• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolls-Royce toont nieuwe vorm van ‘range-anxiety’

Auteur: willeme, gepost 27 december 2019 om 10:58 – 16 Reacties

Rolls-Royce


Even een laadpaal scoren is er niet zomaar bij.

We kennen Rolls-Royce allemaal van de enorm luxe automobielen. De weelderige slagschepen met gigantische V12’s, bizarre hoeveelheid luxe en statig c.q. protserig voorkomen, afhankelijk van hoe calvinistisch je bent ingesteld.

Rolls-Royce maakt echter ook vliegtuigmotoren. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het een andere tak van Rolls-Royce is, die niet meer te maken heeft met de fabrikant van personenauto’s. Ze staan bekend om hun straalmotoren voor vliegtuigen, maar voor vandaag laten de Britten iets anders zien. Het is een compact vliegtuig met elektrische motoren. Het is het onderdeel van Rolls’ ACCEL-project, dat staat voor ACCelerating the ELectrification of Flight. Dat je het even weet.

Rolls-Royce

Om het nog spannender te maken, deze elektrische motoren worden gevoed door accu’s. Juist met die accu’s is wat bijzonders aan de hand, want het in principe wil je zo min mogelijk overtollige massa mee aan boord en maximaal gebruik maken van de beschikbare ruimte. Normaal gesproken zijn accu’s ondingen, maar de 6.000 cel accu is dusdanig geconstrueerd dat deze zo klein en licht mogelijk is, aldus Rolls-Royce.

Accelerating the Electrification of Flight

Volgens Rolls-Royce is deze accu voldoende om het lichte vliegtoestel van London naar Parijs te laten vliegen. Een vlucht van ongeveer 320 kilometer. Toch een bijzondere vorm van range anxiety, in de lucht wil je niet met lege accu’s ‘blijven hangen’. De accu’s zijn gekoppeld aan drie elektromotoren, goed voor een gezamenlijk vermogen van zo’n 500 pk. Mochten die 500 paarden niet voldoende zijn, volgens Rolls-Royce is 1.000 pk ook mogelijk.

Accelerating the Electrification of Flight

Ook interessant!

  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Nieuwe Rolls van Drake is een draak van een auto
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Rolls-Royce, vliegtuig

Vorig bericht: « Honda: hybride betere optie dan EV
Volgend bericht: Volkswagen: niet jij naar een laadpaal, maar laadpaal naar jou »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    27 december 2019 om 11:15

    320 km zal dat toestel in pakbeet een uurtje of anderhalf afleggen misschien? Dat is dus 240 kW * 1,5 = 360 kWh in klein formaat. En het dubbele vermogen is dan pakbeet 700kWh. Als dát ook in een auto past dan gaat het er allemaal ergens op lijken!

    Nu dat snelladen nog wat opkrikken …. ;)

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      27 december 2019 om 11:17

      @frank2b: Ohw sorry ik las het bericht niet goed. in totaal 500 pk komt overeen met 384 kW. Das nóg heftiger!

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 december 2019 om 11:43

      @frank2b: een vliegtuig vliegt niet altijd op vol vermogen…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 december 2019 om 12:09

        @flutterby: Een auto rijdt ook niet altijd op vol vermogen…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          27 december 2019 om 14:50

          @Esprit_de_Flandre: daarom bereken je ook geen bereik op het maximale vermogen van de motor.

          Login om te reageren
    • hiostu zegt

      27 december 2019 om 12:05

      @frank2b: je moet weten hoeveel het vliegtuig verbruikt per gevlogen KM, dat heeft niet direct iets te maken met hoeveel vermogen de motoren leveren. Dat is piek vermogen en geen continue verbruik.

      Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    27 december 2019 om 12:12

    Willeme, je werkt wel structureel vandaag, om het uur een post in de voormiddag !

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    27 december 2019 om 12:15

    Als we zelfs elektrisch kunnen vliegen dan gaat het wel serieus hard met de accu ontwikkelingen!

    Login om te reageren
  4. fanatic zegt

    27 december 2019 om 12:32

    Als ze dan bij Londen Heathrow vragen om nog wat rondjes te blijven vliegen wegens drukte op de landingsbaan, dán wordt het spannend. ?

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      27 december 2019 om 12:52

      @fanatic: …ja want nu nemen ze ook altijd veel te veel brandstof mee, gewoon omdat het kan! Er zijn wat el cheapo airliners die so weinig meenemen dat ze dus in de problemen komen als ze wind tegen hebben of een extra rondje moeten doen, gelukkig zijn daar regels voor aangescherpt. Overigens valt een vliegtuig ook niet zomaar uit de lucht als de motoren stoppen, een ruwe landings is dan wel gegarandeerd maar gek genoeg zijn ze daar ook voor ontworpen!

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        27 december 2019 om 14:41

        @knapzuur: jij hebt luchtvaart techniek gestudeerd in de comment sector van geenstijl en nu.nl?

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      27 december 2019 om 14:52

      @fanatic: Easyjet is aan het kijken naar elektrisch citytrips vliegen.

      Heeft als voordeel dat je niet zoveel geluidsoverlast hebt en dus langer door mag vliegen.

      Login om te reageren
  5. qoekje zegt

    27 december 2019 om 14:56

    Wel pracht ding om te zien!

    ( Darkwing Duck Thunderquack?)

    Login om te reageren
  6. fransananas zegt

    27 december 2019 om 16:02

    Wat is dit mooi! Gaaf ding

    Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    27 december 2019 om 18:08

    @Willeme: range anxiety heb je bij ’t vliegen altijd. Je rekent altijd in functie van je vluchtplan. Het voordeel van deze bak: de volgeladen batterij maakt hem geen spat zwaarder.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      27 december 2019 om 21:49

      @bara: Ook een nadeel: je wordt gaandeweg niet lichter… maar het is een interessante ontwikkeling, elektrisch vliegen, zeker ook met automotive-toepassingen in het achterhoofd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North