Uber maakt taxiritten nog goedkoper met carpool-app

Auteur: , 23 Reacties

Taxidienst Uber blijft op zoek naar manieren om de traditionele taximarkt te ontwrichten en komt nu met UberPool, zodat je ritjes nog goedkoper worden.

Uberpool

Je zult je waarschijnlijk afvragen hoe, want Uber staat natuurlijk al bekend om zijn behoorlijk concurrerende tarieven. Het bedrijf laat je voortaan je taxiritten delen, volgens hetzelfde principe als carpoolen. Moet je toevallig dezelfde kant op als een andere UberPool-gebruiker, dan zorgt de dienst ervoor dat jullie allebei opgepikt worden en de kosten kunnen delen.

UberPool verschilt verder niet van de gebruikelijke app van Uber: je geeft nog steeds je locatie en bestemming door en wordt vervolgens binnen vijf minuten opgehaald door een van de chauffeurs. Uber belooft wel dat je altijd goedkoper uit bent, ook als je de rit niet deelt. Dan krijg je namelijk korting op de normale ritprijs.

De nieuwe dienst is op sommige locaties al beschikbaar, maar Uber benadrukt dat het vooralsnog om een beta gaat. Na 15 augustus wordt de test verder uitgerold, al is nog onduidelijk wanneer we in Nederland kunnen UberPoolen.



23 reacties

Forceer de taxi wereld maar om goedkoper te worden.

Mocht eens tijd worden dat onze taxi centrales te werk gaan als de rest van de wereld.
@xyrrath: mijn ogen deden gewoon pijn toen ik deze ongelooflijk naïeve opmerking las.

Als part-time taxi- en touringcar chauffeur (en fulltime student) kan ik je vertellen dat de taxi branche alles behalve een vetpot is. Taxi bedrijven vallen bij bosjes om en jij doet alsof alles veel te duur is en de chauffeurs goud geld verdienen.

Nu moet ik zeggen dat ik niet taxi rijd in de randstad en dat de taxi markt in o.a. Amsterdam zo rot is als de pest, maar dat neemt niet weg dat de overheid hier voor een groot deel verantwoordelijk voor is.

Soms als ik op Schiphol kom en ik zie die taxi chauffeurs daar onder in de rij staan dan denk ik wel eens: hoe verdienen ze het. Je wacht ruim 1 uur (misschien wel 2 of 3) op een ritje, en als je dan naar Amsterdam centrum moet en dat is volgens de meter 50 euro dacht ik. Dan vind jij dat misschien duur, maar probeer van die 50 euro in 3 uur tijd maar eens je salaris, auto, vergunning, scholing, evt. keurmerk, boordcomputer, onderhoud (aan en de auto en de boordcomputer) en te sparen voor een nieuwe auto.

Hoezeer ik ook verandering in de straattaxi toejuich, dit is niet de manier. En klagen over een ritprijs vind ik al helemaal overdreven. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Ons bedrijf bijvoorbeeld rekent nog. 110 euro om van omgeving Den Bosch naar schiphol gebracht te worden, maar probeer maar eens een taxi op schiphol aan te houden die jou voor dat bedrag terug brengt ;).

Een van de weinige oplossingen die ik kan bedenken is dat de overheid net als vroeger weer een maximum aantal vergunningen gaat uitdelen, minder taxi zodat de bezettingsgraad hoger wordt en de tarieven dus lager zouden kunnen. En natuurlijk veel harder optreden tegen de notoire overtreders die nu telkens het nieuws halen en het imago van taxi bedrijven de afgelopen jaren naar een 0 punt hebben gebracht. Sjoemelen met ritprijzen, weigeren van korte ritten, en weigeren van blinde geleide honden? Gelijk verklaring omtrent gedrag afpakken en nooit meer laten rijden.
Daarnaast kan de overheid met het niet verplichten van allerlei extra diplomas, boordcomputers etc etc. de kosten ook drukken.

