• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top Gear: Waarvoor Dank

Auteur: autoblogger, gepost 21 juni 2007 om 11:00 – 53 Reacties

Clarkson...

Jeremy Charles Robert Clarkson. Topjournalist of multimiljonair? Autofreak of showbizzpresentator? Autoriteit of meningloze zakkenvuller? Wat er ook van zij, de 47-jarige Brit bracht autojournalistiek onder het volk en maakte Top Gear populairder dan het brood-en-spel-surrogaat Big Bother. En dat, zo wordt er in de catacomben van het net gefluisterd, is een Groot Probleem.

Mijn eerste herinneringen aan Top Gear dateren van begin jaren ’90. Het was donderdagavond en de klok tikte exact negen uur toen het onmiskenbare deuntje uit de gezinsbuis schalde. ‘Wat een gepiemel’ dacht ik nog, volledig in de ban van Nirvana’s kersverse Nevermind. Wist ik veel dat de harmonieën van ‘Jessica’ me vanaf dan wekelijks in de octaanhemel zouden brengen. Daarbij was dat openingsnummer lang niet zo slecht gekozen; gitarist en drijvende kracht van The Allman Brothers Dickey Betts schuwde kritiek noch controverse, net als de slecht geklede krullenbol die Top Gear in 1989 vervoegde. Al heb ik nooit geweten dat Clarkson zijn eega met een afgezaagde tweeloop achterna zat. Betts daarentegen…

Op een wat serieuzere noot was de toetreding van Clarkson indicatief voor de revolutionaire richting die Top Gear eind jaren ’80 insloeg. Archaïsche scripts weken voor catchy oneliners en uitgekiende metaforen die miljoenen Britten amuseerden. Of heeft u de test van de Peugeot 306 nooit gezien? “Who chose the colour” was het eerste wat Clarkson vroeg, onmiddellijk gevolgd door “Stevie Wonder?”. Geen seconde later schalde “Let’s look at the engine” door de garage, beantwoord met “Great, it’s got one” toen de motorkap weer dichtsloeg. En daarmee was de trend gezet; mediocre producten werden met de grond gelijk gemaakt in plaats van verbloemd zoals de redacties (of beter: de adverteerders) totdantoe prefereerden. Al blijkt die trend buiten Engeland nog niet doorgedrongen, met uitzondering van het internet welteverstaan.

1999 of tien jaar en een verdubbeling van de kijkcijfers later hield Clarkson het voor bekeken. Niet om vierwielers vaarwel te zeggen, wel om als programmamaker te evolueren. Hij bereisde Europa voor Meet the Neighbours, parafraseerde zijn autoliefde in Clarkson’s Car Years en liep zijn oude schoolkameraad Andy Wilman tegen het lijf. Klinkt die naam u onbekend in de oren, dan verdient u een genietbare spanking – Wilman is misschien wel dé reden waarom het klassieke Top Gear in 2002 door de huidige studioshow vervangen werd. Clarkson mag de scripts dan wel samen met evo-columnist Portman schrijven, het is Wilman die de kilometers tape tot ongeëvenaarde reportages verwerkt. Reportages die ondertussen vijf jaar over de buis suizen en – godzijdank – ook volgend jaar hun opwachting maken.

Maar genoeg gelauwerd. Sla de duizenden webpagina’s erop na en het wordt duidelijk dat menig surfer niet opgezet is met de richting die TG vorig jaar insloeg. “Worden er überhaupt nog auto’s getest?” klonk het her en der, vaak gevolgd door “Clarkson is een volwassen kind met teveel geld en te weinig stuurmanskunst”. Zijn ze niet akkoord, dan zijn ze er als de kippen bij, die burgerjournalisten, en zo hoort het ook. Alleen kan het geen kwaad om af en toe wat dieper te graven en niet meteen moord en doodslag te scanderen bij elke clip waar geen set banden in geofferd wordt. Daarenboven vertaalt het ongenoegen zich niet in dalende cijfers: het laatste seizoen van Top Gear verenigde 8,6 miljoen Britse kijkers, exclusief de 100 buitenlandse kanalen die het programma jaarlijks uitzenden. En dan heb ik het nog niet over het interweb en Bram Cohen’s torrentprotocol.

