• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veel autobouwers vermijden “hybride” aanduiding

Auteur: Dennis, gepost 1 mei 2011 om 09:56 – 53 Reacties

Hybride badges

Als autobouwer kun je het tegenwoordig bijna niet meer maken om niet tenminste één hybride model aan te bieden. En hoewel veel autofabrikanten de techniek hebben geadopteerd, zijn ze er nog niet dol op om een hybride badge op hun modellen te plakken. Ze vermijden het H-woord liever.

De auto van de toekomst is volledig elektrisch of tenminste hybride, maar wanneer je vraagt om aan een hybride auto te denken, dan wordt nu nog te vaak direct aan Toyota (of soms Honda) gedacht. Inmiddels wellicht onterecht, maar het was wel Toyota die het begrip hybride auto groot heeft gemaakt.

Autofabrikanten gebruiken daarom liever andere benamingen dan het H-woord om hun hybrides en lijn groene modellen aan te duiden. Denk aan eAssist technology van General Motors, Efficient Dynamics van BMW, Blue Efficiency van Mercedes, Ecocharge van Suzuki, ecoFlex van Opel, etc. Toch zijn er ook autobouwers die minder moeite hebben met de hybride aanduiding, zoals bijvoorbeeld Porsche en Volvo. (via: hybridcars)

UPDATE: Bij nader inzien gaat het bij de genoemde aanduidingen vaak eerder om brandstofbesparende technieken als het bewust mijden van het H-woord.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Toyota

Vorig bericht: « Top 10: oranje auto’s
Volgend bericht: Amerikaanse BMW baas gelooft niet in elektrisch [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    1 mei 2011 om 10:04

    Dus jullie kijken stiekem op dat soort H-rated-websites. Bah, wat smerig.

    Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    1 mei 2011 om 10:07

    Dit artikel slaat nergens op!
    Op zo goed als elke echte hybride(geen start stop shit!) plakt een “hybride” badge.
    De auto’s die namen als Blue Efficiency etc. mee krijgen zijn gewoon extra schone/zuinige modellen, dat heeft niks te maken met hybride!

    Login om te reageren
  3. rotarypowah zegt

    1 mei 2011 om 10:12

    Het zou ook niet best zijn geweest als Mercedes hun zuinigheidsgeneuzel ‘Hybride’ ipv ‘Blue Efficiency’ genoemd zouden hebben. Er is immers niets hybride aan.

    Login om te reageren
  4. AlbertW zegt

    1 mei 2011 om 10:16

    Wat is een ‘autbouwer” ?

    Login om te reageren
  5. The360box zegt

    1 mei 2011 om 10:30

    Wat is Hybride danwel, V8 baby!

    Login om te reageren
  6. gerard1710 zegt

    1 mei 2011 om 10:39

    Toyota is niet het merk dat hybride heeft grootgemaakt, dat was Honda in 1999 al met de Insight

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      1 mei 2011 om 10:48

      @gerard1710: er is wel een verschil tussen ‘groot maken’ en ‘als een van de eersten op de markt brengen’.

      Login om te reageren
    • Atenza zegt

      1 mei 2011 om 10:49

      @gerard1710: maar daarmee werden ze niet groot… Toyota wel met de Prius II

      Login om te reageren
    • Atenza zegt

      1 mei 2011 om 10:50

      @gerard1710: trouwens de Prius I was er al in 1997… eerst feiten checken voor je wat blaat

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        1 mei 2011 om 11:05

        @Atenza: Ware het niet dat de Prius I amper bekend is. Pas vanaf Prius II begon het echt te lopen.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          1 mei 2011 om 11:06

          @RoT___: dat zei ik zelf ook al. Maar hij zegt dat de Insight het groot had gemaakt en dat klopte ook niet. Die was er alleen vroeg bij net als de Prius I

          Login om te reageren
          • gerard1710 zegt

            1 mei 2011 om 11:25

            @Atenza: De Insight was de eerste die in grotere getalen werd verkocht, te weten: ca. 17000

            Login om te reageren
            • gerard1710 zegt

              1 mei 2011 om 11:28

              @gerard1710: Bovendien begon de verkoop van de Prius I pas in december 1999, zeven maanden later dan de Insight.

              Login om te reageren
              • robbie zegt

                1 mei 2011 om 11:43

                @gerard1710: de verkoop van de Prius begon (in Japan) als in 1997. Oftewel ruim voor de Insight.

