Voorspelling: 400 miljoen euro tekort aan brandstofaccijns

Auteur: , 66 Reacties

In de begroting is men vergeten dat we tegenwoordig allemaal muesli-voertuigen hebben.

Zo wordt het begrotingstekort snel gedicht!

De BOVAG verwacht namelijk dat er dit jaar 400 miljoen euro minder brandstofaccijns opgehaald gaat worden dan dat begroot is. Dat zou niet de eerste keer zijn, vorig jaar zat de overheid er ook al 338 miljoen euro naast. De BOVAG baseert zich op de CBS-cijfers van januari tot en met april.

De fouten in de begroting zouden vooral zitten in de opbrengsten uit diesel. De BOVAG denkt dat er 600 miljoen liter minder prut verkocht gaat worden dan de 8,9 miljard liter die de overheid verwacht. De crisis heeft nog steeds een grote invloed op de transportsector, dus zo’n recordaantal aan liters lijkt de BOVAG onwaarschijnlijk.

Op Prinsjesdag krijgen we een statusupdate van het rijk, dan zullen we zien wat de schade gaat worden. Als de berekening werkelijks zo scheef is, is de kans groot dat wij als automobilisten mogen opdraaien voor de kosten. Het promoten van brandstofslurpende voertuigen is misschien een idee om het gat sneller te dichten? (via: nu.nl)

Met dank aan Smeermaas voor de foto!



