• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Venezuela heeft de grootste oliereserves ter wereld

Auteur: Dennis, gepost 25 augustus 2011 om 12:58 – 117 Reacties

Hugo Chávez

Even een stukje educatie of zomaar een weetje van de dag. Kan ineens van pas komen wanneer je bijvoorbeeld op de stoel zit bij Weekend Miljonairs. Wist je dat Venezuela de allergrootste oliereserves ter wereld heeft?

De kans is groot dat je tot op heden niet als eerste aan Venezuela dacht, maar eerder aan een land in het Midden-Oosten, wanneer men je zou vragen welk land het meeste zwarte goud bezit. Het Zuid Amerikaanse land is ruim 22 keer zo groot als Nederland en door de OPEC bestempeld als het land dat de grootste oliereserves beheert. Naar schatting bestaat Venezuela’s reserve uit totaal 297 miljard vaten ruwe olie, wat momenteel neerkomt op bijna 20 procent van alle oliereserves in de wereld.

Fijn om te weten is dat Venezuela bestuurd wordt door de omstreden Hugo Chávez, een man die een gruwelijke hekel heeft aan de Verenigde Staten en dikke maatjes is met verschillende eveneens omstreden staatshoofden. Toen de brandstofprijzen in de VS een aantal jaar geleden tot recordhoogte steeg, deelde hij in de VS gratis brandstof uit om president Bush te irriteren. Ook is hij er niet vies van om Toyota zwaar onder druk te zetten wanneer hij zijn zin niet krijgt. Chávez geniet een grote aanhang, maar wordt ook door vele Venezolanen gehaat die meer democratie eisen en een eind aan de vele corruptie. (via: guardian)

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld
  • Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
    Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

olie, opec, Venezuela

Vorig bericht: « Krijgen we straks nog meer eenheidsworsten?
Volgend bericht: Aston Martin V12 Zagato is klaar voor Frankfurt »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    25 augustus 2011 om 13:02

    Altijd handig om te weten.. volgens mij kunnen we nog best wat jaartjes zonder elektrische rotzooi :)

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      25 augustus 2011 om 13:08

      @dennisr: +1. Chavez moet uitkijken en Amerika geen reden geven om dat land aan te pakken, want daar wacht Amerika op.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        25 augustus 2011 om 13:42

        @kaasboerin:

        Wat willen ze doen dan ? Weer een illegale oorlog beginnen. Amerika heeft geen poot om op te staan. Financieël kan Amerika dat niet opbrengen en hun mankracht zit voorlopig nog wel in Irak. Zoiets van de komende 40 jaar.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          25 augustus 2011 om 13:56

          @bempi: Nee dat heeft de US er ooit van weerhouden om een oorlog te beginnen.
          En waarschijnlijk wachten ze nog even; als ze toch zo’n grote reserve hebben, loont het ook om het over 20 jaar te doen. Eerst nog even (gaan) genieten van de toekomste inkomsten van Irak.

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            26 augustus 2011 om 13:39

            @gregorius:

            Totdat je weer een paar vliegtuig tegen amerikaanse gebouwen krijgt. Je kan blijven vechten, maar financieël gezien wordt je land niet beter. Kijk maar waar Amerika zich nu bevindt. Het is dat ze staande worden gehouden door de krediet beoordelaars met een triple A status, maar in feite hebben ze een A status. Dat houden ze in stand om geen paniek te zaaien onder de bevolking.

            Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          25 augustus 2011 om 14:12

          @bempi: Dan gooien ze geldpers toch aan, geen enkel probleem voor Amerika. Trouwens jij vind het illegaal, dat is jouw mening. Heb liever dat een vriend (Amerika dus) het olie heeft dan het midden-oosten laat staan personen als Kaddaffi en Chavez.

          Login om te reageren
          • mattraket zegt

            25 augustus 2011 om 15:36

            @kaasboerin: Khadaffi, die heeft het niet meer hoor :-b

            (maar ik snap je punt hoor)

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              25 augustus 2011 om 16:43

              @mattraket: Dat zeg ik ook niet?
              @kaasboerin: ‘Gaan vinden’ inderdaad, hierboven betreft het het verleden van de Amerikanen waar Bempi het over heeft. Het kwaad is nog niet geschied.

              Login om te reageren
              • koluh zegt

                26 augustus 2011 om 15:47

                @kaasboerin:
                Nee tuurlijk, lees jij je eens financieel in. Enig idee wat voor effecten Quantitative Easing heeft op de valutamarkt?

