Volkswagens R-divisie lanceert, als we de berichten mogen geloven, binnenkort twee nieuwe kneiters in hun line-up. Bereid je voor op een Polo R met 4Motion en een extreme Golf R Evo Concept.
Polo R
Vorig jaar lanceerde Volkswagen de Polo R WRC, als homologatiemodel voor de rallywagen, met voorwielaandrijving en een zware 2.0 turbo in de neus, goed voor 220 pk. Leuk, maar het mag bij een R-model toch graag een onsje meer zijn. We vroegen ons al af waar de AWD-variant bleef om de rallycredentials wat mee te onderbouwen, et voila: de gebeden worden verhoord.
Nu Audi het voor elkaar heeft gekregen om na de A1 Quattro een S1 Quattro in elkaar te sleutelen (onthulling volgt), mag grote broer Volkswagen ook even met de spullen uit het magazijn spelen. Onder de kap van de AWD-Polo R zou dezelfde 2.0 TSI schuilen, maar dan met om en nabij de 250 paardjes (de bron is Brits, en die halen bhp en PS nog wel eens door elkaar). Een prima te verantwoorden gat met de Golf R. Onthulling? Nog niet bekend, maar het zou al in Genève zo ver kunnen zijn.
Golf R Evo Concept
Al sinds de introductie van de Golf 7 bestaan er verhalen over het bestaan van een extra extreme versie in de roadmap van de Wolfsburgers. Een conceptversie hiervan schijnt in de planning te staan voor de Beijing Motor Show in april. Het vermnogen van 300 pk / 380 Nm zou een lichte bump krijgen, maar het echte nieuws schuilt in de rigoureuze gewichtsbesparing, zo wisten Britse journo’s los te peuteren.
Deze dagen heeft Volkswagen in Zweden een persintroductie, vandaar dat er plots een stoot nieuws naar buiten komt. Ze maakten bovendien een mooie fotoreportage van de Golf R in de sneeuw, die we in een gallery hebben gezet.
Foto: Polo WRC Rally (315 pk)
Ik hoop wel dat de vierwiel aandrijving wat toevoegt inplaats van dat het de wagen alleen maar saai maakt zoals de vorige golf r
Die nieuwe golf R ziet er niet spannend uit. De vorige leek tenminste nog snel, dit ziet er uit als een doodnormale golf. Met uitzondering van de velgen en uitlaten.
Golf 7 oogt sowieso niet spannend..
De Golf 7 GTD ziet er nog spannender uit dan deze R (dat is overigens een compliment voor de GTD, ziet er gewoon erg goed uit). Vorige R modellen waren veel dikker. Hopen dat ze de Polo R wel een lekker dik uiterlijk geven. Zal een rap karretje worden, dus dat mag best.
Wat hierboven al genoemd word: de 7R vind ik er op plaatjes erg tam uit zien. Helemaal in vergelijking met de 5R32 en de 6R.
verzin je dat nou net zelf? 7R,6R en 5R32?
@marikoelolo: tsja, je kan er moeilijk over doen maar ik snapte het meteen… Beter was wel geweest als hij het het volledig had getypt zoals ‘Golf 5, R23’.
@bruinbeer: die R23 moet natuurlijk R32 zijn… Nu ben ik zelf onduidelijk.
@marikoelolo: blijkbaar ligt het niet aan mij…
De Polo R is wel een gaaf apparaat. Sowieso vind ik de Polo een stuk beter ogen dan de Golf, ook in standaardtrim.
Ik snap niet dat ze een Golf gebruiken voor een lichtgewicht versie, zou de Scirocco zich daar niet beter voor lenen?
De reacties 1 t/m 5 gaan over saai / spannend. Voor een Polo. En een Golf.
Alrighty dan!
Ik vraag me – ook dit keer – af, of een handige doe-het-zelver een chipje plus een paar losse onderdelen kan plaatsen om de 300 pk van de Golf R vrij te spelen.
Heb serieus geprobeerd om iets interresants in dit artikel te vinden, ma word er niet warm of koud van..
Zelfs een lichtgewicht golf of r polo hebben kraak nog smaak.
Ik heb liever die drie sneeuwscooters dan die Golf.
Ik hoop dat ford op de Polo reageert met een fiesta RS! Heb zo een wrc wel is zien staan bij de vw dealer. 43.000!! euro vroegen ze er maar liefst voor. Best een gaaf modelletje maar de doelgroep word totaal voorbij gestreven! En mensen die het erbij kopen voor de vrouw nemen toch liever een mini cooper works.
Zoiets:
http://www.autoexpress.co.uk/ford/fiesta/85091/extreme-new-ford-fiesta-rs-coming
Als tie maar niet 4 uitlaten krijgt, want dan haak ik gelijk af.
@ihrte: Eén dikke efficiënte pot is meer als voldoende, net als de WRC.
Het blijft toch net een gekrompen Vito qua model.
Hoewel ik niets tegen VW Golf heb… Ik rij er zelf namelijk 1 en vind dit persoonlijk, als student, de perfecte beginners auto. Is het algemene beeld van ‘saai’ echter wel realiteit. Ik vind de 7 mooi ogen (koplampen en achterlampen), maar vind niet veel meerwaarde aan de R modellen. Zo een hoge prijs voor een auto die er net hetzelfde uitziet als de 2.1 TSI als hij voorbij rijdt. Dus of deze extra power-versie meerwaarde zal geven én wel zal verkopen lijkt mij niet vanzelfsprekend. Daarenboven gaat het ook om de Polo. Ik wist niet dat er veel vraag naar, en verkoop van de polo GTI en grotere motor uitvoeringen was…
Zeker geen verkeerde ontwikkeling.
Maar er is 1 maar.
Wat gaat die wel niet kosten? een polo R WRC street kost je al bijna 43.000 euro.
Gaat deze dan richting de 50 K?
Wie heeft dat over voor een B segmenter, ik niet in ieder geval.
Dromen
kijken of peugeot, ford en renault nu ook megaan, de geruchten zijn er van alle 3 de merken.
Ik ben wel benieuwd naar die Golf EVO, hopelijk is het wel een gewichtsbesparing van meer dan 3kg..