              • Atenza zegt

                1 mei 2011 om 11:56

                @gerard1710: iemand wijzen op feiten checken en je het zelf niet doet is echt te irritant voor woorden. Vind het al erg genoeg dat de ‘redacteuren’ grove fouten maken.. de Prius kwam in dec. 1997 op de Japanse markt

              • rotarypowah zegt

                1 mei 2011 om 12:02

                @Atenza: probeer eens te lachen en te kijken wat anderen goed doen.

            • robbie zegt

              1 mei 2011 om 11:33

              @gerard1710: volgens mij zijn er van de 1e generatie Prius veeeeeel meer verkocht.

              Login om te reageren
              • gerard1710 zegt

                1 mei 2011 om 11:36

                @robbie: Dan nog was de Insight eerder. Dat is toch waar het om gaat?

              • robbie zegt

                1 mei 2011 om 11:49

                @gerard1710: hoe kom je erbij dat de Insight er eerder was? Doe kwam in 1999 op de markt en de Prius al in 1997.

              • gerard1710 zegt

                1 mei 2011 om 16:16

                @robbie: De Prius werd geintroduceerd in 1997, maar was pas beschikbaar in 1999.

              • robbie zegt

                1 mei 2011 om 17:05

                @gerard1710: wat ben jij f#cking eigenwijs zeg!

                In 1995, Toyota debuted a hybrid concept car at the Tokyo Motor Show, with testing following a year later. The first Prius, model NHW10, went on sale on December 10, 1997.

                http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#First_generation_.28XW10.3B_1997.E2.80.932003.29

                Wel duurde het tot 2009 voordat de Prius in Amerika op de markt kwam. En daar was de Insight wel enkele maanden eerder. Maar de eerste hybride die op de markt kwam was dus de Prius in 1997. De Insight kwam pas in 1999.

              • gerard1710 zegt

                2 mei 2011 om 10:38

                @robbie: Op diezelfde link staat ook ‘The vehicle was the second mass-produced hybrid on the American market, after the two-seat Honda Insight.” The vehicle is de Prius I

              • gerard1710 zegt

                2 mei 2011 om 10:40

                @gerard1710: Ik zie nu wat jij bedoelt: jij bedoelt in Japan. Ik had het over Japan en Europa.

              • gerard1710 zegt

                2 mei 2011 om 10:41

                @gerard1710: Japan moet de VS zijn.

      • gerard1710 zegt

        1 mei 2011 om 11:30

        @Atenza: Check jij je feiten maar eens beter, voordat je geleerd probeert te doen.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          1 mei 2011 om 14:55

          @gerard1710: gebruik translate google maar: Prius: http://ja.wikipedia.org/wiki/???????? Insight: http://ja.wikipedia.org/wiki/?????????

          Login om te reageren
          • Atenza zegt

            1 mei 2011 om 14:56

            @Atenza: oh dat pakt ie niet. Nou ja Prius I kwam iig in ’97 op de markt en de Insight dus in ’99 zoals meerdere malen is gezegd. Feiten zijn lastig te ontkennen maar je kan het nog eens proberen…

            Login om te reageren
            • gerard1710 zegt

              1 mei 2011 om 16:19

              @Atenza: Ik zal het bij jou nog maar eens proberen: de Prius werd geintroduceerd in 1997, maar was pas beschikbaar in 1999. Dit kun je ook lezen op jouw link, maar die is in het Engels dus ik weet niet of je dat begrijpt.

              Login om te reageren
              • Atenza zegt

                1 mei 2011 om 16:29

                @gerard1710: mijn link is Japans maar toch leuk geprobeerd. En daar staat in dat ie in ’97 op de markt kwam. Dec ’97 was officiele lancering. In nov. ’98 was er zelfs al een Special Edition. Toch knap voor een auto die volgens jou een later pas op de markt kwam…

              • gerard1710 zegt

                2 mei 2011 om 10:39

                @Atenza: Dat is idd in Japan wel zo geweest, ik heb niet eens gelet op Japan, alleen op de VS en Europa.

              • Atenza zegt

                2 mei 2011 om 19:06

                @gerard1710: oke dat kan. maar het werd al paar keer geroepen dat het in Japan zo was ;) Maar goed, we zijn er uit ;)

  7. love4sportcars zegt

    1 mei 2011 om 10:41

    en audi met e-tron??

