• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: 60% comfortabelere vering en sprongetjes

Auteur: carbert, gepost 6 april 2011 om 20:12 – 53 Reacties

TU Eindhoven ontwikkeld vering

Onderzoekers van de TU Eindhoven hebben een actief en elektromagnetisch veersysteem ontwikkeld, dat het rijgedrag van auto’s zestig procent comfortabeler zou kunnen maken. Met deze vering hellen auto’s niet meer over en kunnen ze jumpen als een lowrider. Voor de lezers die na dit alles nog steeds niet enthousiast zijn: de vering kan ook stroom opwekken.

Dit klinkt allemaal natuurlijk veel te mooi om waar te zijn, maar we moeten de bollebozen een kans geven. De vering is elektromagnetisch en dus fundamenteel anders dan actieve, hydraulische veersystemen. Het grootste pluspunt is het feit dat deze veren wél snel genoeg zijn om trillingen van de weg te kunnen dempen.

In de bestaande hydraulische veringsystemen is de hydrauliek te traag om snelle trillingen van de weg te kunnen dempen. Dat schijnt deze nieuwe vinding wel goed te kunnen. Een elandtest zou zo zelfs voor een Defender een makkie moeten zijn.

Een passieve veer, elektromagnetische actuator, een aansturingsunit en batterijtjes moeten zorgen voor een smooth ride. De trilling van de weg wordt gebruikt om elektriciteit te genereren, die terug naar de accu gaat. Als je er na het zien van het filmpje nog meer over wilt weten kan je het systeem op de AutoRAI onder een E60 BMW 530i bewonderen (stand E.01).

Het geheel bevindt zich nog in de testfase, en ik ben erg benieuwd of het ooit in serieproductie komt. Vaak worden dit soort systemen tijdens de testfase de hemel ingeprezen om kopers en investeerders aan te trekken, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een eendagsvlieg te zijn. Hoe werkt het systeem bijvoorbeeld onder koude temperaturen en op de lange termijn? Het klinkt allemaal prachtig, maar ik stop mijn centen nog liever in Saab.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • Video: Hert gebruikt BMW als springplank
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, autorai-2011, BMW, e60, Techniek

Vorig bericht: « Nieuwe trend? Paars chromen Lamborghini LP670-4 SV
Volgend bericht: Gespot: Smurfblauwe AM V12 Vantage »

Lees Interacties

Reacties

  1. Prutsor zegt

    6 april 2011 om 20:18

    Het lijkt net of er iemand zit te wippen in die bmw.

    Login om te reageren
  2. porsche911turbo2 zegt

    6 april 2011 om 20:23

    kan in sommige gevallen van pas komen……

    Login om te reageren
  3. lenhardspot zegt

    6 april 2011 om 20:23

    Grappig.
    Ik ben 2 weken geleden naar TUe geweest en hebben ze wat verteld over deze auto.

    Off topic: Bedankt autoblog voor de tip over de automotive studie!

    Login om te reageren
    • romenkorn zegt

      6 april 2011 om 22:15

      @lenhardspot: Ben je daar geweest? En hoe was het?

      Login om te reageren
      • lenhardspot zegt

        7 april 2011 om 14:35

        @romenkorn: Ja, klopt.
        Het was erg interessant om te zien hoe zij alles doen.
        De studie zelf is ook erg leuk als je een auto liefhebber bent.
        Als je de kans krijgt moet je zeker even gaan kijken!

        Login om te reageren
  4. Dino2400 zegt

    6 april 2011 om 20:33

    “Hoe werkt het systeem bijvoorbeeld onder koude temperaturen en op de lange termijn?”

    Dat lijken me juist de zwakke punten van een hydraulisch systeem: variabele viscositeit als gevolg van temperatuurschommelingen en een beperkte levensduur (ongeveer 50.000 km)

    Dus beetje vreemd om dat hier als potentieel nadeel van een syteem te gaan noemen dat deze nadelen waarschijnlijk niet heeft.

    Login om te reageren
  5. super zegt

    6 april 2011 om 20:41

    Bose had ook electromagnetische vering met een filmpje dat wel erg overtuigend was (in tegenstelling tot het filmpje van de tue). Het filmpje tot het einde afkijken!

    http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      6 april 2011 om 20:47

      @super: Ik wil dat ding wel eens zien werken bij een heel hoge drempel tegen die snelheid. Dan klapt je vering helemaal in.
      ‘jumpen’ met elektromagnetische veringen is echt piece of cake!

