• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uniek Italiaans trekpaard: Lancia Thema 8.32 station

Auteur: Alwood, gepost 31 januari 2010 om 11:53 – 57 Reacties

Lancia Thema 8.32 SportWagon


Met een 3L Ferrari V8, een van de lekkerste oudjes van dit moment. Als station al helemaal, een soort auto-milf. Je ziet dat ze ouder is, maar het is nog steeds een lekker ding en ze kan grommen als een beest.

De achtpitter uit de Lancia Thema 8.32 was afkomstig uit de Ferrari 308. De acht stond voor het aantal cilinders, in dit blok voorzien van 32 kleppen. Er werd wel het een en ander aangepast, en de Lancia moest het natuurlijk met iets minder vermogen doen. De belangrijkste wijziging was de krukas. Ferrari houdt nog altijd vast aan haar ‘flatplane’ krukassen, Lancia deed het met een comfortabeler ‘crossplane’ exemplaar. Dit paste meer bij de Thema als reis-auto. Een flatplane-as heeft altijd een wat onrustiger karakter.

Voordat de katalysator verplicht werd had de 8.32 215pk. Hiermee ging de Thema in 6.8 seconden naar de 100km/u en door naar een top van 240. De katalysator kostte de auto 10pk, waardoor de 0-100 sprint 0.3 seconden langer werd en de top op 235km/u kwam te liggen.

Veruit de meeste Thema’s 8.32 werden natuurlijk als sedan afgeleverd. Ook leuk, want dan krijg je wel een verstelbaar spoilertje op de achterklep. De eerste eigenaar van dit exemplaar wilde duidelijk liever een praktische auto. Ooit was het een Lancia Thema SW 3.0 V6 LX, waarvan er destijds slechts 20 zijn gemaakt. Met de nieuwe motor is pas 1.000 km gereden. De rest heeft er al 130.000 km opzitten. Nu moet rijden in deze auto echt geen straf zijn, dus grijp je kans. Wel de eerste kilometers met enig behoud, de V8 moet nog ingereden worden.

Met dank aan Gerben voor de tip!

Over leuke neusjes gesproken...

Genoeg ruimte voor jou

Genoeg ruimte voor de kids

En ruimte voor de hond!

Ferrari, das keigoed man! brullen!

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Klassiekers, Lancia, occasion, thema

Vorig bericht: « Toyota krijgt langzaam grip op haar gaspedalen
Volgend bericht: Gespot: Trevita & Cinque Roadster supercar orgie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Maarten zegt

    31 januari 2010 om 11:56

    Hier hou ik van, onopvallend bij het stoplicht…

    Login om te reageren
  2. NLBUURMAN zegt

    31 januari 2010 om 11:57

    ik heb al gekeken naar de Thema 8.32, wat een geweldige auto! een van de eerdere europese snelle sedans :)

    Login om te reageren
  3. floryn zegt

    31 januari 2010 om 11:58

    inderdaad erg bijzonder en begerenswaardig!

    Login om te reageren
  4. Bosnia_love zegt

    31 januari 2010 om 11:59

    Wat is dat met al die stations de laatste tijd..? :?

    Overigens vind ik het echt een prachtige auto.

    Login om te reageren
  5. Bart zegt

    31 januari 2010 om 12:06

    Ik kan me niet herinneren dat de 8.32 als SW geleverd is. Is het een transplantatie?

    Login om te reageren
  6. Lord_Svenius zegt

    31 januari 2010 om 12:06

    huh op de advrtentie staat ‘Unieke Thema Sw met V8 Ferrari, waarvan er 1 origineel geproduceerd is. Deze collectoritem is niet te koop.’
    Ik vind het een geslaagde auto, erg begerenswaardig zoals floryn zegt. Alleen maakt dat dat de prijzen ook zo hoog blijven tegenover andere Thema’s.

