Volkswagen is bezig met een Golf die dertig procent lichter is dan de normale vijfdeurs-versie. Het Duitse merk heeft daarvoor een samenwerkingsproject gestart met oa Renault, Volvo, Opel en Daimler. Onder de naam “SuperlightCar project” is men samen met een aantal leveranciers bezig om een lichtgewicht Golf te maken, de resultaten zullen worden toegepast op de productie van auto’s vanaf 2012.
Dat schrijft het Britse Autocar. De auto wordt voornamelijk nog steeds gemaakt uit staal, maar maakt tevens gebruik van magnesium, aluminium en kunststof om het gewicht te verminderen. Gewichtsvermindering staat de laatste tijd volop in de schijnwerpers, naaste efficiëntere motoriseringen kunnen producenten op deze manier auto’s maken die minder verbruiken. En dus “schoner” zijn.
Ook bij Audi lijken ze druk bezig met gewichtsbesparing. Hetzelfde Autocar schrijft dat er reeds een lichter prototype van de Audi S5 is gespot, AKA de S5 ULW (Ultra Light Weight), deze zou maar liefst 400 kg lichter zijn! In combinatie met een 2.0 TSI motor (265 pk) wordt dit een zeer interessante automobiel. Michael Dick van Audi laat weten: “Significant weight reduction is very important for the future, because it will be the basis for the electrification of the car.”
Stefan-Venema zegt
Jeuj, golfjes van 700-800 kilo. Lekker goedkoop in de wegenbelasting en met een leuk motortje ook nog is verrekte snel.
Citrofiel zegt
Ik las dit net al ergens anders :oops: , en daar staat dat het niet om 30% van het totaalgewicht gaat, maar om 30% van het carrosseriegewicht. Dan valt het opeens tegen…
Lan_Evo zegt
Mazda is daar ook al een tijdje mee bezig volgens mij. Alleen maar positief dat andere fabrikanten daar ook eens naar gaan kijken. Het kan echt veel schelen op het gebied van acceleratie, wegligging en verbruik, ook al zullen ze het wel voornamelijk doen om het verbruik te verminderen. ;)
floryn zegt
hehe ze hebben het door mooi om te zien dat de fabrikanten ook gaan samenwerken dat zal er hopelijk voor zorgen dat al die logge auto’s van nu weer wat leuker gaan worden. Zoals bij de S5 met een 2.0 TSI/TFSI dat is al meer dan voldoende motor voor een auto van 1500 kg. als je dan 300+ pk uit dat blok weet te halen en je bent onderweg.
Kevin van Gorp zegt
Woow. lekker alle kanten op zwaaien met je golf als het een beetje waait op de snelweg.
De prijs is vast weer 30% duurder met al dat exotische spul erin. Een beetje aangeklede golf is nu al niet meer te betalen voor de normale mens. Top idee jongens en dat alles voor weer een litertje benzine minder zeker en een tientje wegenbelasting minder.
Citrofiel zegt
@ Kevin van Gorp; Als je even op het linkje in mijn vorige reactie klikt, daar staan ook wat prijzen vermeld, in verhouding tot de gewichtsbesparingen.
circlestorm69 zegt
Ze moeten gewoon die V8 in die S5 ULW leggen. Kan je lachen!
Kevin van Gorp zegt
@ Citrofiel
Jou linkje is helaas geblocked op mijn werk kijk vanaavond wel even.
autoblogger zegt
@Citrofiel: als je gewoon bij de echte bron kijkt (autocar) dan zie je ook prijzen en info, vandaar dat we altijd linken.
Sander zegt
Volgens de website van superlightcar doen Fiat en Porsche ook mee met dit project. Het project is niet van Volkswagen, maar zij zijn de coördinator.
http://www.superlightcar.com/public/index.php
HDM zegt
Michael Nicht heeft nu een neef, Michael Dick? Lol…
Leuk die gewichtsbesparing, 400kg is wel aardig wat. Goed gedaan.
Bas zegt
Vreemde titel, hierbij lijkt het net of VAG hier alleen mee bezig is, maar er is een samenwerking met Renault, Opel, Volvo en Daimler.
Er komen dus ook 30% lichtere Meganés, Astra´s, V50, etc
Martijn zegt
@Citrofiel, Inderdaad klinkt dat ook een stuk logischer. Eerder waren hier volgens mij ook berichten over Japanse leveranciers van koolstofvezel die aangaven open te staan voor het verder opschroeven van de productie om betere prijzen te kunnen realiseren. Juist de autoindustrie zagen zij als mooie kandidaat voor innovatie op dit vlak en gaven aan een gewichtsbesparing te kunnen realiseren van ik meen 30% op het frame.
