• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: niet jij naar een laadpaal, maar laadpaal naar jou

Auteur: RubenPriest, gepost 27 december 2019 om 11:47 – 48 Reacties

Volkswagen: niet jij naar een laadpaal, maar laadpaal naar jou


De Duitse autofabrikant draait de rollen om.

Het voordeel van een elektrische auto ten opzichte van een conventionele auto is dat je thuis de auto kunt laden. Dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Ten eerste moet je een laadpaal op je oprit hebben. Niet iedereen heeft dat. Sterker nog, niet iedereen heeft een oprit. Vooral mensen die in de stad in een appartement wonen en de auto op straat parkeren kunnen niet zomaar thuis de auto opladen. Er zijn vaak wel parkeerplekken met laadpalen, maar hier kun je dan twee of drie auto’s kwijt.

Een straatbeeld met laadpalen op elke parkeerplek op straat of in een parkeergarage is ook niet alles. Zo zal het straatbeeld er niet mooier op worden. Bovendien kost dat serieus geld en is nog maar de vraag wat dit doet met het energienetwerk. Volgens Volkswagen ligt de oplossing veel eenvoudiger. Geen statische, maar mobiele laadpalen die in actie komen wanneer de elektrische auto daadwerkelijk geladen moet worden.

Volkswagen heef een concept uitgedacht waarbij autonome laadrobots geheel zelfstandig naar geparkeerde elektrische auto’s rijden om ze ter plekke op te laden. Als de batterij van de betreffende EV vol is kan de robot naar de volgende patiënt. Geen dure statische laadpalen, maar juice wanneer je het nodig hebt.

De laadrobots, zoals Volkswagen ze noemt, zijn onderdeel van toekomstige laadoplossingen waaraan het merk momenteel werkt. Het plan is nu nog toekomstmuziek. Voordat we zoiets in echt gaan zien zijn we jaren verder. Het idee is geschetst in een video die je hieronder kunt kijken.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Video: je uitlaat grondig schoonmaken
    Video: je uitlaat grondig schoonmaken

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Elektrisch, oplaadpunt, opladen, Techniek, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Rolls-Royce toont nieuwe vorm van ‘range-anxiety’
Volgend bericht: Top 10: de goedkoopste tankstations van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    27 december 2019 om 11:50

    Heeft die linker robot nou een gezicht of zie ik dit alleen maar?

    Login om te reageren
    • Frenkyboy zegt

      27 december 2019 om 13:19

      @bsxc2: Hij heeft zelfs een stropdas :)

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        27 december 2019 om 14:12

        @frenkyboy: haha, 007 reloaded

        Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    27 december 2019 om 11:55

    Hoe meer energieverlies, hoe beter.

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      27 december 2019 om 13:59

      @rulefollower: als je van energieverlies houdt kan je het beste een ICE rijden. Dan komt 17% tot 21% van de energie daadwerkelijk terecht bij de aandrijving van de wielen. (Ten opzichte van 85% tot 90% bij EV’s)

      Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    27 december 2019 om 11:56

    en je moet zeker ook geen haast hebben.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      27 december 2019 om 12:08

      @rulefollower: U moet ook zeker niet te vroeg op “plaats reactie” klikken…..

      Login om te reageren
    • lacker zegt

      27 december 2019 om 21:19

      @rulefollower: 24 uurs economie?

      Login om te reageren
  4. rulefollower zegt

    27 december 2019 om 11:57

    Wel handig om mee te pakken als range extender.

    Login om te reageren
    • jaromir zegt

      27 december 2019 om 12:21

      @rulefollower: haha, robotjes kidnappen

      Login om te reageren
    • trasimo zegt

      27 december 2019 om 14:00

      @rulefollower: haha gewoon in de kofferbak of aankoppelen aan de trekhaak, ideaal

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      27 december 2019 om 15:29

      @rulefollower: trailertje erachter, vier van die bots erop en op naar Cadiz!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    27 december 2019 om 12:07

    Best geniaal toch? Je parkeert en geeft aan wanneer je weer wilt vertrekken, hoe langer de robot de tijd heeft om te vullen hoe goedkoper de stroom.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 december 2019 om 12:18

      @dutchdriftking: behalve dat wanneer de robot jou auto laad hij geen ander kan laden.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        27 december 2019 om 14:07

        @flutterby: Daarom het tijdsvenster, wanneer je haast hebt en snel vol wilt betaal je meer, wanneer je pas over twee dagen weer de auto gebruikt kan de robot iemand anders prioriteit geven waardoor jij goedkoper stroom hebt.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          27 december 2019 om 14:23

          @dutchdriftking: klinkt allemaal een stuk duurder dan een stopcontact.

          Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    27 december 2019 om 12:16

    op naar de dubbele range anxiety… nu kun je je ook nog zorgen maken of de lader nog wel geladen is…
    klinkt niet al te efficient en effectief

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    27 december 2019 om 12:26

    Nog meer batterijen maken is natuurlijk dè oplossing voor dit probleem…

    Btw; Hoeveel punten levert het op als je zo’n robot omver ramt met je Ram?

    Login om te reageren
  8. erco zegt

    27 december 2019 om 12:32

    Gaan ze nou “das Auto” veranderen naar “der Roboter”?

    Login om te reageren
  9. sjonniedeluxe zegt

    27 december 2019 om 12:32

    Draadloos laden en op iedere plek een qi plaat neerleggen lijkt me handiger

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      27 december 2019 om 12:57

      @sjonniedeluxe: Inderdaad. Eigenlijk vreemd dat deze vorm van opladen nog steeds niet aangeslagen is. Zowel thuis als in de auto wil ik niet meer zonder. Het is ideaal om een mobieltje mee op te laden, dus waarom niet een hele auto?

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        27 december 2019 om 13:06

        @gandini: omdat het verlies van energie heel hoog is.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          28 december 2019 om 22:23

          @jpoers: Nee, omdat het gewoon heel duur is.
          Er is zeker verlies, maar het valt mee.

          Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        27 december 2019 om 13:09

        @gandini: ik zie wat uitdagingen: nogal een verschil tussen je iPhone opladen en een auto met krachtstroom, als je het een beetje vlot wilt doen…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 december 2019 om 21:06

      @sjonniedeluxe: het bestaat wel (zowel Audi als BMW verkopen het) maar het rendement is belabberd.

      Login om te reageren
  10. bierbuik zegt

    27 december 2019 om 12:36

    En wat voor capaciteit heeft zo’n apparaat? Beetje Tesla heeft een accupakket zo graag als deze robot, dus als je er maar 1 auto mee kan opladen schiet je er nog weinig mee op

    Login om te reageren
  11. galverink zegt

    27 december 2019 om 12:38

    Wat is het WLTP bereik van de lader??

    Maar serieus, in een betaalde parkeergarage is dit een goed idee. Voorkomt ook het probleem dat auto’s de laadpunten bezet houden.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      27 december 2019 om 13:10

      @galverink: Koppelt de robot ook zelf aan en af?

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        27 december 2019 om 13:19

        @rulefollower: je kunt ook gewoon even het bijgevoegde filmpje kijken;)

        Login om te reageren
        • rulefollower zegt

          27 december 2019 om 13:20

          @rubenpriest: ja, heb ik gedaan. Ik was gefascineerd door het driften van de blauwe wagen in de parkeergarage. De rest had ik een beetje verdrongen.

          Login om te reageren
  12. Hubert zegt

    27 december 2019 om 12:55

    Met beetje sjoemelsoftware kun je ook elektriciteit van andere auto’s jatten en bij jou er in doen.

    Login om te reageren
  13. turbotoll zegt

    27 december 2019 om 13:23

    Was er toch allang?

    https://www.jedidefender.com/yabbse/index.php?topic=20690.0

    Login om te reageren
  14. vbarchetta zegt

    27 december 2019 om 13:40

    Ze kunnen beter een parkeergarage maken met 1 level voor elektrische auto’s met alleen maar parkeerplaatsen waar per plek een laadmogelijkheid is. Zorgen dat dmv zonne-energie deze oplaad level zoveel mogelijk zelf voorzienend is.

    Login om te reageren
  15. nissanfairladyz zegt

    27 december 2019 om 13:55

    Leuk, gaan we niet doen. Energieverlies. Probeert tesla met alle macht die AC/DC Converter etc super efficiënt te krijgen door middel van de nieuwste technieken en SiC Mosfets voor lage schakelverliezen op hoge frequentie.

    Komt volkswagen weer aan met een inefficiënte methode. Komop Duitsers. Kom eens met realistische echte innovatie in plaats van die concept zoethoudertjes. Echt Duitsers zijn tegenwoordig compleet van de pot gerukt met hun fake innovatie. Hoe lang gaan ze dit volhouden? Totdat hun hele economie kapot is?

    Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      27 december 2019 om 15:00

      @nissanfairladyz: Ze innoveren tenminste, maar onder een stel reageerders met teveel vrije tijd is het de trend om alles wat VW doet af te branden. MEB platform is er al, is innovatief en wordt al verkocht aan derden. Wat doet Nissan, om maar een ander merk te noemen?

