een raamrubber voor de 2-deurs Impreza
-Drank geven we nooit, dat gebruiken we.
@desjonnies: prima verjaardag zo te horen.
@desjonnies: jij bent echt een echte man, echt hoor!
@desjonnies: Haha, heerlijk weer om te lezen!
@desjonnies: zo is het!!

35000 asielzoekers die erbij komen jaarlijks die moeten eten drinken slapen en van de zorg gebruik maken!
ook de onderdelen en olie zijn bij de stealer vaak belachelijk duur. Een liter Castrol 5w30 tot wel 30,-
@TDI-goeroe: lol jij bent gek.
@TDI-goeroe: yup op internet 6 euro voor precies dezelfde liter.
@TDI-goeroe: Blijf mij ook verbazen over de verschillen in olieprijzen, wat sommige winkels/zaken durven te vragen.

64 euro in de winkel voor een 5L fles Castrol Magnatec dat vond ik dus te duur. Terwijl je op internet de zelfde fles olie besteld voor 30 euro (ja precies de zelfde en houdbaar blabla).
@TDI-goeroe: zo, en je hebt nogal wat nodig met je TDI…
@svenska_aeroplan_ab: psssst.. TSI! Niet de TDI..
@lamborgfan: zo langzamerhand krijgen alle vag motoren er last van.

Nog ff en de kever is een olieboot…
@Svenska_Aeroplan_AB: Oops het oliegrapje…ze zouden een prijs moeten uitreiken hier. 10.000 ste oliegrapje over v.a.g krijgt gratis race cursus of zoiets. Ben het wel met je eens hoor… Maar beetje te makkelijk en flauw.
Best te begrijpen,veel garagisten maken er ook echt misbruik van en /of veranderen dingen die eigelijk niet nodig zijn,of erger nog rekenen dingen door die helemaal niet veranderd zijn
@leroyrs5:

Daarnaast gebruiken ze jouw auto als illegale Taxi om er wat bij te schnabbelen en rijden ze steevast ochtend-urine van zwangere vrouwen van moeders-voor-moeders

Wedden?

Mijn auto wordt vast en zeker door de garage als Schiphol taxi gebruikt !
@desjonnies: Yup wees vooral naïef en goed gelovig.
@bofkont:


Ik heb dan ook een leven.
Durf gewoon zo maar spullen in te kopen bij leveranciers, zelfs in China die alles correct regelen.
En dat gaat over iets andere bedragen dan een beurt voor een auto.
Andersom vertrouwt de klant ons ook als we werk voor hem verrichten.
En mag hij of zij alles zien wat we doen.

Als mijn auto een beurt heeft gehad lik ik echt de peilstok niet af om te proeven of er verse slaolie in zit.
Want als iemand je wil belazeren dan gebeurt dat gewoon.
Zo simpel is het leven !
@desjonnies: dat begrijp ik, maar is wel heel wat anders, in het verleden en nog steeds besodemieteren garages onwetende klanten.
Nou.. Er is een dealer die dat heeft geprobeerd.. Na 30.000km werd verteld dat de remblokken rond om versleten waren. Vond het al een beetje frappant maar wel netjes zelf nieuwe besteld om bij de garage waar ik werkte er onder te zetten.. Bij inspectie bleken de blokken verre van versleten. Heb ze uiteindelijk bij bijna 80.000km moeten vervangen. Wel nog even stampij gemaakt.. Een best stelletje oplichters die dealert van Italiaans moois in Delft..
@theveenmeister: let wel op haarscheurtjes.
@TheVeenmeister: en wat was hun reactie toen je hun vertelde dat ze onzin uitpoepte?
Ik doe al mijn reparaties zelf. Ben zelf monteur en ik heb er echt een hekel als mensen meelopen. Komen ze aan in hun korte broek op sneakers terwijl je aan het lassen of slijpen ben. Meekijken via camera ofzo zou ik geen enkel probleem mee hebben. Ook uitleg van onderdelen of reparaties leg ik liever zelf aan de klant uit dan iemand van de receptie die het bijna snapt.
@Matthijs: Zie hier in de buurt overigens steeds vaker borden dat je wegens de arbowetten en blabla je de garage niet zomaar mag betreden.