    Login om te reageren
  7. floryn zegt

    31 januari 2010 om 12:07

    @ bosnia Love

    Ik vind het eigenlijk veel chiquer als een auto als station wordt gebruikt. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom, maar het heeft wel stijl. Als je dan ook nog eens in een model rijdt waar eigenlijk geen stations van worden gemaakt, is dat helemaal vet cool ;)

    Login om te reageren
  8. de sjonnies zegt

    31 januari 2010 om 12:10

    Gek eigenlijk, Lancia was destijds succesvol de grotere middenklasse binnengedrongen met de Thema en ze hebben dat niet vol kunnen houden.
    De opvolger, de Kappa, was te grijs en diens opvolger de Thesis duidelijk te vooruitstrevend.
    Hadden ze een nieuwe neus op de Thesis geschroefd a la oude Aurelia, was die Thesis zeker een succes geworden.
    Ik vind de Thesis nog steeds mooi, maar ja ik hou niet zo van middle of the road design.

    Login om te reageren
  9. Jippie zegt

    31 januari 2010 om 12:13

    “Deze collectoritem is niet te koop”. Wat is dat nou? En rijden doet ie er ook al niet mee. Deze auto moet bevrijdt worden uit de handen van deze autodutroux.

    Login om te reageren
    • preske zegt

      31 januari 2010 om 18:20

      @Jippie: daarvoor is deze auto te oud

      Login om te reageren
  10. Harold zegt

    31 januari 2010 om 12:19

    Wat een auto was dat.
    IDD Thesis helass geflopt.

    Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    31 januari 2010 om 12:20

    F*ck, die is vet!
    Echt een wolf in schaapskleren! :)

    Login om te reageren
  12. EJS zegt

    31 januari 2010 om 12:24

    Machtig mooie wagen.. Heerlijk motorblokje gecombineerd met comfort en ruimte, ideale wagen.. Ik zou alleen wel graag weer een Flatlane krukas terughebben, rijdt nog wat heftiger..

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    31 januari 2010 om 12:28

    215 peekaa was in 1993 al niet echt super veel hoor ..

    alleen de ferrari badge verantwoorde zijn prijs ..

    Login om te reageren
  14. Activa zegt

    31 januari 2010 om 12:28

    Dit is weer zo’n wolf in schaapskleren, die je aan ’t rode licht flink voor aap kan zetten (heb zelf ook zoiets in de vorm van een Xantia V6 Activa) omdat je van zo’n wagen geen sprintprestatie’s verwacht. Die 0-100 in 6,8 sec lijkt me echter wel nogal optimistisch met 215 Pk, denk eerder in iets van een 7,5 sec. Wou er vroeger naar zo één op zoek maar het is er niet van gekomen, ‘k wist trouwens niet dat deze ook in SW uitvoering bestond. Wie er zo één heeft zou die nog wat moeten bij houden en goed soigneren want is toch vrij zeldzaam denk ik.

    Login om te reageren
  15. ferry832 zegt

    31 januari 2010 om 12:28

    Geweldige auto, heb er 1 gehad en het geluid is geweldig. Zulke bijzondere auto`s worden niet meer gebouwd helaas. Enzo Ferrari liet zich rondrijden in deze auto. De auto was ontzetten duur en in guldens meer dan 100.000 duurder dan de normale v6. Ik wist overigens niet dat er een station was behalve 1 exemplaar welke gebouwd was voor de toenmalige Fiat president.

    Login om te reageren
  16. ferry832 zegt

    31 januari 2010 om 12:37

    Ik zie nu aan de foto`s dat het een omgebouwde Thema LX is en geen originele 8.32. De voorbumper is van een Thema type 3 LX en de kleuren van het interieur duiden ook op een Thema LX. Is dus een omgebouwde 8.32. Er zijn geen originele 8.32 stations.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      31 januari 2010 om 13:59

      @ferry832: Helemaal waar. En blijkt ook uit de tekst van de advertentie: “uniek exemplaar waarvan er maar 1 is”.. eigen ombouw dus. Bovendien niet te koop..

      En ondanks dat deze net 1000 KM heeft gelopen is het toch iemand gelukt om voor die paar meter een telefoonhouder aan de console te schroeven, deze na de rit weer te verwijderen en daarmee 4 grote gaten achter te laten…

      Login om te reageren
  17. Volvo_440_turbo zegt

    31 januari 2010 om 12:39

    Hou ik wel van, ik rij zelf in een wolf in schapenvacht :p
    Uiteraard niet meer standaard :)
    Van mijn andere volvo, een oudere 460 turbo heb ik het turbobadge afgehaald, de turbodruk op het maximum mogelijke gezet en dan gaan rondrijden, da’s wel feesten!

