VAG is niet van plan het concern uit te dunnen

Auteur: , 29 Reacties

Blijkbaar is de spaarpot van Volkswagen groot genoeg om de gevolgen van Dieselgate te kunnen dragen.

Volkswagen AG Portfolio

Het portfolio van Volkswagen AG, ofwel VAG, omvat een breed scala merken, 12 in totaal. Van Seat tot Lamborghini en van Ducati tot MAN. Sommige van die merken zijn onlosmakend met de Volkswagen-groep verbonden, maar er zijn ook merken die waarschijnlijk prima zouden gedijen onder de vleugels van een ander concern of eigenaar. Dank aan Ducati en Scania, maar eventueel ook MAN, Lamborghini en Bentley.

Toen bekend werd dat Volkswagen enorme boetes tegemoet kon zien vanwege het uitstootschandaal, gingen er direct geruchten dat Volkswagen enkele merken in de etalage zou zetten. Scania en Ducati waren de grootste kanshebbers, maar ook een verkoop van MAN zou overwogen worden.

Niks van waar, aldus Volskwagen-baas Hans Dieter Pötsch tegenover de Börsen-Zeitung. Volgens de topman is de financiële situatie van Volkswagen nog altijd gezond en is er dus geen enkele reden om noodmaatregelen te treffen als het afstoten van merken uit het portfolio. Sterker nog, het zou het businessmodel van het concern zelfs aantasten, aldus Pötsch.



29 reacties

Tuurlijk zeggen ze dit. Anders zou het waarschijnlijk alleen maar de prijs van de onderdelen drukken als ze daadwerkelijk gaan verkopen.
Dat ze Scania / Ducati / MAN zouden afstoten zou ik niet erg vinden. Zelfs SEAT mag gerust aan dit rijtje toegevoegd worden, kost VAG enkel geld vind ik. Je hebt Skoda als een (zeer) goede alternatief voor VW.

Maargoed, het is goed nieuws dat ze niet krimpen.
@misterdrogba: juist doordat Skoda zo’n goed alternatief voor VW is geworden is Seat juist nodig als budgetmerk, want Skoda is zowel qua producten als qua prijs echt niet het budgetmerk. Gewoon bij Seat de krampachtige sportieve waanzin loslaten en leuke wagens tegen een aantrekkelijke prijs maken.
VAG heeft zich sinds vorige week ook ingekocht ook voor bijna 17 procent ingekocht bij de Amerikaanse truck producent Navistar/International.
Dus zijn niet van plan om truck divisie af te stoten, ze willen serieuze concurrent worden van Daimler en Volvo.
@dickie: A match made in heaven blijkbaar…