66 reacties

Allez, op richting de 2 euro/L dan maar :(
@bogey:
Jij bent optimistisch….
@jrk68: Moeten we blijven hé. Wees blij dat er nog petroleum is. Dit gezegd zijnde zal ik nog eens gauw wat gaan maken op de raffinaderij! Tot morgen.
@bogey: we worden gewoon keihard genaaid in NL.. In Duitsland tank ik Aral Ultimate 102 voor €1.67 en als het daar kan, waarom betaal ik hier voor standaard euro 95 €1.82?????
Ik weet dat het utopie is, maar we zouden eens een weekje met zijn allen niet moeten tanken en dat elke maand herhalen.. Zelfde geldt voor de rokers en de zuipers..
@2800cc:
In Duitsland hebben ze 4 keer zoveel belastingbetalers dan hier.
Ze kennen geen AOW en pensioen mag je zelf verzorgen, is dat om de één of andere manier niet gelukt (zoals ik al jaren hier zit en dus in Duitsland niets opbouw) dan krijg je maximaal 600 euro p/m van de overheid.
Zo zijn er wel meer verschillen, zo kent Duitsland geen minimumloon.
Of ik het eens ben met de manier waarop de Nederlandse heilstaat bekostigd wordt en of dat nodig is, ga ik hier niet in.
@jrk68: het zal in ieder geval meer stimuleren om aan de bak te gaan, inplaats van een hoop mensen hier in NL die afhankelijk zijn van het staats-infuus..
Ik voel me in ieder gevsl goed genaaid aan de pomp!
@jrk68: 600 euro vind ik al vrij veel gratis geld. Als je niets wil doen, hoef je wat mij betreft ook niets te hebben.
@gop1:
Gratis geld? Waar heb jij het over? Hij heeft het over AOW-geld. Daar heb je je leven lang voor gewerkt en betaald.
@9000cse: dat zegt hij he-le-maal niet..
@2800cc:
Welles!
@9000cse: AOW is een omslag systeem, je hebt daar niet je hele leven voor betaald, het wordt betaald door de generatie die werkt, op het moment dat jij AOW ontvangt. Daarnaast zei hij dat je in duitsland geen AOW hebt…
@2800cc:
Dat is niets nieuws! Betaal jij geen AOW-premie dan? Nou dan! Wat gratis geld?
@9000cse: en hoe zit het dan met de economische vluchteling, die nooit gewerkt heeft en na zijn 65 AOW ontvangt?
@2800cc:
Dit is echt niet meer OT! Via economische vluchtelingen naar onze brandstofaccijns is een verrekt moeilijke omweg. Maar vooruit!
Economische vluchtelingen zijn toch mensen, die hun geld veilig willen stellen, het om fiscale redenen in het buitenland onderbrengen en ook in het buitenland gaan wonen. Deze mensen werken hier niet, betalen hier geen belasting en ook geen premies. De SVB zal om die reden voor elk jaar, dat die mensen niet hier fiscaal aanwezig zijn geweest 2.5% aftrekken van het maximale AOW-geld. Ben je dus bijv. 26 jaar hier niet fiscaal aanwezig geweest, dan krijg je dus 100 – (26 x 2.5) x 1% = 35% van het AOW-geld, waarop je maximaal recht zou kunnen hebben.
@9000cse: dan weet je dus blijkbaar niet wat economische vluchtelingen zijn, waar we hier in NL er een hoop van hebben; maargoed we dwalen inderdaad eeg af!
@2800cc:
Moet ik er nu van uit gaan, dat je me bewust op het verkeerde been hebt willen zetten? Ik heb gereageerd op de reactie van gop1 n.a.v. diens reactie op jrk68. Als gop1 zegt dat AOW gratis geld is, dan klopt dat gewoon niet.
Met economische vluchtelingen bedoel ik mensen zoals ik hierboven heb aangegeven. Wat jij bedoelt zijn mensen, die vanuit een arm land hierheen komen om te willen profiteren van onze sociale voorzieningen. Wel, ik kan je verzekeren dat die tegenwoordig geen schijn van kans meer krijgen om dat te doen. Die gaan prompt retour. En dat is niet meer dan goed.
Maar ik moet er jammer genoeg van uitgaan dat jij nietsnutten bedoelt, die alleen maar profiteren van onze sociale voorzieningen. IK weet daarvan één ding zeker: Er zijn méér Nederlanders die daar misbruik van maken dan jouw “economische vluchtelingen”. En als ik moet aannemen, dat jij het van de ene groep erger vindt dan van de andere, maak dat dan een volgende keer duidelijk! Kan ik me de moeite sparen om op onderbuikgevoelens te reageren.
@jrk68:
Je zegt: (zoals ik al jaren hier zit en dus in Duitsland niets opbouw). Maar je bouwt dan toch hier AOW op? Voor de jaren dat ik in Duitsland in loondienst ben geweest heb ik hier in Nederland ook niets opgebouwd, maar daarvoor krijg ik nu wel vanuit Duitsland mijn “Rente”.
@9000cse:
Yep, ik kan mijn rechten uit Nederland meenemen, dus ik heb niet zo’n probleem.
M’n opa kon na 25 jaar in Rio echter fijn doorwerken tot zijn 79ste en daar zij er best veel van daar. Hier had hij op z’n 65ste gewoon AOW gekregen.
Mijn punt was dus dat je landen niet op basis van de benzineaccijns met elkaar kan vergelijken.
Dat getuigt van een niveautje Simpleton, en dan doel ik daarmee niet op u.
@jrk68: Pensioen moet je zelf regelen… Wat erg, je wordt niet gedwongen je geld bij een stel beleggers te leggen waardoor je minder dan je inleg krijgt. Iedere ondernemer in Nederland moet het ook zelf doen en wij krijgen niet eens een vangnet aangeboden. Maar wel flink betalen natuurlijk, want Nederland. Je krijgt minder, dus betaal je minder. Dat is in ons land te simpel geredeneerd.
@2800cc: diesel en gas zijn in Duitsland dan weer ruimschoots duurder….
@jrk68: De Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive is een goed begin, net als de Tesla Model S om een grote middelvinger op te steken naar de (r)overheid met haar accijns op brandstof en de almaar rijker wordende oliesjeiks.
@bogey: dan zal het nog rustiger op de weg worden….wel een prettig idee eigenlijk

de overheid snijd zich aardig in de vingers met de mileusubsidies…duurt niet lang meer voordat ze daar achter komen.
@eindbaasje: daar zijn ze al achter, ze gaan het alleen NOOIT toegeven.
@eindbaasje: Snijdt. Gegroet, de grammarnazi.
@autobart: dankje voor de correctie, had het echt nodig….nazi!
@bogey: ik zeg ze moeten maar eens op een andere manier geld gaan verdienen!
Er wordt vaak gedacht dat automobilsten goedkoper uit zijn door zuinig te gaan rijden. Maar dat is altijd maar van korte duur, omdat de inkomsten op pijl moeten blijven. Uiteindelijk moeten we net zo veel ophoesten, hoe dan ook.
@topless:

Jup, hetzelfde gaat gebeuren met elektrisch rijden. Nu wordt overal verkondigd dat het o zo goedkoop is. Zodra elektrisch rijden doorbreekt is dat over. Dan zul je linksom of rechtsom de gemiste inkomsten moeten aanvullen.