          • bozewolf zegt

            25 augustus 2011 om 16:35

            @kaasboerin: Niet alleen “hij vindt” dat illegaal, dat zullen de VN ook gaan “vinden”.

            Amerika kan zich niet veel meer veroorloven qua oorlogjes, hoor. Vergis je daar niet in.

            Login om te reageren
            • tunefuldjmike zegt

              25 augustus 2011 om 18:10

              @bozewolf: sinds wanneer trekt de vs zich iets aan van de vn? bij de inval van irak vond de vn dat ook niet goed en ze gingen gewoon blij hun gangetje.

              Login om te reageren
          • bempi zegt

            26 augustus 2011 om 13:42

            @kaasboerin:

            Amerika is geen vriend van Nederland. Denk je dat ze weer nederland komen redden als ons land wordt aangevallen door duitsers, russen of oprukkende aziatische landen. Blijf dromen, maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat bepaald grondstoffen beter niet in beheer kunnen worden ondergebracht bij dicatators die het voor een prikkie verkopen of verspillen ( zoals in de fik steken in Irak enz. ).

            Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          25 augustus 2011 om 17:38

          @bempi: Je onderschat de slagkracht van de VS, dat is dom. De VS beschikt namelijk over de modernste technologie ter wereld, heeft een zeer uitgebreide inlichtingendienst over de gehele wereld zitten en is qua mankracht na China de tweede ter wereld. Dat handje vol in Irak en Afganistan stelt weinig voor, worden ook zo teruggehaald indien nodig.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            25 augustus 2011 om 20:12

            @Tommy2: Je onderschat de vredesgezindheid van de wereld, dat is ook dom…

            Login om te reageren
            • Tommy2 zegt

              26 augustus 2011 om 18:57

              @Esprit_de_Flandre: Welke vredesgezindheid? De vrede wordt bij elkaar gehouden door akkoorden, verdragen en bestanden. De belangen op het gebied van grondstofvoorraden, religie en macht zijn té groot.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                28 augustus 2011 om 15:33

                @Tommy2: True…

          • bempi zegt

            26 augustus 2011 om 13:44

            @Tommy2:

            Ik onderschat het ? Hebben ze Bin Laden al gevonden ? Kunnen ze het midden-oosten in z’n geheel veroveren. Ze komen niet door de rebellen die voor hun land vechten. Ze hebben alleen wat steden veroverd. Rusland sponsort het midden-oosten en levert hen wapens, munitie en voorraaden aan waar Amerika alleen maar u kan tegen zeggen.

            Login om te reageren
            • koluh zegt

              26 augustus 2011 om 15:48

              @bempi:
              Bin Laden hebben ze gevonden en gedood…

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                26 augustus 2011 om 21:20

                @koluh: betwijfel het zeer.. geen bewijs gezien namelijk.. of zat ik te slapen in mijn hol?.. het jij het anders gezien..???

            • dennisr zegt

              26 augustus 2011 om 15:58

              @bempi: WTF! MOMENT.. wist jij serieus niet dat Bin Laden al dood is ? sterker nog, de navy seals, die hem gedood hebben, zijn laatst omgekomen bij helikopter ongeluk, zoo.. jij ook weer bijgeschoold :)

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                26 augustus 2011 om 21:21

                @dennisr: denk dat het een complot was, die helikopter ongeluk

              • dennisr zegt

                26 augustus 2011 om 22:44

                @bigcar: moah was geen ongeluk eigenlijk, zijn uit de lucht geschoten :)

              • bigcar zegt

                27 augustus 2011 om 00:46

                @dennisr: alsnog, ik houd voet bij stuk. volgens mij was het echt een complot. denk dat 3 kwart van het hele team nu wel dood ofzo is. er is iets gaande, maar wij kunnen natuurlijk alleen maar speculeren.

              • Esprit_de_Flandre zegt

                27 augustus 2011 om 13:12

                @dennisr: “zijn laatst omgekomen bij helikopter ongeluk, zoo”

                Haha, wat een ’toeval’…

            • Tommy2 zegt

              26 augustus 2011 om 19:02

              @bempi: Je kan nog zoveel wapens en munitievoorraden hebben, uiteindelijk wint degene die het tactisch speelt. En het midden-oosten veroveren slaat nergens op, met een vriend kom je verder dan met vijanden op je olievelden.

