Verstappen onderneemt juridische actie tegen Max-reclame

Auteur: , 41 Reacties

Er werd gebruik gemaakt van de naam en persoon van Verstappen zonder enige vorm van toestemming.

Verstappen

Sinds kort is Max Verstappen te zien in DEZE Jumbo-commercial, waarin de 18-jarige coureur vliegensvlug boodschappen thuisbezorgt. Bezorgdienst Picnic haakte in op deze commercial van de supermarktketen en kwam met een tegenhanger. In de reclame van Picnic (video) zien we een Max look-a-like die op een rustige wijze boodschappen brengt. Het filmpje werd online gepubliceerd met de titel “Als je op tijd vertrekt hoef je niet te racen.”

Voor Picnic wellicht een onschuldige actie, maar het online delen van de reclame heeft vervelende gevolgen voor het bedrijf. Het management van Verstappen zegt tegenover RTL Boulevard niet blij te zijn dat de naam en toenaam van de Limburger zomaar wordt gebruikt. Er zullen juridische stappen worden ondernomen, aldus Team Max. Picnic laat weten dat het slechts om een ludieke inhaker ging.

Bij Jumbo kunnen ze er wel om lachen. In een reactie zegt de supermarktketen dat er geen juridische stappen zullen worden genomen.



41 reacties

Creatief en origineel zijn hebben ze nog nooit van gehoord bij Picnic. Die naam alleen zegt al genoeg…
@badmat: desalniettemin vind ik dit toch een beetje kinderachtig van verstappen.
@badmat: hoezo, is gewoon een schaamteloze rip-off…
@badmat: management van Verstappen denk ik. Ik vermoed dat Verstappen zelf zich hier nauwelijks van bewust is. Hoe dan ook: Hier wordt natuurlijk redelijk schaamteloos gebruik gemaakt van de naamsbekendheid van Verstappen. De sponsoren van Verstappen betalen daar een hoop voor. Niet vreemd dat men dat wil beschermen. Picnik is zich hier natuurlijk volkomen van bewust. Hoopt dat de commotie voor wat extra naamsbekendheid zorgt. En zie: Het gebeurd. Geen onschuldige actie maar gewoon keihard commercieel incalculeren dat er juridisch gaat worden opgetreden. Picnic is overigens geen jolig hipster dingetje maar opgezet door Michiel Muller en een paar makkers. Geloof maar dat die zeker wel wisten dat dit ging gebeuren.
@pomoek: Ik denk inderdaad ook dat Max, of zelfs ons Josje, hier zelf niet echt om geeft, maar dat er genoeg mensen om hen heen bang zijn dat iemand een stukje van hun taart probeert te snoepen.
Ik ben benieuwd wat de rechter ervan vindt. Lijkt mij dat de sponsoren op de overall meer recht van klagen hebben dan enige Verstappen, die naam wordt niet genoemd in het filmpje.
Snap ook niet waar het “naam en toenaam” uit het artikel vandaan komt.
@badmat: met portretrecht geldt hetzelfde als octrooien. Je moet wel tegen alles proceduren om niet je rechten te verliezen in opvolgende zaken.
@badmat: Kinderachtig misschien van het “management” van Verstappen. Max zal hier niet veel over te zeggen hebben en zich er waarschijnlijk ook niet te druk over maken..
@badmat: niet creatief en origineel? Ken je überhaupt het concept van Picnic wel? Daar kan de rest vd supermarkt kliek namelijk nog wat van leren.
@str8six: oke, creatief had ik misschien beter weg kunnen laten. Maar origineel is het echt niet. Ik kan al veel langer mijn boodschappen gewoon laten bezorgen door de Jumbo of de AH. En dat kan wel door het hele land, en niet alleen in Utrecht.
@badmat: je kent dus idd het concept niet.
@badmat: Ik denk niet dat het er hier om gaat creatief of origineel te zijn. Deze actie genereert buzz, positief of negatief, en daarmee is het doel bereikt. Jij wist ook nog niet van Picnic, nu wel!
@badmat: Het is gewoon slim, Verstappen kan ze niks maken want iedereen kan zon overal kopen en zijn naam word nergens genoemd. Maar inmiddels word Picnic wel op bijna elke nieuwssite genoemd.
Haha dat joch lijkt er nog op ook! Lachen man. Waar maak je je druk om vraag ik me dan af.
@viezefreddyw: It’s all about the money! Meer niet…
@venividivici: Dat hadden ze nog niet inderdaad.
@viezefreddyw: Ja, maar het management van Max is gewoon een schraapmachine en er mag geen stuiver gemist worden!
@venividivici: Dat weet ik niet zo. Ik zou eerder denken dat het om het imago en merk verstappen gaat.
@clarkson: En dus geld, want dat komt daaruit voort.
Overigens geen probleem hoor, wordt vaak zo vies over gedaan.
Ik snap wel dat het inmiddels een merk is en geen persoon. Maar als zelfs Jumbo er niet moeilijk over doet, moet je dan zo reageren als MaxManagment zijnde? Ik had daar toch anders mee omgesprongen. Maar goed, contracten en centjes enzovoort…..
Dan heb je toch wel even een o fuck momentje, of zoals James May zou zeggen: “O, Cock”
Tja, laat je deze actie gewoon gaan dan kun je niemand meer met goed fatsoen aanpakken…. Je hebt dus eigenlijk geen keuze. Picnic had wel een keuze.. een belletje met Jumbo en Max had wellicht gewoon toestemming opgeleverd. Maar ik denk dat Picnic nu harder lacht.. ook via Autoblog gratis reclame. Well played.
@w0o0dy: het management van Max is niet zo soepel hoor. Ik ken een bedrijf dat wél een vooraankondiging had gegeven en die kregen meteen een juridische ‘dreigbrief’ retour. Je snapt dat ze het toen maar hebben laten zitten.
Iets met euro’s vangen waarschijnlijk.
Niet eens gek eigenlijk, het zal om een principekwestie gaan, het wordt in theorie natuurlijk moeilijker om jezelf te verkopen aan bedrijven als er een aantal zijn die, weliswaar met een stand-in, ‘gratis’ profiteren van de bekendheid van de betreffende persoon.