Waarom het laatste seizoen meer enter- dan autotainment was? Heel eenvoudig: toen co-presentator Hammond zijn hoofd in de grond boorde, werd seizoen 10 voor onbepaalde tijd uitgesteld. Hamster deed de jezustruc maar kwam net te laat om het originele slot richting Kerstmis 2007 te presenteren. Resultaat? Top Gear kreeg zes in plaats van tien zondagen toegewezen wat voor Wilman knippen en nog eens knippen betekende. Het zal niemand verbazen dat peperdure items als de Amerika-special het van relatief goedkope wegtests haalden; de BBC is en blijft een staatsaangelegenheid die met belastingsgeld gefinancierd wordt. Werd er dus gedraaid en kostte het handenvol geld, dan zou het ook getoond worden. En vice versa.

Als puntje bij paaltje komt, is er dus niets aan de hand. De eerste negen seizoenen waren ronduit subliem en tonen waarom Top Gear al 30 jaar dé referentie onder de autoprogramma’s is, zowel wat onderwerpkeuze, camerawerk, montage als presentatie betreft. Sterker nog: ik slaag er met de beste wil van de wereld niet in om vijf producties te noemen die beter zijn dan TG, en dan beperk ik mij niet eens tot autoprogramma’s. Dat steeds meer mensen Top Gear kijken, kan verder ook alleen maar gelauwerd worden; zo leert de massa eindelijk dat autojournalistiek meer is dan slaaplectuur voor gefrustreerde garagisten en investerende huisvaders. Want laat ons eerlijk zijn: Nederlandstalige producties – zowel visueel als tekstueel – zullen nooit zo onderhoudend zijn als Clarkson alleen, of het nu een verwaand nest is of niet.

[Wederom dank aan Djivy voor bovenstaande column!]

Ook interessant!

  • Top Gear eert Sabine Schmitz met o.a. Clarkson, Hammond & May
  • Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
    Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
  • Kia Soul EV Boardmasters
    Kia Soul EV Boardmasters is Top Gear waardig
  • Autoblog video: Marktplaats Top 10

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Gastbijdragen, jeremy-clarkson, topgear

Vorig bericht: « Chinese Brilliance BS6 krijgt één ster bij crashtest
Volgend bericht: We have a winner! China grootste CO2 uitstoot ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. Murrrphy zegt

    21 juni 2007 om 11:09

    “Hamster deed de jezustruc” Wahahahaha, leuk gevonden….

    On Topic: Ja, TG is een personality show geworden met JC aan ’t roer. En de auto’s zijn alleen nog maar een kapstok waaraan de heren hun grappen en grollen ophangen.

    Dat genadeloos afbranden van de M5 (tot het moment dat-ie de ‘M’ knop indrukt..) is toch prachtig.

    Wat mij betreft, staat TG op eenzame hoogte….

    Login om te reageren
  2. Roy zegt

    21 juni 2007 om 11:14

    Clarkson is een uniek type journalist, hij laat zich door niemand zijn mond snoeren. Bij andere autoprogramma’s verteld de presentator wat de autofabricant voorschrijft, Clarkson kan het geen ene flikker boeien. :)
    En toch staan de autofabrikanten in de rij om hun auto’s door Top Gear te laten testen, ook al is er een grote kans dat hun modellen helemaal afgefikt worden. Negatieve publiciteit is ook publiciteit.

    @Clarkson himself: ja mijn 306 heeft een motor, met 167 pk en 6 versnellingen.

    Login om te reageren
  3. Djivy zegt

    21 juni 2007 om 11:17

    @Roy: de parel die je daar opnoemt, bestond toen nog niet;)

    Login om te reageren
  4. troyk zegt

    21 juni 2007 om 11:18

    Clarkson is toch gewoon ronduit briljant?

    Het interesseert met niet eens echt of de grappen geschreven zijn en of de amusante , net iets te toevallige momenten , gescript zijn.

    Het is simpelweg vermakelijke tv, het kijkt lekker weg en het laat me zien wat ik wil zien. Ik heb geen behoefte aan Hyundai’s of Kia’s , die kunnen me gestolen worden, als ik die wil zien rijd ik wel naar de dealer.

    Nee, ik wil die dikke exotics zien. Die wagens die je normaliter nooit tegenkomt omdat ze gewoon ronduit exceptioneel zijn.