              Login om te reageren
            • bigcar zegt

              26 augustus 2011 om 21:24

              @bempi: Rusland sponsort niet zomaar het midden oosten. zij sponsoren terreur (pkk, alquaida, taliban etc) dat is het probleem. waar denk je dat die on-eindeloze aanvoer van kalashnikovs anders vandaan komt??

              Login om te reageren
        • bigcar zegt

          25 augustus 2011 om 18:04

          @bempi: goed, en na die 40 jaar. dan zij die !@#^& amerikanen weer de ‘machtigste’ als ze die olie / land krijgen.

          ot: chaves jongen: het ga je goed. ga zo door!! ;)

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            26 augustus 2011 om 13:47

            @bigcar:

            Krijgen ze niet. Is in strijd met de wereld rechten. Rusland bombardeert Amerika met gemak. Aangezien het communistische cultuur daar ook wel heerst in venezuela, zal Rusland ook hen sponsoren tegen Amerika. Dat zijn nou eenmaal landen die anti Amerika zijn, kan je niks tegen doen. Rusland speelt het slim door te laten vechten tegen deze grootmacht.

            Login om te reageren
      • walter zegt

        25 augustus 2011 om 15:52

        @kaasboerin:
        Bekijk dit 10 minuten duurdende filmpje uit Zeitgeist eens, met John Perkins (Econonic hitman). Wat er nu gebeurt is met Khadaffi is al eens geprobeerd met Chavez Venezuela, maar destijds mislukt.
        Stukje over Chavez begint op ca. 9min.
        http://www.youtube.com/watch?v=u8djvyXclCI

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          25 augustus 2011 om 21:59

          @walter: Ik denk dat ik toch maar eens z’n boek ga lezen…

          Login om te reageren
  2. bempi zegt

    25 augustus 2011 om 13:10

    Hop benzine prijs omlaag naar 1 euro per liter. Niks 2 euro. We zijn er weer massaal ingestonken. Nu dit bekend is hoeven we ons de komende 100 jaar geen zorgen te maken.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 augustus 2011 om 13:13

      @bempi: Die 2 euro betaal je niet echt voor de benzine hoor :P (gaat misschien heel onlogisch klinken) maar je betaald ongeveer 1 euro voor de benzine, en de rest is belasting om er voor te zorgen dat je ook fatsoenlijke wegen hebt om op te rijden nadat je pas benzine hebt gekocht, en wat ik wat voor belasting nog meer, uiteindelijk betalen we gewoon ons eigen perfect leefbare omgeving, dus die prijs zie ik nog niet zo snel dalen.. :P

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        25 augustus 2011 om 13:41

        @dennisr: in de benelux kost de benzine aan de pomp zonder taks ongeveer 30a35cent.
        De rest zijn belastingen :s

        Login om te reageren
        • Joerek zegt

          25 augustus 2011 om 13:57

          @vale46: Onzin. De accijns is 73 cent. Euro 95 is nu adviesprijs ongeveer 1.67. Exclusief BTW is de nettoprijs 72 cent.

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            26 augustus 2011 om 16:38

            @Joerek: Bij nader inzien is 30/35 cent te weinig, maar 72 cent klopt ook niet. Naast accijnzen heb je ook belastingen omdat het een “luxepruduct is” 15 a 20 %, afhankelijk over welk land we praten.
            het zal dus ergens rond de 50 cent liggen, want de raffinaderij moet er ook nog een beetje winst op maken natuurlijk.
            In die context blijft het natuurlijk schandalig dat we dik 1.60 €/L betalen.

            Login om te reageren
          • vale46 zegt

            26 augustus 2011 om 16:40

            @Joerek: Mijn excuses, je had de BTW er af afgetrokken.

            Login om te reageren
      • bempi zegt

        25 augustus 2011 om 13:48

        @dennisr:

        Ik weet ook wel dat er een grote deel gaat naar de overheid die het wegen net probeert te verbeteren e.a. zaken.
        Helaas leef ik denk ik al wat langer op aarde dan jij, om te weten dat ze al een halve eeuw bezig zijn om een stukje asfalt overal bij te plakken. Mankracht, Geld en Tijd is er. Vraag jezelf eens af waarom we nog steeds overal 2 baans rijden ? :P En waarom het zo lang duurt terwijl de middelen er zijn.
        Daarbij zie ik dat achterstands wijken worden opgeknapt maar bij mij voor de deur niks gebeurd. Niks ten nadele van die mensen, maar je wordt voor de gek gehouden terwijl je betaalt, als je denkt dat er een perfect leefomgeving in nederland is. Het is alleen wat gangbaarder.

