• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Auteur: RubenPriest, gepost 14 juli 2021 om 10:45 – 41 Reacties

Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

De uitspraak in de rechtbank is snoeihard. Volkswagen heeft te horen gekregen dat eigenaren van sjoemeldiesels gecompenseerd moeten worden.

Een nieuwe klap in het gezicht voor Volkswagen. Het dieselgate verhaal, dat in september 2015 aan het licht kwam, heeft nog steeds zijn naweeën in vorm van rechtszaken en lopende claims. Dit keer komt die klap in het gezicht voor Volkswagen vanuit Nederland.

Volkswagen sjoemeldiesels rechtszaak

Stichting Car Claim had een zaak aangespannen tegen Volkswagen, Bosch (verantwoordelijk voor de software), Pon en de Volkswagen dealers in Nederland. De stichting vertegenwoordigde eigenaren van zo’n Volkswagen sjoemeldiesel. De rechter heeft bepaald dat eigenaren gecompenseerd moeten worden. De schade voor Volkswagen loopt in de honderden miljoenen euro’s. De eigenaren van een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda met sjoemelsoftware kunnen 3.000 euro schadevergoeding verwachten. In het geval van een tweedehands aankoop is dit bedrag vastgesteld op 1.500 euro. Aldus de uitspraak van de rechter in Amsterdam.

In Nederland gaat het om zo’n 150.000 auto’s die gekocht zijn door consumenten bij autodealers. In totaal werden werden zo’n 180.000 van dit soort Volkswagen sjoemeldiesels verkocht in ons land. Bij zeker de helft gaat het om auto’s uit de lease. De zaak is nog niet 100% klaar. Volkswagen kan nog in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.

Ook interessant!

  • De KNVB is weer te vinden in een Volkswagen
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Taigo
    Volkswagen Taigo is nóg een CUV (voor Nederland!)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, geld, nederland, rechtszaak, Seat, Skoda, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « De Kia Ceed heeft een opfrisbeurt gekregen
Volgend bericht: Lukt het MINI om de groene modellen aan de man te krijgen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. MarcoM zegt

    14 juli 2021 om 10:52

    Mooi!

    Login om te reageren
  2. Joris24 zegt

    14 juli 2021 om 11:09

    Ik heb in de periode 2014-2017 een polo met sjoemeldiesel geleased, mag ik ook ergens geld vangen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juli 2021 om 11:48

      Als de leasemaatschappij meedoet met stichting car claim dan krijgen zij de vergoeding… En anders kun je fluiten…

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      14 juli 2021 om 12:56

      Misschien kan je het op je belastingopgave terugvorderen omdat je eigenlijk bijtelling hebt betaald over een te hoog bedrag.

      Laat wel even weten of het gelukt is.

      Login om te reageren
      • verplicht zegt

        14 juli 2021 om 17:47

        @karhengst: De auto stoot méér uit dus is er toch (potentieel) bijtelling betaald over een te láág bedrag? Dat is dan een naheffing …

        Login om te reageren
  3. Arno's zegt

    14 juli 2021 om 11:13

    Zouden de sjoemelbenzine VW ’s ook nog gecompenseerd kunnen worden?

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      14 juli 2021 om 11:35

      asmulders ; Leg eens uit!?

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        14 juli 2021 om 12:10

        Olieverbruik, ratelende distributiekettingen en daardoor stukgelopen motoren.

        Login om te reageren
      • Arno's zegt

        14 juli 2021 om 14:49

        Daar zal waarschijnlijk de Co2 uitstoot ook niet van kloppen in de praktijk

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 juli 2021 om 14:53

          CO2 heeft een 1:1 relatie met het brandstafverbruik. Als je tijdens een WLTP cyclus de WLTP waarde kunt halen dan klopt de CO2. Het ging overigens bij het dieselschandaal om NOx en niet om CO2.