Maar snap het sowieso wel. Ik word er ook zenuwachtig en geïrriteerd van als iemand hele tijd op je vingers kijkt, al doe je alles gewoon perfect goed.
@Matthijs: serieus, een camera? Dat mag van de privacywetgeving niet eens en een goede kans dat je je altijd begluurd zou voelen. Dan kun je beter iemand naast je hebben staan.
@mashell: camera’s zijn echt niet verboden hoor. Alleen als er opnames gemaakt worden komt de privacy wetgeving om de hoek. En zelfs dan: op de werkvloer zijn daar gewoon afspraken over te maken. Is namelijk geen openbare ruimte, maar werkplek. En daar mag veel meer dan jij denkt. Stiekem filmen? Nope, dat dan weer niet. Maar met medeweten? No problem

On topic: vertrouw je de garage niet? Zoek een andere. Als die iets duurder is dan de kwikflut verdienen ze wellicht hun geld op een eerlijker manier dan door de boel stelselmatig te (moeten) belazeren om rond te komen.
Laatst nog mijn knipperlichtvloeistof en 16″ bandenvulling laten bijtoppen door de Volkswagen dealer. Was maar 44,95 kwijt voor dit alles. Is toch wel een redelijke prijs?
@RickB: Winterlucht niet vergeten toch hoop ik ;)
@RickB: Ja knipperlichtvloeistof is altijd flink aan de prijs, dus dit is een faire prijs
@RickB: is het olie reservoir ook weer bijgevuld?
Ik controleer de rekening altijd. Ook de vloeistoffen controleer ik voor zover dat mogelijk is. Ruitensproeier staat altijd op de rekening maar wordt vaak vergeten. Maak ik altijd wel een punt van. Als ze zelfs te lui zijn om dat te doen….
@dutchdriftking: dat heeft vaak niks met lui te maken. Ik ben het, door de drukte, ook weleens vergeten. Maar dan is het uiteraard geen enkel probleem om dat alsnog zo snel mogelijk te doen. Fouten worden gemaakt maar je moet uiteindelijk wel krijgen waarvoor je betaald hebt.
Leuk plaatje, gejat van Autoweek/AutoBild?
@stationcar: Lijkt me ook ja.
Ik vertrouw mijn garage, een kleine dorpsgarage. Doordat het een kleine garage is, wordt je er nog goed behandeld en niet als klant nummer… Voor zo een garage is elke klant belangrijk, waardoor er goed werk geleverd moet worden om geen klanten kwijt te raken.
@bromvlieg: Ja hier zit ook wel een goede. Gespecialiseerd in franse auto’s maar hij doet alles. Er zijn ook zeker wel goede garages, voor hun is het jammer dat er zoveel rotte appels bij zitten die het imago verpesten.
@bromvlieg: klopt! Het zijn met name de dealergarages die de kluit belazeren.
@bromvlieg: Jet Cars?
Vertrouwen is goed maar controle is nog beter, geleerd in mijn tijd als beroeps militair ;)
Best begrijpelijk want het is al meerdere keren bewezen dat het nogal loesje business is. Ik denk niet dat heel veel mensen het onderdeel echt gaan inspecteren/controleren maar vooral gewoon bewijs willen dat er iets is gedaan. Dat voorafgaande gesprek is dan weer logisch omdat je het dan ook over de kosten kunt hebben, en niet het bekende “we hebben ook dit vervangen want het was zo goed als versleten”.