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 mei 2011 om 11:04

      @love4sportcars:
      De E-tron is een puur elektrisch sportwagen, het artikel gaat over de naamgeving hybride.
      Ik zie de link niet meteen?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        1 mei 2011 om 11:06

        @vale46: e-tron kan ook een plugin hybrid zijn ;)

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          1 mei 2011 om 11:12

          @robbie: Ken jij de definitie van een hybride wagen wel? -_-
          zoniet: een hybride wagen is een wagen met 2 verschillende aandrijvingen, meestal de combinatie elektrisch/fosiele brandstof.
          De E-tron heeft voor zo ver ik het mij kan herinneren enkel een batterij met 4 elektromotoren.
          Dus niks hybride, het is gewoon een elektrische wagen die je in het stopcontact steekt.
          Of beschouw je jouw gsm ook als een plugin-hybride?

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            1 mei 2011 om 11:16

            @vale46: misschien moet je je iets beter in de materie verdiepen. Er bestaan meerdere e-tron concept cars. Zo is er een hybride e-tron A5 en een plugin A1 met wankelmotor.

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              1 mei 2011 om 11:19

              @robbie: Ik wist niet dat Audi nog andere projecten had buiten de R8/e-tron.
              Mijn excuses!

              Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              1 mei 2011 om 16:10

              @robbie: Je bent mij net voor, die A1 wou ik ook noemen inderdaad met het wankelmotortje onder de vloer van de kofferbak. Komt daar eigenlijk nog een vervolg van? Dan heeft Audi toch maar mooi een “range-extender” E-model.

              Login om te reageren
  8. super zegt

    1 mei 2011 om 10:59

    waarom is eco voor duitse merken blauw ipv groen?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 mei 2011 om 11:05

      @super: daar hebben alle merken last van hoor ;) Ook Japanse en Franse merken gebruikten liever blauw dan groen.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 mei 2011 om 11:08

      @super: Iets met marketing.
      Groen/green is ondertussen al zo afgezaagd dat het een saai & sloom imago heeft in de autowereld. Blauw/Blue word door mensen onrechtstreeks geassocieerd met proper. (blauwe lucht??)

      Login om te reageren
      • wimmm zegt

        1 mei 2011 om 11:43

        @vale46: Blauw –> elektrischiteit. Dat dacht ik tenminste altijd..

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          1 mei 2011 om 13:55

          @wimmm: Elektriciteit heeft geen kleur. Je beeld je misschien in dat elektriciteit blauw is ;)

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 mei 2011 om 15:00

            @vale46: maar groene stroom is toch gewoon groen? ;)

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              2 mei 2011 om 18:47

              @mashell: Haha! :)
              Dat doen ze ons bijna geloven, het ergste is dat onze kinderen denken dat die stroom écht groen is!

              Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        2 mei 2011 om 20:29

        @vale46: En ‘blauw’ water…

        Login om te reageren
  9. Atenza zegt

    1 mei 2011 om 11:04

    Artikel gaat nergens over en staat vol met fouten. Tuurlijk noemen ze iets geen Hybride als er geen electrische onderdelen bij komen kijken. Komop zeg.. :S. Daarbij vermijdt men het helemaal niet:
    .
    Cadillac Escalade Hybrid
    Mercedes S400 Hybrid
    VW Touareg Hybrid
    Porsche Cayenne S Hybrid
    Peugeot 3008 Hybrid4
    Honda Insight Hybrid
    Honda Civic Hybrid
    Honda Accord Hybrid
    Chevrolet Malibu Hybrid
    Ford Escape Hybrid
    Ford Fusion Hybrid
    Mazda Tribute Hybrid
    Chevrolet Silverado Hybrid
    Infiniti M35 Hybrid
    Kia Optima Hybrid
    Toyota Auris Hybrid
    Hyundai Sonata Hybrid
    Honda Fit/Jazz Hybrid
    BMW ActiveHybrid 7
    BMW X6 ActiveHybrid
    .
    En dan heb ik ze nog niet eens allemaal gehad. Je ziet; elk concern gebruikt het. Dennis, verklaar je dus aub nader of geen gewoon toe dat je niet hebt nagedacht

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 mei 2011 om 11:15

      @Atenza: Volledig met je eens! Zoals je hierboven ook kunt lezen :p

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      1 mei 2011 om 12:24

      @Atenza: Eens!

      Login om te reageren
  10. HDM zegt

    1 mei 2011 om 12:17

    Hey Dennis, ik heb je alvast op de bestellijst gezet:

    Login om te reageren
  11. aschie1 zegt

    1 mei 2011 om 13:19

    Ik vind het ook maar een embleem wat je auto verpest op een prius maakt het niks uit die is tog al lelijk

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    1 mei 2011 om 23:30

    ik vraag altijd men auto zonder kentekens van type en motor, en anders halen we de haardroger boven!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 mei 2011 om 20:30

      @Jantje_555: Waarom? Toch niets mis mee met een paar lettertjes?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North