      Login om te reageren
      • super zegt

        6 april 2011 om 20:51

        @vale46:
        dat is vrij makkelijk op te lossen door de veer steeds stijver te laten worden naarmate hij de maximale uitwijking nadert.

        Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      6 april 2011 om 21:00

      @super: Dat filmpje is al vrij lang geleden gemaakt aan de modellen te zien, en we hebben nog steeds niets meer van die vering gehoord. Toch een eendagsvlieg dus?

      Login om te reageren
      • super zegt

        6 april 2011 om 21:05

        @Citrofiel:
        Het systeem is in elk geval niet nieuw, maar het systeem van Bose ziet er nogal groot uit en dat van de TUE niet. Misschien hebben de studenten een manier gevonden om een te groot systeem tot praktisch toepasbare grootte terug te dringen?
        Qua bewegingen ziet het er in elk geval vrij goed uit!

        Login om te reageren
    • Cantago zegt

      8 april 2011 om 01:07

      @super: Dat springen is cool! Alleen in dat stukje “passenger view” veert de auto zonder Bose suspension wel extreem veel!

      Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    6 april 2011 om 20:41

    Het is me totaal niet duidelijk hoe het systeem nu juist werkt!
    Is het een hydraulische veer waarvan de hydraulica van viscositeit veranderd onder invloed van een magnetisch veld, of is het een sterke spoel rond een ijzerkern?

    Als het het laatste is zie ik er wel toekomst in voor luxewagens! Een ijzerkern in een magnetisch veld is wrijvingsloos maar ondervind toch een goede demping door het magnetische veld.

    Login om te reageren
    • daandt zegt

      6 april 2011 om 23:07

      @vale46: Het is een volledig elektro-magnetisch dempersysteem. De permanente magneet zorgt ervoor dat het systeem ook dempt als de elektronica niet werkt. Op 12 en 14 april is het systeem werkend te zien op de AutoRAI.

      Meer informatie over het onderzoek is te vinden op http://alexandria.tue.nl/openaccess/Metis219738.pdf .

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        8 april 2011 om 01:03

        @daandt: Ik zal dan meteen eens kijken wat het weegt, want een goeie permanent magneet is ZWAAR! Vooral van dat formaat.

        Login om te reageren
  7. woutert zegt

    6 april 2011 om 20:42

    Vraag me voornamelijk af wat dit systeem weegt. Als je spoelen nodig hebt zal het snel zwaar worden en daar houden auto producenten niet van…

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      8 april 2011 om 01:02

      @woutert: Vooral BMW niet, of tellen de veren niet mee in het onafgeveerde gewicht?

      Login om te reageren
  8. likeaboss zegt

    6 april 2011 om 20:50

    Het eerste waar ik aan moest denken:
    http://www.youtube.com/watch?v=byRM5IxeGz0

    Login om te reageren
  9. Sebazzz zegt

    6 april 2011 om 20:58

    60% comfortabeler. Mhm.

    Login om te reageren
  10. Dino2400 zegt

    6 april 2011 om 20:59

    @Super:

    geniaal filmpje.
    Citroen had trouwens ook een speciale versie van de Xantia, de “activa” die ook niet overhelde in de bochten.

    http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh

    Login om te reageren
    • mout zegt

      6 april 2011 om 21:46

      @Dino2400: Ja, die had ik in mijn beide XMs. Het heeft wel nadelen. een nadeel als je net hydractief gaat rijden, en een tweede als je er weer mee ophoudt.
      1) Je ontdekt al vlot dat de beste benadering van een drempel is, om je snelheid constant te houden (want als je gaat remmen of gassen, wordt ie stugger. Dat is dat actieve eraan). Met als gevolg, dat ik een paar keer bijna de auto voor me ramde, die voor de drempel op de rem gaat. Vééél afstand houden is de oplossing.
      2) Dat doorrijden moet je ook weer afleren. Van de auto ná mijn XM heb ik tweemaal de carterpan lek gereden op een drempel.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        6 april 2011 om 23:40

        @mout: En, heb je nu heimwee naar de XM? ;)

        Login om te reageren
        • mout zegt

          6 april 2011 om 23:48

          @Citrofiel: Zekers. Alleen heb ik 7 zitplaatsen nodig… heb al eens gekeken naar een derde bankje in de break.

