Verkeerscursus voor asorijders maakt geen verschil

Auteur: , 58 Reacties

Een studie toont aan dat liefst een kwart van alle automobilisten die een speciale verplichte cursus hebben gevolgd naar aanleiding van hun overtredingen, binnen twee jaar wederom met justitie in aanraking komt wegens een ernstig verkeersmisdrijf.

Alcoholcontrole

Drs. Martina Blom onderzocht de effecten van de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer) en de EMG (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) op overtreders. Wat blijkt: deze mensen gaan net zo snel in de fout als weggebruikers die de peperdure cursus -die overigens door de overtreder zelf betaald moet worden- niet gevolgd hebben.

De cursus lijkt dus weinig effect te hebben op alcomobilisten en ander verkeerstuig. Vraag is waarmee je een zware overtreder wel kan pakken. Rijbewijzen afnemen heeft waarschijnlijk weinig nut want dan rijden ze gewoon zonder roze pasje in de portemonnee maar het is in ieder geval een begin. Een andere oplossing is “kreupel slaan voor het leven zodat ze nooit meer een auto kunnen besturen” maar dat is natuurlijk heel onethisch en verkeerd en onverantwoord enzo. Tenminste, zo denk je erover totdat ze de BOB neerschieten en jouw overstekende kinderen aanrijden. Levenslang opsluiten dan maar?

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat bijna alle deelnemers aan de LEMA en EMG mannen zijn en dat 87% van de deelnemers in Nederland geboren is. Vier op de tien deelnemers kwam al eerder met justitie in aanraking vanwege een verkeersdelict.



58 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Volgens mij moet je er behoorlijk wat voor betalen, dus het maakt de staat niet uit of het helpt of niet.
Goh, wat een verrassing.
Hetzelfde als bij een tokkie het rijbewijs afnemen : Boeien. Gewoon lekker doorrijden.
Iets met punten sparen en kans op auto kwijtraken oid…
Het gaat niet om het gedeelte ‘Rijden’ maar het gedeelte ‘ASO’. En sommige (te veel) mensen zijn nu eenmaal zo. Enige dat helpt is preventief afschieten. Hard maar waar. Wou ook dat het anders was.
@Vincegail:
ik denk dat het al veel verschil zou maken als mensen hun kinderen weer eens normaal op gingen voeden.
@super: Dat helpt alleen maar tot ze een jaar of 15 zijn en het stoer gaan vinden om alle geleerde regels aan hun laars te lappen. Iedereen die z’n rijbewijs heeft gehaald, weet dat je niet door rood mag rijden, niet rechts mag inhalen, niet mag bumperkleven, geen 150 mag in de bebouwde kom, en meer van dat soort basale regeltjes.
@potver7: Nee, dan is de opvoeding mislukt. Opvoeden betekent nou juist dat je kind van 15 wel weerbaar is, eigen beslissingen & verantwoordelijkheid neemt, kritisch leert denken en niet al te vatbaar is voor peer-pressure. Tussen regels overtreden en 150km door de bebouwde kom rijden zit nogal een groot verschil hoor. Eerste is misschien stoer, tweede is gewoon dom & onverantwoord en dom doen is per definitie niet stoer.
@potver7:
ook een tiener is in staat te begrijpen dat nee nee betekent, dat hij/zij geneigd is zich wat recalcitranter op te stellen tijdens de puberteit doet daar niets aan af. Maar als een 15 jarige nog nooit “nee” heeft gehoord in z’n leven, of andere psychische afwijking van z’n ouders over zich heen heeft gekregen, dan kun je er inderdaad op rekenen dat er geen houden meer aan is.
Iets met te lieve straffen en denken dat je idioten nog wat kan bijbrengen… Gewoon boetes verdriedubbelen en serieuzer controleren op asociaal rijgedrag met burger auto’s ipv flitspalen neerzetten op plekken waar de verkeersveiligheid verder niet het probleem is…
@jpo26: werkt niet, te weinig inkomsten voor de staat
Ik zeg inzetten bij de allerslechtste chauffeur van Nederland en dan NIET in de auto, maar als object bij de proeven….. dat zal ze leren.
Bij afname rijbewijs automatisch een enkelband met telefonische meldplicht.
Ik zou zeggen: bouw een aparte stad ergens in Oost Groningen. Daar mogen deze mensen in alle vrijheid wonen, rondrijden (ook met heul veul drank op).

