
En wie zijn er bereid ver te reizen voor een aantrekkelijke gebruikte auto, mannen of vrouwen?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, mannen zijn vaker bereid (71%) dan vrouwen (58%) om een leuke tweedehands auto te bekijken die niet in de buurt staat. Ver reizen blijkt echter geen garantie voor succes, zo blijkt uit een door LeasePlan uitgevoerd onderzoek onder occasionkopers: 1 op de 3 autokopers heeft wel eens een miskoop gedaan, drie procent van de kopers van tweedehands auto’s heeft zelfs meer dan eens een auto gekocht die achteraf tóch niet van een oud vrouwtje bleek te zijn geweest. Dat houdt mensen overigens niet tegen te kiezen voor een tweedehands auto, ruim tweederde van de respondenten geeft aan de volgende keer weer een tweedehands auto te willen kopen.
Wie online gaat oriënteren voor een gebruikte auto kijkt waarschijnlijk op Marktplaats, dat is namelijk de populairste website voor het zoeken naar een occasion. Op enige afstand volgen in volgorde van populariteit AutoScout24, AutoTrack, AutoTrader en Gaspedaal.nl. Wie graag fysiek op zoek gaat naar een occasion, doet dat vaker bij de merkdealer dan bij universele garages. Websites en showrooms van leasemaatschappijen worden nog relatief vaak overgeslagen bij het zoeken, slechts vijf procent van de respondenten geeft aan ook op deze plekken te kijken naar een gebruikte auto.
De mensen die wel kiezen voor een ex-leaseauto, doen dit volgens LeasePlan vanwege de zekerheid en de transparantie over de onderhoud- en schadehistorie. Daarnaast zijn ex-leaseauto’s vaak luxer uitgevoerd en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Naast duidelijkheid over het onderhoud, blijft prijs een belangrijke afweging voor consumenten die op zoek zijn naar een occasion. Volgens Martijn Versteegen, marketing directeur bij LeasePlan Nederland, wil de leasemaatschappij de occasionkoper graag een handje helpen: “Naast prijs zijn er tal van zaken waar je op moet letten om een goede aanschaf te kunnen doen. Wij komen binnenkort daarom met een checklist op onze site, die consumenten kunnen gebruiken bij het aanschaffen van een tweedehands auto.”





Niet echt verrassende uitkomsten
Simpel: een nieuwe auto is voor een gewone, niet-leaserijdende burger onbetaalbaar duur
@kwatsjkop: precies! Hooguit een nieuwe a-segmenter maar verder niet. Dus gewoon een tweedehansje. En dan voor het zelfde geld een veel leukere auto kopen. Ook de auto’s die net uit de lease komen vind ik meestal nogal duur. Helemaal omdat het allemaal saaie grijze gebakjes zijn.
@dutchdriftking:
“Daarnaast zijn ex-leaseauto’s vaak luxer uitgevoerd en dat is natuurlijk mooi meegenomen.”
Yeah, right! Meestal zijn die op boekhoudkundige wijze uitgevoerd; karig…
@e1000bmw523i:
Laat ik eerlijk zijn: ik had mijn Renault Megane zelfs niet privé kunnen betalen in de absolute crisisuitvoering. In de lease heb ik hem full options.
En dan bedoel ik ook “full options”.
Alles aangevinkt wat aanvinkbaar was. Xenons, leer, verwarmde stoelen, schuifdak, you name it. Zelfs dingen die ik niet interessant vond, maar wel leverbaar waren. Gewoon voor het idee dat je niets miste wat leverbaar was.
Guilty pleasure.
En ik denk dat veel meer mensen dat doen. Dingen die €1000 kosten, zijn maar een paar euro in de maand aan bijtelling duurder. Dus waarom niet?
@e1000bmw523i: bijna goed, die zijn juist wat luxer uitgerust. De basismodellen worden nieuw gekocht door particulieren en bedrijven die auto’s vervolgens verhuren. (Hertz, europcar etc)
@kwatsjkop: Ik heb het hele stuk niet gelezen en dacht al dit de conclusie zou zijn.
@autogijs: Hier hield ik al op met lezen.
“zo blijkt uit een door LeasePlan uitgevoerd onderzoek”
Het is de afschrijving van de eerste twee jaar die ik niet wil. En in tegenstelling tot vroeger is een okasie van drie jaar oud nog goed voor vele jaren rijplezier.
@gtwillem: Precies! Vooral de duurdere auto’s (zeg 75K tot 150K) schrijven in de eerste twee jaar grofweg 50 procent van hun waarde af. Ik heb liever dat iemand anders deze afschrijving voor zijn rekening neemt.
@Dennis: Dat zijn dan vaak de ondernemers en directeuren uit het werkveld.
Omdat de overheid je in je kont naait.
@purepet9000: dat is nog subtiel gebracht… Nee heel Europa moet 1 markt zijn: behalve op auto’s. Die zijn nog flink duurder dan België en Duitsland. Klote overheid verpest de hele marktwerking
“De mensen die wel kiezen voor een ex-leaseauto, doen dit volgens LeasePlan vanwege de zekerheid en de transparantie over de onderhoud- en schadehistorie”
Hahah, ja dat wel en de zekerheid dat hij flink afgetrapt is tussen de beurtjes door.
