
In Brussel kun je voor de eerste en de laatste keer van je leven een Bugatti Bolide zien.
Bugatti’s zijn sowieso geen auto’s die je dagelijks tegenkomt, maar de kans dat je een Bolide gaat spotten is wel heel klein. Niet alleen omdat er maar 40 van gemaakt worden, maar ook omdat deze auto niet de weg op mag. De Bolide is puur een circuitspeeltje. Dat is misschien maar goed ook, want dan doen klanten eindelijk eens wat anders dan stapvoets door de stad rijden met hun Bugatti.
Net als de Chiron Super Sport levert de W16 in de Bolide 1.600 pk en evenzoveel Nm. De Bolide is echter een stuk lichter. Waar de Chiron SS circa twee ton weegt, is de Bolide maar 1.450 kg zwaar. Dat betekent dus dat iedere pk maar 0,9 kg mee hoeft te sleuren. De Bolide is overigens ook extreem laag, met een hoogte van precies 1 meter.




Nog een belangrijk verschil met de Chiron is natuurlijk de aerodynamica. De Bolide ziet er bizar uit, maar dat heeft allemaal wel een functie. De gigantische achtervleugel en de splitter genereren samen 2.630 kg (!) aan downforce bij 320 km/u.
De Bolide die in Brussel staat is nog eens extra bijzonder, want deze auto viert een 100-jarig jubileum. Niet dat van Bugatti zelf (het merk bestaat al sinds 1909), maar van de legendarische Type 35. De babyblauwe kleur verwijst naar die auto. Iets minder historisch verantwoord is het rode carbon.


Op de haaienvin aan de achterkant zie je allemaal verschillende kleuren, die ogenschijnlijk random zijn. Hier zit echter ook een betekenis achter. Dit is een hoedtik naar verschillende concurrenten van de Type 35. Zo zien we voorbeeld British Racing Green en Ferrari-rood.
Waar de Bolide eerst als concept car werd gepresenteerd, is dit een prototype wat daadwerkelijk in actie is gekomen op diverse circuits. Dit is één van de twee prototypes die Bugatti gebruikt heeft. Uiteindelijk worden er 40 van gebouwd voor klanten, met een prijskaartje van circa €4 miljoen. Mocht Perridon er eentje besteld hebben: omdat het een circuitauto is komt er geen BPM meer bovenop. Dat scheelt.
De BPM is CO2 uitstoot-afhankelijk. Maar op het circuit stoot je niet uit?
Ik verwacht niet dat er na 10 jaar meer dan 3000km mee is gereden. Deze zullen allemaal wel netjes verstoffen in een collectie. Dus die CO2 uitstoot zal wel meevallen
BPM is enkel voor voertuigen met kenteken.
Mooi, dat dit soort extreme wagens gewoon nog gebouwd worden, moet een feestelijk apparaat zijn om mee over het circuit te rossen.
Het ding kost vier miljoen! Daar ga je toch heel voorzichtig mee het circuit op. Ik denk dat je in een Yaris GR met rolkooi vier miljoen keer zoveel plezier hebt op het circuit dan in deze.
Dat zou ik graag eens willen uitproberen !
Heel apart ding, maar er is vraag naar…. Je ziet steeds meer van dit soort wagens komen. By the way, ik weet uit zeer betrouwbare bron dat Peridon er 1 besteld heeft.
.
Heel benieuwd hoe deze man er in en er uit gaat komen.