        Login om te reageren
        • burninrubber zegt

          25 augustus 2011 om 14:31

          @bempi: ik ben een student politicologie en ik kan je vertellen dat er bijna niks naar wegen gaat. Maar 1% van alle wegenbelasting bijv gaat daadwerkelijk naar infrastructuur. De automobilist is gewoon zo zwaar belast omdat het tot een groep behoort die weinig klaagt en meestal machteloos staat. Ze zijn de ultieme melkkoe

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            25 augustus 2011 om 14:48

            @burninrubber: juist en daarom moet nederland massaal in protest gaan en gewoon niet gaan autorijden en dan dus de benzine prijs omlaag krijgen:P

            Login om te reageren
            • burninrubber zegt

              25 augustus 2011 om 15:05

              @spykerboy: Nee we zouden massaal moeten protesteren maar niet door te stoppen met autorijden. Het voordeel van politici zijn in Nederland is dat mensen dat helaas niet doen. Nederlanders zijn heel laf van nature. Kijk maar naar WO2 nergens zoveel NSB’ers als hier.

              Login om te reageren
          • pomfriet zegt

            26 augustus 2011 om 13:44

            @burninrubber: + 1

            Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        25 augustus 2011 om 18:21

        @dennisr: momenteel betalen we 0.72826 cent aan accijnzen waarover heen dan nog samen met de benzine prijs 19% btw heen komt. Dat komt er op neer dat we ongeveer 0.80 cent aan belasting betalen en .81 cent aan benzine prijs :) bedenk wel dat deze benzine prijs is aan de pomp:) daar komt dus nog transport e.d. bij en voorraadheffing.

        Login om te reageren
        • tunefuldjmike zegt

          25 augustus 2011 om 18:25

          @tunefuldjmike: de werkelijke benzine prijs ligt nog veel lager maar die kan je moeilijk uitreken(daarbij doel ik op wat bijvoorbeeld shell ervoor betaald om het te verkrijgen)

          Login om te reageren
  3. sir_smokalot zegt

    25 augustus 2011 om 13:13

    Ah u bedoelt de bovengrondse oliereserves. Dacht al…

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      25 augustus 2011 om 13:21

      @sir_smokalot: Nee hoor, het grootste deel zit nog in de grond.

      In a little-reported development, Opec recently certified that the South American nation was number one in national reserves, after a vast field of what was previously classified as tar was redefined as extra heavy crude. La Faja, as the heavy oil belt along the Orinoco river is referred to, contains nearly 220bn barrels. That takes Venezuela’s reserves to 297bn – close to 20% of the world’s oil – and leapfrogs it over Saudi Arabia on 265bn.

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 augustus 2011 om 13:25

      @sir_smokalot: *uche* DS4 *uche*

      Login om te reageren
      • mattraket zegt

        25 augustus 2011 om 13:49

        @dennisr: kijk, de aap komt al uit de mouw: het grootste deel van de reserves bestaat uit ‘extra heavy crude’, nog bijna geen teer. Veel plezier met het raffineren van die troep.

        Login om te reageren
        • MercErik zegt

          25 augustus 2011 om 15:05

          @mattraket: Trust me, PetroVeza kan dat met gemak… Denk je dat er uit de jaknikkers in Iran kwalitatief betere olie komt?!

          Login om te reageren
      • bigcar zegt

        25 augustus 2011 om 20:28

        @dennisr: ..???

        Login om te reageren
  4. Merry zegt

    25 augustus 2011 om 13:15

    Maar dan ben je toch ook slecht bezig.
    De meeste olie reserves hebben en een land dat bijna geheel in de armoede leeft.
    Zelfs politie agenten klussen in hun vrije tijd bij met ontvoeringen en drugs handel.

    Maarja alles wat rood gebruikt als huiskleur is een drama, socialisten, communisten, nazie’s, republikeinen…Ferrari…

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      25 augustus 2011 om 13:23

      @Merry: …kerstman…

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      25 augustus 2011 om 13:24

      @Merry: Twente, AZ, de Brandweer..

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        25 augustus 2011 om 13:26

        @Pallas: pas op! Twente ligt op het moment even gevoelig bij Smoke.. laten we nou even ons zeer gemeende medeleven tonen door Twente niet uit te spreken vandaag, eeeh redactie.. edit bij pallas ?

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          25 augustus 2011 om 13:49

          @dennisr: Oh ja, vanwege die Tukker-faal van gisteren, sorry Smoke!