    Login om te reageren
  18. aaap zegt

    31 januari 2010 om 13:08

    GEWELDIG!

    Login om te reageren
  19. vla zegt

    31 januari 2010 om 13:12

    Heerlijke bak. Heer-lijk-e bak. Dit is echt de juiste manier om wakker te worden op zondag… Ik kan maar 2 nadelen inbrengen, en dat zijn het verbruik en het gebrek van de onwijs coole spoiler die wel op de sedan zat. :P

    Login om te reageren
  20. vla zegt

    31 januari 2010 om 13:14

    Oja, trouwens: Ferrari! Da’s keigoed man! Brullen!

    :lol:

    Login om te reageren
  21. 406_v6 zegt

    31 januari 2010 om 13:26

    dit is dan 1 van de weinige Thema – Ferrari’s die de tand des tijds heeft overleefd; voor zover bekend zijn er niet veel exemplaren meer voorhanden.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      31 januari 2010 om 13:31

      @406_v6:
      Er staan anders nog best wel een aantal 8.32’s te koop, zelfs eenmaatje van me heeft er eentje in de ‘aanbieding’

      Login om te reageren
  22. sven2 zegt

    31 januari 2010 om 13:46

    uiterlijk trekt op niets, interieur is mooi, moter is dik!!!

    Login om te reageren
  23. DavidZ zegt

    31 januari 2010 om 13:47

    Mooie kleurstelling, en erg discrete auto. Maar….waarschijnlijk niet zo betrouwbaar, uiterst kostbaar om te repareren, hoog verbruik, povere actieve en passieve veiligheid, en drie liter inhoud is niet veel voor een V8, dus weinig koppel schat ik zo.
    Acherhaald: elke 3 liter zes cilinder diesel levert nu ongeveer dezelfde prestaties.

    Het concept bestaat nog steeds, alleen heten ze nu Maserati ipv Lancia. (Ferrari V8 er in, voor veel minder geld dan een nieuwe F430 oid).

    Login om te reageren
  24. Stoofvlees zegt

    31 januari 2010 om 14:16

    Plus: de Fiat-dealer heeft nog het oude logo op de gevel, toch ook al weer bijna 10 jaar uit roulatie. Of zoek ik het te ver?

    Login om te reageren
  25. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 14:24

    @DavidZ
    Noem mij 1 klassieker die naar hedendaagse maatstaven wel veiliger is, weinig verbruikt, veel meer pk haald uit een 2.9 liter motor atmosferisch, niet kostbaar is bij reparatie uit 1987.

    Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 14:30

    @mezelf
    Naast de bmw M5… :)

    Login om te reageren
  27. CowboyHenk zegt

    31 januari 2010 om 14:38

    Toen ik mijn 850 t5r ging verkopen heb ik ook een tijdje zitten denken over de 8.32. Ik heb het me echter uit mijn hoofd laten praten door een vriend. Het schijnt dat wanneer er mankementen aan zijn, je er financieel op leegloopt.
    Toen maar een s80 t6 gekocht. Ik heb er nu nog wel enigzins spijt van, want aan die s80 zijn ook om de haverklap elektronische mankementen.
    Trouwens een bloedgeile auto deze estate!

    Login om te reageren
  28. Dr156 zegt

    31 januari 2010 om 14:51

    Heeft deze Thema dan ook meteen RWD, of laten ze de Ferrari paardjes nog steeds op de voorbandjes los ?

    Login om te reageren
  29. peter zegt

    31 januari 2010 om 14:52

    @integralechubasco

    ik vermoed dat een bmw E34 M5, met een iets grotere motor, maar dan ook maar liefst 100pk meer stukken betrouwdaarder en goedkoper in onderhoud moet zijn.

    En hoewel ik vind dat deze wagen wel iets heeft, vraag ik me af wat het nut van die motor icm een voorwielaandrijver is.

    Login om te reageren
  30. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 15:03

    @peter
    ik zou eerder een E28 M5 als vergelijkmateriaal kiezen aangezien de auto’s in dezelfde jaar zijn uitgebracht. Qua prestaties is de E28 m5 de 8.32 verreweg de baas met 286 pk(zonder kat).