Daarnaast zag ik laatst iemand (Mashell) die zei dat taxi bedrijven zich maar moesten gaan richten op de ‘lucratieve contracten’ zoals leerlingenvervoer van gemeentes…
Want de overheid is niet keihard aan het bezuinigen wil je zeggen?
Wat ik allemaal meekrijg op ons bedrijf wat zich juist specialiseert in contract vervoer, is dat die markt helemaal kapot is. Rendementen van 5% zijn tegenwoordig een luxe en het aantal leerlingen dat mee mag van gemeentes slinkt per jaar erg hard.
En nee je krijgt geen
@ghostnl: Dan sluiten vraag en aanbod toch gewoon niet aan?
Als hij drie uur moet wachten voor een ritje staan er blijkbaar teveel taxi’s of zijn er te weinig klanten (of een combinatie). Dat hij vervolgens zijn gemaakte kosten terug wil winnen op die ene klant die wel in zijn taxi’s stapt maakt de ritprijzen zo absurb.

Ik zie hier in de omgeving genoeg figuren die een BMW E39 kopen met 20 inch velgen en daarmee een eenmanszaak taxi beginnen.
@RudyV:

Dit dus. Vraag en aanbod mensen. Moet de overheid Coolblue maar snel een verbod geven op het openen van fysieke winkels of nieuwe webshops, omdat de concurrentie failliet gaat?
@RudyV: vraag en aanbod sluiten elkaar niet aan, daarom zijn veel normale taxi bedrijven de contract vervoer kant op gegaan en zijn de normale bedrijven die dat niet deden failliet gegaan. Ik wil niet zeggen dat alle taxi’s in Amsterdam zo zijn, maar veel ervan zijn witwas chauffeurs of drugs dealers, die witwassers mogen van hun ‘baas’ gewoon klanten oppikken maar zijn niet gekwalificeerd of überhaupt ingeburgerd vandaar dat er zo vaak negatief in het nieuws gebracht wordt. Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of die hun regeltjes wel allemaal op orde hebben wat gewoon geld kost. Je wil niet weten hoevaak ik taxi’s op de standplaats zie wegsjezen als er een controleur aankomt.

En nee coolblue is geen goed voorbeeld, omdat de taxi’s nu ook voor overlast zorgen in de steden, en coolblue bijvoorbeeld niet.

@toniominestrone, dat huilie huilie klanten voorop stellen.. Als ik jou op jouw werk aan de telefoon krijg ben jij op en top professioneel? Jou collega ook? Stel ik spreek hem en hij is erg onbeschoft schoffeer ik toch ook niet heel jouw beroepsgroep.
@ghostnl: haha laatst ritje van amsterdam naar mn huis. (45 min) was €225 lichter…

Nee is zeker goed te betalen, echt veel waar voor mn geld enzo. Die e klasse zat wel lekker.

Ik drink noooooit meer, en rijd voortaan zelf. Misschien als ze renault clio’s estates DCI’s gaan rijden dat ze wat goedkoper kunnen worden.. Of dacia’s
@lamborgfan: zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf is het in Amsterdam veel moeilijker om een schappelijke prijs te krijgen dan bijvoorbeeld in Brabant. Ik zeg nergens dat 225 euro voor 45 min een goedkope rit is hoor. Wat ik bedoel is dat je bij genoeg taxi-bedrijven (en vaak niet bij de ‘alleenrijders’) een prijs kan afspreken, vooral voor langere afstanden, die veel goedkoper zijn dan de meterprijs. Dat jij instapt op een standplaats in Amsterdam en zegt rij maar 100 km weg dan snap je wel dat die chauffeur maar wat graag de meter aanzet en rijdt. Is eerder je eigen schuld dat je niet eerst een prijs gaat onderhandelen. Stel je doet dat bij mij en ik bied 100 euro, dan moet ik alsnog de meter aanzetten, komt die aan het eind van de meter onder de 100 uit, hoef je dat te betalen en niet 100. Dit is dus al iets wat Uber niet kan omdat je daar geen taxi meter hebt, wat voor ons wel verplicht is.
Trouwens ik zie zat taxi bedrijven hier rijden in Renaults, Kia’s en Toyota’s hoor.