Het is eigenlijk een schande, maar er is zoveel geschoemel dat er gewoon geen vertrouwen meer is. En nog hoor ik nog vaak gedoe ook van bekende. Mensen die iets op hun oliefilter/riem zetten met stift of een kras op een onderdeel ter herkenning, en er vervolgens achter komen dat er niks gedaan is omdat het herkenningsteken er nog op staat. Of er worden goedkope onderdelen gebruikt of er word wat extra arbeidstijd bijgeschreven…

Persoonlijk doe ik alles zelf, en als ik de verhalen om mij heen hoor is mijn auto daar een stuk beter van af.
Eerst bij de NAF (soort ANWB) laten keuren en daarna door een garage voor een vaste prijs eventuele reparaties laten doen als ik het niet zelf kan … Mij bedonderen ze niet meer die oplichters…
Moet ik wel bij vertellen dat het werkplaats tarief hier op zo’n 200 Euro per uur ligt…
@norge: Kijk met zulke tarieven hoef je niemand te flessen, het zit namelijk al bij de prijs inbegrepen dan.
@norge: ik kom vandaag nog die kant op. Voor dat geld repareer ik alles.
@xiran: Houd er wel rekening mee dat een biertje minstens 10 euro kost als je komt..
@norge: Waarom willen mensen daar überhaupt zijn?
@gop1: Beste levenstandaard op deze aardkloot…..Maar kom vooral niet allemaal hier naar toe….
@norge: ‘Levensstandaard’ is nogal een vaag begrip.
@norge: maar die NAF kost ook weer een hoop geld.
Hiero in Zwitserland heb je de Strassenverkehrsambt; waar je ook je keuring moet laten doen. Moet je 7 weken van te voren een afspraak maken. Geen mogelijkheid om een tijd te kiezen: je krijgt er 1 toegewezen, op de minuut nauwkeurig.

En dat kost je natuurlijk ook weer tijd.
@gregorius: Waneer je lid bent van de organisatie kost het je 75 euro om een controle te laten doen. Dat geld spaar je altijd uit want de garage hoeft deze controle immers niet meer te doen. Verder zijn die afspraken hier niet zo moeilijk te maken…Maar kan me voorstellen dat het lastig wordt wanneer je weken moet wachten..
@norge: ik zou je reparaties niet door een advocaat laten doen!
Zoek een monteur op die voor zichzelf is begonnen (eenmanszaakje). Die neemt de tijd voor je en zal niet een dikke rekening nasturen. Werkt prima!
En terecht, we zijn nu bij een belazerende dealer weg naar een zelfstandige garagist. Hij is dan wel weer eerlijk, maar houdt zich niet aan de voorschriften van de fabrikant, denkt beter te weten welke olie hij moet gebruiken.
Een mooie test is altijd om het ruitensproeierreservoir zelf volledig te vullen. En wat gebeurt er ALTIJD, screenwash à € 3,75 op de factuur. Navraag leverde op dat dit bij mijn garage automatisch al ingesleuteld zit in de facturatiesoftware, zoals ook ‘klein materiaal’ à € 7,50. En als je vraagt wat deze post inhoudt weten ze vaak niet meer te benoemen dan het ringetje (inkoop € 0,25) van het oliecarter. Nog maar te zwijgen van de term mileutoeslag.
@erik2907: ja herkenbaar. Wij testen de ruiten sproeiers altijd. Net de bovenkant van het halsje leeg met als gevolg dat het toch word bijgevuld. Ook dat kleinmetaal. … denk aan wassen van overalls, verlichting dat moet branden. Verwijderings bijdrage, ophalen van chemicaliën. Klein spul ter montage: boutjes van de onderplaat of kabelbandjes. …. Mijn garage heeft dat niet standaard in de facturatie maar mijn vorige werk wel. De klant wil van tevoren weten wat het kost dus zijn er pakket prijzen inclusief ruitenreiniger
@almera-ga16det: ik heb er geen moeite mee om te betalen bij een dealer, maar ongefundeerd zaken in rekening te brengen zonder specificatie dat gaat mij te ver. En natuurlijk heb ik het over een zichtbaar gevuld ruitensproeierreservoir waarbij toch screenwash in rekening wordt gebracht.
En wat betreft het wassen van de overal, tja, dat zijn bedrijfskosten die ook afgetrokken worden van de bruto inkomsten voor ‘belasting’ en uiteindelijk belasting worst geheven over de netto winst.
Overigens, betaal ik ook bij jouw garage met ‘klein materiaal’ mee aan de wc-rol voor de automonteur :-)?
@erik2907: nee, bij mij mag iedereen meekijken. Maar besef gewoon dat dat nou juist vertragend werkt. Als iemand meekijkt dan krijgt die ook netjes de uitleg over wat ik doe
@erik2907:

En om discussie te voorkomen breng ik ‘m dus altijd leeg ;)
Heb een Civic EP uit 2004 met 133xxx op de klok waarbij in maart dit jaar werd aangegeven dat de remblokken, remschijven en remklauwen vervangen moesten worden.
Blokken en schijven, oke, maar de klauwen?
Slijten die dingen uberhaupt?