    Mijn conclusie is als volgt: Mensen die niet dóór het personage Clarkson kunnen kijken zijn gewoon te dom voor dit soort televisie. Het personage dat Clarkson neerzet past gewoon erg goed bij de grappen en grollen en de manier van tv maken. Ik vind Tiff Needell bijvoorbeeld een beetje een watje en dat past gewoon niet bij een Mustang. Waarom denk je dat Clarkson een Ford GT had :)

    Login om te reageren
  5. JLJ zegt

    21 juni 2007 om 11:22

    Jeremy Clarkson is meer dan alleen maar Top Gear, hij schrijft ook test reviews voor o.a. de Times. Gelukkig wel, want ik kan al jaren geen Top Gear meer ontvangen!
    Zijn laatste review over de Mitsubishi Outlander is ook weer hilarisch. Hij noemt de auto alleen in de laatste alinea:

    “What you want, then, is something reliable and practical but so unutterably boring that you never feel inclined to open it up anyway. The Mitsubishi Outlander fits the bill perfectly.Enough said. “

    Login om te reageren
  6. Loe zegt

    21 juni 2007 om 11:23

    droge engelse humor, paar exotics, leuke tests, the stig, uurtje ontspannen op zondag, biertje erbij…wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
  7. Sgt. Stevil zegt

    21 juni 2007 om 11:24

    hear hear! je moet vermaak ook niet beoordelen als een hoogstaande documentaire: het zijn 3 idioten die hun 3 belachelijke meningen geven, maar het is wel verdomd grappig.

    Login om te reageren
  8. Julian zegt

    21 juni 2007 om 11:25

    @Roy
    ze staan lang niet altijd in de rij, kan me nog herinneren wat Clarkson zij over Ferrari,

    ”jaja ze wouden me de auto niet uitlenen, stelletje bangerikken, dus heb ik een exemplaar van iemand kunnen lenen die hem beschikbaar heeft gesteld voor TopGear..”

    bij ferrari stonden ze dus absoluut niet te springen om hun enzo door hem te laten testen… iets waar ik mij heel goed bij kan voorstellen aangezien het een gedrocht is.

    Login om te reageren
  9. Tenck zegt

    21 juni 2007 om 11:28

    En het geeft je een geldig excuus om op zondag avond om om half negen te vertrekken bij je schoonouders, omdat je TG thuis wil zien.

    Login om te reageren
  10. carnie zegt

    21 juni 2007 om 11:32

    top gear is fantastisch
    Het is redelijk een mannen programma want ja het is een auto programma.
    Voor de gemiddelde man is een auto een passie. Om zo iets te gaan testen moet je het met passie doen. Het gemiddelde tv automagazine in de benelux slaagt er in om deze passie volledig te verwaarlozen vandaar dat deze programma’s totaal geen succes zijn. Bij fifth gear een beetje maar vooral bij Top Gear zie je niks als passie voor wagens . Je ziet 3 paljassen die een totale andere visie hebben op een mooie wagen vechten voor hun gelijk. Dat is gewoon briljant. Als ik wil weten hoe een nieuwe ford rijdt zal ik wel een test rit gaan doen maar met een lambo ofzo is dit al iets minder simpel…

    Het ander element van succes van dit programma is gewoon puur hoe een figuur jeremy clarkson is en dan Captain slow die exact het omgekeerde is en hamster die een beetje de top gear clown is. Dit is gewoon zalig. Ik vond het laatste seizoen echt schitterend en voor mijn part mogen ze zo voort doen. Er zat geen één aflevering tussen dat ik niet volledig strijk ben gegaan.

    (ik hoop in het volledige seizoen dat er meer F1 rijders komen, ik vond hoe jeremy Jenson button durfde aanspreken gewoon fantastisch, ik wil hem dat ook zien doen met bv lewis hamilton of schumacher)

    Login om te reageren
  11. Punto zegt

    21 juni 2007 om 11:49

    Mooie collum! Leuk stukje geschiedenis erbij haha
    Ik had het ook gelezen in t magazine dat ze moesten knippen, en toen werd het me ook duidelijk de waarom en hoe. Niet dat ik het erg vond, de reportages die ze maken zijn geweldig :)
    Ze gaan volgend jaar dus gewoon zeker door? Nice

    Login om te reageren
  12. Frank zegt

    21 juni 2007 om 11:54

    Eenzame hoogte. Ook JC via Timesonline is subliem.

