
Waar kun je binnen onze landsgrenzen het voordeligst je auto volgooien?
De tankslang erin steken, knijpen en en beetje om je heen kijken tot je ’tik’ hoort. Pas op het einde naar het bordje kijken wat je moet afrekenen (of afgerekend hebt) en een zucht slaken. Het is de struggle van iedere tankende bestuurder zónder tankpas van de zaak. Of je bent het type rijder dat wel heel bewust naar het bordje kijkt tijdens het tanken. En dan yes in jezelf roepen als je exact uitkomt op 69,99. Gewoon voor het gevoel.
Hoe je ook tankt: we kunnen allemaal eens zijn dat we liever niet teveel betalen. Je hebt ongetwijfeld je favoriete pomp in de buurt waar jij je peut haalt, maar misschien loont het om dit lijstje eens te vergelijken met waar je woont. MultiTankcard heeft namelijk een jaar lang de prijzen van tankstations in Nederland bijgehouden. Zo kwam er een top 10 samen met de goedkoopste tankstations van ons land. Er kwamen twee winnaars met een gedeelde eerste plaats. Ze winnen de Slim Tanken Award 2019′ van MultiTankcard.
Het gaat hier om tankstations Tango in Groenlo en Total in Ruurlo. Beide gemeenten liggen in de provincie Gelderland. Niet geheel toevallig zijn beide plaatsen niet al te ver verwijderd van de Duitse grens, waar de grootste concurrentie vandaan komt. Hollanders rijden nu eenmaal graag een blokje om als ze ergens (flink) goedkoper kunnen tanken. Beide tankstations waren dit jaar goed voor een gemiddelde van 1,551 euro per liter voor Euro 95 (E5). Deze literprijs ligt 10 cent lager dan de gemiddelde betaalde pompprijs in Nederland.
Alle Nederlandse tankstations met tenminste 1.000 tankbeurten per jaar deden mee aan het onderzoek. De volledige top 10 met de goedkoopste tankstations van Nederland (jan-nov 2019) check je hieronder. Het zijn niet alleen tankstations bij de grensstreken. Ook diverse gemeenten in de randstad wisten het tot de top 10 te schoppen. Van het lijstje is slechts één tankstation een bemande pomp. Het gaat om de winnende Total in Ruurlo. Uit het onderzoek blijkt dat onbemande pompen gemiddeld 6 cent goedkoper zijn in vergelijking met bemande pompen. Het lijkt dat je bij een Tango of Makro-pomp vaak het goedkoopste uit bent. In 2019 steeg de benzineprijs met 1,8% van 1,61 euro naar 1,65 euro per liter in vergelijking met 2018. Diesel ging van 1,34 euro naar 1,36 euro (+1,4%). Slecht nieuws voor 2020. Ook volgend jaar gaan de brandstofprijzen weer omhoog.
10. Tango Zaandam
9. Makro Breda
8. Makro Delft
7. Tankstation Turfkade (Green Oil BV), Almelo
6. Makro Duiven
5. Makro Groningen
4. Joontjes Kreditank Sneek
3. Tango Borculo
2. Tango Winschoten
1. Tango Groenlo en Total Ruurlo Inz Kanters, Ruurlo
Foto: Porsche gaat tanken. Via @hhitalia op Autojunk




Tango, goedkoper tanken, flink duurder onderhoud…..
@dutchdriftking: Ik tank al jaren zonder problemen bij Tango.
@eirmakk: gelukstreffer, wanneer je problemen hebt met verstuivers, bobine en dat soort zaken is de locatie van tanken de eerste vraag van de garagehouder….
@dutchdriftking: Gelukkig heb je met elektrisch rijden geen last van slechte of goede stroom. :) Weer een voordeel. CHECK.
@nissanfairladyz: Tja, dan koop je weer een tweedehands welke alleen maar aan de snel-lader heeft gestaan waardoor de accu van mindere kwaliteit is. Altijd wel wat.
@nissanfairladyz: ik ben toch benieuwd als de bijtelling over het gehele bedrag 22% wordt wie er nog elektrisch wil rijden. Ik denk niemand meer. Enig voordeel is de bijtelling meer niet
@jometdebanjo: dan heb je er geen. Gigantisch veel en direct vermogen, tankstation op de oprit, gratis standkachel, one-pedal driving, geen stinkende auto, geen olielekkages, minder onderhoud, etc….
@mcshine: een stinkende auto, olie drinkende herrie maker wil je gewoon als man! Laat me raden,, u bent een vrouw??