Zou me 1500 knaken kosten.
@BmwMPower: vlgs mij komt de melding van de remklauwen automatisch naar voren, omdat de slijtage aan de remschijven dusdanig is, dat de klauwfunctie niet meer goed werkt.
@BmwMPower: wij hebben een Fiat panda van ’99 gehad, daar viel na zo’n 120dkm een remklauw van af..
Heel andere auto natuurlijk, maar schijnbaar gaan die dingen wel stuk.
Was wel even spannend zonder remdruk
@BmwMPower: slijten in theorie niet. Alleen rubbers kunnen op zijn. Daarvoor zijn revisiesets op de markt. Tenzij de zuiger van het remsysteem verroest is. Maar gezien het jaartal en de fabrikant lijkt me dat sterk.
Ik heb mijn auto weggebracht voor een beurt plus een reparatie. Heb betaald, en ben de volgende dag terug gegaan: Complimenten! U hebt 7 van de 8 dingen op de nota ook echt uitgevoerd. Dat is een stuk beter dan een garage waar ik eerder kwam. Ik ga niet moeilijk doen over dat achtste ding – maar het is wel goed voor u om te weten dat ik de nota ook echt naloop.
Sindsdien weten we wat we aan elkaar hebben: ik leg niet op elke slak zout, hij voert vooral uit wat nodig is, en waar ik opdracht voor geef.
Ik doe alles zelf. Dan gebeurt het in ieder geval zoals ik wil met onderdelen naar mijn keuze.
Niet echt… Mijn oma bracht haar wagen weg voor een kleine beurt… ‘Preventief’ van alles vervangen, ongevraagd een rekening van 1600 euro…
@scottishcarspotter2000:

ik zou kunnen zeggen dat je je moet schamen, als ideale kleinzoon hoor je je Grootmoeder met dit soort dingen te helpen.

Maar het kan natuurlijk zijn dat jullie of een pesthekel aan elkaar hebben of dat ze in Adelaide of Glasgow woont !

In ieder geval help ik mijn buuv van 90 altijd met de beurtjes van de Rover SD 1; maar dat komt ook omdat ik er dan lekker effe in kan rijden !
@desjonnies: nu was ik toentertijd dertien, dus kon ik er niet heel veel aan doen, maar ze heeft betaald, was blij met haar nieuwe spul en is naar een andere garage gegaan
Hier een leuk verhaaltje:

Laatst werd mij vertelt dat er iemand een nieuw remschijf wilde omdat die “geroest” was, bleek dus helemaal niet zo te zijn. Wat er toen gebeurde: meneer liet zijn auto achter, de monteur haalt de remschijf eraf, maakt het schoon (remschijf was erg vies) en zag er weer splinternieuw uit. Pakt een oude verpakking van een remschijf en liet het zo zien aan de klant. Tot dat hij vroeg: Waar is de oude dan? “Weggegooid”.. 200/300 betaald voor z’n eigen remschijf.. Dit is waargebeurd!