    Even het linkje naar de heerlijke reviews daar…
    http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/jeremy_clarkson/

    Login om te reageren
  13. Jan zegt

    21 juni 2007 om 12:00

    Wat ik altijd briljant heb gevonden aan Top-Gear is dat zij uiterst meer nog dan vele van die andere autoprogramma’s auto’s weten te beoordelen en af weten te kraken op punten die óf niet eens bij mij op komen óf waar ik als rustige boetevermijdende dagelijkse autogebruiker van zijn lang zal ze leven nooit aan toe zal komen. Ik bedoel- dat je dan het uitbreekgedrag van een auto gaat afkraken bij het nemen van een bocht met 160 of zo- Ja waardeloos- niet aanschaffen!!! Of dat de auto zo verfoeilijk gaat trillen als je met 180 over een Belgische kasseienstraat gaat rijden- Naar de schroothoop met dat stuk waardeloos blik van 60.000 Euri!!! …Dat soort werk. Echt Briljant- Dat relativeert heel aardig je eigen kleine gemopper op je 2e hands autootje waarvan de enige airco bestaat uit een forse eigen ruft en twee te openen ramen…

    Login om te reageren
  14. Antoon zegt

    21 juni 2007 om 12:01

    Top Gear is ongetwijfeld het beste autoprogramma wat op dit moment getoond wordt. In welke andere TV-presentatie zijn we de absolute top van de automobielwereld voorbij komen ( Zonda, Koenigsegg etc ) Ik word alleen zo moe van dat eindeloze chauvinisme van metname Clarkson.

    Neem nou het duel tussen de AM Vanquish S en de F 575M. Niet dat ik nou zo’n Ferrari-fan ben, maar als de 575M gewoon beter is, wat de heren ook toegeven, is het wel erg ongelofelijk als ze dan toch maar de Aston kiezen. Humor is het in ieder geval wel.

    Login om te reageren
  15. DRU zegt

    21 juni 2007 om 12:08

    Preach! Djivy, PREACH! Halleluja.

    Login om te reageren
  16. Tjerk zegt

    21 juni 2007 om 12:19

    Amen!

    Login om te reageren
  17. Joep zegt

    21 juni 2007 om 12:30

    @Antoon – Jezus, droogkloot! Als je denkt dat Top Gear over autos gaat, dan kijk je waarschijnlijk naar een ander programma dan ik…

    Login om te reageren
  18. FOne zegt

    21 juni 2007 om 12:58

    Niks meer aan toe te voegen…

    Login om te reageren
  19. sjaak lombok zegt

    21 juni 2007 om 12:59

    eh… is dit n.a.v. Clarkson’s column uit de laatste Top Gear magazine?

    Login om te reageren
  20. Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt

    21 juni 2007 om 13:05

    Voor mensen die gaan zeiken:

    “JE HOEFT NIET TE KIJKEN!!”

    Zelf bijvoorbeeld nog nooit de gouden kooi gekeken(uitzondering van de neuk en sexscenes op internet uiteraard)

    Voor Clarkson, Hammond and May!! HULDE!!

    Login om te reageren
  21. Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt

    21 juni 2007 om 13:06

    vecht en sexscenes uiteraard…

    waar het hoofd vol van is…..

    Login om te reageren
  22. Murrrphy zegt

    21 juni 2007 om 13:10

    @ Joep

    Jij snapt ’t.

    Overigens heeft Jermey Clarkson dezelfde inititalen als, een in Nederland niet onbekend, voetbalanalyticus en de zoon van God.

    Is dit toeval, of is er sprake van een vooropgezet plan?

    Login om te reageren
  23. Jellert zegt

    21 juni 2007 om 13:22

    @ Julian, Porsche zal hem de Turbo waarschijnlijk met een glimlach hebben aangereikt dan.

    Login om te reageren
  24. RScosworth zegt

    21 juni 2007 om 13:22

    Het is gewoon een heerlijk vermakelijk programma waar ik altijd met een grote glimlach naar zit te kijken. Niet het droogkloterige gezever wat standaard is bij autojournalistieke programma’s. En de vooroordelen van Clarckson vind ik eerlijk gezegd wel grappig omdat hij er altijd heerlijk foute argumenten tegenaan gooit. Hij geeft tenminste een mening in plaats van enkel de cijfertjes van de fabrikant op te noemen die uit het hoofd geleerd zijn van het script.
    Hulde aan Clarckson, Hammond en May.

    P.S. Als ik werkelijk wil weten hoe een auto rijdt ga ik niet naar een autoprogramma kijken maar maak ik gewoon een proefrit! Daar zijn ze immers voor.