@mashell: sinds begin 2000 is het al niet erg lucratief meer, toen (semi-)overheden verplicht waren om Europees te gaan aanbesteden. Maar sinds de crisis is het huilen met de pet op ;)
Zoals ik zelf aangaf ben ik ook niet tevreden met hoe het met de straat taxi geregeld is maar de oorzaak daarvan ligt voor een groot deel in het afschaffen van vergunningen jaren geleden imo.
Mochten de prijzen dan te hoog worden of er een tekort aan taxi’s (LOL) ontstaan kun je altijd kiezen om meer vergunningen uit te geven ipv het maar volledig af te schaffen.

@super: taxi’s zijn idd duur in Nederland als je dat zo ziet, maar vindt jij dat heel gek? We leven in een rijk en sociaal land, gemiddelde salarissen liggen hier hoger dan in 90-95% van de landen in die lijst. Mijn baas betaald zich scheel aan sociale lasten e.d. Daarnaast is diesel hier ook niet zo goedkoop als in Duitsland bijvoorbeeld. Scheelt ook weer een slok op een borrel ;).
Wat ik bedoel te zeggen is dus dat Nederland duurder is dan veel andere landen, volgens mij zijn alleen Scandinavie en Zwitserland duurder om te leven. En surprise surprise die staan volgens die index op dezelfde hoogte.

@kjeld. Ja met een Renault van 10 jaar oud met 100k op de teller heb je sowieso al geen recht meer op een TX keurmerk, wat kwaliteit waarborgt. Een boordcomputer en vergunning zijn sowieso al verplicht, en in veel steden moet je bij de gemeente nog een extra vergunning kopen om op standplaatsen in die stad te staan. Daarnaast zijn Mercedessen in aanschaf duurder, maar is de restwaarde beter en hebben ze een lange levensduur. Het bedrijf waar ik werk heeft E-klasses, Sprinters, Caddy’s, Mondeo’s en Focussen. En weet je wat? Een E-klasse met 500k op de teller rijdt VEEL beter dan een Mondeo met 125k.
Maar ik heb het dan ook niet over alleen-rijders maar over ‘loonslaven’ zoals ikzelf. Daarnaast weet ik ook niet of jij het hele jaar door 10 uur per dag in een Skoda Fabia wil zitten met 100k op de teller ;).

Daarnaast nog een leuk voorbeeld: afgelopen Carnaval in DB gereden, lekker druk hoefde telkens niet langer dan 5 min te wachten op de standplaats, waarschijnlijk omdat ik er ‘hollands’ en betrouwbaar uitzie maar dat terzijde. Telkens korte ritjes in DB en die weiger ik niet, maar telkens maar 7 of 8 euro. Om me heen zie ik mensen geweigerd worden e.d. en wat denk je van de politie en controleurs die erbij staan? Die doen helemaal niks, en dat maakt me erg kwaad. Ik eindigde dus bijna constant met korte ritjes van 6-7 euro. Nog geklaag en ook al kan je doorrijden, aan het einde van het uur sta je met 30-40 euro stil. Wat ik begreep is rond de 30 euro break even. Kun je nagaan…
@ghostnl:
gast, denk je nou echt dat londen, new york, singapore of tokyo goedkoper om te wonen zijn dan amsterdam?
@super: gast zie je mij dat echt zeggen?
@ghostnl:
ja, dat impliceert wat je zegt wel ja.

daarnaast ook als je de grote steden buiten beschouwing zou laten; het modale inkomen ligt in de vs veel hoger dan in nl en dat van de uk is vergelijkbaar met dat van nl, maar toch zijn de taxis veel goedkoper, rara, hoe kan dat?