          Login om te reageren
          • meetsysteem zegt

            14 juli 2021 om 19:39

            Dit is dan ook de kern, bpm wordt over co2 geheven en niet over de totale uitstoot. In Nederland is niemand benadeeld (itt de VS). En een te hoog verbruik komt bij elke fabrikant voor en vindt zijn oorzaak in de rechtervoet van de gebruiker.

            Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    14 juli 2021 om 11:19

    VW gaat ongetwijfeld in beroep. Zou de te verwachten ‘compensatie’ dus nog even niet uitgeven

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    14 juli 2021 om 11:28

    En terecht. Zat verhalen van mensen gehoord die melden dat ze geen diesel hadden gekocht als ze wisten hoe de auto na software updates reden. Weinig vermogen, om de haverklap kapotte EGR kleppen, lagere restwaarde.
    Graag andere fabrikanten ook aanpakken.

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      15 juli 2021 om 17:25

      @Johanneke: jankerds! Wat een smoesjes om maar geld te willen vangen. Vaak gaan dingen ook stuk omdat men er niet kundig mee omgaat. Genoeg voorbeelden van mensen die een diesel kopen maar uiteindelijk alleen korte ritjes mee maken. Zo’n arme wagen ziet de olie bijna nooit op bedrijfstemperstuur komen. Nee dan is het niet gek dat een EGR er de brui aan geeft. Verder heb ik ook een update gehad op mijn 1.6 TDI en nooit problemen mee gehad of andere dingen gevoeld. Moet er wel bij zeggen dat ik mijn wagen supergoed onderhield en netjes warm reed. Uiteindelijk heb ik de auto met een km stand can 220000 verkocht, als nieuw. De auto rijdt nog steeds rond.

      Login om te reageren
  6. ttr6 zegt

    14 juli 2021 om 11:42

    Kan iemand misschien nog eens toelichten waar nu precies de schade voor de consument zit/zat. Lagere inruilwaarde lijkt mij een bs argument en psychische schade door het onbedoeld vervuilen van het milieu geloof ik ook niet in. Kan mij iets voorstellen van verslechterd rijgedrag na aanpassing software maar zou graag het complete verhaal willen weten. Iemand?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 juli 2021 om 11:47

      @ttr6: ik ben geen kenner dus dit is een aanname, maar ik denk gewoon simpelweg rechtvaardigheid. Volkswagen heeft de consument voorgelogen en zoals Johanneke aangeeft zijn de auto’s op de ‘eerlijke’ manier niet wat de consument wellicht heeft verwacht. Het is inderdaad kul om één van jouw punten aan te kaarten als consument, dus moet je het spelen op leugens en bedrog. En dat was het wel.

      De uitkomst van het sjoemelen was ook helemaal niet extreem significant, enkel iets makkelijker om de testen te halen. Een VW stoot niet ineens een kolencentrale meer uit door het verschil in software. Het gaat gewoon echt puur om oneerlijkheid waar de consument nu toch de dupe van is.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      14 juli 2021 om 12:03

      Nouja het is maar Radar, maar dit soort dingen:
      https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/problemen-na-software-update-bij-sjoemeldiesels-bij-kwart-van-de-gevallen/

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        14 juli 2021 om 12:07

        @johanneke @ttr6: En dus inruilwaarde zero ……

        Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 juli 2021 om 12:04

      @ttr6 Wat Loek zegt, je bent als klant voorgelogen, dat is reden genoeg.

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    14 juli 2021 om 11:56

    Vreemd… Heeft VW in de EU wel eens gesjoemeld? Wat ze toegegeven hebben is dat ze een routine hadden die de tescyclus in de VS herkende en de motorkarakteristiek daarop aanpaste.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      14 juli 2021 om 20:30

      @mashell: zijn hier toch ook gewoon gepakt?

