• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: Een wijze les over motorrijden in de file

Auteur: maru, gepost 28 april 2013 om 21:09 – 44 Reacties

Kijk uit voor die Audi!


Omdat Blik op de Weg er nu definitief mee stopt, voelen wij ons toch wel een beetje verantwoordelijk om jullie te waarschuwen voor gevaarlijke situaties op de weg. De KLPD wil geen cameramensen meer op sleeptouw, maar gelukkig komt er genoeg beeldmateriaal vanuit Rusland onze kant op.

Motorrijders zijn slecht zichtbaar in het verkeer. Vooral als een auto van rijbaan wisselt worden ze nog wel eens over het hoofd gezien. Als iemand zich niet aan de regels houdt, zit een ongeluk in een klein hoekje.

Ter illustratie een filmpje vanuit Rusland. Een motorrijder rijdt met een aardig snelheidsverschil tussen de file door. In Nederland is het sinds 1991 voor een motorrijder toegestaan om dit met gepaste snelheid te doen, en dan ook het liefst met waarschuwingslichten aan. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die ingehaald wordt, mag niet meer dan 10 km/u zijn.

Onze Rus rijdt wel ietsje harder op zijn Suzuki. Dit vraagt gewoon om problemen, en het is dus niet zo verwonderlijk dat hij achterop een auto knalt. Hij rijdt over de gladde witte strepen, waardoor het onmogelijk is om rechtop te blijven bij hard remmen.

Nu is de Audi-rijder ook niet helemaal onschuldig. In de file moet je altijd rekening houden met motorfietsen die er langs willen. Geef ze dus ook de ruimte. Het heeft ook totaal geen nut om van rijstrook wisselen als je daar net zo snel zal rijden als waar je eerst was.

Nu de hamvraag: wiens verzekering moet gaan dokken? Waarschijnlijk de bestuurder van de Audi. Hij was bezig met een zogenaamde “bijzondere verrichting”. Ook al weegt de overtreding van de motorrijder wat mij betreft zwaarder, ben je als rijstrookwisselaar altijd de Sjaak. Laat weten of je het hiermee eens bent na het zien van het FILMPJE.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, crash, dashcam, files, motoren, rusland, Suzuki, Video

Vorig bericht: « Video: NASCAR-tokkies op de vuist
Volgend bericht: Boston-bombers getracked via GPS-systeem Mercedes »

Lees Interacties

Reacties

  1. flippert zegt

    28 april 2013 om 21:13

    Audi heeft altijd voorrang, hud die sukkel op die brommert moeten weten…

    Login om te reageren
    • newguy92 zegt

      28 april 2013 om 21:33

      @flippert: Audi rijders NEMEN voorrang met hun leasebak.

      Login om te reageren
  2. maurits123 zegt

    28 april 2013 om 21:14

    Motorrijder schuldig, rijdt absoluut te hard.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      28 april 2013 om 21:29

      @maurits123: Hij rijdt eerder vrij rustig, maar let gewoon niet goed op en reageert langzaam.

      Login om te reageren
  3. Dakana zegt

    28 april 2013 om 21:15

    Ik rij vaak op de motor tussen de file door richting werk of naar huis, scheelt tijd, benzine en minder file voor anderen (immers weer 1 auto minder).
    Tussen auto’s door neem je best wel een risico, ik ben ook al zeker 2 of 3 keer af gesneden door een auto die plots van baan wisselde. Maar met een normale snelheid kan je vrij makkelijk je motor fiets ergens tussen duwen of uit wijken mocht gewoon remmen geen optie zijn. De snelheid die deze knaap heeft zijn beide geen mogelijkheid meer en daarom vind ik de motorrijder de schuldige, die neemt hier de bewuste beslissing (per ongeluk te hard rijden vind ik een beetje suf..) en de auto kan zich gewoon vergissen.