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            6 april 2011 om 23:52

            @mout: 7 zitplaatsen, verlangen naar Frans comfort… Heb je nu een Espace misschien? :)

            Login om te reageren
            • mout zegt

              7 april 2011 om 12:55

              @Citrofiel: Ik stel me tevreden met een SpaceWagon 2.4 GDI. Met lekker veel goodies (leer, verouderde navi, dat soort geintjes). En, niet onbelangrijk: net als de XMs te koop voor een habbekrats.
              (Ik ontmoette in mijn tweede XM de eerste eigenaar. Die had er f 75.000 op afgeschreven in 2,5 jaar. Ik € 1.000, ook in 2,5 jaar.)

              Login om te reageren
              • Citrofiel zegt

                7 april 2011 om 13:06

                @mout: Afschrijving, het leed der citrofiel… :?

  11. Dino2400 zegt

    6 april 2011 om 21:01

    WTF

    http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      6 april 2011 om 21:02

      @Dino2400: Ja, die dus…

      @autoblog: Verwijder die van mij maar. 2x is niet nuttig.

      Login om te reageren
  12. ascari15 zegt

    6 april 2011 om 21:01

    knap hoe ze het bedenken en ook echt maken.
    Natuurlijk zit het nog in de concept fase, maar ik denk dat dit wel wat kan worden.

    Login om te reageren
  13. bgysen zegt

    6 april 2011 om 21:26

    Hierbij een filmpje met meer tekst en uitleg

    http://www.youtube.com/watch?v=RVit5YoZZhQ

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      8 april 2011 om 01:00

      @bgysen: Door de hoge frequentie kan het systeem dienen als speaker? Een speaker vanuit je ophanging? What’s next? Je oliepijl meten met de ruitenwissers?

      Login om te reageren
  14. bpc zegt

    6 april 2011 om 21:29

    die bose active suspention kun je wel degelijk op aanvraag kopen , ik heb er ooit voor gehoord maar die is belachelijk duur , het was toen rond de 10k !! voor een ophanging !!!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      6 april 2011 om 21:48

      @bpc: Wat denk je dat het kost om een ‘conventionele’ sportophanging met actieve / instelbare dempers rondom te installeren, van een fatsoenlijk merk?

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        6 april 2011 om 22:37

        @mout: bij koni zit je aan 1500 euro das bijna 10x minder

        Login om te reageren
        • Femme zegt

          6 april 2011 om 23:10

          @bpc: Als je bij Reiger custom schokdempers laat bouwen zit je zo aan 1000 euro per demper ex btw voor de goedkoopste 3-weg instelbare dempers die ze leveren. Competitiedempers gaan zo richting de 10K voor een setje. Dan heb je wel goed spul dat veel beter dempt dan de gemiddelde fietspompjes onder een straatauto.

          Login om te reageren
  15. bpc zegt

    6 april 2011 om 21:31

    en lotus had is de jaren 70? dacht ik ook active ophanging in de f1 maar dat ding ging zo hard door de bochten en de banden sleten zo traag hierdoor dat de wenertjes van fia het verboden

    Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      6 april 2011 om 22:22

      @bpc:

      Inderdaad, enekele tientallen jaren geleden reed iedereen met actieve vering in de F1, niet alleen Lotus, maar die waren er wel het eerste mee geloof ik. En geloof me, die hadden geen kofferbak vol apparatuur aan boord. Dus TU/e ga ff bij Lotus vragen hoe het kleiner kan ;-)

      Login om te reageren
  16. mechanic zegt

    6 april 2011 om 22:40

    Aantal studenten op MIT hebben een paar jaar geleden ook zoiets bedacht, een schokdemper die in eerste instantie regeneratief werkt (en dus je accupakketje kan bijladen) maar tegelijk als actieve demping kan werken (www.levantpower.com)

    Login om te reageren
  17. Stino zegt

    6 april 2011 om 22:59

    wie wil zn kofferbak nou vol om het gevoel te hebben dat je met een boot aant varen bent..

    Login om te reageren
  18. AudiHead zegt

    7 april 2011 om 00:22

    Niemand opgevallen dat SKF hierbij betrokken is?