      Login om te reageren
  8. Stellantis rules the sky zegt

    14 juli 2021 om 12:07

    Je moet maar zo denken, als het allemaal zo makkelijk is op te lossen en geen verschil zou uitmaken wat betreft prestaties, verbruik, rijeigenschappen etc. waarom heeft VW dan in eerste instantie die software geïnstalleerd?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juli 2021 om 14:50

      Omdat ze het voor de relatief kleine markt (diesels in de VS) te duur vonden om het fatsoenlijk te doen. Eigenlijk weten we helemaal niet of ze in Europa ook gesjoemeld hebben.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        14 juli 2021 om 17:14

        Jawel, ook in Europa is gesjoemeld (terwijl het helemaal niet nodig was, de Europese eisen waren dusdanig laks dat ze ook op “legale” manier te omzeilen waren, wat dan ook op grote schaal werd gedaan door alle andere fabrkanten).
        Alleen door het grote commerciële belang werden onder druk van een bepaald land verder nauwelijks maatregelen genomen en werd het overgelaten aan de individuele lidstaten. In Duitsland bijvoorbeeld een boete van 1 miljard.
        https://autobahn.eu/artikel/14597/volkswagen-betaalt-duitse-staat-eur1-miljard-om-sjoemeldiesels

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 juli 2021 om 17:50

          Ok, VW neemt dus verantwoordelijkheid voor haar rol in de dieselcrisis. Dat is dus dat wat er na het sjoemelen in de VS (dat heet diesel gate) kwam. Dat de praktijk uitstoot van NOx veel hoger was in de praktijk dan onder test omstandigheden, iets wat gewoon was toegestaan volgens de regels. Bij de dieselcrisis waren ook alle andere fabrikanten van diesels betrokken.

          Login om te reageren
          • basman147 zegt

            15 juli 2021 om 10:55

            Nou ja genomen? Het is ze door de strot geduwd als een gans die zijn lever aan de foie gras mag doneren😉.
            Het probleem van VW was dat ze een illegale methode gebruikten voor het NOx probleem.
            De Europese regels waren dusdanig geschreven dat fabrikanten er makkelijk onderuit konden. Als de fabrikant bijvoorbeeld dacht dat langdurig gebruik of gebruik buiten bepaalde omstandigheden schade aan de motor kon toebrengen was het toegestaan om het systeem uit te schakelen.
            Systemen van Renault en Opel werkten daarom alleen maar tussen de 15 en 18 graden buitentemperatuur. De test duurde maximaal 20 minuten, dus bij Fiat werd het na 21 minuten uitgeschakeld etc.
            Alleen VAG vond het nodig om iets te gebruiken wat wel specifiek was verboden> namelijk het herkennen van een test, en zich vervolgens daarop aanpassen.
            Strict genomen hebben andere fabrikanten niet veel fout gedaan en zijn er daarom veel milder vanaf gekomen. Of het moreel verantwoord is, is wat anders.

            Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    14 juli 2021 om 12:21

    ” Volkswagen kan nog in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.” . En daarna in cassatie bij de Hoge Raad en als laatste nog naar het Europese Hof.. En dan zijn we ondertussen alweer een jaar of 10 verder.

    Login om te reageren
  10. waterisnat zegt

    14 juli 2021 om 12:23

    Hoe groot gaat de aanklacht tegen tesla (en andere elektro-subsidieondernemers) dan worden als we de sjoemel verbruik waardes vergelijken met de realiteit (~60% van de range, dus 50% meer verbruik)??

    Login om te reageren
  11. sportabgasanlage zegt

    14 juli 2021 om 12:37

    Maar wie wordt er gecompenseerd dan? De eerste eigenaren? Of de huidige eigenaren?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      14 juli 2021 om 13:34

      De eerste eigenaren ontvangen allemaal 3k. De daarop volgende eigenaren allemaal 1,5k.
      Ik verwacht dat de prijzen van goedkope 2dehands sjoemeldiesels nu gaan stijgen omdat iedereen er nog graag 1 zou willen kopen vanwege die extra premie van 1,5k.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        14 juli 2021 om 20:25

        @alcantara: Na 2016 was het bekend dat de auto minder schoon was dan gesuggereerd. Iemand die een aangepaste auto gekocht heeft destijds heeft ook nergens recht op. Bij de koop was het immers al verholpen/bekend.

        Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      14 juli 2021 om 17:25

      Dat is dus precies wat ik in mijn bovenstaand comment bedoelde: ik heb toch een gevoel dat het bij (veel van) de klagers gaat om makkelijke centen, want anders zijn er nog veel meer rechtzaken en mogelijke compensatie gevalletjes te verzinnen. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de auto ná aanpassing beroerd rijdt, dat je dat gecompenseerd wilt zien want dat zoiets een inruilwaarde effect heeft kan ik mij zeer goed voorstellen.
      Mijn auto zou volgens de specificatie iets van 6,5 L/100 km moeten rijden. Ha ha ha ha…..ik denk dat ik het verschil met het werkelijke verbruik x 72.000 km ga claimen. Nu nog even een smart ass advocaat zoeken…..

      Login om te reageren
  12. kadett83 zegt

    14 juli 2021 om 12:43

    En nu de overheid nog vanwege misgelopen bijtellings inkomsten.

    Login om te reageren
  13. Rik zegt

    14 juli 2021 om 15:36

    Zou dit ook gelden voor de Porsche Panamera met V8 diesel?

    Login om te reageren
  14. Edwin zegt

    14 juli 2021 om 16:30

    Aanschaf prijs was hierdoor te laag , er zijn te weinig vaste lasten betaald .
    Ook degenen die een Vag product kochten mogen m.i. deze kosten terugbetalen.
    Uit oog van oneerlijke concurrentie zou Vag de concurrenten moeten compenseren aangezien zij prijs op illegale manier lager konden houden.
    Buiten Porsche zit er in hun portefeuille niets aantrekkelijks , maar als je zo’n ding gekocht heb en alleen maar links kan rijden verdien je geen compensatie.

    Login om te reageren
  15. RobTWo zegt

    14 juli 2021 om 19:21

    Als VAG moet terugbetalen, moet de belastingdienst ook betalen. De nettoprijs gaat omlaag met 1500 a 3000. Dan moet de btw en de bpm ook omlaag.

    Login om te reageren
    • Edwin zegt

      14 juli 2021 om 19:28

      Belastingdienst , moet deze klanten juist meer laten betalen vanwege onterecht voordeel
      Dan halen zij dit maar terug bij Pon

      Login om te reageren
  16. Edwin zegt

    14 juli 2021 om 19:28

    Belastingdienst , moet deze klanten juist meer laten betalen vanwege onterecht voordeel
    Dan halen zij dit maar terug bij Pon

    Login om te reageren
  17. vacano zegt

    14 juli 2021 om 20:05

    Wereldvreemde Rechter ! Eigenlijk ( zoals hier in de VS geschiedde ) moet VAG alle sjoemeldiesels terug nemen en de oorspronkelijke prijs ervan terugstorten!
    Waarom? VAG verkocht producten die niet in overeenstemming waren met hun eigen product specificaties, Daardoor zijn alle verkoopcontracten ONGELDIG / ONWETTIG.
    Als een verkoper een “Wit” laken verkoopt maar een “Zwart” laken levert is het voor iedereen duidelijk en normaal dat de verkoper zijn zwart laken terugneemt en het betaalde bedrag terugstort. Als VAG het doet is een schadevergoeding van 30cent ok.

    Login om te reageren
    • Siemi zegt

      15 juli 2021 om 00:28

      @vacano: niet nadat je het zwarte laken jarenlang gebruikt hebt.

      Login om te reageren
  18. Shaw zegt

    16 juli 2021 om 07:05

    Hetze. Moet deze gigant het ontgelden? Voor wie? Ik dacht dat Peugeot, Opel, tal van Italiaanse merken, en ook Subaru bijvoorbeeld, gesjoemeld hebben met het opgeven van de lage uitstoot’s waarden. Zijn deze laatste fabrikanten te klein en kwetsbaar om aan te pakken? Wat speelt er echt achter dieselgate

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North