Of door enorme verhoging van wegenbelasting oid. Of dikke accijns op stroom dat je gebruikt voor je auto, of nog erger. Dikke accijns op alle stroom…
@timberleek: Volgens mij betaal je al meer accijns op stroom dan op brandstof, weet het niet zeker..
@amg65:

11 cent per kwh bij klein gebruik. Dat kan nog veel hoger als de inkomsten op benzine teruglopen door de elektrische auto. Linksom of rechtsom moeten de politieke hobby’s betaald worden
@timberleek: Dat zou kunnen, alleen is het zo dat je stroom zelf op kunt wekken. Brandstof kun je zelf niet “opwekken”…
@autobart:

Dat maakt helemaal niet zoveel uit, moeten ze gewoon een extra regeltje maken.

Vanuit de EU willen ze mensen met zonnepanelen al als ondernemer gaan behandelen. Op zo’n manier kunnen ze natuurlijk ook makkelijk een extra energiemeter plaatsen om de opbrengst van je panelen te meten
@timberleek: Zoiets is er al, als je meer produceert dan je verbruikt word je als energieleverancier (of hoe ze het in dat geval ook noemen) gezien en moet je dus betalen. Belachelijk. Ze willen overal geld vandaan snoepen. En het maar gek vinden dat alles langzaamaan failliet gaat.
Misschien moeten ze het eens goedkoper maken! Dan gaan de mensen meer rijden en komt er meer binnen.
Maar nee, de linkse rakkers hebben liever dat het milieu voorgaat en dat een land failliet gaat.
@rufctr01: Het is allemaal zo hypocriet ingesteld hier, onder het mom van ‘milieu’ accijnzen leggen maar wel rekenen op een x bedrag terwijl de overheid juist ‘wilt’ dat we hierdoor minder gaan rijden, en logischerwijs doen we dat dan ook en dan kijken ze er gek van op… Op den duur sloop je hiermee je eigen economie doordat minder mensen met de auto gaan met bijbehorende kosten, bijv. apk keuringen etc.
@The360box: klopt helemaal! Goed omschreven!
@rufctr01: Dit was nog licht uitgedrukt, en dan vinden ze het gek dat er elke dag werklozen bij komen zo met die wan beleid.
@The360box: zelfde met parkeren in Amsterdam.. Door de giga kosten blijven de mensen weg, met als gevolg dat er nu een te kort aan opbrengsten is.. Nu willen ze fietsen gaan belasten?? Tja.. Linkschmenschen he?!!
@2800cc: Parkeergelden golden altijd om het te ontmoedigen om met de auto het centrum in te gaan en zodoende met het OV te gaan. Dit is nu compleet doorgeslagen aangezien er al enige tijd betaalpalen voor me deur staan, dat is buiten de ring. Hoe wil je mensen dan nog naar je stad halen als ze de auto bewijze van in de volgende stad moeten parkeren en het OV ook nog eens gruwelijk duur begint te worden…
@The360box: tja, ik weet niet.. misschien dat er iemand is die dat kan uitleggen? ;)
Die goude ouwe tijd, dat we nog boos werden omdat de peut 1,95 gulden werd.
Ons landje wordt kapot bezuinigd. Wanneer komt er eens een aanpakker in Den Haag?
@azenomei: Allemaal op Geertje stemmen!
@alcantara: Meh, dat hoor ik al 6 jaar. Het is tijd voor iets nieuws.
@azenomei:
Zoals?
@azenomei:

NOOIT
De gehele onderlaag die onder de politiek zit is vergelijkbaar met een dikke laarg ondoordringbare klei.
Daarover heen ligt los zand, en dat is de politiek.

