• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

überzuinige S-Klasse op komst

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 juni 2007 om 17:28 – 34 Reacties

ook lief voor het milieu..

De grote wie-kan-de-zuinigste-auto-maken competitie is nu echt losgebarsten. BMW doet het met Efficient Dynamics, Volkswagen met steeds minder cilinderinhoud. Toyota/Lexus gaat voor hybride en Mercedes heeft de schone Bluetec-technologie als troefkaart. In het zuinige programma van Mercedes gaat nu ook de luxueuze S-klasse op rantsoen, althans als we AMS mogen geloven. Er wordt beweerd dat er een 2.2 liter diesel voor de S-klasse onderweg is, die het verbruik van de forse Mercedes naar 6,6 liter per 100 kilometer moet terugdringen.

Wat de Co2-uitstoot van deze auto gaat worden is niet bekend, maar vermoed wordt dat het motorblok al voldoet aan de strenge Euro6-emissienorm. Gelukkig zijn de interessantste gegevens wel voorhanden: de motor levert met behulp van een dual stage twin-turbocharger een vermogen van 204 pk.

Dit is heel toevallig precies het aantal pk’s dat BMW en Audi weten te halen uit de 123d (ook met twin turbo) en het Cross Coupe Concept (met enkele turbolader). De Bluetec-motor wordt waarschijnlijk gekoppeld aan een hybride-systeem dat Mercedes in samenwerking met BMW en GM ontwikkelt, maar hierover is nog niets bekend.

De zuinige S-klasse wordt waarschijnlijk in Frankfurt aan het publiek getoond en zal niet voor het eind van 2008 in productie gaan.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Mercedes S580e
    Mercedes S580e is loeisterke prijspakker
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bluetec, Diesel, Hybride, iaa-2007, Mercedes, s-klasse

Vorig bericht: « Fiat Bravo crossover-plannen
Volgend bericht: BRABUS B63 S: Voor al uw 63 AMG modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick zegt

    5 juni 2007 om 17:29

    Dan betaal je er bijna 2ton voor heb je met koeie letters achteropstaan: Direct Hybrid!

    Login om te reageren
  2. Joost zegt

    5 juni 2007 om 17:34

    Mercedes in samenwerking met BMW en GM? Een S220? zuinig? zijn ze helemaal gek geworden? Als je een zuinige hybride auto wilt koop je maar een lexus, duitse autos moeten comfortabel zijn en vooral veel PKtjes hebben.

    General Motors moet met zijn poten van BMW en Mercedes motoren afblijven.

    Login om te reageren
  3. Quattro zegt

    5 juni 2007 om 17:34

    @ Rick:

    Ja :’) Precies dat je die diesel niet kan betalen van zo’n kar en je maar een Direct Hybrid aanschaft.

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    5 juni 2007 om 17:35

    Ik las het net op Autoweek, alleen daar stond het als feiten, niet als vermoedens…. Wat is waar? Ik vind het overigens wel goed dat er minder verbruikt wordt. Nou ja, er wordt wel meer verbruikt door meer auto’s, maar per auto dus hopelijk steeds minder.

    (bij VW denk ik btw eerder aan Bluemotion dan aan het verkleinen van de cilinderinhoud voor het milieu)

    Login om te reageren
  5. Frank zegt

    5 juni 2007 om 17:35

    Misschien is een kleinere en zuinige auto kopen een (goedkopere) oplossing?

    Login om te reageren
  6. Quattro zegt

    5 juni 2007 om 17:35

    Enja ik neem ook wel aan, als je zo’n kar koopt. Dat je niet echt loopt te zagen over het verbruikt. Maarjah het is misshien wel beter voor het milieu :)

    Login om te reageren
  7. ueberPKW zegt

    5 juni 2007 om 17:36

    een 4 cilinder in zo een bak… schande!

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    5 juni 2007 om 17:38

    @ Rick; 2 ton is nogal overdreven…

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    5 juni 2007 om 17:40

    @ Frank; Dat in ieder geval idd.

    @ Quattro; Mensen die een luxe bak willen rijden, maar toch (redelijk) milieubewust over willen komen.