“Lisle-Ill.-based Navistar is still trying to overcome its own emissions problems. The company agreed earlier this year to pay the Securities and Exchange Commission $7.5 million to settle charges it misled investors about its ability to comply with tougher U.S. standards on diesel engine exhaust beginning in 2010.”
Mooi. Ondanks dat ik absoluut geen VAG liefhebber ben, hebben ze een goede invloed op Ducati. Ze bouwen mooie motoren en de kwaliteit heeft er ook zeker niet onder te lijden. Misschien toch maar eens een 1299(s) proberen…
@racerx: de prijs wel helaas. Duc’s lijken elk jaar wel duurder te worden, en steeds meer verschillende optiepakketten en uitvoering, zoals bij Audi dus…..
@trustmeiamanengineer: zeg dat inderdaad, 30.000 euro voor een beetje speciale Panigale is het minimum en dan zal ik maar niet beginnen over de Diavel -_-
@trustmeiamanengineer: inderdaad! Ducati’s zijn niet meer te betalen sinds ze onder VAG vallen.
Kijk nou ook wat een Golfje kost, een saaie auto zonder opties, technisch slechter dan de concurrent en altijd te duur!
@trustmeiamanengineer: Duc’s waren altijd al duur toch? Volgens mij ontloopt een 1299S qua prijs een R1M of een ‘up to spec’ S1000RR niet zoveel.
Volkswagen, de ab inbev van de autowereld… Maar trap er niet in!
Tja, lijkt me logisch. Dat gezegd hebbende: Alles is te koop. Als iemand de juiste prijs biedt dan zal zelfs Volkswagen door VAG verkocht worden.
@pomoek: ik bied 50 euro, de boetes mogen ze houden
Is er niemand die het op z’n minst “vreemd” vindt dat een “gezond” bedrijf, niet op enkele wijze bang is te maken met een MEGA boete? Als ze inderdaad zo vreselijk veel geld in kas hebben, vraag ik me af of we niet jarenlang met z’n allen veels te veel voor onze heilige koeien hebben betaald…
@basvspr: bedrijven van deze grootte hebben een post “voorzieningen” op de balans staan waar je eng van wordt.
@basvspr: Zulke bedrijven zijn sowieso wettelijk verplicht om bepaalde minimale reserves aan te houden. Daarnaast doe je er verstandig aan om extra reserves aan te houden. Vroeg of laat is al dat geld hard nodig, of het nou voor een boete is of voor een eventuele overname.
@basvspr: auto’s is één ding. Maar jij hebt waarschijnlijk ook een mobiele telefoon, wellicht zelfs wel een Apple device. Die lui hebben genoeg geld in kas om complete landen op te kopen! Over teveel betalen gesproken…
@basvspr: De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Men betaald gewoon graag veel voor een Duitse auto. Op zich geen probleem. wel als je het leuk vindt dat er veel verschillende merken op de weg rondrijden. Die zijn allemaal kapot geconcurreerd.
@pomoek: wat ik zo raar vind is dat als Franse of Italiaanse merken dit zouden flikken dan was de wereld te klein en stond Autoweek etc er vol mee. Vergeet niet dat ook de Duitse ANWB de cijfers destijds had gemanipuleerd met betrekking tot het aantal pechgevallen onder VAG auto’s.
Het lijkt wel alsof de mensen het niet willen zien en weten, want VAG is Duits, de buurman moet jaloers zijn als er een VAG-je op de stoep staat.
Nou, deze buurman niet, ik vind het te dure auto’s voor de geleverde prestaties en kwaliteit.
@rufctr01: “Vergeet niet dat ook de Duitse ANWB de cijfers destijds had gemanipuleerd met betrekking tot het aantal pechgevallen onder VAG auto’s”
Nee dat hadden ze niet. Ze hadden een verkiezing waar geen hond aan meedeed opgeklopt en de Golf laten winnen.
We gaan het zien. Hopelijk voor ons en voor hun komen er niet nog meer lijken uit de kast (na dieselgate, RS3 remmen, 2.0 TFSI olie problemen en 1.4 TFSI ketting problemen) zou het wel eens tijd worden voor wat ouderwetse Duitse degelijkheid.
@dutchdriftking: Eens. VAG maakt echt een belabberde tijd door. Hebben ze uiteraard aan zichzelf te danken, maar ze moeten nu wel echt het roer om gooien.
@berlinetta: precies. In de jaren 80 en 90 maakten ze zeer goede auto’s. Alleen roesten die krengen nogal. Begin van de 00 ging het ook nog wel, (wat kleine problemen met de computer en olie van de geniale 20VT daar gelaten) maar daarna begon de grootheidswaanzin en de daar bij horende ellende.
@dutchdriftking: zo rond 2000 had VW het relair 109 probleem. Een goedkope relais ingezet in TDI motoren zorgde ervoor dat de motoren tijdens het rijden uitvielen.
@dutchdriftking: Daarom willen ze nu ook heel graag elektrische auto’s maken. Dan kunnen ze zaken zoals uitstoot, kettingen, DSG bakken en zuigerveren niet verpesten.
@fanboy: worden die motoren in eigen huis ontwikkeld of blijven de schoenmakers bij hun leest, en komt er een krachtbron van een 3e partij?
Feed the dog’s njam njam
VAG BIGGER
Bericht verbaasd me;

Audi zou een ontwikkelingscentrum bouwen, goed voor 15.000 nieuwe arbeidsplaatsen.
Dit is nu geschrapt.

http://www.automobilwoche.de/article/20161006/NACHRICHTEN/161009952/audi-muss-sparen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).