Vrachtwagen kopt hoogtebalk, treinverkeer plat

Auteur: , 35 Reacties

Omdat het inschatten van de hoogte altijd lastig blijft.

Dat-past-dus-niet

Het blijft voor sommige mensen een hele uitdaging. De hoogte van een viaduct inschatten terwijl ze in een vrachtwagen zitten. Kan ik me overigens alles bij voorstellen, ik ben namelijk ook niet zo’n held als het op ruimtelijk inzicht aankomt. Zo heb ik mijn auto geregeld met de zijkant in een muur geparkeerd, met de achterbumper tegen een andere muur, met de neus in de draai tegen obstakels in de parkeergarage en ga zo maar door. Daarom ben ik ook geen vrachtwagenchauffeur. Al rij ik geen Honda of Mercedes, ik ken mijn zwaktes.

Dat gaat niet op voor de chauffeur die vanmorgen in Zwolle met zijn truck onder de spoorbrug op de Blaoweg door wilde rijden. Dat ging niet. Gelukkig voor hem en iedereen zijn moeder, hebben ze daar een zogeheten hoogtebalk opgehangen. Dat is, de naam zegt het eigenlijk al, een balk die precies even hoog hangt als de brug die even later komt. Voor als er een chauffeur langskomt die niet oplet, zeg maar.

Dat ding heeft zijn werk overigens prima gedaan, de vrachtwaggel raakte de balk, die stortte ter aarde en de brug bleef gespaard. De weg werd maar even afgesloten en het treinverkeer kon ook snel weer verder.

past-niet

Wat ik me alleen afvraag, en misschien zijn er vrachtwagenchauffeurs die me dat kunnen vertellen, je wéét toch hoe hoog je combinatie is en je kunt toch ook de bordjes bij de bruggen lezen? Ze hangen er tenslotte nog steeds. Waarom gebeurt dit dan nog zo vaak? Vraag ik me gewoon af!

Imagecredits: via Twitter Uolsman en Politie Zwolle.