      Login om te reageren
      • trasimo zegt

        27 december 2019 om 15:58

        @luxaeterna: vw heeft zich nog vrij recent behoorlijk gediskwalificeerd door met hun gesjoemel financieel gewin boven de gezondheid van mensen te stellen. Wat mij betreft zijn zij voorlopig nog even niet erg geloofwaardig als ze zeggen de wereld willen verbeteren met hun techniek. Vertrouwen terugwinnen kost tijd. Is jouw voorbeeld Nissan net zo innovatief bezig? Misschien niet, (alhoewel, de Leaf is best aardig) maar sympathieker vind ik ze in elk geval wel.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 december 2019 om 21:26

          @trasimo: VW is betrapt op sjoemelen en heeft bekend. Miljarden aan boetes zijn er betaald, mensen zitten er voor in de gevangenis, topbestuurders van VW en Audi opgepakt en hun baan en reputatie kwijt. Dit is na vijf jaar wel zo’n beetje klaar. De rest van de merken sjoemelde net zo hard maar heeft niet bekend. Meest sympathieke merk is daarom inmiddels juist VW. Ook omdat ze wel serieus bezig om een andere weg in te slaan.

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            27 december 2019 om 21:43

            @mashell: sure, dat het inmiddels een beetje klaar is kan ik in meegaan. Ik sla zelf niet meteen door naar ze sympathiek vinden, maar dat komt mede doordat ik ook de reputatie van importeur PON uit eigen hand heb mogen ervaren, zowel 5 jaar terug als nog zeer recent. Die hebben klantenservice niet zo hoog in het vaandel zullen we maar zeggen; dat straalt eveneens niet zo goed af op VAG. Ik loop voorlopig nog met een grote boog om VW en consorten heen en raad m’n omgeving altijd aan om hetzelfde te doen.

            Login om te reageren
  16. spence zegt

    27 december 2019 om 15:47

    Goed idee, maar…
    VAB maakte kort geleden bekend wat de werkelijke kost is van het laden van een elektrische auto. Verrassende resultaten waar je plots opmerkt dat je aan een snellaadpaal ongeveer 50% meer betaald voor het elektrisch laden dan een gelijkaardig “verbrandings” auto voor benzine of diesel.

    Hoe duur gaat deze oplossing dan wel zijn ?
    Ik zie enkel nog wat zakkenvullerij voor de autofabrikanten, een mannier om hun verliezen bij de productie van elektrische auto’s goed te maken.

    Login om te reageren
    • spence zegt

      27 december 2019 om 15:51

      @spence: en voor diegene die het artikel wilt lezen: https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/elektrische-auto-laden-hoeveel-kost-het-en-hoe-lang-duurt-het/

      Login om te reageren
    • trasimo zegt

      27 december 2019 om 16:37

      @spence: volgens het artikel wat je linkt is alleen CNG goedkoper dan publiek snelladen, diesel en benzine zijn nog steeds duurder. Maar verder wel goed punt; er is veel te zeggen voor gewoon thuis laden op nachttarief.

      Login om te reageren
      • spence zegt

        27 december 2019 om 16:42

        @trasimo: tabel “Prijs voor energie om 100 km te rijden”: benzine en diesel 6,7 en 6,9 €, snellaadpaal 11,7 €

        Login om te reageren
        • trasimo zegt

          27 december 2019 om 16:45

          @spence: oh ik zie het ja, als dat klopt is het best shocking…

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 december 2019 om 21:19

      @spence: maar het zijn niet de fabrikanten die de laadpalen aanbieden. En de fabrikanten (behalve Tesla) maken ook geen verlies op elektrische auto’s.
      Bij een tankstation betaal je per liter (kilo) genormeerd, ge-eikt en met openbare prijzen op een groot bord. Bij elektrisch laden kan het betalen per kilowatt zijn of per laadbeurt, de prijzen staan er niet genormeerd op, de laders niet ge-eikt en dus zijn er nog wel wat cowboys actief die hoge prijzen durven vragen voor openbaar laden. Maar de markt zal wel gaan consolideren en dan zal het wel op een 10 tot 20% opslag tov thuisladen uitkomen.

      Login om te reageren
      • spence zegt

        28 december 2019 om 05:10

        @mashell: Tesla is als merk verlieslatend (al gaat het steeds beter), maar alle auto-fabrikanten lijden momenteel verslies op hun elektrische voertuigen gezien de zware research en investeringen voor deze nieuwe technieken. Alleen maken zij dat goed met de rest van de productie en het schrappen van minder succesvolle modellen.

        Login om te reageren
  17. mashell zegt

    27 december 2019 om 21:34

    En als de parkeergarage meerdere verdiepingen heeft, gaat het robot span dan met de lift (kan dat qua gewicht?).
    Een laadpaal per parkeerplaats lijkt me een eenvoudiger oplossing. Voor de parkeergarages naast de parkeergelden is elektriciteit doorverkopen een mooi extra verdienmodel dus die willen daar best in investeren als elektrisch rijden populair wordt.

    Login om te reageren
  18. vroaaaaaaaaaar zegt

    28 december 2019 om 00:05

    Nieuw woord voor 2020: de laadkliko.

    Login om te reageren
  19. julez zegt

    30 december 2019 om 10:14

    Right, want autonome robots zijn goedkoper en efficiënter dan een simpele laadpaal?? Onzin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North