Waarom kopen mensen echt een 2dehands auto? Uit eigen onderzoek gehouden onder mijn voltallige gezin. Omdat je meer waar voor je geldt krijgt dan bij een nieuwe auto en omdat ik graag sleutel.
@sketcher: Oh ja Trefwoorden: Advertorial
@sketcher: Dacht net hetzelfde.
Eerlijk duurt het langst, AB. Met sluikreclame ben ik niet gediend…
Er zijn genie auto’s te koop die net de kop er af hebben. Aardig goedkoper en bijna nieuw.
Ik kan gewoon geen nieuwe kopen simpel zat
Ik rijd tot nu toe tweedehands, en ik zie ook geen reden om de scherpe daling in restwaarde op een nieuwe auto te moeten betalen. Ik wissel toch na twee, drie jaar weer van auto. Ik wil sowieso geen ex-leaseauto, wand hoewel die auto’s hun beurtjes krijgen, weegt dat niet op tegen de slijtage die zo’n auto ondergaat omdat de berijder simpelweg de eigenaar niet is.
Nee, doe mij voor weinig maar een youngtimertje die als derde auto is ingezet en altijd binnen heeft gestaan.
@Jochempie: is dat zo. Ik zou denken dat de slijtage bij een auto die meer op de snelweg rijdt minder is dan bij die van het spreekwoordelijke oude vrouwtje die alleen in de stad rijdt. Ik denk trouwens dat leaserijders juist zuiniger met het voertuig om gaan dan prive rijders. Want als zij het voertuig mishandelen hebben ze iets uit te leggen.
@mashell: De snelweg is geen zaligmakende locatie. De A4, de A10, de A1, allemaal snelwegen waar leaseauto’s bumper aan bumper rijden en vaak flink in de ankers moeten. Als je voor de zaak een keertje naar Duitsland moet wordt er natuurlijk lekker plankgas gereden. En de motor rustig warmrijden? Waarom zou je? Of motorische of bakslijtage bij de klant terug te halen is lijkt me heel sterk, toon maar eens aan dat het om excessieve slijtage gaat en niet om een inferieur product. Interieur en plaatwerk moet natuurlijk wel netjes zijn. Nope, geen ex-leasert.
@Jochempie: Ik was heel zuinig op m’n bijna full options lease DS3. De Polo die ik later reed verkreeg ik via via, zag er al niet meer top uit en is niets bijzonders. Hier dan ook geen regelmatige wasbeurt en het blokje mocht koud ook gewoon werken om de auto een beetje vooruit te laten komen.
Wat ik er mee wil zeggen, als een lease rijder (autoliefhebber is en) iets bijzonders besteld dan gaat hij er ook al is het lease gewoon netjes mee om.
Hoef de tekst ervoor niet te lezen:
Je koopt meer auto voor je geld en een nieuwe is gewoon weg belachelijk duur.
Ohja en er zit vaak geen schraapmotor in bij wat oudere oakasiiee..
Tja aangezien een nieuwe auto voor een gezin 1,5x een modaal inkomen kost…
bovendien is die eerste 10.000 euro al in de eerste 50.000 km afgeschreven.
Liever een dikke tweedehands uit Duitsland en flink onderhoud, dan 40.000 euro grotendeels zien verdampen in 3 tot 4 jaar!
Omdat je voor het geld van een kleine nieuwe auto ook een luxere en grotere tweedehands auto kunt kopen. Bovendien is het grootste deel van de aanschafprijs al na een aantal jaar afgeschreven.
Oja en ik doe niets liever dan BPM ontlopen…. wat een belachelijke belasting is dat!
@dutchneon: precies. Als de roverheid zulke schaamteloze belasting van me wil hebben dan mogen ze wachten tot ze die uit mijn koude dode handen kunnen graaien…
…maar ja dat doen ze dan ook, want de erfbelasting zorgt ervoor dat eventueel spaargeld dat je nog overhoud (foei toch) na er dubbel en dwars belasting over betaald te hebben ook nog maar een keertje flink langs de kaasschaaf van de roverheid gaat.
Gelukkig gaan er inmiddels netto commie zetels verloren (sp wint wat, maar sp light verliest meer en de hippies blijven gelijk) en gaat de samenleving dus langzaam naar een wat eerlijker systeem.
Het is allemaal wel mooi zo’n nieuwe auto, maar geef mij maar een leuke youngtimer van tussen de 10 en 20 jaar oud. Voor 1500 tot 5000 euro koop je een prima bak, misschien niet state of the art maar goed voor jaren plezier waar in de meeste gevallen niet bezuinigd is op onderhoud en de afschrijving dan minimaal is.
Simpel, mijn huidige wagen was 3j oud en had 35000km en exact voor de helft van de nieuwprijs gekocht (korting inclusief). Keuze snel gemaakt lijkt me!?