    Login om te reageren
  10. Smokin zegt

    5 juni 2007 om 17:40

    Voor nog een paar duizend euro extra halen ze die letters er weer voor je af.
    Ongetwijfeld een optie bij Mercedes

    Login om te reageren
  11. Aston Martin Rapide zegt

    5 juni 2007 om 17:47

    Ik vind het maar goed ook dat ook de grote autofabrikanten snel met milieuvriendelijke oplossingen komen. Altijd interessant, want wat straks in S klasse komt, treffen we over 5 a 10 jaar vast ook wel in goedkope modellen.

    Login om te reageren
  12. Mr. R zegt

    5 juni 2007 om 17:48

    @Rick: Precies! Dan kan je er in Hollywood ook nog mee aankomen, waar het stoer is om in een Prius te rijden.

    Ik vind het wel wat! Lekker zuinig en toch nog genoeg power; ideaal! Wordt een hele interessante occasion over een paar jaar ;) S-klasse luxe en een middenklasser-verbruik.

    Begrijp alleen niet helemaal hoe ze aan dat verbruik van 6,6 liter op 100 kilometer komen. Dat is écht zuinig! (Mijn 2.2dci 150pk is 200kg lichter dan een S en verbruikt gemiddeld 7,1 liter!) De S320 cdi doet met 235pk, 540nm en 7-traps automaat 7,5 seconde over de 0-100 sprint. Dat geeft een verbruik van 8,3l op 100km.

    Login om te reageren
  13. sacha zegt

    5 juni 2007 om 18:16

    Hmmm, nee. Doe mij deze maar:

    Login om te reageren
  14. Lexus zegt

    5 juni 2007 om 18:18

    @smokin, die letters gaan er gewoon gratis af hoor. Maar even over de auto, ik vind dat ze wel goed bezig zijn, als je een gewone diesel met genoeg pk die zuinig is in zo’n wagen kan leggen. Waarom niet.

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    5 juni 2007 om 18:34

    Zoooooo, dat wordt flink steppen als je zwaar bepakt met een caravan of alpencreuzer door de Pyreneeën naar Spanje afreisd. :D

    Login om te reageren
  16. PieterA zegt

    5 juni 2007 om 18:54

    En laat ondertussen die Indiers & Chinezen maar duchtig de natuur & atmosfeer vervuilen….

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    5 juni 2007 om 18:58

    @ PieterA; Jaloers? :P Ze hebben recht om hun achterstand gewoon in te halen, als dat beter kan door eerst te vervuilen dan moet het maar. Ze zullen ook hun vervuilingsachterstand wel inhalen (wie vervuilden er 40 jaar geleden nou het meest?), en ook de milieugekte komt daar over een poos nog wel langs, ze lopen gewoon wat achter.
    (heb ik dit echt gezegd?!)

    Login om te reageren
  18. smoke zegt

    5 juni 2007 om 19:01

    @Citrofiel @17:35

    Ik was toen al aan het stuk bezig dat ik zojuist gepost heb, vandaar dat ik in eerste instantie moest denken aan minder inhoud :).
    Maar idd, VW werkt met DaimlerChrysler en Audi (duh) samen aan bluemotion.

    Login om te reageren
  19. HUMMFREAK zegt

    5 juni 2007 om 19:30

    http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/Mercedes_Benz/S_Klasse/11772486/mercedes_benz_s_klasse_s_500_lang_prestige_plus_zwart_metallic.html?resultset=88043023;referrer=resultaten;opnieuwZoeken=categoryId%3D1%3Bgridcode%3D%3Bwhitelabel%3D%3Bmerk%3DMercedes-Benz%3Bmodel%3DS-Klasse%3Bvraagprijs_van%3D%3Bvraagprijs_tot%3D%3BcarrosserieId%3D%3BbrandstofId%3D%3Bbouwjaar_van%3D%3Bbouwjaar_tot%3D%3Bresultset%3D88043023%3Bstart%3D20%3BresultRows%3D10%3BsortBy%3DvraagprijsHL%3BcategoryId%3D1;whitelabel=

    @ Citrofiel
    Nou overdrijven doe ik niet!
    Deze is jong gebruikt moet je naafaan wat ze nieuw kosten zag laatst die AMG rijden! die kost iets meer dan 3 ton

    Login om te reageren
  20. aston v8 zegt

    5 juni 2007 om 19:50

    3 ton!? daar koop ik een aston v8 vantage en nog wat moois voor!