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            25 augustus 2011 om 14:17

            @Pallas: hoezo sorry, verliezen van Benfica is geen schande, PSV verloor er vorig seizoen nog van *proest*. hoop wel op een haalbare poule voor Ajax.

            Ontopic:

            Denk dat het momenteel weinig waarde heeft omdat het tegen teer aanzit.

            Ik snap niet dat we niet een oplossing ervoor kunnen vinden zodat we brandstof kunnen maken tegen geringe kosten en zonder gebruik van fossiele brandstoffen…

            Login om te reageren
            • MJB zegt

              25 augustus 2011 om 14:53

              @Benjamin1: Dat kunnen we al, in de vorm van bio-ethanol en waterstof bijvoorbeeld. Echter kleeft aan elke vorm wel wat nadelen (zeker bij waterstof) en zit lang niet elk invloedrijk bedrijf erop te wachten om van olie af te stappen. Dus dat gaat niet zo makkelijk.

              Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      25 augustus 2011 om 13:31

      @Merry: Ik noem het ook wel.. Primitief. Als jij op Chavez stemt krijg je aan het einde van de maand een broodje extra, daarom is dat aan de macht, degene die wat vermogender zijn moeten dat broodje juist inleveren, vandaar dat er ook een groepering is die tegen is, al zou ik het niet te hard schreeuwen als je tot die groep behoort daaro. :D

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      25 augustus 2011 om 13:38

      @Merry: paprika

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      25 augustus 2011 om 13:39

      @Merry: Marco Borsato

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        25 augustus 2011 om 13:54

        @baasbas: Het randje van het logo van Shell, om even on topic te blijven…

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          25 augustus 2011 om 13:57

          @BmwMPower: Mario…

          Luigi is linkstuig

          Login om te reageren
          • BmwMPower zegt

            25 augustus 2011 om 14:00

            @baasbas: Je profielfoto van AB.

            Login om te reageren
          • xilver zegt

            25 augustus 2011 om 14:02

            @baasbas: lol :D

            Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      25 augustus 2011 om 14:24

      @Merry: niet alles, gevallen dames die zich liggend staand proberen te houden?!

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        25 augustus 2011 om 15:05

        @audir8v10: zijn die rood????????

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          25 augustus 2011 om 15:07

          @Merry: dat is wel de kleur die bij dat vakgebied behoort…

          Login om te reageren
    • MercErik zegt

      25 augustus 2011 om 15:07

      @Merry: ben je er wel eens geweest?! Ik proef erg veel gegeneralizeerde opmerkingen…

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        25 augustus 2011 om 16:15

        @MercErik:
        http://www.youtube.com/watch?v=HLe6j3GPch4

        Dit zegt genoeg denk ik zo.

        Login om te reageren
        • Merry zegt

          25 augustus 2011 om 16:17

          @Merry: en mijn god wat is het toch een lekker wijf!!!

          Login om te reageren
          • Freewarefreak zegt

            25 augustus 2011 om 16:26

            @Merry: Inderdaad… en dan sabbelt ze op de lollie van Jort Kelder.. begrijp jij dat nou? Waar is het mis gegaan bij d’r?

            Login om te reageren
          • xilver zegt

            25 augustus 2011 om 20:12

            @Merry: Door jouw opmerking heb ik het filmpje gezien :mrgreen: Conclusie: Approved ;-)

            Login om te reageren
        • MercErik zegt

          26 augustus 2011 om 15:41

          @Merry: In Caracas kan ik beamen dat het zo kut is… Maar ga je naar Barcelona of Valencia (beide Venezuela, ze zijn niet zo origineel) dan is het weer 100% anders… Ben er zelf een half jaar geweest en heb zonder enige angst (what so ever) daar rondgelopen.

          Login om te reageren
  5. zdev zegt

    25 augustus 2011 om 13:28

    Direct binnenvallen vanuit Suriname en de Antillen!
    De hele tent overnemen en die Chavez mag in de olievelden gaan werken.

    Login om te reageren
  6. matthisl zegt

    25 augustus 2011 om 13:35

    Kwestie van tijd voordat de VS en NATO Venezuela binnenvallen. En btw, die laatste 2 regels zijn echt complete desinformatie.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      25 augustus 2011 om 16:38

      @matthisl: loooooooool.

      Ja joh, de NAVO gaat daar even binnenvallen.

      Sjonge jonge jonge, wat hebben hier toch weer mensen hun hoofd ver in hun eigen reet zeg.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 augustus 2011 om 21:01

        @bozewolf: Waarom ook niet? De NAVO is niet meer wat het geweest is. Van een regionale verdedigingslinie zijn ze stilaan getransformeerd in een offensieve organisatie die wereldwijd opereert.