Sowieso zijn lichtere auto’s leuker om te rijden als je van sportief rijden houd en de PK race van de afgelopen jaren heeft het alleen maar interessanter gemaakt om hieraan mee te doen? Ik begrijp niet waarom er maar zo weinig initiatieven zijn op dit vlak en de gemiddelde leichtbau nog geeen 10% besparing oplevert maar wel vaak 30% hogere prijs. (M3 CSL) (en begrijp me niet verkeert want ik vind dat juist een Geweldige auto!! Maar ik verwacht nog meer!!!!!
Voordelen:
Auto’s worden, lichter, goedkoper, wendbaarder en daarmee sportiever, stijver, nauwkeuriger te rijden, sneller… wat wil je nog meer horen! Ohja duurder om te bouwen en nu zelfs bijna onrealistisch maar als ze nou de koppen bijelkaar steken en gezamelijk een grootschalig initiatief opstarten meot het toch te doen zijn, of ben ik nou gek?
robbie zegt
@autoblogger, en daar lees je ook dat de bodyshell 30% lichter is en dus niet de complete auto ;)
In totaal is deze nieuwe bodyshell 82 kilo lichter dan de versie die nu wordt gebruikt. Op het totale gewicht van de auto scheelt het dus een passagier.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Was het dan zoveel moeite om die toch wel erg interessante informatie ook in het artikel hier te vermelden? :P Maar wat je zeker liever nog even moet aanpassen is dat het niet om een besparing op het totaal gaat, maar alleen op de carrosserie… Nu hebben veel mensen (zie de reacties) het idee dat het om veel meer gaat dan eigenlijk het geval is.
Citrofiel zegt
@ robbie; Maar ook 82 kg met €5 kosten per kilogram is mogelijk, of 114 kg zonder op te kosten te letten. :)
autoblogger zegt
@robbie: ik schrijf ook niet dat het de hele auto is, dat maken jullie er van ;)
@Bas: ik dacht dat al die merken bezig waren met een lichtere Golf… en dat dat dus de strekking was van het project. Maar daar twijfel ik nu over, ik zie op hun site nergens wat staan over de modellen? Waarschijnlijk wordt de Golf als prototype gebruikt? (vandaar dat volkswagen de initiator is)
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Uit alleen al de eerste zin begrijp ik dat het om de Golf gaat, niet om de Golf-carrosserie. :P Volgens mij gaat het overigens inderdaad om een concept car. Van de technieken zullen uiteindelijk alle merken profiteren.
Laue zegt
dus de golf van 50(!) jaar terug was zo gek nog niet :P
autoblogger zegt
@Citrofiel: het verschil is dat ik dat geen interessante informatie vindt. We geven altijd onze eigen mening/samenvatting, plus eventueel wat links en/of een copy-paste van het persbericht. Dat weet je toch zo onderhand wel;)
robbie zegt
Op een totale Golf is het een besparing van zo’n 7%.
jeroen zegt
@ Martijn
Geen 10 % besparing, maar wel 30 % beleving? Ik weet het niet, ik heb nog nooit eén van de M3’s kunnen ervaren.
Wat bedoel je met onrealistisch?! Gisteren was er nog een auto voor nog geen 12000 euro gepresenteerd. Er wordt gewoon met de inflatie meegegaan.
Danny zegt
VW heeft een Golf ontwikkeld met een “bodyshell that’s 30 per cent lighter than a standard five-door Golf’s”. Gaat dus inderdaad om de carrosserie, niet om de hele auto.
In totaal komt het neer op (uiteindelijk) 82 kg besparing.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Ik vind het gewoon onterecht dat het nu lijkt alsof VW zo verschrikkelijk goed is, terwijl het nog best meevalt… Maar ja, dat ligt aan mij als niet-VW symphatisant. ;)
Laurens zegt
80 kilo eraf, en dan vervolgens het ding weer volstoppen met electrisch bediende hoofdsteunen, binnenspiegels, portieren, achterkleppen en wat er nog meer kan bewegen in een auto :-)
CSL zegt
eindelijk wat goed nieuws.
Wollie zegt
En het zal wel toeval zijn dat Fiat hier door Autocar vergeten wordt ? Tussen de deelnemers zie je niet alleen het Centro Ricerche Fiat, maar ook Comau. Beide spelen een grote rol in dit project. En dan vooral Comau, omdat zij de cruciale technologie moeten leveren die de nieuwe staalsoorten aan mekaar gaat lassen.
Merry zegt
Joh hebben ze na al die jaren eindelijk door dat de Golf een dik wijf geworden is?
Misschien moeten ze eens wat navraag doen bij de jongens van Corvette die maken al jaren op deze manier sportauto’s voor een leuk bedrag.
