• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gekweld EV-merk slaat terug met 800 pk sterke SUV

Auteur: Bas Leesberg, gepost 16 april 2025 om 19:03 – 11 Reacties

De razendsnelle zevenzitter komt ook naar Nederland!

Het idee achter Lucid klinkt veelbelovend. Geef een van de ontwerpers van de succesvolle Model S – die vond dat het allemaal nóg beter kon – zijn eigen merk en geef hem een vrijbrief om een nog betere Model S te bouwen. De desbetreffende ontwerper is Peter Rawlinson en het bijbehorende merk is Lucid.

De Air werd geboren en was niet alleen fraaier dan de Model S, maar had ook nog eens meer vermogen én kwam een heel stuk verder. Wat kan er nog mis gaan? Veel, zo bleek bij de presentatie van de jaarcijfers.  Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 2,7 miljard dollar, omgerekend ongeveer 2,5 miljard euro. Bij diezelfde presentatie kondigde Rawlinson aan dat hij zijn rol als CEO inruilt voor de functie adviseur.

Lucid Gravity: de SUV voor de revolutie

Hoog tijd dus voor Lucid om wat verkopen te realiseren voordat het noodlot aanbreekt. Dat moet, zoals dat tegenwoordig gaat, lukken met de eerste SUV van Lucid genaamd Gravity. Afgaande op de foto’s is de Gravity een behoorlijke unit. Afmetingen hebben we niet, maar het aantal stoelen en de bagageruimte verklappen een boel.

Je kunt de Gravity straks bestellen met plaats voor vijf of zeven personen. In het geval van de vijfpersoonsversie heb je maximaal 3.400 liter aan bagageruimte. Dat is de laadruimte inclusief platte achterbank opgeteld bij de laadruimte in de frunk. De Gravity met plaats voor zeven heeft maximaal 3.140 liter opslagplaats. Laat je de derde zitrij staan, dan heb je 590 liter kofferbakruimte. Dat is bijna evenveel als de bagageruimte in een Audi Q8.

Het interieur

De achterbank achter de twee voorstoelen is verschuifbaar en krijgen optioneel tafeltjes, USB-aansluitingen en stopcontacten. Voorin is een gigantisch gebogen breedbeeldscherm voor de bestuurder aanwezig. Het 6K OLED-touchscreen meet 34-inch en is uitgerust met een nieuw besturingssysteem.

Het stuur is uiterst rustig vormgegeven met twee controllers onder de duimen met aan beide zijdes twee knoppen. Over knoppen gesproken: onder het kleine middenscherm zien we nog meer (ogenschijnlijke fysieke) knoppen.

Specificaties Gravity Grand Touring

Net als zijn sedan-broertje krijgt de Gravity een behoorlijk indrukwekkende aandrijflijn. Voor we het daarover hebben: Lucid gaat (voorlopig) twee versies van de Gravity uitbrengen. De instapper heet Touring en de topper Grand Touring. Die tweede komt als eerste op de markt en wordt uitgebreid belicht. Heel veel meer info over de instapper krijgen we nog niet.

De Gravity komt op een compleet nieuw Lucid-platform te staan. De nieuwe basis zorgt voor een vermogen van 800 pk. Benut je die ten volste, dan kun je in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Daarmee win je bij een stoplichtsprintje van een 992 GT3 Touring. In een zevenzitter! Doe je het wat rustiger aan, dan moet de luchtvering zorgen voor een relaxte rit. Tegen een meerprijs levert Lucid de Gravity met vierwielbesturing voor beter stuurgevoel en een kleinere draaicirkel.

Zo’n gigant met genoeg ruimte voor de kinders en al hun speelgoed vraagt natuurlijk om een zomervakantie met de caravan. Gelukkig stelt de Gravity ook daarin niet teleur. Het maximale trekvermogen is 2.700 kilo. Dat is precies evenveel als een diesel-XC90.