    Login om te reageren
  25. de sjonnies zegt

    21 juni 2007 om 13:25

    complimenten !

    Login om te reageren
  26. dannyboy zegt

    21 juni 2007 om 13:34

    Voor entertainment kijk ik naar Topgear. Voor het beste autoprogramma kijk ik naar Fifth Gear.

    Login om te reageren
  27. Djivy zegt

    21 juni 2007 om 13:44

    Hmm da’s een moeilijke, dannyboy, en op zich al een column waard.

    Persoonlijk zie ik Needell erg graag presenteren/rijden omdat het plezier er gewoon vanaf druipt. Ook de schitterend eloquente Tom Ford (die nota bene voor Top Gear UK pent) heeft z’n plaats er meer dan verdiend. Vicky op haar beurt blijft genietbaar terwijl de nieuwelingen van dit seizoen zeker veel in hun mars hebben.

    Ze moeten alleen Fifth Gear blijven, en niet met stunts richting Top Gear proberen neigen. Qua camerawerk en montage blijf ik het ook te geprobeerd Top Gear vinden. Ze recruteren trouwens bewust onder de technici/camermensen van de BBC terwijl ze beter hun eigen stempel op het programmagegeven zouden moeten drukken. Anders wordt het altijd een tikkeltje achternahinken.

    Dat gezegd kijk ik iedere week, zij het in uitgesteld relais. En ben ik trouwens minder onder de indruk van sportcommentator Tim Lovejoy en het Ace Café als locatie.

    Login om te reageren
  28. Sjo zegt

    21 juni 2007 om 14:13

    Gisteren even de DVD Heaven and Hell gekeken van mr. Clarkson. Dan wordt opeens wel duidelijk hoeveel werk er in de productie van Top Gear zit. Heaven and Hell is min of meer dezelfde opzet als Top Gear, alleen lijkt het allemaal op een dag gefilmd te zijn zonder de met zorg uitgekozen special effects van Top Gear. De muziekkeuze is daarnaast echt belabberd (zal wel met rechten te maken hebben). Hoewel het geheel wel weer vermakelijk is, kun je beter een Top Gear compilatie DVD kijken.

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    21 juni 2007 om 15:49

    “Autoriteit of meningloze zakkenvuller?”

    Meningloos zou ik Clarkson in geen geval noemen! ;)

    En over de column: Prachtig. Die schrijfstijl hè… :P Ik blijf me verbazen. Het pakt gewoon! En dan ben ik het er ook nog eens totaal mee eens! Super!

    Login om te reageren
  30. RA999 zegt

    21 juni 2007 om 17:15

    Fifth Gear is trouwens het oude Top Gear, toen Top Gear in 2001 stopte werd het format verkocht aan Channel Five, maar die mocht de naam Top Gear niet gebruiken dus noemde ze het Fifth gear.

    Login om te reageren
  31. 997 S zegt

    21 juni 2007 om 17:57

    Top Gear het beste van het beste met JC zijn team en the Stick en de Toyota Hilux

    Login om te reageren
  32. hanz zegt

    21 juni 2007 om 18:02

    TG is cool.
    ik kijk ook al jaren met plezeier

    onzin of niet, al die dingen die ze met auto’s doen
    (tests en races met de gare bakken etc) zijn echt de bom!

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    21 juni 2007 om 18:02

    @ 997 S; De Stick!?! :lol:

    Login om te reageren
  34. 997 S zegt

    21 juni 2007 om 18:08

    @citrofiel; niet Stick maar ………..?

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    21 juni 2007 om 18:16

    @ 997 S; Stig jongen, het is de Stig…

    Login om te reageren
  36. 997 S zegt

    21 juni 2007 om 18:17

    @citrofiel; ……..Stig “je m`excuse mon cher

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    21 juni 2007 om 18:21

    @ 997 S; Nounou, niet té close worden hè! ;) Maakt niet uit hoor, het is een vaker gemaakte fout.

    Login om te reageren
  38. 997 S zegt

    21 juni 2007 om 18:25

    :-)
    Vind die op de achtergrond lopende Italiaanse taalcursus te gek…

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    21 juni 2007 om 18:34

    @ 997 S; Waar de Stig naar luistert bij het zetten van de rondetijden? Dat is idd verdomd handig. Ik kende nog geen woord, en nu spreek ik het zo goed als vloeiend! ;)

    Login om te reageren
  40. D.D.B. zegt

    21 juni 2007 om 18:47

    Top Gear is en blijft een top show. Entertaiment is nou eenmaal een groot deel van de show. En Clarkson: niets dan lof voor deze man. Geweldig, die man verdient een standbeeld. Vandaag nog.

