• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat hebben de Amerikanen toch tegen rotondes?

Auteur: Dennis, gepost 19 augustus 2007 om 15:09 – 27 Reacties

Complexe rotonde

Autoblogger is dol op rotondes, maar in de VS wil men er niets van weten. In Europa zijn rotondes alles behalve een bijzonder verschijnsel. De Britten hebben er naar schatting zo’n 10.000, de Australiërs 15.000 en de Fransen ongeveer 20.000, maar in de Verenigde Staten is dat wel anders. De Amerikanen moeten zich zien te redden met een magere 1.000 grotere rotondes. Toch gaat het langzaam de goede kant op.

Jaarlijks worden er in de VS nu 150 tot 250 kruispunten omgeturnd tot rotonde. Uit Amerikaanse Studies is gebleken dat er bij rotondes 80% minder ongelukken met letsel gebeuren dan bij normale kruispunten. Je hoeft geen (of veel minder) stoplichten te onderhouden en daarbij zijn rotondes beter voor het milieu doordat bestuurder veel vaker kan doorrijden.

In ons land wordt je ook doodgegooid met rotondes, maar ik heb liever zes rotondes achter elkaar dan zes keer een kruispunt met stoplichten. Alleen maar voordelen zou je zeggen, maar terwijl de Amerikanen als eerste op de maan rondliepen, hebben ze de rotondes nog niet echt ontdekt. (via: autobloggreen)

Ook interessant!

  • Video: Amerikaan snapt rotonde niet
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: deze mensen zien voor het eerst een rotonde
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

rotonde, Verkeer

Vorig bericht: « Hobbels in de weg voor biobrandstof
Volgend bericht: BMW 1-serie op 19 inch te dik? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Quirein zegt

    19 augustus 2007 om 15:14

    Rotondes zijn inderdaad fijn.. maar omdat niet iedereen zijn of haar knipperlicht uitsteekt ergere de mensen zich wel erg snel aan elkaar en daardoor gaan ze weer ”te” hard tijden

    Login om te reageren
  2. smaakversterker zegt

    19 augustus 2007 om 15:14

    vergeef het hen, want een rotonde is niet te zien vanuit de maan :-)

    Login om te reageren
  3. Quirein zegt

    19 augustus 2007 om 15:15

    en de laatste tijd zijn rotondes ook zo ingewikkeld dat er toch weer stoplichten gebruikt moeten worden.

    Login om te reageren
  4. danny zegt

    19 augustus 2007 om 15:16

    bij een rotonde moet je een bocht maken … en daar zijn die amerikaanse auto’s niet zo denderend in he ..

    Login om te reageren
  5. Armada zegt

    19 augustus 2007 om 15:17

    Ach, Italie loopt ook een beetje achter en daarbij snappen ze het concept ook niet helemaal. 2 baans rotondes aanleggen waar het niet nodig is en enkel baans rotondes aanleggen waar dubbel gewenst is, bijvoorbeeld. Daar komt bij dat men daar rustig tegen de rijrichting in gaat (zelf gezien).

    Login om te reageren
  6. Rossi zegt

    19 augustus 2007 om 15:31

    Als ik maar doorrij, rij nog liever om dan ergens stilstaan.

    Login om te reageren
  7. Untouchable zegt

    19 augustus 2007 om 15:35

    haha ik snap heus wel wrm zij rotondes niet waarderen. want ameriekanen zien liever een schurk met 160 door (voor alle cameras) rood vliegt over kruispunt dan, die netjes afremt voor de rotonde en nogeens richting aangeeft
    alles draait om de kijker

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    19 augustus 2007 om 15:36

    nu we het toch over amerikanen hebben, hier heb ik een plezant filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=3ob2DRhC0Bk
    amerikanen en hun automaat, belachelijk…
    toegegeven klinkt en ziet de mustang in het filmpje er veeeeel beter uit dan ik in mijn stoutste dromen had gedacht :?