Dat zand waait weg, meestal richting grote accountantsantoren waar de Balkenendes en Bosjes dan samensmelten in de zware klei.
Dan hebben ze toch bereikt wat ze wilden bereiken met de hoge brandstofprijzen? Bravo, Den Haag,bravo!
@stanoow: Inderdaad! Dat was toch de bedoeling? Allemaal in Smartjes, Prii en Tesla’s, op de fiets of met de trein! Wat lopen ze nu te mekken?
@Vincegail:
Allemaal in een Smartje is dan hopeloos mislukt, sinds de introductie (nu 15 jaar geleden) hebben ze er wereldwijd 1,5 miljoen kunnen slijten….
@jrk68: Misschien doelt hij op die verhuur-Smart’s, daarmee bedoel ik die elektrische Smart’s.
@jrk68:
Dat betekent toch, dat er wereldwijd nog 1,5 miljoen stugge doorzetters zijn. Dapper toch?
Straks komen er weer nummerplaten op je fiets…
@norge: Voor sommigen kan dat geen kwaad. Daarmee doel ik op die jeugdige personen die met een smartphone in de hand fietsen. Levensgevaarlijk.
Er is veel te hoog begroot, er zou een recordaantal verkocht moeten worden om de begroting te halen. Truc om de begroting sluitend te krijgen, als je het mij vraagt.
Wat maakt iedereen zich nou druk? Accijns op brandstof valt tegen, OK. Opbrengsten uit aardgas zijn daarentegen hoger en de opbrengsten die de overheid genereert uit stroom ook. Conclusie: sensatie artikeltjes ten tijde van het komkommer hoogseizoen.

Maar ja NL heeft ook maar 72% schuld tov BBP maar wij moeten hard bezuinigen om 3%begrotingstekort in 1 jaar te houden…. Oh en hoe komen onze Europese vrienden in vrijwel alle “koplopers”landen dan aan 82% schuld tov Bbp of meer zoals Duitsland bijvoorbeeld?

Kneuzen regeren over simplistisch stemvee… That’s whats up.
Tsja, maak het nog wat duurder. Langs de weg is hier 95 gewoon 1.80 minimaal, bij de BP zelfs 1.84. Asociaal vind ik het.
338 miljoen maar? Klein schattingsfoutje, kan gebeuren overheid.
muesli voertuigen , denk toch dat 95 % hier zo een moet financieren , in het theoretische geval dan…
@tweede_woning: Toch kost je zo’n 107 apparaat richting de 10k. En dan ben je niet eens zoveel zuiniger omdat je altijd dat pendaal in moet drukken omdat je anders al helemaal niet vooruit komt.
@fastandsmall: Wat is een pendaal?
@fastandsmall: nou , wie er 10 k heeft liggen mag de vinger opsteken .
Ik ga straks wel weer even tanken, probleem opgelost…
Smeermaas? :p
De Nederlandse verzorgingsstaat (publieke sector) is veel te groot. Dit kan niet oneindig lang doorgaan want de staatsschuld wordt steeds groter en dan gaat Nederland failliet.

Politici klagen over begrotingstekorten, maar ze kunnen beter hun begroting kloppend maken, en de staatsschuld verminderen, door de publieke sector drastisch te verkleinen.

De publieke sector is grotendeels overbodig en inefficiënt wat leidt tot een grote verspilling van belasting geld, want de private sector kan dat allemaal beter en efficiënter zonder mensen te dwingen om belasting te betalen.

Als de diensten van de overheid zo geweldig waren dan zouden ze geen dwang gebruiken om het op mensen te forceren (belasting). Goede diensten en producten worden vrijwillig door mensen gebruikt.

Met lage belasting en reguleringen kan de private sector groeien (de echte economie), wordt NL aantrekkelijker voor bedrijven en hebben mensen meer geld voor zichzelf, in plaats van zoveel aan de verspillende overheid te geven via dwangmatigehoge belastingen.

Anders zal de te grote socialistische overheid, dat alsmaar teveel geld uitgeeft en meer schulden heeft, gegarandeerd failliet gaan.

Zie bijv. de Libertarische Partij voor een kleine overheid en veel vrijheid http://www.libertarischepartij.nl/
@mezos:
Als je hier nou eens zou proberen om je standpunt t.a.v. het topic duidelijk te maken i.p.v. dit blog te benutten voor een politieke partij die alleen $-tekens in haar ogen heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).