@nissanfairladyz: Moeten dit soort reacties (inhoudelijk niets toevoegend) echt onder elk benzine auto artikel? Het is echt heel storend om op deze trieste manier telkens reacties proberen te ontlokken. Hetzelfde vind ik van mensen die onder elk EV artikel het over telkens moeten laden hebben. We weten het nu wel!
@dutchdriftking: Nooit van gehoord, maar dat zou kunnen. Verstuivers kan ik me dan wel iets bij voorstellen, maar hoe heeft een bobine laat van slechte kwaliteit benzine?
@dutchdriftking: Fun fact: de meeste onbemande shell en BP tankstations zijn goedkoper dan de tango
@ot92: Klopt, een aantal locaties bij mij in de buurt zijn onbemande BP’s met ultimate brandstoffen. De goedkoopste manier om euro 98 in je tank te krijgen. En niemand houd van dat gezeur bij de pomp tenslotte….
@dutchdriftking: “wilt u nog gebruik maken van de aanbieding?”
@dutchdriftking: Inderdaad, één of ander irritant vrouwtje die je van alles vraagt totdat je eindelijk de pas erdoor heen mag halen. Fijn weer zo’n gezeur in de vroege ochtend.
@ot92: kan ook een ‘leuk’ vrouwtje zijn…
@ot92: Nou de grootste zeur ben jij zo te horen.
@mclovin: Wah
@dutchdriftking: onzin, is gewoon hetzelfde spul
@baklava: Dat kunnen ze zeggen, maar toch geloof ik dat niet. Bij mijn laatste prive diesel (een 320d uit 2001 zonder kat en naar achter gerichte demper ipv naar beneden) kon je het verschil goed zien. Als ik bij Tango had getankt had ik beduidend meer last van roet dan als ik gewoon bij de Esso had getankt.
@griffendahl: en juist in de diesel (minder geraffineerd dan benzine) zit tussen de merken al helemaal geen verschil. Bij ons in Duitsland heb je winterdiesel, dat merk je wel een beetje maar tussen merk A en B merk je helemaal niets.
@dutchdriftking: ik heb een paar jaar bij de Makro in Delft getankt. Het verschil in verbruik met de bp of Shell was zo groot dat het goedkoper was om bp of Shell te tanken.
Mercedes 190 2.3 8v. Met andere auto’s had ik er geen last van, maar het zegt wel wat over de kwaliteit.
@lekbak: Zelfde ervaring. Tankte met tankpas altijd bij Tango en een andere onbemande pomp. Toen kregen we een tankpas van Shell. Rij nu zeker 50 km (4%) per tank meer. Is een diesel, weet niet of die verschillen anders zijn dan bij benzine.
@noodlesoup: 7.0l/100km vs 7.6l/100km. Shell vs tango. En met de huidige e10 is het zelfs 7.9l/100km… terwijl mn rijstijl en afstanden en ritten vrijwel hetzelfde zijn,met een lagere vmax… (206xs 1.6 16v, al zullen de wintermaanden misschien iets hoger verbruik hebben, de kachel wordt goed gebruikt…)
@peug206: zoiets als de wintermaanden is natuurlijk wel van groot belang. Je moet namelijk ook rekening houden met het placebo effect. Onbewust trek je langzamer op en rijd je zuiniger alleen al omdat je er op let, maar vooral ook omdat je jezelf van je gelijk wilt bewijzen.
Het kan natuurlijk dat de additieven voor jouw motor lekker werken, of dat de betreffende pomp wat waterlekkage kent. Maar sluit de kracht van jouw onbewuste niet uit.
@dutchdriftking: Onder welke steen ben jij onder vandaan gekropen? Ik heb altijd Tango getankt en ook anderen witte pompen met heel veel verschillende automerken en type motoren en nooit problemen gehad.
@dutchdriftking: betere auto kopen
@dutchdriftking: Wat een bullshit. Bij de raffinaderijen staan de tankwagens van Tango in dezelfde rij als die van Shell, BP, Esso, etc. etc. Met andere woorden, het wordt allemaal uit hetzelfde vat getapt. Maar als jij graag meer betaald, moet je dat zeker doen. Maar geen onzin vertellen dat je verstuivers erdoor zouden verstoppen of je bobine kapot gaat. Je bobine zit niet eens in het brandstoftraject, dus dat die door mindere kwaliteit brandstof sneller kapot zou gaan, slaat echt nergens op.
@mclovin: Dat over hetzelfde vat betwijfel ik. Tuurlijk wordt in een raffinaderij ook voor derden geproduceerd. Maar ik vermoed dat het hetzelfde werkt als bij een voedselbedrijf waar ik heb gewerkt in het lab. Als de kwaliteit iets buiten de bandbreedte viel op één of enkele parameters dan gingen er andere zakken omheen van een huismerk of Lidl merk. Alleen de beste kwaliteit werd onder eigen merk verkocht. Nogmaals ik weet niet of de olie-industrie zo werkt, maar zou mij niet verbazen. Ikzelf kan alleen constateren dat ik meer km op een tank tijd, dat nivelleert het prijsverschil iig. Of het invloed heeft op de techniek daar kan ik niet over oordelen, geen verstand van.