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    5 juni 2007 om 20:12

    @ HUMMFREAK; Maar dat is dan ook wel een S500 Lang Prestige Plus… Een 2.2 liter diesel in korte uitvoering en minder luxe kost echt geen 2 ton. De S klasse is al leverbaar vanaf vlakbij de ton, en ik denk niet dat dit heel veel daarvan af zal wijken.

    @ Sir Smokalot; DaimlerChrysler ook?! Oke, ik heb blijkbaar zitten slapen..?

    Login om te reageren
  22. Acy zegt

    5 juni 2007 om 20:45

    Zitten een paar directeuren bij elkaar:

    Jan-Willem: Luitjes ik heb net een nieuwe auto gekocht, een audi S8 5.2 V10, 450 pk onder de kap. Misschien wat weinig maar je komt er mee van A naar B he. Ik hoorde trouwens dat jij ook een nieuwe auto hebt besteld, Albert…?

    Albert: Ja ik heb net een nieuwe S-klasse gekocht.

    JW: mooi man, wat voor een?

    Albert: een kuch 2.2 hoest proest 4 cilinder diesel kuch kuch…

    Login om te reageren
  23. Jan zegt

    5 juni 2007 om 21:46

    @Rick dos: Zo vaak zie ik dat soort auto’s niet op die manier op vakantie gaan… meestal zijn het mensen zonder kinderen die in een hotel slapen…

    Terug naar de zuinige Mercedes. Als ze dit nieuws nou aankondigden voor de A of C-klasse (o vergat ik de B?) had ik het kunnen begrijpen… Maar bluetec zegt me meer iets vaag bij trucks…

    Off topic: Waarom is alles wat “zuinig” of “milieuvriendelijk” is tegenwoordig blauw??

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    5 juni 2007 om 21:58

    @Jan

    Ja, maar dit is de poorman´s uitvoering dus dat wordt beknibbelen op andere zaken! ;) :P

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    5 juni 2007 om 22:27

    Vroeger toen de wereld nog mooi en goed was (inderdaad de jaren tachtig), toen was hoe meer letters je typeplaatje had hoe beter. Dus “Direct Hibrid” zou dan echt ubercool gewezen zijn. Maar goed tijden veranderen, de top modellen hebben steeds kortere typeplaatjes en steeds grotere motoren dus een 2.2 4 cilinder “Direct Hibrid” is best wel kansloos.

    Login om te reageren
  26. Mr. R zegt

    6 juni 2007 om 00:06

    @Jan: Omdat we ‘Greenmotion’ of ‘Greentec’ associëren met geitenwollensokken, Greenpeace en ander gepeupel. Groen associëren we dus helemaal niet met vlotte moderne auto’s. ‘Blue’ kan ook als schoon overkomen, maar zonder de nare nasmaak van ‘groen’. ;) Vandaar blauw!

    Login om te reageren
  27. Murrrphy zegt

    6 juni 2007 om 08:26

    Dit wordt toch wel degelijk de (nabije) toekomst….dat komt m.i. ook wel goed uit met de brandstofprijzen, die gaan omhoog en zeker niet omlaag…. (niet dat ik daar last van heb met mijn leasebak, maar ik ben niet blind…).

    Ook wordt het volgens mij salonfähig om te zeggen dat je een wagen uit de überklasse rijdt met een superzuinige motor (als het dat al niet is…).

    Ik ga nu maar ‘ns aan ’t werk.

    Login om te reageren
  28. S AMG zegt

    6 juni 2007 om 09:49

    grrr heb ik hier effe een hekel aan. Wie wil er nou een 220 motor in een S klasse. Niemand toch?? Laat ze dat maar doen bij de E klasse en de C want zo gaat het imago van de S klasse wel heel erg diep omlaag. Als het aan mij zo liggen zou ik de 320 CDI 280 en 350 allemaal uit het gamma gooien. Minimaal 8 cilinders dat past er meer bij

    Login om te reageren
  29. Baronnetje zegt

    6 juni 2007 om 09:59

    Hier zullen verschillende directeuren en managers best wel content mee zijn, ze staan toch meestal in de file of rijden over snelwegen waar er toch geen ruimte is om harder dan 120 te gaan dus waarom zou dit niet een goede oplossing tussen luxe en zuinigheid zijn?