        Logisch ook. De overduidelijke vijand is verdwenen, en je gaat toch niet verwachten dat al die militairen dan gaan zeggen: “Nou, het was leuk. Nu gaan we lekker wat op ons lauweren rusten en met al die leuke wapens helemaal niets doen…”

        Over een jaar of twintig is de NAVO een echte aanvalsorganisatie geworden, waarschijnlijk onder een nieuwe naam…

        Login om te reageren
  7. minimarcos zegt

    25 augustus 2011 om 13:41

    Volgens mij heeft absoluut gezien canada de grootste oliereserve, (Athabasca teergronden) alleen met de huidige olieprijs is maar 170 miljard vaten economisch te verwerken, maar er ligt 10x zoveel…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 augustus 2011 om 13:53

      Als je het hebt over olie dat je zo uit de grond kunt pompen wint Saoedi-Arabie het vlgs mij nog steeds met afstand. Iran is een goede nummer 2 (uit het hoofd)

      Login om te reageren
  8. Vreddy_B zegt

    25 augustus 2011 om 13:43

    De VS zal zeker Venezuela niet binnen vallen. Wordt eerder een soort van koude oorlog. Je trekt een volledige beerput open als je Venezuela binnenvalt. De belangen daar achter zijn veel te groot. Enige wat hij doet is beetje provoceren.

    Login om te reageren
    • matthisl zegt

      25 augustus 2011 om 15:36

      @Vreddy_B: Toch gebeurde dit al eerder met vietnam, nigeria, golf oorlog 1, golfoorlog 2, libie en ga maar door.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        25 augustus 2011 om 16:40

        @matthisl: Je noemt een heel rijtje verschillende conflicten op van de laatste 50 jaar, elk conflict totaal op zichzelf staand met andere oorzaken en andere situaties, maar je gooit alles ff bij elkaar om dan te roepen

        “Huhu, Amerika is vet oorlogszuchtig”

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          25 augustus 2011 om 20:51

          @bozewolf: Mja, zoveel redenen zijn er niet als een groot rijk land een oorlog begint tegen een veel kleiner, veel armer land. Meestal draait het om geld of geografische macht (wat uiteindelijk geld met zich moet meebrengen).

          ‘Veiligheid’, ‘democratie’ en ‘vrijheid’ zijn maar loze begrippen in de oorlogen die na ’45 gevoerd zijn door het Westen…

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            26 augustus 2011 om 12:57

            @Esprit_de_Flandre: Korea, Joegoslavie, Golf 1, Libie nu, missies in Afrika.

            Dat viel allemaal onder VN-mandaat, hoor. Daar verdiende Amerika niks aan. Naief om dat te denken.

            Vietnam was hartstikke dom van ze, maar dat was ideologisch gebaseerd. Niks te maken met centjes verdienen.

            Grenada; dat was bullshit. En nu Irak en Afghanistan. Foute boel.

            Maar van dat gezeik dat Amerika alleen maar oorlog voert omdat ze zich vervelend word ik zo grijs van. Maarja, men roept liever een beetje wat ze niet weten dan dat ze opzoeken hoe het zit.

            Tragisch nivo.

            Login om te reageren
            • floryn zegt

              26 augustus 2011 om 13:46

              @bozewolf: Hear hear!

              Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              28 augustus 2011 om 15:32

              @bozewolf:

              “Daar verdiende Amerika niks aan. Naief om dat te denken.”

              Tuurlijk, de Amerikaanse wapenindustrie is een liefdadigheidsinstelling, die al z’n producten gratis uitdeelt. De infrastructuurwerken die volgen na dat alles overhoop is geschoten en die vooral door Amerikaanse firma’s worden geleid wordt ook kado gedaan…

              “Vietnam … was ideologisch gebaseerd. Niks te maken met centjes verdienen.”

              Geografische macht. In Korea was het (half) gelukt. In Irak en Afghanistan is het ook in redelijke mate gelukt.

              Mij hoor je niet zeggen dat de US zich verveelt. Er is gewoonweg veel geld te verdienen met een oorlog, dus is men niet vies om politici te beïnvloeden om er ééntje te beginnen. En nog liever twee tegelijk. Even wat terroristen en/of WMD’s uit de hoge hoed toveren en ten strijde. Maar wel eerst ‘democratie’ op de banner zetten.