Eigen (drank)winkels, garagebedrijven, een ziekenhuisje en een crematorium. Een ministaatje dus.

Er komen natuurlijk regelmatig plaatsen vrij door ongevallen of ander geweld. Dus genoeg mogelijkheden om nieuwe overtreders te huisvesten.

Mooi toch?
@glashelder: Dus verbannen naar de zuiderburen?
@glashelder: Die stad bestaat al; Delfzijl.
Tja, sommige mensen zijn nu eenmaal hardleers en niet in het gareel te krijgen.
Is ook meestal hetzelfde volk wat in een bedrijf vastgebonden op een stoel meer opleveren dan los rond laten lopen.
Rijbewijs inleveren en de auto in beslag nemen voor een bepaalde tijd (hoe ernstiger het misdrijf, hoe langer de inname)
Ook meerdere controles voor het huis, dat ze daadwerkelijk niet rijden met een auto voor de deur.
En ook eventueel melden bij de wegenbelasting, dat ze geen auto op naam kunnen zetten.
(maar dat zal niet gaan, vermoed ik)
@Dreumeltje: er zijn meer manieren om in een auto te rijden. Hoeft niet perse op je naam te staan ;)
Helemaal voorkomen kan dus niet. Tenzij we toch in gaan op het preventief neerschieten. Maar inderdaad rijbewijs innemen. Geen mogelijkheid meer om een auto op naam te zetten. En geen mogelijkheid bieden een auto te verzekeren. Zal het ze afschrikken? Nee waarschijnlijk niet.. maar je kunt de groep misschien zo toch verkleinen.
@Vreddy_B: Probleem is dat die lui toch wel achter het stuur kruipen. Als ze dan, zonder rijbewijs en onverzekerd, weer een ongeval veroorzaken is dat extra zuur voor de tegenpartij. Want die moet maar zien hoe/wanneer de schade vergoed wordt.
Puntjes invoeren, bij x aantal vervalt de auto aan de staat. Postbusje 51 spot erover en klaar. Watjesland…
@mistere: dat zal wel werken ja. Bij het laatste punt je S-klasse inruilen voor een starlet. En vervolgens gaan rijden met een auto van een ander / de zaak
@mistere: Er zijn nogal wat auto’s met een waarde die lager ligt dan een boete voor alcoholgebruik.
@mout @melkkoe: Helemaal gelijk, dat gaat ‘m ook niet worden dus. Boete naar percentage van inkomen / vermogen dan?
Heb ik ook gehad, moest r verplicht aan meewerken. Helemaal nergens goed voor die cursus, de staat ziet t alleen als alternatief voor boetes
@clr700gt: Kijk, over jou gaat het rapport dus.
@clr700gt:


Wat hield die in die cursus?
Wat had je mispeuter dat je hem moest volgen?
Voortgezet onderwijs voor slechte rijders, tja…
@rob68: een ASO-rijder is niet per definitie een slechte rijder
@melkkoe: Dat heb je dus mis.
Verkeer is meer een sociale dan een technische zaak. Wie slecht rijdt (onervaren, onzeker, stram of traag van begrip, bijvoorbeeld) zal vast eerder een paaltje pakken dan een ander. Maar wie onaangepast rijdt, asociaal dus, plet een museumdirecteur in hartje Amsterdam, rijdt doelbewust in op een groepje fietsers, rijdt door na een aanrijding, rijdt stoned, dronken en met een slaaptekort. Dat werk.
@mout: juist
@mout: een slechte rijder is iemand die: parkeerdeuken veroorzaakt zonder het te merken, aarzelt op kruisingen om op te rijden, zijn/haar auto laat afslaan bij het verkeerslicht (waar een hele rij achter staat te wachten).