de taxi branche in nederland is gewoon een kartel (wat ook maar weer eens blijkt uit jouw post) en is doodsbenauwd om dat kwijt te raken (vandaar alle mafiose praktijken), als ze daadwerkelijk zoveel betere service zouden bieden zouden mensen dat ook bereid zijn om er voor te betalen.

ik pak als het even kan, behalve voor werk, nooit meer een “officiele taxi”, als jij chauffeur bent zou ik er maar eens over nadenken hoe het kan dat mensen zo hard alternatieven zoeken voor jouw diensten.

maar goed, met de opkomst van de zelfrijdende auto vrees ik voor je dat taxi chauffeur toch een beroep is met weinig toekomst op de lange termijn…
@super: leuk dat je dat eruit haalt, ik had het over leven, niet wonen.

Kijk naar de Big Mac index bijvoorbeeld, Nederland staat daar erg hoog. Bruto en netto salarissen zijn erg hoog omdat er hier veel meer sociale lasten zijn als in Nederland. Brandstof is trouwens in Amerika om maar dat voorbeeld te nemen erg goedkoop. En een ritje in Amsterdam is evenduur als een ritje in Rotterdam, Goes of Volendam. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen over jouw voorbeelden. Daarnaast heb ik ook al duidelijk gemaakt dat ik vind dat er gerust een verandering mag komen zodat het imago verbeterd kan worden, want alleen hier zie je bij ‘reageerders’ veel oud zeer (of dom nagepraat).

Tot slot heb ik ook al gezegd dat ik taxi (nu niet veel meer) en touringcar chauffeur ben voor de hobby en nog studeer, begin over maand met mijn master :). En ik zal never nooit niet een taxi- bedrijf beginnen.
@ghostnl: als in nederland moet zijn als in de VS ;)
@ghostnl: Dat is mijn punt niet. Ik ga geen €10 betalen bij de bakker voor een brood omdat hij het in deze tijden zo slecht heeft of veel kosten hebt, als ik het bij de supermarkt aan de overkant een soortgelijke brood voor €1.95 kan halen..

Dat door hoge prijzen de hoge kosten worden gecompenseerd kan ik begrijpen, maar dat geeft toch ook wel aan dat er teveel taxi’s rondrijden? Of dat de vraag iig te laag is. Dat er nu zo’n app is, voorspelde ik 5 jaar terug, toen de webshops de detailhandel “overbodig” maakten.

Ik ben niet echt een voorstander van dit soort apps, maar zeg nou zelf.. de prijzen zijn toch gewoon absurd hoog? Ik vind het ‘erg’ voor de beroeps chauffeurs die door dit soort grappen mogelijk banen kunnen verliezen, maar ik vind het onbegrijpelijk dat het nog zo lang geduurd heeft dat er een “beetje” concurrentie (buiten het OV om) de prijzen kunnen drukken.

Ik krijg sterk de indruk dat met de visie op technologie, denk aan Apps en mobiliteit zoals autonoom rijden, het beroep (taxi)chauffeur er toch wel een keer aan zal gaan. En misschien zijn we daar nu al aangekomen..
@ghostnl: je hebt natuurlijk gelijk. De afgelopen jaren hebben taxi bedrijven kunnen uitwijken naar het nog lucratieve contractvervoer. Maar dat is inderdaad waar nu hard op bezuinigd wordt. Probleem is dat taxi vervoer erg duur is. Dat maakt dat de branch het moeilijk heft, mensen zoeken alternatieven en vuilakken als Uber bieden die. Het probleem kan 2 kanten op worden opgelost. Markt helemaal vrijgeven of de markt helemaal reguleren (tot aan Uber verbieden aan toe). Met onze huidige markt gedreven regering weet je waar the gaat uitkomen. Geen serieuze taxi markt meer, iedereen kan snorder worden, kwaliteit niet langer gewaardborgd.
@ghostnl:
en waarom zijn taxi’s in nederland bijna de duurste ter wereld? De kwaliteit van de nederlandse “taxiervaring” is echt niet zoveel beter dan bv in londen of de us dat het de meerprijs rechtvaardigt, eigenlijk het tegenovergestelde (onbeschofte, aggresieve chauffeurs, die met 100 km/u door de binnenstad knallen bv).

