• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti Centodieci van 8 miljoen euro trotseert 50 graden Celsius

Auteur: RubenPriest, gepost 15 oktober 2021 om 14:02 – 18 Reacties

Bugatti Centodieci van 8 miljoen euro trotseert 50 graden Celsius

Weer of geen weer. Of juist te warm. De Bugatti Centodieci is lekker aan het buitenspelen.

Stel. Je baas geeft je de sleutels van een Bugatti Centodieci, om vervolgens 3 weken te mogen roadtrippen in de Verenigde Staten. Ja, dan knijp je toch even in je eigen arm of je niet aan het dromen bent. Deze droom is voor testrijders van Bugatti de normaalste zaak van de wereld. Het is namelijk onderdeel van het testprogramma dat de peperdure Centodiecio momenteel ondergaat.

Omstandigheden

Want of het nu een Kia Ceed is of een exclusieve Bugatti. Als je een auto in diverse delen van de wereld gaat verkopen, moet deze bestand zijn tegen allerlei omstandigheden. Van ijzige kou tot de bloedhitte van een woestijn. In dat kader nam Bugatti de Centodieci mee naar de VS. Omdat je in dit land op relatief korte afstanden allerlei weersomstandigheden kunt ervaren. Met een konvooi van Bugatti’s, waarvan één Centodieci prototype, ging het circus op reis. Het gezelschap is met drie Chiron Pur Sports en vier Chiron Super Sports niet kinderachtig.

  • Bugatti Centodieci
  • Bugatti Centodieci
  • Bugatti Centodieci

Van koud naar warm, van hoog naar laag

Koude weersomstandigheden, extreme warme omstandigheden tot 50 graden Celsius. Lange afstand ritten, ritten op hoge snelheden, rijden op grote hoogtes. Het is allemaal onderdeel van het testprogramma. Op elk vlak moet de Centodieci uitstekend kunnen presteren. Het testteam van Bugatti bestaat voor deze missie uit 27 medewerkers.

De 8.0-liter W16 met vier turbo’s levert in de Centodieci een gezonde 1.600 pk. Naar de kleinste details wordt gekeken. Voorbeeldje. Met een snelheid van 320 km/u rijden in een omgeving van 45 graden Celsius, waarbij de airco op standje ijskast staat. Engineers kijken vervolgens hoe de motor presteert en of alles functioneert zoals het zou moeten functioneren.

De eerste klanten kunnen volgend jaar de sleutel van een eigen Bugatti Centodieci verwachten. Er worden er maar tien gemaakt. Kosten, acht miljoen euro exclusief belastingen.

Ook interessant!

  • Bugatti centodieci productieslot
    Productieslot Bugatti Centodieci voor woekerprijs te koop
  • Zo ziet een Bugatti er onder de carrosserie uit
  • Vrijdagmiddagborrel met de 250.000 euro Bugatti pooltafel
  • Bugatti bezoekt Nürburgring met €20 miljoen aan auto's

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, centodieci, hypercars

Vorig bericht: « Ergernis in Breda: ICE-auto parkeert op oplaadplek
Volgend bericht: Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 oktober 2021 om 14:23

    Ik vraag mij toch altijd af wie de testrijders zijn. Ex coureurs, mensen die niet goed genoeg waren voor een race carrière? Of meer technici om onderweg ook wat te kunnen fixen. Hoe dan ook, een fijn baantje wel.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      15 oktober 2021 om 14:37

      @dutchdriftking: tijdens de ontwikkeling van de McLaren F1 deed oa Mika Hakkinen het testwerk.

      Ik denk dat dit soort testrijders niet perse (ex-)coureurs hoeven te zijn. De openbare weg is geen circuit.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 oktober 2021 om 15:14

      Gewoon ingenieurs. Die onderweg testen uitvoeren, problemen analyseren en veel vergaderen. Prototype auto’s waar altijd wel wat niet goed aan werkt. Zulke testritten is hard werken, diep nadenken en niet half zo leuk als het lijkt.

      Login om te reageren
  2. osmo zegt

    15 oktober 2021 om 14:37

    8 miljoen voor een Chiron in een retro-jasje?

    Login om te reageren
    • 307-2.0-chipped zegt

      15 oktober 2021 om 15:18

      Dit dus. Onbegrijpelijk waar die 8 miljoen op gebaseerd is. Vast geen onderdelenprijs.

      Login om te reageren
      • autogeak zegt

        15 oktober 2021 om 18:11

        @307-2.0-chipped: omdat ze hem voor 8 miljoen kunnen verkopen.

        Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      15 oktober 2021 om 16:24

      @osmo: Per auto ongeveer 1,5 mil aan PR, etentjes, klanten overvliegen, beetje R&D en Bugatti bakt de lucht erg duur.

      Login om te reageren
  3. PunicaOase zegt

    15 oktober 2021 om 14:55

    Toen ik jaren geleden in Death Valley was spotte ik een flink ingepakte Porsche 911, week later op Pikes Peak de nieuwe RangeRover.. Prachtig land, mooie routes. Jammer dat je er niet zo hard mag..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 oktober 2021 om 15:16

      Land of the free… Maar wel met een vaccinatie verplichting bij bedrijven en streng gehandhaafde lage snelheidslimieten op de wegen.

      Login om te reageren
      • stuko zegt

        15 oktober 2021 om 19:59

        @mashell: grappig dat er altijd wel een wappie is die ergens een link met vaccinaties kan maken 👍🏻

        Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    15 oktober 2021 om 15:07

    Mooi dat ze zo goed getest worden. Onnodig omdat ze waarschijnlijk toch de garage niet uitkomen.

    Login om te reageren
  5. HB zegt

    15 oktober 2021 om 17:14

    Testrijders doorgaan uitgebreide trainingsprogramma’s en er bestaan interne diploma’s mbt rijvaardigheid. Afhankelijk van deze rijvaardigheid mag een testrijder vervolgens al dan niet met verschillende categorieën auto’s (lees: prototypes) rijden.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      16 oktober 2021 om 10:09

      @heinb: hahaha mooi verzonnen, waar basseer je dat op? Of bij welk merk gaat dat zo?

      Login om te reageren
      • HB zegt

        16 oktober 2021 om 11:53

        @ghini: in ieder geval bij de meeste OEM’s in Duitsland. Had zelf de eer binnen ontwikkelingsafdeling het hoogste niveau te halen…gaf wat extra aanzien en mogelijkheden om in het weekeinde iets leuks te testen.

        Login om te reageren
  6. sabrerator zegt

    15 oktober 2021 om 20:35

    320 rijden? In de VS?
    Staat daar niet de doodstraf op?

    Zo’n Bugatti hoeft toch alleen van de afleveringstrailer naar de geaircode garage te kunnen rijden?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      16 oktober 2021 om 09:29

      Ook dat gaat via ’taxiën’, als zijnde het vliegtuig.

      Login om te reageren
  7. ghini zegt

    16 oktober 2021 om 10:09

    Blijft een geweldig design.

    Login om te reageren
  8. sjeemsbond zegt

    17 oktober 2021 om 10:07

    Vraag me af hoe lang mensen nog in die Bugatti onzin trappen. Handvol auto’s maken tegen belachelijke prijzen en speculeren op een waardestijging. Bugatti is niet veel meer dan een geweldige marketing truuk van Volkswagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North