    Login om te reageren
  31. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 15:19

    @dr156
    motor ligt dwars voorin. raad jij eens welke wielen er worden aangedreven…

    Login om te reageren
  32. ferry832 zegt

    31 januari 2010 om 15:24

    Ik denk niet dat de 8.32 ooit gemaakt is om te concurreren met de M5. De voorwielaandrijving kon niet meer dan de 215 PK aan en eigenlijk was dat al teveel. Toch was de auto in 1986 een echte superauto die veel tot de verbeelding stond. Naar huidige maatstaven is de 215 PK niet schokkend en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat veel mensen teleurgesteld waren als ik het vermogen vertelde. Mensen verwachten automatisch veel meer als je zegt dat er een Ferrari V8 in je auto ligt. De auto zit wel barstens vol karakter en het geluid is fenomenaal. Helaas moet om de 20.000 km de distributie vervangen worden en dat is een kostbare zaak. Als je een goede hebt en je onderhoud hem goed dan is de auto best betrouwbaar. Overigens is de auto meer op comfort ingesteld dan als een sportauto. Daarvoor kan je beter een Integrale kopen.

    Login om te reageren
  33. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 16:03

    @ferry
    de bmw heeft natuurlijk ook wel wat meer volume (3.5 liter). Als je de ferrari met een 528i vergelijkt uit dezelfde tijd dan zie dat de bmw met 181 pk minder is dan de 2.9 liter 8.32 blok (215pk).

    Login om te reageren
  34. integralechubasco zegt

    31 januari 2010 om 16:10

    @ferry
    indrukwekkende lijst met auto’s heb jij gehad, zeg! Wat is er met de evo 1 gebeurd? gewoon verkocht?

    Login om te reageren
  35. RRRobert zegt

    31 januari 2010 om 16:18

    Zo’n beetje één keer per jaar komt deze auto in sedanvorm wel ergens langs als occasion; waar de meeste eigenaren zich nogal op blindstaren is dat de kosten voor een normale servicebeurt al gauw gelijk staat aan de afschrijving die je in een jaar op een nieuwe Lancia o.i.d. wegstreept.

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    31 januari 2010 om 16:35

    Als station al helemaal, een soort auto-milf.

    Alwood, dude, wat wil je hiermee zeggen? Dat je zo’n oude grommend lekker ding beest wel zou willen fucken?

    Nou gaat mijn autoliefde ook ver. Een dagje autobloggen, elk autoblaadje wel even doornemen, mijn nek verdraaien als er iets exotisch langskomt….maar om nou te zeggen dat ik er mee zou willen fucken…nou nee.

    Ik begrijp het dus goed dat bij jou je toetsenbord plakkerig is, bladzijdes in jouw autoblaadjes aan mekaar plakken en als jij je nek verdraait bij het voorbij rijden van een exoot in ieder geval één van je knuistjes niet je stuurwiel vasthoudt.

    Ieeeuw DUDE!

    Maar goed, over de auto zelf. Geef me maar liever de sedan. Krijg je er tenminste zo’n automatisch opkomende spoiler bij. Prachtig gewoon.

    Login om te reageren
  37. heidekonijn zegt

    31 januari 2010 om 17:16

    Classy auto. Een mens vraagt zich af waarom zoiets tegenwoordig niet meer kan.

    Login om te reageren
  38. lamborgfan zegt

    31 januari 2010 om 17:22

    Die sedan met die inklapbare spoiler vind ik echt geweldig!

    Login om te reageren
  39. ferry832 zegt

    31 januari 2010 om 17:39

    @integralechubasco, ja ik heb de evo verkocht. Ik had hem gechipt en uiteindelijk was de motor toe aan een revisie. Omdat de kosten behoorlijk hoog werden heb ik hem verkocht. De Evo en de 164 Q4 vond ik de leukste en auto`s die ik heb gehad en heb nog wel eens spijt dat ik beide heb weg gedaan. Als ik ooit een Integrale Dealer Collection kan betalen is dat de auto die hoog op mijn verlanglijst staat. Helaas zijn die op dit moment onbetaalbaar.

    Login om te reageren
  40. Ralph zegt

    31 januari 2010 om 17:41

    Echt een ‘premium’ Lancia!
    Met dito Ferrari onderhoudsprijzen…

    Milf? Eerder een Gilf!
    muhahaha

    @ IntegraleChubasco.: Volvo 850 T5R… oeps heeft een Turboo.