    Login om te reageren
  19. JasperVDH zegt

    7 april 2011 om 00:43

    “De trilling van de weg wordt gebruikt om elektriciteit te genereren, die terug naar de accu gaat”

    Amai, dan zal die accu vlug opladen hier in België.

    Login om te reageren
    • lemster zegt

      7 april 2011 om 07:26

      @JasperVDH: Hahahaha, zo waarheid ;)

      Login om te reageren
  20. roestvrijstaal zegt

    7 april 2011 om 08:12

    Ziet er goed uit zeg, lijkt me wel wat eigenlijk. Alleen hoe kan die dan in bochten totaal niet overhellen? Is dat computergestuurd ofzo?

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      8 april 2011 om 00:56

      @roestvrijstaal: Als je naar stuurt, overhelt of richting aangeeft dan lijkt mij dat het systeem gewoon meer druk op de vering zet aan één kant van de auto.

      Login om te reageren
  21. mark244turbo zegt

    7 april 2011 om 09:55

    Waarschijnlijk kunnen ze met sensoren de afstand van de body tot het wegdek registreren en de ‘demping’ daar op aanpassen! Door de sensor een stukje voor de wielen te plaatsen kan de demper ook actief reageren op bulten en kuilen, waar de auto overheen gaat rijden.

    Mooi systeem! Meer comfort, minder slijtage, betere wegligging, actieve demping mogelijk, traploos instelbaar, werkt ook bij extreem koud weer, energieterugwinning vanuit de demping, leuk te combineren met KERS en een hybrides. Ik zie hier wel potentie in.

    Wat betreft de omvang van de installatie. De eerste prototypes zijn altijd nogal lomp, maar zodra de setup is uitgekristalliseerd kan het gemakkelijk worden verkleind tot een veel kleiner formaat.

    Login om te reageren
  22. trambel zegt

    7 april 2011 om 17:01

    @ AudiHead

    ja dat viel mij ook op, skf is toch van de kogellagers als ik het goed heb?

    Login om te reageren
  23. bmwm20b20 zegt

    7 april 2011 om 20:45

    Deze techniek bestaat al jaren lol. Oud nieuws maar wel leuk om te zien dat ze het een stapje hoger tillen.

    Login om te reageren
    • AudiHead zegt

      7 april 2011 om 21:42

      @bmwm20b20:
      kan je een voorbeeld geven dan?

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        8 april 2011 om 02:34

        @AudiHead: Het eerste wat bij mij bekend is dat ene Arsem Harold B in 1967 hiervoor het eerste patent heeft ingedient. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

        Login om te reageren
        • AudiHead zegt

          8 april 2011 om 07:48

          @bmwm20b20:
          Een electric sock absober is wat anders dan een volledig electro-mechanische veer-demper systeem. Verder is een patent iets anders dan een echte implementatie.
          Iedereen kan bedenken dat je dit mbv een e-motor kan doen, echter het ook uitvoeren is echt wel iets anders.

          Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    8 april 2011 om 00:54

    Trage drempel: hij schiet gewoon omhoog voordat hij bij de drempel is! Dat is irritant als je aan het crossen bent over de weg. De echte drempel die ze filmen: het ding schudt en wiebelt gewoon heel veel! En dat vieren ziet er helemaal dom uit, nee, doe mij maar wat anders.

    Login om te reageren
  25. Bart_V zegt

    8 april 2011 om 01:40

    doe mij maar mooi een KW setje variant 2

    Login om te reageren
  26. bmwm20b20 zegt

    8 april 2011 om 15:33

    Ik quote mezelf:“Deze techniek bestaat al jaren lol. Oud nieuws maar wel leuk om te zien dat ze het een stapje hoger tillen.“ Ik bedoel hiermee dat deze techniek van energie demping al is uitgevonden, meer niet. Met het stapje hoger bedoel ik het bedenken dat het toevoegen van energie ,sensoren en een programma het tot een actief systeem kan maken en dat ze dit daadwerkelijk in de praktijk hebben gebracht. Feit is dat dit gewoon niet efficient is. 500kW voor iets meer comfort is gewoon hoop energieverspilling. Het systeem kan energie opwekken maar de 4 linaire elktro motoren wekken gewoon niet veel op met de korte bewegingen die een auto maakt tijdens het rijden. Mooi maar zonde in mijn ogen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North