    Login om te reageren
  30. Peter Pieplenbosch zegt

    7 juni 2007 om 13:32

    Bent van MB niet gewend zoveel letter toevoegingen achterop de kofferbak te plaasten !! Hou het summier ! Gewoon de enigste toevoeging; “Hybride” meer dan genoeg !!! Alle extra toevoegingen zijn overbodig !! Viel spass.

    Login om te reageren
  31. Paul zegt

    8 juni 2007 om 15:13

    Kijk dit is iets, waar ik en menig collega op wachten, een grote auto om klanten c.q. directie te vervoeren zonder het milieu bijzonder zwaar te belasten.
    Ik wil hem graag bestellen …..
    En voor alle andere egotrippers, bij mij hoeft al jaren niets achterop te staan.(gratis optie)…

    Login om te reageren
  32. Paul zegt

    6 augustus 2007 om 21:45

    Helaas is dat milieu gedoe iets dat de doelgroep van Sklasse rijders totaal niet aanspreekt.
    De veel geroemde Toyota Prius is een enorme milieu vervuiler als je de fabrikage en de afvoer van de accu’s die hij gebruikt meeneemt in de beoordeling.
    Om over het verbruik als er prestaties verlangd worden maar te zwijgen.
    Zoals zo vaak wordt er bij het bepalen van milieu effecten slechts naar een paar aspecten gekeken.
    Een beetje eerlijke en meer wetenschappelijke benadering is wel gewenst als je werkelijk iets aan het milieu wilt doen.

    Zolang het nog kan blijf ik me maar behelpen met een 500 AMG die met een rustige rechtervoet 1:5 rijdt.

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    6 augustus 2007 om 22:01

    @paul: Lexus heeft inmiddels de LS600h die is snel en toch een stuk zuiniger dan een pure benzineslurper. Die verhalen over de milieuvervuilende fabricage zijn wel leuk maar wat denk je dat de productie van een conventionele auto produceert aan rotzooi? Denk je echt dat de Prius meer vervuilt? Die auto is grotendeels te recyclen, maar dat wordt in geen van de “anti-prius verhalen” meegenomen. Accu’s kunnen prima worden gerecycled en de vervuiling die zogenaamd aan de Prius te danken zou zijn is in feite veroorzaakt door de fabriek die daar altijd al stond en die altijd al accu’s maakte. Staat dus eigenlijk los van de Prius.

    Verder kopen steeds meer mensen een dikke dieselmotor in hun luxe limosine. Toch een concessie aan het verbruik en het milieu en waarom ook niet? Een 4 liter turbo diesel is in de meeste situaties in zo’n grote auto met enorm veel geluidsisolatie niet te horen maar trekt wel bij ieder toerental als een dolle, wat de auto in de dagelijkse praktijk sneller en comfortabeler maakt.

    Login om te reageren
  34. Paul zegt

    6 augustus 2007 om 23:55

    @ wOoOdy,

    Die accu’s van de Prius komen bij de aanslag die al op het milieu gepleegd is voor het fabriceren van de auto.
    Ze kunnen niet gerecycled worden daar zit juist het probleem.

    Diesel rijden heeft altijd gestaan voor economisch autorijden.
    In een lang vervlogen tijd werd er Mercedes gereden voor 2 cent per km aan brandstofkosten.
    Dat is inmiddels een utopie.

    De komst van CDI techniek en grotere motoren tot achtcylinders met 4l inhoud
    heeft het economische diesel rijden veranderd en een groep automobilisten aangetrokken die wel luxe wil rijden maar niet meer bereid is de brandstofkosten van een benzine auto te betalen.

    Flink doorrijden met een 320CDI levert een verbruik op dat een benzine motor niet misstaat.
    1:10 is dan allang niet meer haalbaar.

    Als je een zuivere benadering zoekt om de milieu belasting door het verkeer te verminderen zoek dan naar effectieve verlaging van de voertuigmassa.
    Kijk ook eens wat een treinstel waar 50 mensen in kunnen zitten weegt.
    Je zult schrikken als je leest dat er 60 ton voor nodig is om dat vervoer mogelijk te maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North