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    28 april 2013 om 21:19

    De motorrijder is hier gewoon dom bezig. Of iig, het domste van iedereen daar.

    Wie er voor moet opdraaien weet denk ik niemand van ons. Of we moeten ergens een poster hebben met goed verstand van de Russische verkeerswetten.

    Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    28 april 2013 om 21:24

    Dit is dan ook alleen weggelegd voor de eckte bazen die weten waar ze mee bezig zijn, kijk en leer: http://www.dumpert.nl/mediabase/6508642/665ef21c/oprotten_stelletje_kutautomobilisten.html

    Login om te reageren
  6. timberleek zegt

    28 april 2013 om 21:26

    De nederlandse regels aangehouden denk ik dat de audi hier de schuldige is. Maar die motorrijder zit ook keihard fout

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      28 april 2013 om 23:08

      @timberleek: Dat vraag ik me af… Tussen de file doorrijden is officieel inhalen over dezelfde rijstrook en volgens mij net zo’n speciale verrichting als wisselen van rijstrook. Daarbij rijdt de motorrijder achterop de auto en niet met ‘gepaste’ snelheid. Ik zet in op allebei de eigen schade betalen of de motorrijder als schuldige.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        28 april 2013 om 23:29

        @griffendahl: da’s misschien waar. Maar kan iemand hier oprecht zeggen dat de motorrijder niet gewoon de complete schuld zou moeten hebben?

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          29 april 2013 om 09:15

          @gregorius:

          Dat denk ik niet. Ik vergelijk dit soort dingen vooral met gewoon van baan wisselen. Als iemand ineens naar rechts gaat waarbij hij een andere auto over het hoofd ziet (op de rechterbaan) waardoor deze erop klapt is de wisselende auto de schuldige volgens mij.

          De situatie als in dit filmpje zou ik als net zoiets zien. Hoewel de motorrijder veel te hard reed was het aan de audi rijder om te kijken of hij wel in kon voegen. Wat in dit geval niet kon.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            29 april 2013 om 10:35

            @timberleek: als auto-rijder zou je moeten weten dat je altijd tussen de file door moet kijken of je een motormuis ziet aankomen. Als motorrijder weet je dat je daar niet op mag rekenen.
            Dikke kans dat deze meneer misschien meer dan 5 seconden terug naar achter keek en nog even en paar seconde wachtte met zijn actie, totdat het gat recht groot genoeg was. Hij steekt netjes zijn knipperlicht uit en gaat voor het gat.
            5 seconde daarvoor was de motorrijden, door zijn te hoge snelheid in de file, nog zo 4 auto’s terug. In dat geval is het goed mogelijk dat de Audi-rijder m over het hoofd ziet.

            In halen in de file is gevaarlijk als motorrijder. Als je dit ook nog iets te snel doet, is het alleen maar gevaarlijker. Ook weet je dat als er een gat is aan de andere kant, dat elke auto bestuurder daar zo maar in kan springen. In dit geval had ie ook vaart moeten minderen toen hij dat bedrijfswagentje ging inhalen, hij kan daar niet overheen kijken.
            Kortom, slecht geanticipeerd terwijl hij is aan het doen is wat stom is.
            Wie met vuur speelt kan zichzelf branden.
            Als ik een rechter was, had ik de motorrijder 100% de schuld gegeven.
            (PS, ik heb zelf ook een motorbewijs, maar al een tijdje geen motor meer: mijn vriendin kan niet relaxt thuis zitten als ik op z’n ding weg ben. Ik geef haar geen gelijk, maar begrijpen doe ik het wel.)

            Login om te reageren
            • timberleek zegt

              29 april 2013 om 11:41

              @gregorius:

              je mag alleen niet zomaar schuld geven, daar zijn (soms nogal kromme) regels voor.