Dus als de familie Verstappen relativeringsvermogen kent, kunnen ze het sturen op een kort geding met een tik op de vingers voor dat bedrijf.
There’s no such thing as bad publicity.
Dat gozertje van picnic lijkt ook nog behoorlijk
Kansloos alleen Red Bull kan wat zeggen tenzij iedereen zo’n overal kan kopen en dragen.
Het maakt niet uit hoe creatief of ludiek het is…. ze proberen geld te verdienen over zijn rug…. ik zou t ook laten stoppen of een gedeelte willen ontvangen…. logisch dat er zo op gereageerd word….. straks valt het slecht en loopt zijn naam schade op…. go get them max
@maferick74: Je hebt echt geen idee waar je het over hebt hé?
maar misschien suggereert het overmatig gebruik van punten dat ook. Daarnaast moet je ook na 7 punten achter elkaar, de volgende zin met een hoofdletter beginnen.

Tevens worden namen ook met een hoofdletter geschreven, schrijven we ‘het’ in plaats van ‘t’ en is ‘word’ met -dt op het einde.

Graag gedaan!
@estoque: dank je wel voor je correcties…. mijn dank grenst aan hondsdolheid…. gelukkig was nederlands nooit mijn goeiste vak maar gelukkig ben jij de enigste die mij hier op wijst.
@maferick74: geen dank!
@estoque: Moet dat streepje bij hé niet de andere kant op staan? En na jou eerste vraagteken hoor je dan ook te beginnen met een hoofdletter? Iets met de pot die de ketel iets verwijt?
@maferick74: Je hebt gelijk, maar mijn reactie heeft er wel tot geleid dat je bewuster met je spelling omgaat, dus een succes voor mij. :D

Je zinnen lezen nu een stuk prettiger.

Tevens is jou, als het bezittelijk is, met een -w op het einde.
Het is het proberen waard om voor niks mee te liften op de populariteit van Max. Zoals ze in Limburg zeggen:

Van angermans laer is ’t good reme sjnieje…
@moveyourmind: Vooruit, als jij t zegt geloof ik het.
Ik vraag me af of ze een poot hebben om op te staan. Jumbo en Red Bull komen er duidelijk in voor, maar de eerste maakt er al geen probleem van. Dat die jongen lijkt een beetje op Verstappen, maar of dat iets waard is?

BTW, geinig concept. Even in de gaten houden wanneer ze hier komen. Missie Picnic geslaagd dus!
Toch even gekeken. AAARGH, een whistle song !
Het management van Max is Jos ..

Jos the boss(mongool) ..
@lincoln: Wat zijn we weer eloquent…. Pure poëzie!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Juridisch hebben ze een punt ja, maar ze spelen Picnic hiermee nu wel in de kaart. Door alle ophef word de reclame alleen maar meer gedeeld wat meer exposure voor Picnic betekend. Grote kans dat Picnic hier al op gerekend had. Niets onschuldige grap maar zorgvuldig uitgekiemde marketing.
@stephano: Je kan me ’n hoop vertellen, maar Picnic heeft hier natuurlijk gewoon heel slim naartoe gespeeld. Hadden ze wel toestemming gevraagd (waarbij niet zeker was dat ze dat zouden krijgen), dan had ze dat méér geld gekost, en ze hadden minder exposure gehad.

Het management van Verstappen ziet dat natuurlijk ook wel, maar als ze dit laten gaan dan is het portretrecht feitelijk vrij en zullen ze veel meer moeite moeten doen om toekomstige schenders van het portretrecht aan te kunnen pakken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).