http://www.priceoftravel.com/555/world-taxi-prices-what-a-3-kilometer-ride-costs-in-72-big-cities/
@ghostnl: Wat een hoop zaken hoor ik daar die anders moeten.
Ga eens rijden met een oude Skoda Fabia met 100K op de teller voor € 3.500 euro 2e hands.
Dan kom je makkelijk uit met die prijs en kun je gaan stunten.
Ik heb altijd het gevoeld dat de taxi-chauffeur in een te luxe auto wil zitten. Met te veel vermogen etc want buiten werk tijd staat hij voor de deur om mee te rijden.

Kortom koop een goedkope grote Kia en ga aan de slag, vergeet de Mercedes etc. dat zijn de problemen imo. Vergeet die computer en vergunning lekker.

Een Rijvaardigheidstraining zou ik wel toejuichen € 99 (vanuit Uber betalen)
http://www.anwb.nl/auto/rijtrainingen
@xyrrath: je realiseert je wel dat de ‘taxiwereld’ in zo’n positie gezet word door de overheid hè?

UberPop en dit verhaal is gewoon een steek in de rug. Het is natuurlijk ongelofelijk krom dat je zonder cursussen meer kan verdienen dan met.
Voor de klant wederom een goede stap.

Maar de taxibranche moet toch eens stevig gaan onderhandelen over alle verplichtingen die zij hebben en diensten zoals uber niet…
Goede zaak uiteraard.

Niet vergeten dat de ophef vooral om UberPop gaat, die particulieren laat chaufferen. De andere diensten van Uber werken gewoon met bedrijven die de vergunningen hiervoor ook hebben.
Huilie, huilie, wanneer de taxiwereld al die jaren de klant voorop had gesteld dan was het nooit zo ver gekomen.
Jarenlange onbeschofte prijzen en dito gedrag werken concurrentie in de hand, ik moet hier wel eerlijk bij zeggen dat ik het dan heb over die cowboys in Amsterdam eo.
@ghostnl: dat is nu het mooie van Uber. Die chauffeurs wachten niet drie uur op een taxi standplaats, maar hebben veel meer ritten. Beter voor het milieu, beter voor de taxichauffeur zelf en goedkoper voor de consument. Prima, wat mij betreft. Daarom zijn de tarieven concurrerend en dat is wat er mis is met de huidige taximarkt. Ze innoveren niet. Uber heeft een mooi algoritme ontwikkeld waarmee ze enigszins kunnen voorspellen (op basis van bijv. hoe vaak mensen hun app openen, waar ze een taxi bestellen, welk tijdstip, welke bestemming etc. etc.) waar de volgende rit gaat plaatsvinden. Veel efficienter voor de chauffeurs en ook voor ons. Daarnaast is de hele centrale er tussenuit gehaald en schakelen de consumenten direct met de chauffeurs. In NYC bedraagt het gemiddeld jaarsalaris van een Uber chauffeur ca. $90.000, zij verdienen dus veel meer dan de gemiddelde taxichauffeur en de consument betaald minder, win-win.
@martin_berk: speciaal voor jou. http://touch.metronieuws.nl/nieuws/uber-is-vooral-gebakken-lucht/SrZnhf!TP77xKSH98GM/

Zoals je kunt lezen zijn er al meerdere app initiatieven geweest die niet werken. Daarnaast voldoet Uber gewoon niet aan de eisen die wel aan taxi-bedrijven gesteld worden. Dat is oneerlijke concurrentie, want mensen die rondrijden of wachten tot er iemand wil meerijden zijn geen carpoolers maar chauffeurs.
@ghostnl: Uberpop dus.

En UberLUX is ook illegaal want die rijden voor boven het wettelijk maximum tarief.

En de andere Uber initiatieven voldoen niet aan eisen waar taxi bedrijven wel aan voldoen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).