              Voor elk conflict waar het Westen zich inwerpt wordt er een kosten/baten-analyse gemaakt. “Is het interessant om hieraan te beginnen?”
              En dan gaat het niet over mensenrechten, democratie en vrede voor de ‘bevrijde’ bevolking. Men kijkt gewoon wat er aan te verdienen is, op korte en lange termijn, op economisch en politiek gebied. Conflicten die niet met winst kunnen worden uitgevoerd laat men links liggen…

              Login om te reageren
  9. Dev zegt

    25 augustus 2011 om 13:46

    Dit is helaas niet meer waar. Voor de kust van Brazilie ligt een aantal oliereserves dat zich kan meten met het midden-oosten. Daar worden de laatste tijd regelmatig boringen gedaan in olievelden van tientallen miljarden vaten.

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      25 augustus 2011 om 13:53

      @Dev: Tientallen miljarden vaten. Waar hebben we het dan over? 60, 70 miljard?
      Lees het artikel eens, er wordt gesproken over een kleine 300 miljard vaten.
      De OPEC zal heus wel naar die plek gekeken hebben hoor.

      Login om te reageren
      • Dev zegt

        25 augustus 2011 om 14:01

        @BmwMPower: Je moet het verschil tussen oliereseves en olievelden ff lezen. In een oliereserve kunnen meerdere olievelden liggen en aangezien de kust van Brazilie vele malen zo groot is als Venezuela en daar al meerdere malen succes is geweest, kun je afwachten totdat de tientallen zich opstapelen.

        Login om te reageren
        • BmwMPower zegt

          25 augustus 2011 om 14:08

          @Dev: Als daar al meerdere malen met succes olie is gewonnen, waarom staat daar nu geen booreiland?
          Dat concludeer ik uit je reactie.

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            25 augustus 2011 om 14:42

            @BmwMPower:
            Staan er wel.

            Login om te reageren
      • Joerek zegt

        25 augustus 2011 om 14:35

        @BmwMPower: Das genoeg voor 10 jaar voor heel de wereld. Nice

        Login om te reageren
        • floryn zegt

          26 augustus 2011 om 13:43

          @Joerek: Er bestaat inderdaad veel speculatie in deze business. Ik weet niet wat de OPEC hanteert als bewezen reserves.

          Login om te reageren
  10. lauwies4 zegt

    25 augustus 2011 om 14:16

    Ook Canada ligt nog op een van de grootste oliereserven!

    Login om te reageren
  11. negativan zegt

    25 augustus 2011 om 15:03

    Ze lijken ook wel een beetje op indianen. Die hebben ook veel reservaten…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 augustus 2011 om 20:45

      @negativan: Hèhè, goeie. Echt verfijnde humor.

      Login om te reageren
  12. Lustigson zegt

    25 augustus 2011 om 15:06

    Weer een reden extra om minder afhankelijk van olie te worden. Hybrid, elektrisch en waterstof for the win! 8)

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      26 augustus 2011 om 13:42

      @Lustigson: Jep we financieren de gekken alleen maar op dit moment. Kijk maar naar Ghadaffi. Die is ook nog niet gepakt. Allemaal oliegeld. Voorheen ging 85% van de Libische olie naar Europa.

      Login om te reageren
  13. ruudjuh1986 zegt

    25 augustus 2011 om 15:32

    Dusss het aftellen kan beginnen, wanneer start de oorlog America vs Venezuela? En dan kan de NATO natuurlijk niet achterblijven als konten kruipertje van de amazing USofA

    Login om te reageren
  14. Turbogek zegt

    25 augustus 2011 om 16:02

    Belachelijk beleid voert die Chávez ook zeg, het land is al arm en nog altijd daalt het BNP, daalt de export, stijgt de import, is er grote inflatie, is de hoofdstad de onveiligste stad van Latijns-Amerika, neemt de onveiligheid nog altijd verder toe doordat de FARC zich van Colombia naar Venezuela aan het verplaatsen in en de corruptie is enorm. Venezuela zou één van de rijkste landen ter wereld kunnen zijn, maar is arm en één van de onveiligste landen ter wereld.

    Login om te reageren
  15. autobart zegt

    25 augustus 2011 om 16:33

    Haha ze kunnen de olievoorraad ook echt inschatten he -.-

    De aardkorst is tientallen kilometers diep, ze komen nog maar tot enkele kilometers momenteel, maar volgens mij als ze dieper graven zullen ze nog veel meer vinden…

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      26 augustus 2011 om 13:41

      @autobart: Olie is een fossiel product. Dat betekent dat het fossiele planten zijn. Hoeveel planten denk je dat er groeien op tien kilometer diepte?