Iedereen aan de L.P.G!!!. En ja dan ben je nog steeds een autoliefhebber.
@mikje90: mijn pa heeft nu 4 auto’s op LPG gehad. Nooit problemen.
@e550: mijn neef 14, en allemaal problemen. Wat nu ?
@johnhert: einduitslag 4-14, lijkt me duidelijk
@johnhert: die neef moet opnieuw rijles nemen waarbij hij leert hoe hij de auto dient te liefkozen.
@johnhert: Je neef leert het ook nooit ;)
@mikje90: Koken doe ik toch al op elektriciteit
@mikje90: Gas? Daar koken wij mee.
Oftewel het omslagpunt voor een diesel blijft vrijwel gelijk t.o.v. benzine, want buiten de 0,4% stijgingspercentage blijft een benzine er nog steeds meer per kilometer gebruiken, onderhoud is ook frequenter en de aanschaf tweedehands is ook fors hoger. En uiteraard het lucht zuiverende effect van een moderne diesel.. of wacht dat was wel een beetje onzin.
@knapzuur: Ik waag te betwijfelen of een moderne diesel goedkoper is in onderhoud dan een moderne benzine.
@bartteeuwen: is het ook niet. Diesel moet je ad-blue om de 5 a 10.000km bijvullen, roetfilter additief bijvullen, roetfilter vervangen. Dat heeft een benzine allemaal niet. Oh interval is van een diesel ook niet groter dan bij benzine.
@benja01: partikel filters krijgen benzine motoren ook (hoewel die verplichting er er jaren aan zit te komen, lijkt dat telkens uitgesteld te worden). Nu turbo’s gangbaar zijn op zowel diesel- als benzinemotoren is de technische complexiteit zo ongeveer gelijk.
Kanters for the win! Lokale favoriet. Echt altijd de goedkoopste. Aardige mensen ook. Toen de oudjes er nog op zaten, een aantal jaar geleden, was het nog full service ook!
Goedkoop willen tanken. Voor mensen die denken dat de druppel het verschil maakt op de gloeiende plaat.
@troljedemoeder: bij ons Esso onbemand aan de ene kant van de weg. Esso bemand aan de andere kant van de weg ( v.h
@seicilindri: v.h Texaco. Prijsverschil 20 cent ,afstand hemelsbreed 10 meter. Scheelt op een volle tank 12 euro. Dat is echt wel de moeite waard, ook als je er voor 100 euro in mikt.
Lekker belangrijk zo’n top 10, tank toch altijd maar voor een tientje.
@thomasthomas: Je moet minimaal 5 liter afnemen…
@dutchdriftking: dat haalt hij met 10 euro toch makkelijk?
of kost de benzine bij jou echt meer dan 2 euro?
@dutchdriftking: zoiets staat er wel vaak op ja. Maar als je na een paar liter ophoud dan is er verder niks aan de hand hoor.
Ik moet zeggen dat ik he een behoorlijk opvallend lijstje vind. Ik had verwacht dat alle 10 in gemeenten aan de Duitse of Belgische grens zouden liggen, waarbij de lage prijzen uit nood geboren zijn om de Nederlandse consument binnenboord te houden.
@edge: Jarenlang was het goedkoopste tankstation in Soest. Had uiteraard niks te maken met de grens, maar alles met een concurrentiestrijd tussen twee lokale pomphouders. Is inmiddels helaas verleden tijd.
@donvincenzo: Waarom dan? Zijn ze tot een kartel afspraak gekomen?
@nissanfairladyz: Geen idee. Ik merk alleen dat de prijzen niet meer standaard de laagste in de wijde omgeving zijn.
Ik krijg sterk de indruk dat de prijzen nogal regiogebonden zijn.
Ben zelf een dieseltanker en heb daar dus het meeste zicht op. Hier in de Hoeksche Waard ligt diesel de laatste tijd zo rond de €1,329. Dat kan dan per pomp iets verschillen, met 1 á 2 cent per liter naar boven of beneden.
Terwijl in Epe, waar ik ook regelmatig kom, de prijs altijd een cent of 5 á 6 hoger ligt.
Tijdje geleden in Winschoten inderdaad staan te tanken voor €1,259.
Voor Amsterdammers en omstreken, BP kadoelen (Landsmeer) bij de A10 is ook een goedkope.