    Login om te reageren
  41. amg zegt

    31 januari 2010 om 18:13

    1000km gereden mijn kont

    Login om te reageren
  42. Gijsm zegt

    31 januari 2010 om 18:19

    ik kan ook echt dagen op autoscout24.it,de,fr etc etc kijken daar staat zoveel leuks op

    Login om te reageren
  43. rick zegt

    31 januari 2010 om 18:39

    zeker 1000 km van en naar de dealer, en dan nog vaker gesleept dan rijdend

    met alle respect dit was natuurlijk een drama auto de voorwielen konden hier toch niets mee…

    in die tijd als je echt een sedan wilde hebben

    kon je beter een bmw m5 kopen of een alpina b7

    Login om te reageren
  44. Klassiekerrally zegt

    31 januari 2010 om 19:36

    @ de sjonnies: Turbo Joop? Ik zou best een rijverslag willen hebben/maken! :)

    Login om te reageren
  45. Ad zegt

    31 januari 2010 om 20:03

    *Kuch* M3 Touring *Kuch*

    http://auto.marktplaats.nl/bmw/302865991-bmw-e36-m3-3-0-touring-96-carbon-airbox.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=33699

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      1 februari 2010 om 12:14

      @Ad: Wel mooi ding… alleen vaste prijs… 12500,- dat vind ik toch achterlijk veel geld voor een E36.. en er valt niet te handelen.. ;)

      Login om te reageren
  46. Cantago zegt

    1 februari 2010 om 01:43

    Een onschuldig uitziende station met een Ferrari motor? Hoe gaaf is dat!

    Login om te reageren
  47. Timo zegt

    1 februari 2010 om 10:52

    @floryn : Ik denk dat dat komt omdat je daarmee aangeeft dat je wereldkennis hebt, zo van: ik ben een auto-liefhebber en heb stijl maar toch heb is dit niet heel mijn leven ik doe nog aan diepzeeduiken, mtb, kayak………zoals je zegt zo’n wagen heeft iets, het is een luxe dat er zulke wagens geproduceerd worden….vb. alfa 159 sportwagon , saab 9-3 wagon….je kan een leuke wagen rijden en toch nog plaats hebben voor je hobbies…

    Login om te reageren
  48. Mr. Dj M. zegt

    1 februari 2010 om 17:18

    Gaaf hoor en wat mij betreft dikker dan de sedan!

    Login om te reageren
  49. Herke zegt

    1 februari 2010 om 17:30

    Wel erg weinig paarden voor een v8, zuipen als een v8, kracht als een 6-pittertje (tegenwoordig een geblazen 4-pitter)

    Login om te reageren
  50. Ad zegt

    1 februari 2010 om 22:51

    Voor minder gaat die toch echt niet weg ;)

    Login om te reageren
  51. M.J. Evers zegt

    18 februari 2010 om 21:53

    Als je echt geïnteresseerd bent in een dergelijke auto, maak dan kennis met een echte ombouw en lees alle achtergrondinformatie op http://weblogs.lanciathema.nl/?cat=3

    Uit ervaring weet ik overigens dat zo’n V8 gewoon 1 op 8 loopt als je door de Italiaanse bergen trapt. Een prachtig resultaat. Al interesseert me dat niet. De kenner weet waarom.

    Login om te reageren
  52. johan zegt

    16 mei 2010 om 18:48

    Volgens mij en velen met mij,heb je stijl en ballen als je in een 8.32 stuurt.Maarten-Jan jij weet er alles van.
    Ik heb zelf een thema 16v turbo en wat het verschil is met de 8.32 ik denk het gevoel en de beleving.
    Ooit hoop ik er 3 te bezitten nl 16v turbo,3.0 v6 lx,en de 8.32 allemaal in dezelfede kleur nl bleu lord.Zodat niet iedereen ziet dat je elk jaar een andere rijdt.Alleen de kenner ziet het.Ja en wat is er nu leuker dan geen een heids worst terijden,iets zoals bmw of mercedes (maar het zijn wel fijn rijdende auto’s)maar ze hebben niet de allure van een thema lx of 8.32

    Login om te reageren
  53. toyotaprius zegt

    14 juli 2010 om 23:40

    staat nog te koop ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North