Ziehier een mooi staaltje Poolse creativiteit. Er zijn maar een paar mensen op aarde (waaronder Rowan Atkinson) die het voorrecht hebben in een McLaren F1 te kunnen rijden, en dat is natuurlijk niet eerlijk ten opzichte van de (overige) 99(,9)%. En dus gingen een paar kuntselPolen met hamer en sikkel lasapparaat aan de slag.
Voor zover wij kunnen ontcijferen staat deze replica op een Audi-onderstel, en ligt er ook een 2.7 Audi V6 in het midden van de ‘F1’. Geen 6.1 liter BMW V12 (of goudbeplating in het motorcompartiment) dus, die 600+ pk er uitblaft, maar een blok met de helft aan cilinders en waarschijnlijk ongeveer één-derde van het vermogen.
De bijzondere occasion werd opgepikt door Carscoop, en sindsdien is zijn roem de replica kennelijk voorbijgesneld, want de verkoper heeft meteen maar flink wat bij de prijs op gedrukt. Wat een grappenmaker. Eerst was de vraagprijs 150.000 Zloty, maar nu moet je even 209.700 Zloty’s meebrengen. Dit komt neer op een halve ton in euro’s, en iets zegt me dat Janek zijn staaltje huisvlijt daar niet voor kwijt raakt.
Dat Polen kennelijk dol zijn op het maken van F1-replica’s bewezen ze vorig jaar al, toen er een zilvergrijze unit te koop werd aangeboden. Als je wat meer centjes hebt, en je wilt per sé Pools shoppen, wacht dan even op de Arrinera.
Die 50k kan ik wel beter besteden, je kan een hoop ander leuk spul ervoor kopen!
Opzich wel leuk gedaan i.t.t. de meeste replica’s.
Grappig verzonnen, van de achterkant is hij wel erg nep maar goed. voor dat geld had ik liever een 2e hands CLS 63 AMG gekocht
@maseratizzzzzzzz: Wat te denken van de spiegels en koplampen… Maargoed ik doe het hem niet na.
ik vind de orginele niet eens mooi (alleen maar speciaal omdat die dus snel is) dus dan zou je dit al helemaal niet moeten nemen
@MAB: Ik vind de originele ook erg lelijk, of laat ik het zo zeggen, erg standaard qua design.
Nee bedankt hoef neem niet
Haha dat deurrubber op de laatste twee foto’s. Maak dat even vast dan voor je stoer gaat doen met je replica op internet… Maargoed, Polen.
@pininfarina: haha dat valt ook echt mega hard op. Fijn dat de maker/fotograaf een goed oog voor detail had
Ik ben niet zo’n fan van de mcclaren, daarmee heb ik er ook nooit veel over opgezocht en ken ik er dus niet zo veel van. Mijn vraag eigenlijk: Is dit een goeie replica ivm de originele? Die achterkant zie ik duidelijk dat het nep is, maar voor de rest zie hij er toch goed uit, ja toch?.
@Nv: Veel moeite he? Even een plaatje zoeken op google van een echte en zelf vergelijken.
@pininfarina: Met eventjes naar google te kijken, zie je gewoon de grote verschillen, niet de kleine waar ik eigenlijk naar vraag. Zo vroeg ik es aan iemand wat de verschillen met een ferrari scuderia (zonder de strepen) en de gewone f430, enigste verschil was de achterkant, de uitlaten. Zelfde verhaal met (oude) granturismo, vs (oude) granturismo s.
Mijn punt: Google is goed voor mooie foto’s, maar voor verschillen, mja .
@Nv: En de luchthappers aan de voorkant ;) En het interieur. En de spiegels. Eigenlijk totaal verschillende auto’s.(F430 en 430 Scuderia)
@pininfarina: Ja dat weet ik van de scuderia, maar iemand die niet die niet zoveel kent van de 2 ferrari’s (zoals ik weinig ken van de mcclaren), zal zeggen dat gewoon de uitlaten verschillen, voor de rest moet je al heel goed kijken, en weten als het al dan niet een optie is. Daarom dat ik ook vroeg of die mcclaren een goeie replica was, omdat ik aan de hand van google alleen de duidelijke verschillen zal zien en niet hetgeen wat een “kenner” zou zien.
@Nv: Toptip: de rechterkant van deze pagina bevat een handvol verwijzingen naar het origineel. Je hoeft niet eens te zoeken om daar rechts foto’s te bekijken van het origineel.
Vind het nog best goed gelukt. Verhoudingen zijn aardig. Ik heb slechtere gezien!