De laatste Golf GTI is bij net zo zwaar als een Corvette C5 en die heeft ook alle luxe aanboord en de banden van een Corvette zijn al zwaarder dan een Golf en dan heeft de Corvette ook nog een dikke V8.
Simpson zegt
samenwerkingsverband? Neelie!
een splintertje koolstof hier en een vleugje carbon daar en hoppa, weer 5K euri bij de basisprijs op. Onder het mom van energie & milieu
Mensen willen ook vern*** worden he….
het gewicht zit hem voornamelijk in de luxe waaraan we gewend zijn geraakt: overal tapijt, overal elektromotoren die dingen open en dicht maken, airbags
radio in atoombestendige behuizing, speakers die meer wegen dan de eerst golf van je opa…
BMW zegt
Inderdaad als je ziet wat een auto van 10 jaar terug weegt en wat een auto nu weegt is dat een groot verschil en dat komt allemaal omdat auto’s luxer veiliger en groter zijn geworden. De nieuwe polo is bijvoorbeeld groter dan de eerste golf en toch kopen gezinnen nog steeds een golf terwijl vroeger gezinnen wel in een golf pasten die net zo groot is als een polo nu.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, dat is wel DE manier om zuiniger te rijden…
Net in een Westfield gereden, 200 pk, 0-100 in 4,3 sec en rijdt 1 op 17!!!!!!
De truc: weegt 560 kg…
mashell zegt
VW werkt onder andere samen met Mercedes en Volvo, beide ook niet de lichtgewicht specialisten. Waar zijn Peugeot, Alfa (moeten beide dringend bijleren), Porsche en Lotus (die hebben expertise)?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Saab werkt al jaren met bijvoorbeeld aluminium en glare, maarja dat hoor je dan weer niet natuurlijk…
JH zegt
@Svenska_Aeroplan_AB ik neem aan dat je de Saab vliegtuigen bedoelt want Glare wordt niet in de automobielindustrie gebuikt ;)
Een 400kg lichtere A5 lijkt me een leuke bak! En dan is 265k ineens genoeg :)
Mmmm kunnen ze niet de 5-cilinder uit de TT in zo’n lichte A5 hangen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@JH: wordt druk gewerkt aan toepasbaarheid van glare in de autobranche…
Struikelblok voorlopig de kosten, maar wordt ongetwijfeld vervolgt onder een de nieuwe eigenaar.
Tommy zegt
Die lichtere S5 met S3 motor was toen al even snel op de ring als de normale S5 met een V8!! Maar nu moeten ze niet meteen dat blok gaan gebruiken natuurlijk, een viercilinder turbo trekt op niets in vergelijking met een V8…
M-lover zegt
doen ze in de race-wereld al eeuwen! wel 1 detail als je alles van plastics en polyester en carbon gat maken: geen deuken maar gaten in je deur en duur.
Gooi die airbags er al maar eens uit, elektrische stoelen, airco…
heb je allemaal niet nodig, maw: leg een moderne motor in een oude auto ;)
JH zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: interessant maar glare is waarschijnlijk alleen interessant voor grote oppervlakken (motorkap bijv.) Overígens is glare niet aan de Tu Delft ontwikkeld? Interessant aan dit verhaal is dat er eindelijk weer eens aan gewichtsreductie gewerkt wordt want de auto’s zijn de laatste jaren fors zwaarder geworden. Goed daarvoor ook een stuk veiliger en luxer.
Interessant is dat Thyssen-Krupp niet aan dit project meewerkt (die hadden een soortgelijk project een paar jaar terug)
MDA zegt
@M-lover: ergens heb je natuurlijk gelijk: gooi alle ‘overbodige’ elektronica uit een moderne auto en hij wordt zo kilo’s lichter. Het probleem is alleen dat klanten dat niet willen. Mensen willen airbags, airco en elektrische ramen. De uitdaging is dus om alle luxe van een moderne auto te behouden, en toch minder gewicht in te brengen. En geloof me: dat is echt een uitdaging!
WieAndersDasAuto zegt
Besparing van gewicht betekend dat ze nog zuiniger worden. En wie wilt dat nou niet?
Buyck zegt
Het zijn zeer nuttige ontwikkelingen. Al die anti-groenen die beweren dat het rijplezier zal verminderen hebben totaal ongelijk. De rijeigenschappen zullen gewoon dezelfde zijn. Hij zal gewoon minder verbruiken. Simpel… er hoeft minder gewicht mee gezeuld te worden. En het motorblok blijft hetzelfde of misschien ietsje minder paarden, maar dat is ook niet erg want als je wagen tot 400 kg minder weegt… tja.
Nero zegt
Oh, en maakt het de auto’s ook veiliger?