Ik vertrouw garage’s ook niet echt meer nu ik dit heb gehoord.
@atakan:
dan verdien je het ook om even genomen te worden
@atakan: Ik ken een oud dametje, twee straten achter waar ik woon.
Dr polo 6n dieseltje uit 97 had laatst zijn grote beurt gehadf: 4 nieuwe bougies(!!!!!) de remschijven achter waren vervangen, terwijl het ding gewoon trommels heeft, twee nieuwe achterbanden, terwijl de polo nog geen 15.000 km geleden van 4 nieuwe banden inc monteren, balanceren en uitlijnen is voorzien.
Op die manier klom de rekening naar bijna 1200 euro, die mevrouw goedgelovig, als ze is gewoon betaalde
Ik ben later nog eens met de rekening terug gegaan voor die mevrouw, beetje stennis staan schoppen, toen hebben ze mevrouw nog 400 euro terug gegeven.
Nou moet dr auto over een maand naar de apk, dus ik heb hem onlangs even geleend en beetje bekeken, maar het ding is keihard, kurkdroog, alles doet het en is in goede staat.
Vriend van me die apk keurmeester is, zag er niks aan.
Dus als ze in (een andere innmiddels) de garage zeggen dat de apk duur gaat worden, gaat ze gelijk weg.
@g40freak: Zulke garages moet je hard aanpakken, een beetje oude goedmoedige mensen naaien. Het lijkt me eigenlijk wel een goed idee om met oude mensen de eerlijkheid van garages te testen, als ze dan genaaid worden kunnen die garages meteen goed aangepakt worden.
Ik spreek altijd af als er meer is dan afgesproken dat ze me bellen. Zodat kan overleggen en dat ik er van weet
@yorick: dan heb je dus weer het gevaar dat ze (bij wijze van spreken) voor 100 euro klaar zouden zijn, maar gaan aanvullen tot ongeveer die afgesproken grens.
Beetje korte termijn denken, dat wel.
Mijn vader gaat al jaren naar de zelfde renault garage (focus van moeders ook), is een klein familie bedrijfje in een dorpje met nog geen 8000 inwoners.
De enige reden dat zo’n bedrijfje kan blijven bestaan is vanwege de goede naam en reputatie van het bedrijf zelf
Het is niet de goedkoopste, maar wel volledig eerlijk, laat altijd (uit zichzelf) evt vervangen onderdelen zien.
De eigenaar zet evt mijn vader even thuis af en pikt hem op als de auto klaar is.
Bij leenauto word er niet echt gekeken naar benzine ofzo.
Oldskool kwaliteit en service,
Mja, ook 800 euro betalen voor vervangen koppakking.
@g40freak: zelf zit ik ook bij een kleine garage waar ik eventueel de onderdelen kan bekijken. Ook kan ik zaterdags zelf gebruik maken van de brug als ik dat zou willen.
Mijn vrouw kijkt ook altijd mee met de monteur. Erg vervelend vind ik dat, dat geloer op mijn vingers. Het is af wanneer het af is…
Neem een leaseauto en deze problemen behoren tot het verleden.
@audirijder:

Waar bakken andere problemen voor terugkomen…………….
@audirijder:

Nee hoor, dan betaal jij het gewoon met je maandtarief.
En nu hoor je te zeggen: “Ja maar een leasemaatschappij perst een garagist helemaal uit”.
Dat klopt, echter het geld wat ze daaraan verdienen gaat in eigen zak en aan jou wordt het verhaaltje verkocht dat onderhoud nu eenmaal duur is.
Ook heel begrijpelijk. Ze naaien je waar je bij staat.
zijn vaak ook de domste mensen die het niet vertrouwen, en zich maar af lopen te vragen waarom een distributieriem wel 500 euro kost..
@bakkenmetvis: klopt, prutsvolk dat niks van techniek snapt en eigenlijk autorijden helemaal niet kan betalen. Denken dat APK onderhoud is en er niet meer nodig is dan dat..
Ik zou het ook niet meer vertrouwen als ik voor een rammeltje kwam en vervolgens mijn auto in onderdelen geordend zag liggen als op de bovenste foto…
Ik doe al het onderhoud aan mijn auto en die van mijn moeder zelf. Altijd op de parkeerplaats of bij mijn stagebedrijf. Maar omdat ik tijdens stages al best wat tijd in de garage heb doorgebracht, weet ik precies hoe irritant het is als klanten meekijken. Gelukkig komt het niet overdreven vaak voor en zijn het meestal vaste klanten waar ik ook een leuk praatje mee kan maken. Klanten die je vooral alleen stom aan staan te staren zijn extreem irritant, omdat ze soms nog weleens commentaar hebben (doe het dan lekker zelf!) of in de weg staan.