De rijder die jij beschrijft is inderdaad een aso-rijder. En daarvoor helpt zo’n cursus geen moer.
Goh oud nieuws zeg ! Zo’n cursus is bedoeld om geld te vangen en niet om mensen te helpen.
Verbaast het jullie, in een land waar we 15000 veroordeelden “kwijt” zijn .
Tegen zulke aso’s helpt niks.Auto afpakken? Rijden ze volgende dag in een andere.Niet kunnen verzekeren?Rijden ze toch zonder verzekering. Tot de knietjes amputeren.Dan kunnen ze geen pedalen meer bedienen.Hebben ze daar weer wat op gevonden,armpjes eraf,etc.
In mijn ogen is dit de oplossing:
Eerst EMG of LEMA met een tijdelijke rijontzegging en een dikke boete.
Daarna korte celstraf, plus lange rijontzegging.

Omdat mensen toch doorrijden met een rijontzegging, versneld invoeren van kenteken herkenning in politie auto’s waardoor de pakkans voor veelplegers groter wordt. Indien iemand met een rijontzegging toch rijdt, gelijk een forse boete + lange celstraf.

Auto innemen ben ik tegen, is in strijd met het gelijkheids beginsel. Wat wel kan is de auto invorderen tot de boete betaald is.

Daarnaast invoeren dat als iemand zonder geldig rijbewijs rijdt in de auto van een ander, de eigenaar gelijk 2000 euro boete krijgt, direct afrekenen anders auto invorderen tot het bedrag betaald is. 99% van de gevallen is de eigenaar op de hoogte van de rijontzegging, en even rijbewijs controleren is kleine moeite.
Indien iemand een rijontzegging heeft, maar het fysieke rijbewijs nog heeft en laat zien, dan kan de eigenaar van de auto proberen civiel het bedrag op de dader te verhalen. Waarom zou je je auto uitlenen? En als je uitleent, maak even kopietje van zijn rijbewijs.

Daarnaast, ongeluk maken zonder (geldig) rijbewijs? Dan is dit opzet. Want je mocht helemaal niet met die auto rijden. Is net zoiets als met een vuurwapen spelen, wat per ongeluk afgaat en iemand raakt. Vergelijkbare strafmaat.
@realhustler: hehe, eindelijk iemand die het snapt.
+1
@realhustler: Hoe is ‘auto innemen’ in strijd met het gelijkheidsbeginsel?
Misschien omdat je van de een een auto van €400 kunt invorderen, en van de ander een van €400.000?
@mout: Precies. met een eend kan je net zo aso rijden als met een porsche. En in beslag nemen veroorzaakt een ongelijkheid. Daarnaast hebben sommigen een lease auto, of rijden in andermans auto, dus dan wordt de ongelijkheid alleen maar groter.
@realhustler:

Celstraf? Ben je helemaal gek?

Nu weet ik dat het de mode is om het echte tuig vrij te laten en enkel de relatief brave gevallen in de bak te houden. Ik vermoed dat dat is om de cipiers ook een leuke job te gunnen. Maar dat betekend toch niet dat we er ook al voor moeten beginnen pleiten.

Waar ben je mee bezig, als tuig dat met een bende gewoon ad random mensen de kop in schopt lichter gestraft zouden worden als iemand die te veel need for speed gespeeld heeft.

Een celstraf word immers pas uitgevoerd indien deze lang genoeg is.
@Hupke: Je hoort mij niet zeggen dat kopschoppers niet zwaarder gestraft moeten worden maar dit is een auto website.
Weer een onderzoek naar iets wat je van tevoren al wist. Heet gewoon recidive. Aso’s blijven aso’s, dieven blijven dieven, inbrekers blijven inbrekers, junks blijven junks en ga zo maar door. Het is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven: Een gedeelte van deze lieden is gewoon onverbeterlijk.
Volgens mij kun je ze alleen maar treffen door ze zeer zwaar aan de portemonnee te gaan en eventueel permanent electronisch te controleren en te volgen. Uiteindelijk moeten ze geen auto meer op naam kunnen laten stellen, verzekeren, huren of leasen en diegene, die hen toch een auto lenen, dienen tevens bestraft te worden.
@9000cse:
zwaarder straffen helpt volgens mij niet de recidive terug te brengen. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat mensen zich in de eerste plaats al “netjes” gedragen, maar de trend in de samenleving lijkt dat dat juist steeds minder het geval is.
@super:
Helemaal mee eens, maar de verhuftering neemt alleen maar toe. Niet alleen in het verkeer. En de meesten staan er machteloos tegenover. Alleen de overheid is in staat (of zou dat moeten zijn!) om maatregelen te nemen die effect hebben. Mijn mening is, dat je dit soort lieden het meest kunt treffen door zeer hoge boetes. Die doen hen het meeste pijn en daarvan verwacht ik het meeste effect.
@super: Mensen worden (soms) meer verantwoordelijk naarmate de jaren vorderen. En ik ben het er mee eens dat straffen en boetes niet afschrikken werken, vaak denken mensen niet of nauwelijks na over mogelijke consequenties.