Nee het verhaal klopt niet. Dit is een eigenbouw, stalen buizenframe en glasvezel koetswerk. Motor is een V8. Er zijn veel video’s van de bouw van deze auto op joetjoeb te vinden.
@midasracer:
Nee wat je nu als antwoord geeft klopt niet, klik eens door naar carscoop en dan de foto’s, zie je duidelijk dat er een Audi V6, 5v inligt!!
@jvthof: Je hebt gelijk, ik was met de witte op youtube in de war. Die heeft een V8 en had deze koplampen. Maar ik heb net gezien en de witte heeft nu andere koplampen. Dus ze hebben een kleine produktie opgestart.
Volgens mij staat er toch echt V6:
OF je koopt voor 1 miljoen dollar Obama’s voormalige auto…
http://tinyurl.com/7c38nla
Als ze dat er voor vangen :) Is de vorige verkoop geloof ik iets meer dan een kwart miljoen voor afgetikt.
Dat hebben ze erg netjes gedaan moet ik zeggen!
leuk idee,ziet er niet slecht uit. maarja wat je allemaal niet voor die geld haalt.
Mclaren F1, koning onder de supercars.
maar dit is echt SCHANDALIG!!! gatverdamme.
@jrmpower24: Ik dacht dat de noble m600 de koning was, met dat hij een kroon draagt.
@Nv: dat is ook een fantastische auto maar wat bedoel je met:
met dat hij een kroon draagt?????
@jrmpower24: Logo op ’tstuur en de achterkant.
Toch moet je een zeker respect hebben voor het werk wat hierin steekt. Geen enkele replica kan of zal de magie van een origineel kunnen evenaren, (alhoewel sommige classics-replica’s vaak van een veel betere kwaliteit zijn) maar het werk,en de problemen die deze mensen al gaande weg tegenkomen,zijn vaak enorm. Een van de meest geslaagde projecten,eveneens van Poolse origine,vond ik de Mclaren-Mercedes SLR indertijd…
@zuiderman: Juist een klassieker rijdt je om zijn magere kwaliteit (althans ik). Gewoon genieten van alle imperfecties. Als ik een auto van goede kwaliteit wil dan koop ik wel een nieuwe uit de showroom :D
@pininfarina: Rijd*
Ziet er nog best aardig uit, op de koplampen na.
Als je ze naast elkaar zet zal het heel duidelijk zijn, maar dit ziet er toch wel goed uit. Inclusief de volledige ombouw naar driezitter met centraal stuur… Voor 50k koop je dus ook bv gewoon een nieuwe Focus RS en ik snap nooit zo goed waarom je imitatie wil, maar het blijft toch een mooi project.
Wat heb je aan zo’n replica, slechte investering
Hahaha… En dat tellerhuis ken ik! Die heb ik ook! Begin te voelen, dat de donor auto een Audi A4/S4 B5 van >2000 is. 2.7 Biturbo, Audi onderstel en Audi V6 tellerhuis…
Ik zou het in een miljoen jaar niet moeten hebben… want er komt een dag dat je naast een Porsche komt te staan in je ‘F1’ en dan sta je dik voor lul… dus nee bedankt, ik leef liever me het gedachte dat ik die nooit zal hebben.
@xilver: ja want je MOET tegen elke sportwagen racen natuurlijk!
@MARS: Nee, maar je maakt jezelf wel flink belachelijk.. gevalletje wel willen maar niet kunnen.
Faal
best wel knap gedaan! ik zou hem zo op het eerste gezicht niet van een echte onderscheiden, ik heb dan ook nog nooit het orgineel ‘in den vleeze’ gezien. Ik heb bovendien geen flauw idee hoe details zoals spiegels er uit horen te zien…
En voor wat betreft de ‘sound’, een paar gaatjes in de uitlaat boren en hij klinkt net zo lekker ! :)
Gadverdamme! Ziet er niet uit!
Eigenlijk nog wel mooi gedaan voor een zelfbouw projectje.
Moest ik 50K willen spenderen aan een Mclaren doe mij dan maar een M6GT kitcar, dan rijd je in een replica die er niet alleen uitziet als een mclaren maar ook rijd als de mclaren op wie hij lijkt.
(je kan ook altijd voor een buick of mustang mclaren gaan al denk ik dat 50k daar iets te krap voor zal zijn)
Leuke wagen, had alleen voor iets meer kwaliteit gegaan wat motor betreft.
ik vind hem wel knap gemaakt,en er zit wel een partij werk in.
De lijnen komen ook aardig in de buurt, vleugeldeuren , centrale zit..niet slecht gedaan..
iig beter dan die tenenkormmende fierorari’s en zo.
:)
*tenenkormmende=tenenkrommende*natuurlijk.