      Login om te reageren
  16. autobart zegt

    25 augustus 2011 om 16:35

    Als we op E10 of E85 zouden rijden, zouden we er langer mee doen, want de olie die de motor smeert hoef je als het goed is maar 1 keer per jaar te verversen!

    Kom maar met die biobrandstof…

    Login om te reageren
  17. integriteitsbeginsel zegt

    25 augustus 2011 om 16:55

    En nu is het even wachten op Libië, voordat Venezuela binnengevallen wordt.

    Login om te reageren
  18. The360box zegt

    25 augustus 2011 om 17:01

    Ik dacht dat Canada ook nog groote voorraden hadden, alleen was dat moeilijk op te pompen maar nu iniet meer.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      26 augustus 2011 om 13:39

      @The360box: Teerzanden ja. Inderdaad duurder om als eindproduct aan de man te brengen.

      Login om te reageren
  19. norge zegt

    25 augustus 2011 om 17:08

    Heerlijk om dat spul zelf te hebben.

    Login om te reageren
  20. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    25 augustus 2011 om 17:58

    Dat is niet zo mooi want de beste man claimt dat eilanden als Curaçao, Bonaire, St. maarten enz. van hem zijn. Als er nou straks oorlog mocht komen dan zal hij langer door kunnen gaan met olie stoken dan ons en dan ook nog genoeg over hebben om iedereen normale benzine/diesel prijzen te laten betalen.

    Ach, ” het zal wel niet gebeuren ”.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 augustus 2011 om 20:27

      @bmwmaaktrijdengeweldig: Nederland heeft wel een paar honderd jaar geclaimd dat die eilanden van hen zijn…

      Login om te reageren
      • anakiet zegt

        25 augustus 2011 om 20:48

        @Esprit_de_Flandre:

        We hebben ze onlangs zelfs nog harder geclaimd.

        “Staatshervorming van de Nederlandse Antillen
        Per 10 oktober 2010 zijn de Nederlandse Antillen, voorheen een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, opgehouden te bestaan als land. Daardoor zijn de eilanden Curaçao en Sint Maarten autonome staten binnen het Koninkrijk der Nederlanden geworden, ieder met zijn eigen nationale regering. Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de “BES-eilanden”) zijn een speciaal openbaar lichaam van Nederland geworden”

        Login om te reageren
        • anakiet zegt

          25 augustus 2011 om 21:00

          @anakiet:

          off topic

          Leuk filmpje over het Verenigd Koninkrijk en de resten van het koloniale tijdperk.

          http://www.dumpert.nl/mediabase/1332331/0237132e/voor_de_n00bs.html

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            25 augustus 2011 om 23:09

            @anakiet: Leuk. Wel aandacht vereist door de snelheid. Ik zou het niet erg vinden als het wat trager gaat en wat langer duurt… ;)

            Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          25 augustus 2011 om 22:57

          @anakiet: Klets! Stelletje kolonialen…

          Login om te reageren
        • koluh zegt

          26 augustus 2011 om 15:54

          @anakiet:
          Hebben ze toch zelf voor gestemd??? Correct me if I’m wrong

          Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    25 augustus 2011 om 20:21

    Logisch dat de benzine daar dan ook zo goedkoop is.

    Maar of het ook goed is…

    http://www.mo.be/artikel/venezuela-weet-zich-geen-raad-met-goedkoopste-benzine-ter-wereld (treehugger-alert)

    Login om te reageren
  22. urquattro83 zegt

    25 augustus 2011 om 22:23

    Enkele jaren geleden was ik in Venezuela op vakantie en een auto gehuurd.
    Het tanken van ca. 40-50 liter benzine kosten mij ca. € 2,-. Dat betaal ik hier inmiddels per liter! Echt absolute waanzin de prijs die wij betalen.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      26 augustus 2011 om 13:38

      @urquattro83: Alsof de prijzen daar geen waanzin zijn. Hoeveel dacht je dat de geliefde broeder Hugo in de industrie investeert? Niets. Enkel arbeidsprojecten en het land/industrie leegroven, zolang zijn sociale paradijs maar kan blijven bestaan.

      Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    28 augustus 2011 om 15:40

    verdict ..

    Venezuela heeft de grootste oiereserves dus Amerika is een oorlogzuchtig land ..

    autoblog.nl .. voor al uw autoblog logica ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North