Echter met straffen bereik je wel dat mensen een tijd niet meer deelnemen aan de maatschappij, dus al die tijd geen ongewenst gedrag kunnen vertonen, en dat ze dan ook geen voorbeeld meer zijn voor anderen.

En voor need for speed freaks, misschien moeten we in Nederland wat meer voorzieningen maken voor low entry track days e.d. waar je voor een paar euro je auto kan aftrappen in een gecontroleerde omgeving waar je vooral een gevaar voor jezelf bent.
Alle reacties gaan over de persoon die zo’n cursus moet volgen. Maar waar ik benieuwd naar ben is de inhoud van zo’n cursus. Misschien zijn die wel zó kansloos dat het naïef is om 100% verbetering van gedrag te verwachten? Iemand die daar meer van weet?
@baasbas: Kansloze cursus voor kanslozen…
@baasbas: Je hebt een heel goed punt !
Goed voor de economie, dit soort cursussen. Geld moet rollen, toch?
Gewoon rijbewijs innemen na een waarschuwing, moet diegene lekker zelf maar aan denken, is de weg ook weer veiliger.
1/10 weet misschien de regels voor geen meter en heeft wat aan de cursus.
De andere 9/10 hebben gewoon schijt aan de regels maar kennen ze well…. Maarja CBR wil ook geld verdienen.
SUPRISE!
Komen ze er nu pas achter dat iets dat misgelopen is met minstens 18 jaar (een gebrek aan) opvoeding niet op een dagje of weekje kan worden rechtgetrokken.

Ik vraag me overigens af hoeveel van die ‘helden’ die schuldig zijn aan ‘onnodig links rijden’ tegen de helft van de maximumsnelheid opgezadeld worden met zo’n EMG cursus.
Ik wil deze cursus graag geven.
En NEEN niet voor het gewin. (Alpe dhu zes en zo)

Ik zal ze laten kokhalzen die krengen.

Foto reportage van dat ongeluk in 010 waar een vrouw onthoofd werd door de klap van de aanrijding.
Foto’s van verminkingen en is er iets gebeurd mogen zij de plaats des onheils gaan schoonmaken en onder leiding de stoffelijke resten gaan afleggen.

Kijken of ze na 2 weken nog asociaal zullen rijden.
En ze krijgen geen THEE !
maar stokslagen !
87% van de deelnemers aan die cursus zijn in NL geboren…

-=edit: hou je een beetje in=-
@barrrry: Volgens cijfers van het CBS van 1 januari 2005 [oud :(] is 80,9% van de bevolking Nederlands.
Met de aanname dat dit nu ongeveer nog zo is, dan rijden de immigranten een stuk socialer.
@KeesB: Toevallig laast bij wegmisbruikers: EMG e.d. worden alleen gegeven aan mensen die voldoende Nederlands beheersen. Dus als je hier al jaren woont maar geen zin hebt om fatsoenlijk Nederlands te leren dan krijg je dus geen EMG of LEMA. Misschien een tip als je met 50+ te hard wordt aangehouden? Engels praten ? Oh nee, Duits, tegenwoordig lijkt het wel of er niemand meer Duits kan praten in Nederland.
Laat die lui voor straf maar eens deelnemen aan een bangerrace. Maar dan in een auto zonder veiligheidskooi en zonder helm op hun knar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).