    Login om te reageren
  41. dekster zegt

    21 juni 2007 om 18:58

    Clarkson is een brilliant man (dokter zelfs toch?) maar ik vind dat mensen zoals May en Hammond een goede nuance brengen in top gear, want geef zelf toe soms overdrijft JC wat :P

    Login om te reageren
  42. Djivy zegt

    21 juni 2007 om 18:59

    Weet je trouwens waar het woord ‘Stig’ vandaan komt? Zo noemden Clarkson en Wilman nieuwelingen in hun school pakweg 20 jaar geleden.

    Login om te reageren
  43. Sander zegt

    21 juni 2007 om 19:44

    Goeie column! Klopt als een bus!

    Login om te reageren
  44. tweaker zegt

    21 juni 2007 om 21:14

    heb zo de indruk dat autoblogger nog nooit van Fifth Gear heeft gehoord… doe dus geen moeite

    Login om te reageren
  45. Rvh zegt

    21 juni 2007 om 22:11

    TG is echt het vetste autoprogramma. bij sommige afleveringen lig ik gewoon dubbel van het lachen. ze hebben altijd van die vreselijk grappige dingen zoals:

    http://youtube.com/watch?v=rnGD1jLB-Gw.

    Login om te reageren
  46. David zegt

    22 juni 2007 om 00:19

    Best motoring is het beste autoprogramma.

    Ik houd van alle technische informatie die wordt gegeven en de diepgaande tests van het rijgedrag.

    Login om te reageren
  47. Bram zegt

    22 juni 2007 om 03:05

    Top Gear is gewoon iets waar ik voor blijf, kan niet wachten op het nieuwe seizoen!
    James May is mijn favoriet die man is zo ontzettend droog en sloom maar tegelijkertijd ook zo grappig en nuchter.

    Login om te reageren
  48. tekkie zegt

    22 juni 2007 om 04:42

    @bram
    waarschijnlijk ben jij dan zo’n snelle jelle!;)

    JC is de meest vooraanstaand autojournalist van de wereld. BBC en NBC zijn toch goed bezig!

    Login om te reageren
  49. niek zegt

    22 juni 2007 om 09:44

    Voor entertainment kijk ik naar Topgear. Voor het beste autoprogramma kijk ik naar Fifth Gear.

    Ik lees nog een kia folder dan dat ik naar fifth gear kijk. Informatief, dat zeker, maar met een korte attentiespan zoals die van mij een pijnlijke zit.

    Zelfs mijn vriendin die niets met auto’s heeft vind TG geweldig. Zij, als film studente is dan voornamelijk onder de indruk van het camerawerk.

    Voor meer JC, koop zijn boeken. Onder andere:

    -I know you got soul
    -The world according to Clarkson
    -And another thing
    -Motorworld
    -Clarkson on Cars

    Login om te reageren
  50. Mark zegt

    22 juni 2007 om 10:40

    Wouter en Aimee komen aardig in de buurt :)

    Login om te reageren
  51. mashell zegt

    22 juni 2007 om 13:11

    “waar het woord ‘Stig’ vandaan komt? Zo noemden Clarkson en Wilman nieuwelingen in hun school pakweg 20 jaar geleden”
    Dat is jammer. Het was veel leuker als het een referentie naar de legendarische Stig Blomqvist was.

    Login om te reageren
  52. Erik zegt

    23 juni 2007 om 14:30

    Goeie column, leest lekker weg!

    Login om te reageren
  53. Roeliene zegt

    14 september 2009 om 23:40

    ik ben een 18 jarig meisje, en dit is toch echt mn favoriete programma! ^^

    ik ben niet eens zo heel erg thuis in de auto’s, maar dit is ZO hilarisch!

    en zo’n dikke bak als een gek door de Stig gereden zien worden, is stiekem ook wel vet!

    en James ‘Captain Slow’ May, wat kunnen we daar van zeggen, ‘O Cock!’
    heerlijke vent XD

    vond ’t zo tof op dat tweede Amerikaanse tripje, dat ‘ie helemaal opleefde, en zelfs Jeremy voorbijschoot!! haha

    ‘you were blocking my view mate!’ XD

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North