Opladen gaat ook vliegensvlug

De inhoud van het batterijpakket weten we niet, maar veel belangrijk is de actieradius die we wel weten. Die is in de Grand Touring 724 kilometer. Net als het ontladen gaat het opladen in een rap tempo. Lucid past eigen laadhardware toe waarmee het voltage van de laadspanning wordt opgevoerd van 500 naar 926 volt. Wie op het piekvermogen DC-snellaadt, zou in 11 minuten 320 kilometer extra range hebben getankt.

Wat kost de SUV van Lucid?

Voorlopig komt dus alleen de Lucid Gravity Grand Touring op de markt. De markt is de komende tijd de VS. Later volgt de instapper die in zijn thuismarkt in ieder geval voor het najaar van 2025 verschijnt. Ergens in datzelfde najaar komen de Lucid Gravity Grand Touring en Touring naar Europa en Nederland. Wat ze gaan kosten, is nog onbekend.

In de Verenigde Staten kunnen ze de Grand Touring vanaf vandaag bestellen. De Amerikaanse klanten betalen er minimaal $ 94.900 voor. Daarmee duikt de dikste Gravity 5k onder zijn grote rivaal in de VS, de Tesla Model X Plaid. De Gravity Touring heeft straks een Amerikaans prijskaartje van $ 79.900.

In de huidige politieke situatie zou je verwachten dat men de Tesla laat staan voor de Lucid, maar wat als straks de elektrische Range Rover er is?

Ook interessant!

  • meest efficiënte EV
    Dit is de meest efficiënte EV (nee, geen Tesla!)
  • Baas EV-merk stapt op na miljardenverlies, legt schuld bij liefhebbers
  • BMW haalt Tesla in qua EV verkopen
  • Lucid: "huidige markt voor 25.000 kostende EV's zuigt"

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Gravity, Lucid, lucid-motors

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe, sterkste straatauto ter wereld met plofmotor!
Volgend bericht: Wansmaak Woensdag: getunede VW Kever van de overheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    16 april 2025 om 19:08

    Leuke modelnaam voor een flatgebouw van bijna 3000 kilo

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    16 april 2025 om 19:16

    Ik heb echt geen idee meer wat de term SUV inhoudt. Dit is gewoon een busje. Niks mis mee, maar waarom noemen we het niet gewoon een busje?

    Login om te reageren
    • flatoutmarten zegt

      16 april 2025 om 19:52

      Precies: je kunt achter deze auto een volwassen man over het hoofd zien.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        17 april 2025 om 11:04

        Een volwassen man van minder dan 1m60??

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      16 april 2025 om 20:00

      De hoogte is ergens in de 160cm. Dat is maar net 10cm hoger dan de Volkswagen ID.7!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        16 april 2025 om 20:51

        Even de maten opgezocht:

        Lengte: 503cm
        Wielbasis: 302cm
        Breedte: 221cm (incl. spiegels)
        Hoogte: 165cm

        Die hoogte is opvallend laag vergelijken met de meeste SUV’s.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 april 2025 om 20:31

      Bij een busje horen kleine wielen zodat er veel interieur ruimte overblijft. Bij een SUV horen grote wielen zodat ze de interieur ruimte niet hoeven te vullen met vakjes en verschuifbare banken die bijna niemand gebruikt.

      Login om te reageren
  3. pignon zegt

    16 april 2025 om 19:55

    Chrysler Pacifica vibes. Met de sterrenhemel van Rolls Royce. In dit geval alleen op het scherm

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 april 2025 om 20:32

      Zoveel sterren dat Mercedes jaloers is…

      Login om te reageren
  4. Exit Luminar zegt

    16 april 2025 om 22:25

    Daarom zie je de laatste tijd veel porsches 911 crashen. In hun trots gekrenkt.

    Login om te reageren
  5. alpacatje zegt

    17 april 2025 om 22:11

    2700kg trekgewicht voor een EV? Eindelijk!

    Liever dit ipv een tesla honestly

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North