Dat veel consumenten garages vaak niet meer vertrouwen kan ik nog wel begrijpen. Je kunt er als consument ook voor zorgen dat je een garage zoekt waar je je op je gemak voelt en waar er op een transparante manier gewerkt wordt. Dat scheelt heel veel in het vertrouwen dat je in een garage hebt.
Bij mijn garage zit een glazen wand tussen de showroom en werkplaats en kan je altijd zien wat er met je auto gebeurt.
Als het nodig is kan de werkplaats inlopen om iets te bespreken.
Het allerengste is nog dat ze van je nieuwe auto onderdelen vervangen door mindere, beuhh moet ik niet aan denken
Van tevoren overleggen dat als er iets is, er wordt gebeld voor overleg.

Destijds met de S60 waren er wat punten en dat kwam op ruim een paarduizend euro.
Verteld dat ik de auto dan kom ophalen.
Gebeld met een universele en die kon die klus veel goedkoper doen. In de garage onderhandeld. Wilde ik 100 euro boven die prijs betalen. Na wat steunen en belletjes met baas (of vrouw?) kon het. Snel verdiend.
Ben zelf automonteur en ken het probleem. Tuurlijk kan het hinderlijk zijn als de klant in je nek staat te hijgen. En liever niet. Maar als het even 5 minutjes is. Geen probleem, leg gerust het een en ander uit. Iemand die blijft en je duidelijk niet vertrouwd… Wegwezen. Doe het dan zelf maar als je t beter kan.
Wat een gezever. Bij sommige klanten krijg ik zo ongeveer de sleutel van de voorraadkast en kan ik ongezien doen en laten wat ik wil, bij andere klanten loopt er iemand mee als een schaduw met koffieadem. Tsja, zonder meekijkers werkt iets prettiger ja, maar hey, klant betaalt. Willen ze meekijken, prima. Dat is heel normaal en ik snap niet waarom je als monteur daar iets over te zeggen hebt. Misschien is iemand iemand wantrouwend vanwege slechte ervaringen… Dan is dit je kans om te laten zien dat jij wél nauwkeurig te werk gaat zodat de volgende beurt je bedrijf het vertrouwen wél krijgt. Dat heet klantenbinding. Na goede ervaringen is de kans ook een stuk groter dat de klant na verloop van tijd een auto bij je aanschaft.
Het moet niet altijd negatief zijn. Onlangs mijn Passat binnen gebracht omdat een onverlaat tegen mijn achterbumper heeft aangezeten. Hierdoor was een parkeercensor ingeklapt. Kreeg ik nadien te horen dat de faktuur (120€ voor afnemen bumper en fixeren en afstellen censor) niet moet betaalt worden als een geste voor goede klanten.
Kleine dingetjes doe ik zelf (van de week een sensor vervangen 30 eurotjes). Maar grote dingen laat ik lekker doen bij de garage. En ik heb geen tijd om mee te kijken, met de versnellingsbak koste het 3 dagen (hij had pas over 3 weken plek in de agenda, maar kon hem tussendoor doen, zo kon ik snel weer aan het werk). Ik laat de auto ’s ochtends vroeg achter en kom hem om half 6 weer ophalen. Ik heb zelf trouwens geïnvesteerd in software en kabels voor de auto’s. Zo kan ik uitlezen en klein grut zelf doen. Uitlezen kost bij Fiat €60 en bij VW €90. Software en kabels heb ik er allang uit.
Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten

Kennen jullie die uitspraak nog?
Je zakken worden leeggeblazen terwijl de monteur je banden op druk zet, motorsteuntje hier, ruitenwissertje daar, een nanometer groef in je schijven.. Whoppaaa weg d’ermee! En natuurlijk remblokken ook enz… Enz…
Hoe ik dit allemaal weet? Ik HEB een garage van een merk in de top 5, zowel NL als België
Tjonge jonge. Snap t wel met veel van die gare garages die niet bij een merk zijn aangesloten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).