              Als je een kruispunt hebt met stoplichten en jij komt van de ene kant om naar links af te slaan en van de overkant komt iemand aan racen voor rechtdoor en die gaat door rood waardoor er een ongeluk gebeurt, dan ben jij fout. Hoe krom het ook klinkt. Die gast kan een bekeuring krijgen voor het rode licht, maar de schuld van het ongeluk ligt bij jouw terwijl je gewoon door groen reed. Puur omdat die andere rechtdoor ging en jij niet. rechtdoor op dezelfde weg gaat voor (ondanks het stoplicht).

              Bij inhalen bij een afslag in weze ook. Een normale autoweg waar iemand links af wilt slaan. Als iemand dan net bij de afslag deze auto inhaalt waardoor ze in botsing komen, dan is de afslaande auto fout. Ook al mocht je daar niet inhalen

              Login om te reageren
              • gregorius zegt

                29 april 2013 om 11:47

                @timberleek: O ja, dat is zeker waar. Het is lastig om dit soort regels op te stellen en is ook niet altijd het meest logisch. Maar ik ben nog altijd een Idealist! :)

                En dat die regels krom zijn, dat weet ik. Heb ooit een fietser op mijn motorkap gehad, die zonder te kijken, parallel aan mij fietsend op een fietspad, zonder kruispunt in de buurt, opeens de weg opreed (misschien was er iets mis in zn hoofd, kan zijn). Dat was een duur grapje (5000 euro aan reparaties) omdat ik de schuld kreeg…. Fietser. Stiekem vond ik t ook gelijk niet meer erg dat ie een nachtje ziekenhuis moest doen en een paar hechtingen in z’n kop had. Hoop dat ie er van heeft geleerd!

  7. norge zegt

    28 april 2013 om 21:51

    Natuurlijk is de Audi rijder fout.

    Login om te reageren
  8. autobart zegt

    28 april 2013 om 21:54

    Duidelijk is dat de motorrijder zeer onverantwoord bezig is met zijn hoge snelheid, maar de Audi rijder zou ook eerder zijn richtingaanwijzer aan mogen zetten en hij zou de spiegels wel eens mogen bekijken…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 april 2013 om 22:08

      @autobart:
      Hebben ze richtingaanwijzers dan? Of is dat een optie?

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        28 april 2013 om 22:54

        @jrk68: Soms vraag ik me dat ook wel eens af, van die mensen die een rotonde afrijden zonder ook maar een knipperlicht aan te zetten… Je hoeft geen zonde te maken van die lampjes die erin zitten hoor.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      28 april 2013 om 22:15

      @autobart: Inderdaad, ook hier in NL doen veel automobilisten dat zo van… Zet mijn richting aan (veel doen dat niet eens) en ga gewoon meteen opzij en de ander remt maar!

      Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    28 april 2013 om 21:57

    die audi heeft eigenlijk geen schade, misschien enkel wat krasjes

    Login om te reageren
  10. lemans96 zegt

    28 april 2013 om 22:15

    De reden dat ik in ons drukke en gefrustreerde verkeer dus geen motor zou rijden. Ik ben hierdoor al een goede vrind kwijtgeraakt. Zo’n onoplettende Jojo die ergens een uit een zijweggetje de provinciale weg opdraaide zonder te (goed)kijken.
    Andere goede vriend van me rijd zijn motor eigenlijk alleen nog maar in de mooie gebieden van Europa. De Eiffel, de Ardennen, Route Napoleon, de mooie alpenpassen. Hij laad z’n fiets(een Buell) dan achterin z’n Vito, rijd naar plek van bestemming en gaat aldaar aan het toeren.

    Login om te reageren
    • bart123456 zegt

      28 april 2013 om 22:26

      -edit: genoeg met dat gezeur over spelling-

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        28 april 2013 om 22:29

        @bart123456: hoe is het daar in 1942?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          28 april 2013 om 22:36

          @ej20g:
          Ik ben dus niet de enige die een beetje moe wordt van die intrigant.

          Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          28 april 2013 om 22:47

          @bart123456: hogere wiskunde is anders een stuk simpeler dan die gekke regels van de Nederlandse taal. Ik snap ook niet waarom je zo moeilijk doet, je kunt hem toch begrijpen?

          Login om te reageren
        • bart123456 zegt

          28 april 2013 om 23:20

          @ej20g: Uiteraard begreep ik prima wat je met 1942 bedoelde. Maar ik vond het ongepast om daar serieus op in te gaan, aangezien de historische gebeurtenissen in die tijd weinig relatie hebben met het beheersen van de Nederlandse taal. Daarom zie ik persoonlijk ook geen verband tussen het overlijden van zijn vriend en een fatsoenlijke beheersing van de d’tjes en de t’tjes.

          Ik respecteer in ieder geval je genuanceerde reactie!

          Login om te reageren
      • alcantara zegt

        28 april 2013 om 23:20

        @bart123456: laat eens wat berichten zien, ben nu wel nieuwsgierig geworden…

        Login om te reageren
      • defteling zegt

        28 april 2013 om 23:24

        @bart123456: Wat een prachtige discussie. Als spellingsnazi ben ik op het werk reeds ook berucht, Maar wat vraag je van de kinders? Enkel een naleving van stam+ t en als het kan, wellicht en eventueel, een klein toefje fatsoen in hetgeen online wordt geboden. ‘mbfanatic’ speelt het dan weer op de man en ventileert zijn frustratie, het pas op zeer late leeftijd in staat zijn tot het verkrijgen van toegang tot een (vrouwelijk?) geslachtsdeel, op de brenger van het juiste en taalkundig kloppend bericht.
        Zij die de Neerlandsche taal niet tot in d’adren voelen, moeten ook geen toevlucht zoeken tot enige vorm van mogelijk nationalisme, danwel populisme.
        On topic: Die motorrrijder is gewoon een sukkel.

        Login om te reageren
  11. fortuna zegt

    28 april 2013 om 22:51

    Belgische wet is hier goed in: je moet ten allen tijde kunnen stoppen. Voila.

    Login om te reageren
    • bosje zegt

      29 april 2013 om 00:25

      @fortuna: das wel erg makkelijk gezegd. Je rijdt met je motor (met gepaste snelheid) tussen de file door, en een halve gare haalt precies zo’n actie als in het filmpje uit. Dan kun je ook niet stoppen, maar het is dan echt niet jouw fout…

      Login om te reageren
  12. lemans96 zegt

    28 april 2013 om 23:32

    Die motorrijder moet gewoon wat minder gas geven aan de ‘moter'(@bart123456 approved nederlands) in zijn motorfiets, dan had ie niet zo’n schuivert gemaakd. ;-)

    Login om te reageren
  13. Henk_he zegt

    29 april 2013 om 00:11

    Wat een geleuter hierboven zeg, jullie lijken wel een stel oude wijven. Sla elkaar op de bek, drink daarna samen aan de bar een biertje en lul over auto’s, pk’s en tieten. Ik heb ook de schurft aan mensen die consequent taalfouten maken, maar kom op zeg…
    OT: Beiden fout, maar de motorrijder had een ongeval kunnen voorkomen door minder snel te rijden.

    Login om te reageren
  14. gop1 zegt

    29 april 2013 om 00:38

    Wtf, mensen doe eens normaal, gaan jullie nou echt serieus zo zitten huilen om elkaars spelfouten?
    Je begrijpt toch wat er staat?
    Doe eens normaal man…..

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      29 april 2013 om 07:46

      @gop1: ja. Nee.

      Login om te reageren
  15. johanw zegt

    29 april 2013 om 10:34

    motorrijder is schuldig.