Zelfde verhaal met moto’s. Zijn er zat te koop met < 10000km voor de helft van de nieuwprijs. Moet je toch niet gaan twijfelen.
Gelukkig zijn er nog wel mensen die nieuw kopen. Voor
@b00st: … Vooral blijven doen en liefst zoveel mogelijk opties aanduiden, schrijft ie nog sneller af :)
PS : Waar zit die edit knop?
@b00st: Ter info voor de nederlanders, ik ben belg en het gaat over een belgische wagen, waar ik helemaal geen rekening houd met belastingen. Een auto schrijft maw buiten NL de eerste jaren ook gigantisch snel af.
Door de overheid is de prijs kwaliteit verhouding ver te zoeken bij het kopen van een nieuwe auto als particulier. De grootste klant van “de nieuwe auto” zijn de leasemaatschappijen.
Dit is toch wel duidelijk een Advertorial trouwens….
Verder zie ik geen reden waarom je WEL een nieuwe auto zou kopen als particulier. Behalve als je veel geld hebt…. Een nieuwe auto is onbetaalbaar in Nederland, ja een Aygo maar zelfs iets als een Golf GTI begint pas bij 35.000euro. Vervolgens schrijft hij af als een raket omdat de helft van wat je kocht belasting was en niet auto…
Ik blijf het raar vinden dat mensen niet bereid zijn ver te reizen voor een auto waarmee ze jarenlang kunnen rijden. Wat is nou de moeite om twee keer op en neer van Zwolle naar Eindhoven te rijden bijvoorbeeld? Laat je echt de auto van je dromen staan, omdat je geen zin hebt om twee uur te reizen?
De enige reden die ik zie om een nieuwe auto te kopen is dat je dan alle opties precies zou kunnen kiezen (mits geld geen probleem is) zoals je wilt. Zo zocht ik een E91 325i met een leuke kleur, licht interieur, en een panoramadak. Uiteindelijk een blauwe gevonden met het juiste interieur maar dan maar zonder panoramadak (en voor 1/3 van de nieuwprijs)…
… en die rijd ik voor hetzelfde geld als mijn vader heeft besteed aan zijn nieuwe Clio met allerkleinste motor…
Ik snap ook nog steeds niet dat ze in België allemaal met nieuwe auto’s rondrijden, en dat zijn niet allemaal leasewagens. We praten hier gewoon over gewone mensen.
Goedkoop!
En daar was een onderzoek voor nodig? Nieuwe v70 kankniebetalenie. Net ingereden met 250.000 km ging wel…
Hierom:
http://www.aston-martin.com/files/2013/02/bmw-ad.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/78/d8/5d/78d85d76ea2a0bbd9c62c039d49df9d2.jpg
en
@e1000bmw523i: Die laatste is fake, toch?
@Esprit_de_Flandre: Nope. Net zo authentiek als die van BMW.
@e1000bmw523i: Zeker dat die niet gewoon geshopt is door een liefhebber van Aston / vrouwelijk schoon? Vind het nogal plat voor Aston…
@Esprit_de_Flandre: Mogelijk, maar ik weet dat Aston Martin wel degelijk een dergelijke ad had. MET die dame…
Vrij simpel, vind nieuwe auto’s niet eens mooi met hun overdreven styling, en dan nog maar te zwijgen over de belabberde kwaliteit, vooral die ecomeuk muesli motoren, buiten de fabrieksgarantie zijn ze levensgevaarlijk.
En de autofabrikanten boeit het niets, die verkoopt je elke elke 2/3 jaar liever een nieuwe.
Ben zelf een groot fan van wagens uit de jaren 80/90/ begin 2000.
Van deze jaren is de kwaliteit echt beter, vooral kwa motoren, nog dubbele dikke distributie kettingen etc etc etc.
@bofkont: ook in die jaren heb je troep hoor. Wegrottende wielkasten (Opel kadett/Astra) roest was sowieso een probleem in die jaren wegens niet verzinkte carresorieen etc. Wat ik wil aangeven is dat elke generatie auto’s z’n eigen problemen kent.
@blo3to3t: plaatwerk is tegenwoordig beter dat absoluut maar motorisch tegenwoordig zeker weten niet.
‘We zijn door schade en schande erachter gekomen dat, wanneer de teller de ‘magische’ 100000 kilometer bereikt , de wielen er niet spontaan afvallen, de lak niet opkrult bij het accelereren en Demis Roestos oud en langzaam is geworden en als roestspook je wagen nauwelijks kan inhalen.
Ik kocht mijn 159 JTDm , destijds, 3 jaren jong met origineel 30000 kilometer op de teller, momenteel 180000 gelopen en me hoopt er nog twee ton mee te mogen rijden
Waarom?
Omdat het allemaal eigenlijk flauwekul is en ik er heel erg lang over doe om een relatie met een auto te krijgen.
@desjonnies:
Demis Roestos ligt inmiddels “six feet under” dus die gaat inderdaad niet echt rap meer..
Verbaasd mij helemaal niks.