@e550: de BP (Parnassusweg) en Shell (Europaboulevard) dichtbij de Zuidas zijn ook goedkoop. De V-Power benzine is alleen niet goedkoop. BP Ultimate gelukkig wel.
Ik woon vlak aan de grens. Het scheelt nog steeds behoorlijk als je in Duitsland tankt.
Ik tank altijd bij onbemand station van Avia Xpress. Goedkoop en nooit problemen.
Als je in Nederland goedkoop wilt tanken, moet je naar Curaçao.
Is voor de meesten wel een stukje om.
Ik doe lekker voor 2 euro tussen de 50 en 60 kilometer. :P Door ionen te verplaatsen.
@nissanfairladyz: beetje ex rokers gedrag dit… eerst een 350z(?) gezien je naam die met moeite 1 op 8 haalt en dan nu als leasehok een Tesla model 3 en volledig in #Gretamodus.
@cloverleaf: Klopt. Hij zal nog wel eens spijt krijgen….
@dutchdriftking: ik heb hem gewoon nog. :)
@cloverleaf: Gretamodus… pas maar op of de muskias dwingt dit maar zo over-se-eir af …..
@cloverleaf: met de oude Euro95 haalde ik 1 op 12 op de snelweg. Heb der heel veel plezier van gehad hoor. Nog nooit iets aan stuk gegaan. Top auto met die VQ6 motor. Maar wou kosten drukken vandaar elektrisch. En het is ook mijn vakgebied… Had al interesse erin toen Tesla net begon met de roadster. Beide type autos hebben zo zijn charme. Persoonlijk zie ik de elektrische auto wel de norm worden voor A naar B verkeer. Puur vanwege de rust en comfort en het gemak en de TCO.
Altijd diesel in Duitsland
@kp92: altijd diesel in Luxemburg ;)
@kp92: of gas
Ach, hoe dan ook, in Nederland word je sowieso genaaid als het ook maar iets auto gerelateerd is. Brandstof prijzen zijn hier bij geen enkele pomp “goedkoop”, ze zijn hooguit “minder duur”.
Ik gebruik erg vaak de app DirectLease-TankService. Zit verder geen reclame aan vast maar wel super handig alle goedkope tankstations op een kaart.
@imaginenl: mijn BMW heeft een app met brandstof prijzen van het internet in 10km omtrek zit er zo 10 cent per liter verschil in. Wat ik wil zeggen, het loont echt om even te checken op een app of site.
@imaginenl: ik gebruik m ook maar heb wel gemerkt dat niet alles altijd up2date is en niet alle pompstations er op staan.. daarnaast ook jammer dat die van België en Duitsland er niet op staan..
Ik tank nooit anders dan BP of Shell ultimate & Vpower.
Firezone heeft ook wel regelmatig scherpe prijzen maar ben benieuwd hoe lang nog, worden allemaal omgebouwd naar Esso express naar wat ik laatst ergerns hoorde.
Ik werk gelukkig vlak bij de Belgische grens. 25 ct per liter goedkoper tanken. Een soort van secundaire arbeidsvoorwaarden :)
Ik werk in Doetinchem en tank in Elten. En niet alleen vanwege de prijs. In Duitsland heb ik de keuze uit E5 (95 octaan), E10 (95 octaan, 2/l cent goedkoper) en super plus (98 octaan, 8 c/l duurder). Bij ons in Arnhem verkopen ze alleen nog E10 waar je eerst Euro 95 tankte, en hebben ze de E5 stickers maar op de Super plus pompen geplakt. De ‘oude’ euro 95 (met < 5% ethanol) is feitelijk bijna nergens meer verkrijgbaar. Met als gevolg dat het prijsverschil nóg groter is geworden; een verschil tussen E5 uit Duitsland en 'E5' uit Nederland van ca. 35 c/l is niet ongewoon.
Je kunt het 'bizar' noemen; ik noem het volksverlakkerij.
@RRRobert: Dan tank jij denk ik bij de star direct naast de snelweg. Sla als je van de snelweg afkomt eens een keer links af ipv recht en ga naar de Aral daar hebben ze Ultimate102. En als je ’s avonds na de spits komt, scheelt het qua prijs ook bijna niks met euro98 van de star en je auto vindt het zoooo veel lekkerder. xD
@johan_schipper: yep. Heel af en toe ook wel bij de Aral, als ik daarna nog boodschappen wil doen in Elten.
Toch heerlijk om net over de grens in België te wonen, vandaag nog voor €1,376 benzine getankt. En ook hier scheelt het wel, zelfs bij de onbemande pompen, soms tot 8 cent per liter dus rondkijken loont de moeite.