    A rijdt hij op de achterkant van de auto en dan is discussie sowieso al gesloten…hij rijdt er te dicht op dan want je moet ten alle tijden kunnen remmen….dat de audi hem afsnijdt is een beetje lastig he om te beweren als je tussen de banen doorrijdt

    B is het niet toegestaan maar wordt het gedoogd en daar zit wel een nuance verschil in….kortom als je zoals deze motor op de auto rijdt ben je dus als motorrijder altijd het haasje.

    in principe is dit gedoogd maar dan moet het autoverkeer min of meer stilstaan of stapvoets rijden en het snelheidsverschil moet echt minimaal zijn….

    Login om te reageren
    • smulders zegt

      29 april 2013 om 13:51

      @johanw: Sorry Johan. Filerijden is volledig toegestaan en niet enkel gedoogd.

      Login om te reageren
    • Griffin zegt

      29 april 2013 om 15:34

      @johanw: sinds 1990 is het geen kwestie meer van gedogen. Er zijn wel “ongeschreven gedragsregels” voor motorfietsen die files willen inhalen en in Nederland wordt daar ook op gerechtelijk niveau op teruggegrepen:
      – tussen rijstrook 1 en 2
      – max. snelheidsverschil motor en overig verkeer 10 km/h (discutabel en vrij arbitrair)
      – alleen bij fileverkeer, indien het overig verkeer sneller rijdt dan “stapvoets” is het geen file meer

      In dit geval is het snelheidsverschil zo te zien flink wat groter dan die 10km/h (of 20, of 30…). Motorrijder is schuldig…

      Login om te reageren
  16. bruinbeer zegt

    29 april 2013 om 10:58

    m.youtube.com/#/watch?v=rdY_AwQHPl8

    Login om te reageren
  17. bertuss zegt

    29 april 2013 om 11:03

    http://blog.allsecur.nl/verkeersveiligheid/met-de-motor-tussen-de-file-door-mag-dat/

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    29 april 2013 om 11:11

    In België mag je tot 45km/u sneller rijden dan de wagens die je inhaalt als je tussen wagens door rijdt, maar je mag het enkel doen bij file-verkeer.

    Dit is niet echt fileverkeer dus het zal een rechtzaak worden. Als je de pech hebt bij dezelfde verzekering te zitten verliest diegene die het meeste moet betalen.

    Auto’s letten niet op motorrijders, dus je bent als motorrijder altijd verantwoordelijk als je zulke dingen doet, ook al zouden ze wel beter op je moeten letten.

    Login om te reageren
  19. smulders zegt

    29 april 2013 om 13:50

    Allereerst behoor je bij het filerijden de alarmlichten van je motor niet te gebruiken. De alarmlichten zijn om aan te tonen dat je in de problemen zit, hiermee verwar je mensen. Dit staat in de officiële richtlijnen voor filerijden.

    Verder, over het filmpje: Als de motorrijder zich aan de regels had gehouden en er niet met meer dan 10km/h snelheidsverschil langs was gegaan, dan was de Audi rijder fout geweest. Er zijn al meerdere identieke rechtszaken geweest en iedere keer heeft de motorrijder gewonnen. Tenminste, in Nederland dan, niet in Rusland.

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      29 april 2013 om 14:58

      @smulders: Toch grappig dat ik hier een theorieboek motor heb liggen dat het niet met je eens is. Hier staat dat het geadviseerd word met alarmlichten te rijden en als dat niet mogelijk is (bij veel, vooral oudere, motoren is het niet mogelijk beide knipperlichten tegelijk aan te hebben) om in ieder geval met gewoon licht te rijden.

      Login om te reageren
      • smulders zegt

        29 april 2013 om 15:01

        @darkpluisje: Voor dit soort informatie kun je het beste naar motorplatform.nl gaan.

        Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        29 april 2013 om 15:01

        @darkpluisje: Mijn excuus, daarna word vermeld dat dit officieel inderdaad niet is toegestaan. Toch werd het mij door mijn instructeur ook geadviseerd. Liever dat je meer opvalt dan dat je een paar automobilisten wat verward achter laat

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North