35 reacties

Weer de schuld van de NS, oh nee, deze keer niet.
@purepet9229: ’t is de schuld van de Rabobank.
@granlusso: met de vuist. Vol op het oog.
@purepet9229: het is allemaal de schuld van de regering.
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, maar dan met mijn hoofd tegen de deurpost..
@cliosport2000: Hing daar geen hoogtebalk? ;-)
@purepet9229: Nope, en ook geen borden met de hoogte. spijtig…
Ach man, ik werk in Beverwijk en hier aan de Velsertunnel is het ook ik weet niet hoe vaak prijs met een vrachtwagen die zijn hoogte niet kent, het bord negeert, de sensoren raakt waardoor een foto van zijn voertuig genomen wordt en op een groot display staat met daarop “TOO HIGH TAKE EXIT”. En nog altijd zijn er pippo’s die doorrijden waardoor de tunnel dicht gaat. Kost ze mooi een dik paar honderd euros, en verdiend ook.
@vinox: misschien dat als die display deze tekst in het Nederlands en een half dozijn Oost-Europese talen weergeeft, er wel een daling van het aantal incidenten te zien zal zijn?
@vinox: een paar honderd euro vind ik trouwens nog vrij weinig voor iemand die zogenaamd professioneel chauffeur is en dan zo’n basale fout maakt.
Klanten willen goedkoper transport, dan zet je een Moelander op de waggel en krijg je dit soort gekkigheid.
@burnoutbram: dit is het antwoord op de vraag van een chauffeur?
De grote vraag is: waarom worden er vandaag de dag nog te lage viaducten gemaakt??
Zeker dit viaduct en deze weg zijn allebei van vrij recente datum, dan maakt je toch gewoon je viaduct hoog genoeg of je weg wat lager?
Het lezen is natuurlijk het probleem….
Omdat die Polen helemaal nergens naar kijken.
Daarom moest ik omrijden😡
Hmm, zo’n naar beneden vallende hoogtebalk lijkt me nog behoorlijk gevaarlijk voor het andere verkeer. Stel dat je daar net naast rijdt. Kan dat niet handiger?
Normale hoogte van opleggers zit rond de 3,90 / 4,00 meter. Maar goed, je moet blijven opletten en als je t niet vertrouwt kun je beter ff je meetlint opzoeken
Volgens mij was het minder riskant geweest als de vrachtwagen gewoon tegen die brug was geknald. Nu ligt er een stalen balk op de weg. Zo’n brug kan toch wel een stootje hebben lijkt me.
Ze hebben de lat niet hoog genoeg gelegd!
Ik werk in het transport, en over het algemeen worden dit soort situaties veroorzaakt door onze medemensen uit het oostblok. De gemiddelde Nederlandse vakman is als de dood voor hoogte beperkingen en houd z’n ogen open. Uitzonderingen daar gelaten. Wat betreft de hoogte van de combinatie, dit hangt af van de trailer die de chauffeur er achter heeft hangen en dat varieert nog al eens. Iedere morgen nameten zou kunnen maar ik kan me goed voorstellen dat een chauffeur wel wat beters te doen heeft. Daarom altijd een ruime marge aanhouden.
@dutchdriftking: of ze vergeten de luchtvering in rijstand te zetten
@draadloos: Of te laag zodat de kont van de trailer omhoog komt en ze daarmee het viaduct raken.
Ligt gewoon aan de oostblok chauffeurs!
Die doen in het thuisland alles met een ezel en een kar!
Dus inzicht hebben ze niet!
Pjotr haalt zijn rijbewijs gewoon voor een prikkie op in het gemeentehuis,zonder ook maar 1x achter her stuur te hebben gezeten van een combinatie!
Beroepchauffeurs ha ha ha
Is mij ook wel eens overkomen met de trekker: De kieper kon er zonder problemen onderdoor, de bult mais werd deels netjes overgeladen op de motorkap van de bumperklevende auto achter mij.
@nicolasr: meestal komt dit wanneer chauffeurs de hele dag opleggers aan en afkoppelen of constant van trekker veranderen. Tegenwoordig hebben veel chauffeurs helemaal geen vaste auto’s meer met als resultaat dat de chauffeur vaak helemaal niet weet hoe hoog zijn combinatie is.
Het kan ook nog gekker:
Bij Pon in Leusden worden veel auto’s per trein aangevoerd vanuit Duitsland. Op een dag kwam daar een trein binnen waarbij alle Volkswagen Caddy’s op de bovenste verdieping van de wagons onthoofd waren. Bleek Profail een betonnen voetgangersbruggetje aangelegd te hebben tussen station Amersfoort en Pon die niet aan de minimale hoogte voldeed.
@erwh: dat is toch vreemd, dan zouden ook de pantografen van de trein gereden zijn toch? Of de auto’s kwamen boven de bovenleiding uit??
@e39540itouring: Prorail had het betonnen brugdeel in het weekend laten inhijsen, maar de brug bleek dus te laag zijn geconstrueerd. Het stuk naar Pon heeft trouwens geen bovenleiding, dus het zal een diesellocomotief zijn geweest.
Deze trailers zijn gemaakt voor vrachtauto’s ( de trekker ) met zogenoemde kleine wielen, zet daar een trekker met grote/normale wielen voor en je bent dus te hoog, kan zo een centimeter of 10/15 schelen.
wat ik niet begrijp is dat ze tunnels en bruggen niet gewoon een halve meter hoger maken. heb je gelijk geen gezeik meer
Altijd leuk om hard werkende mensen belachelijk te maken.

Meestal zijn dit buitenlandse chauffeurs, in het buitenland zijn viaducten over het algemeen hoger Dan vier meter.
Hier in Nederland zijn heel veel bruggen, tunnels en viaducten rond de vier meter.
De (goedkope) truckers hebben dat niet door.
Een beetje chauffeur gaat er al van uit dat hij 4 meter is als je met een 40 tonner rijd met of het grootste model cabine erop of als er een grote spoiler op zit.

Ik ga bij de truck waar meer ok rijd ook altijd van 4 meter uit. Misschiem ben ik 3,95 meter maar alles onder de 4 meter vermijd ik.

Een ander probleem met Oostblokkers is dat ze vernamelijk met TomTom’s rijden die alleen voor personenauto zijn en die houden geen rekening met lengte hoogte en breedte en het gewicht van een truck.

Als Tom zegt dat ze onder die brug door moeten dan doen ze dat met een 4 meter hoge truck! Ook als die brug bijvoorbeeld maar 3,40 meter is 😂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).