    Login om te reageren
  9. 2SLOW4ME zegt

    19 augustus 2007 om 16:33

    @ untouchable, 160 over een kruispunt door rood kan mijn moeder ook…(ze is halverwege 50) maar 160 al slippend om de bocht om te gaan door de door oma geplante bosjes midden op de rotonde, dat lijkt me eigelijk ook wel wat.
    Uiteraard wel met een echte Amerikaan ;-) die mustang van -de vleaminck- bijvoorbeeld…

    Login om te reageren
  10. Solstice zegt

    19 augustus 2007 om 16:44

    Op rotondes gaan de halve liters Coke klotsen in de bekerhouders…

    Login om te reageren
  11. Fastback zegt

    19 augustus 2007 om 17:30

    @de vleaminck

    Gelukkig zijn er ook behulpzame Amerikanen. ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=rqtctkznYjk

    Login om te reageren
  12. Arnold_GT zegt

    19 augustus 2007 om 17:33

    vooral een hoop grote rotondes, met een RWD!

    Login om te reageren
  13. chukka zegt

    19 augustus 2007 om 17:35

    Doet me denken aan Dukes of Hazzard ;)

    Login om te reageren
  14. Peperbus zegt

    19 augustus 2007 om 17:37

    In Europa zijn rotondes alles behalve een bijzonder verschijnsel. De Britten hebben er naar schatting zo’n 10.000, de Australiërs 15.000 en de Fransen ongeveer 20.000.

    Ligt Australië dan mischien in de Middellandse Zee ??? :)

    Login om te reageren
  15. Robin zegt

    19 augustus 2007 om 17:54

    Ja maar de Amerikanen hadden ook een speciale pen uitgevonden die kon schrijven in de ruimte… de Russen namen gewoon een potlood mee… dus dat ze eerder zijn opgestegen wil niet alles zeggen.

    Login om te reageren
  16. rgseidl zegt

    19 augustus 2007 om 17:57

    Amerkanen hebben slechte ervaringen gemaakt met hun zog. traffic circles. Daar moesten auto’s die er al op waren voorrang verlenen aan auto’s die wilden gaan invoegen. Bij een rotonde is het juist andersom, wat de doorstroming aanzienlijk verbeterd.

    Bovendien werden er voor de traffic circles nauwelijks maatregels getroffen om oprijdende autos tot lagere snelheiden te dwingen – ze hadden immers voorrang! Tot slot was het gebruikelijk voetgangers diagonaal over de traffic circle te laten lopen. Resultaat: een zooitje.

    De meeste Amerikanen zijn (nog) niet bekend met de verkeersregels van “echte” rotondes en dat geeft hen een onzeker gevoel. Gezien rotondes zo zeldzaam zijn krijg je er ook geen vragen over bij je rijexamen, dat vergeleken met haar tegenhangers in Europe toch al een lachertje is. Maar ja, elke tiener van 15 jaar wil en moet daar per se auto rijden.

    Login om te reageren
  17. Lustigson zegt

    19 augustus 2007 om 18:14

    @rgseidl
    Deze ’traffic circles’ hadden we in Nederland tot voor kort ook. Sterker: ze bestaan nog steeds, bijvoorbeeld als belangrijk knooppunt bij (één of meer) snelwegen. De alom bekende rotonde heette in het begin dan ook een minirotonde. :)

    Verschil tussen beide: op de rotonde heeft verkeer van rechts ‘gewoon’ voorrang. Op de grote verkeerspleinen vind je dan ook vaak stoplichten óp de rotonde. Op de minirotonde heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Doorgaans geldt dit ook voor fietsers — pas op: er zijn uitzonderingen ;) — en vaak zie je ook nog zebrapaden voor de rotondes.

    Login om te reageren
  18. Chief_S5 zegt

    19 augustus 2007 om 20:19

    Oh ja, rotondes zijn goed. Zolang ze maar niet te moeilijjk worden! Check die in Berkel & Rodenrijs maar eens… :O Zeker goed opletten…

    Login om te reageren
  19. vla zegt

    19 augustus 2007 om 21:08

    @ fastback
    who says he’s american?
    i can act american if i want;man i’m fat, but i think i rule! wanna race my big fat V8 with 20 horsepower?it’s just that i can only race 300 feet because then i’ll have to tank again…

    @ amerika-minded people
    nu niet zaniken dat amerikanen toch straffe motoren kunnen bouwen ee
    vb de populiare ROUSH blokken hebben naar ik gehoord heb 7.2 liter cc en 520 pk, bij BMW persen ze 527 pk uit een 5 liter!! (natuurlijk is dat wel weer een V10 maar je weet wat ik bedoel)

    Login om te reageren
  20. Ron Centurion zegt

    20 augustus 2007 om 03:08

    Kijk in de VS heb je ook kruispunten zonder verkeerslichten maar er is dan een zogenaamde vierstop gemaakt.
    Iedere wagen stopt voor een eerder gearriveerd voertuig.
    Zou hier nooit werken waar vrijwel iedereen een stopbord negeert.
    Waar ik mij hier aan erger op rotondes zijn die automobilisten die er zomaar brutaal met grote snelheid opvliegen!
    Toch een kwestie van mentaliteit…….

    Login om te reageren
  21. Lustigson zegt

    20 augustus 2007 om 08:56

    @ Ron Centurion: “Toch een kwestie van mentaliteit……”
    Nou, dát is wel een punt. In de VS rijden mensen over het algemeen veel, véél, VEEL beschaafder en bescheidener dan in Europa. Daarom werkt zo’n 4-stopkruispunt daar ook… hoewel het wel erg wennen is. :)

    Login om te reageren
  22. Jandepandaman zegt

    20 augustus 2007 om 12:17

    Lang geleden heb ik eens een les-auto op het midden eiland van een rotonde zien staan bij Gouda. Ik kon me dat al helemaal voorstellen hoe dat was gegaan: Leraar vertelt leerling kalm waar die allemaal op moet letten vóór de rotonde wordt op gereden. Kijken kijken kijken spiegeltje spiegeltje spiegeltje kijken richtingaanwijzer schakelen sturen…. Heeeeeelp!!!! En voor ze het wisten stonden ze in totale verdwaasde verwarring verdwaald op die bobbel… :-) Als het bij ons tijdens het lessen af en toe al fout gaat, dan kan het niet anders of het is voor die Amerikanen schier onhaalbaar om een rotonde tijdens de Spits te bedwingen, want dan moeten ze in de auto ook nog gaan nádenken…! En als een Amerikaan in een auto iets niet wil doen is het wel zijn hersens gebruiken voor deelname aan het verkeer.

    Login om te reageren
  23. vinox zegt

    20 augustus 2007 om 13:27

    Volledig mee eens. Liever even wachten en dan mooi in- en uitvoegen, dan vier minuten naast nen john met foute muziek te staan wachten voor het rode licht.

    Login om te reageren
  24. rgseidl zegt

    20 augustus 2007 om 19:39

    @ Lustigson –

    ik heb vele jaren in Californie gewoond en je hebt gelijk, de mensen daar rijden veel rustiger. Dat heeft vooral te maken met de enorm hoge financiele gevolgen van een ongeluk: verzekeringen zijn daar erg duur, en je tegenparttij is dikwijls onderverzekerd. Daar bovenop komen nog een fikse verhogingen van je eigen premie, eventueel medische onkosten etc. Zelfs voor de mindere “moving violations” moet je al gauw je weekend opofferen voor “traffic school” om consequenties voor je verzekeringspremie te vermijden; dat kan echter maar een keer, het incident verdwijnt pas na 18 maanden uit de computer van de DMV, waar ook assurantien toegang toe hebben.

    Terug tot rotondes vs. four-way stop:
    Rotondes vergen meer ruimte. Four-way stops zorgen voor hoger brandstofconsumptie, maar tot een paar jaar geleden gaven Amerikanen daar geen moer om.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    21 augustus 2007 om 11:33

    Ik heb liever een rijtje stoplichten dan een rijtje rotondes, míts er een groene golf is ingesteld. Dat is zo relaxt, waarom doen ze dat niet vaker?!

    Login om te reageren
  26. 3301 zegt

    21 augustus 2007 om 11:39

    de rotonde op de foto is een zogenaamde engelse magic roundabount

    Login om te reageren
  27. Tombnolz zegt

    26 augustus 2007 om 12:52

    Ja rotondes zijn aangenamer voor de automobilist, want je staat zelden stil. Maar voor de fietsers vind ik ze soms toch wel erg gevaarlijk.

    Dennis: ik zou die complexe rotonde bovenaan wel eens in detail willen bekijken. Waar vind ik die?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North