• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wegpiraten negeren rijontzegging

Auteur: Wouter, gepost 11 mei 2009 om 08:49 – 47 Reacties

Alcoholcontrole


Een groot gedeelte van de mensen die een rijverbod hebben gekregen stappen toch weer achter het stuur. Vaak gaat het dan om automobilisten die dat rijverbod kregen na zwaar alcolholmisbruik of het toebrengen van zwaar of fataal letsel aan andere weggebruikers.

Na overleg met politie, openbaar ministerie en de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat CDA-kamerlid De Rouwe dat zo’n 40-60% van de mensen met een rijverbod toch de weg opgaat. Nu is de pakkans ook niet heel erg groot, want zo heel vaak controleert de politie niet op rijbewijzen. Volgens het CDA-kamerlid moet daarom de databestanden met kentekens worden gekoppeld aan de lijst met rijontzeggingen. Door het scannen van nummerborden kan dan sneller worden gezien of iemand achter het stuur mag zitten.

Om de klopjacht wat verder op te voeren, moet er bovendien een verbod komen op het uitlenen van je auto aan iemand met een rijontzegging. Volgens De Rouwe moeten die burgers ook een boete krijgen, omdat ze medeverantwoordelijk zijn voor het gevaar wat ontstaat.

Toch krijg je nu al twee weken onvoorwaardelijke hechtenis als je rijdt met een rijontzegging, maar dat schrikt blijkbaar nog niet genoeg af. Een hogere celstraf of het levenslang ontnemen van de rijbevoegdheid zou beter zijn. Klinkt nogal heftig, maar De Rouwe voert als reden aan dat je in Nederland niet zo snel een rijontzegging krijgt: “Dat gebeurt alleen in de allerzwaarste gevallen. Die mensen zijn gewoon een te groot risico op de weg.” Klinkt aardig, maar het is simpelweg niet waar. Als je 1x meer dan 50 km te hard rijdt op de snelweg, raak je je rijbewijs ook al kwijt…. (via telegraaf)

Ook interessant!

  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
    Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
  • Video: beschonken bestuurder spint tegen politie

Nieuwste artikelen

  • Dit verandert er in 2026 voor de Nederlandse automobilist
  • Dit zijn de duurste auto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet
  • Een Lamborghini Urus met 2 ton op de klok, wat kost dat?
  • Gespot – Een unieke shooting brake op Nederlands kenteken
FacebookTweetPinLinkedIn

politie, Verkeer

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 19
Volgend bericht: “Koop” rijbewijs, auto en vervolglessen in 1 pakket »

Lees Interacties

Reacties

  1. TJR zegt

    11 mei 2009 om 08:58

    “Om de klopjacht wat verder op te voeren, moet er bovendien een verbod komen op het uitlenen van je auto aan iemand met een rijontzegging. Volgens De Rouwe moeten die burgers ook een boete krijgen, omdat ze medeverantwoordelijk zijn voor het gevaar wat ontstaat.”

    Wat een onzin, je kan toch nooit weten als iemand je het niet verteld dat zijn rijbewijs is ingenomen? Of moet je nu voordat je je auto aan een vriend uitleent eerst zijn rijbewijs vragen? Erg krom..

    Login om te reageren
  2. Jan Rap zegt

    11 mei 2009 om 08:59

    Die levenslange ontzegging vind ik wel een goed idee.
    Gaan rijden ondanks ontzegging is wel zo stom en als je echt zo achterlijk bent, hoef ik je niet meer op de weg te zien.

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    11 mei 2009 om 09:02

    Levenslange rijontzegging gaat een beetje ver, maar tien jaar rijontzegging met verplichte cursussen lijkt me een goed idee.

    Login om te reageren
  4. Afrodiziact zegt

    11 mei 2009 om 09:05

    Waarom kunnen we niet met gele en rode kaarten gaan werken? Je weet namelijk dat je niet met alcohol in de donder achter het stuur moet gaan zitten. Je weet namelijk dat je in een woonwijk niet 50 kilometers harder moet gaan rijden en zo verder. Eerste keer een goeie boete en een gele kaart. Nog een keer zo’n fout en hup, rijbewijs in die versnipperaar. En dan niet meer terug. Goed voor het milieu en minder gekken op de weg.
    Om in de stijl van Jan Jaap van der Wal te blijven: “Je doet niet meer mee!”

    Login om te reageren
  5. joost zegt

    11 mei 2009 om 09:10

    ik vind het zelf ook nogal scheef dat iets onschuldigs als 175 km/u rijden over een lege snelweg je ook al een rijontzegging op kan leveren. De rijontzegging is dan neem ik aan wel van kortere duur dan wanneer je met je dronken kop over een klasje peuters heen rijd, maar goed.

    Login om te reageren
  6. b0z4 zegt

    11 mei 2009 om 09:16

    Ik ken mensen die al zo vaak rij ontzegging hebben gehad , en toch achter het stuur kruipen.

    Login om te reageren
  7. de sjonnies zegt

    11 mei 2009 om 09:20

    “Volgens De Rouwe moeten die burgers ook een boete krijgen, omdat ze medeverantwoordelijk zijn voor het gevaar wat ontstaat. ”

    Dan moet de Rouwe in dit voorstel ook benzinemaatschappijen en auto fabrikanten mede aansprakelijk stellen voor dronken bestuurders en Rijkswaterstaat, die geeft nl gelegenheid omdat er wegen liggen !
    Wat een broodje aap verhaal, iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid,

    Login om te reageren
  8. noon zegt

    11 mei 2009 om 09:23

    Goed plan! Mensen die rijden met een rijontzegging als straf een levenslange rijontzegging opleggen. :( Lijkt me niet echt handig, dat soort mensen zal dat toch ook gewoon negeren!

    Er zit trouwens een verschil tussen invordering van je rijbewijs (het betrapt worden op 50+ rijden door bv een wegmisbruikers team :)) en ontzegging van de rijbevoegdheid. Er moet een rechter aan te pas komen om je rijbevoegdheid te ontzeggen. Dit gebeurt dus niet zomaar bij 50+. De meesten krijgen na een keer 50+ (op bv de snelweg) ‘gewoon’ hun rijbewijs terug, met flinke boete. Dus de opmerking Als je 1x meer dan 50 km te hard rijdt op de snelweg, raak je je rijbewijs ook al kwijt…. is niet van toepassing op de discussie. Je bent je rijbewijs wel kwijt (voor een paar dagen) maar dat is niet de ontzegging van rijbevoegdheid waar over gesproken wordt.

    Login om te reageren
  9. Jopie zegt

    11 mei 2009 om 09:29

    Als iemand een rijontzegging krijgt na het veroorzaken van zwaar of fataal letsel bij een andere weggebruiker en toch gaat rijden is dat gewoon crimineel gedrag. Een zware gevangenisstraf is dan niet meer dan terecht.

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    11 mei 2009 om 09:34

    @ Jopie: die lui belanden nu ook al in de bak.

    Login om te reageren
  11. frank zegt

    11 mei 2009 om 09:41

    leuk idee, maar het gaat niet helpen

    er zit namelijk een steekje los bij die mensen met een zware rijontzegging (ik wil niet de 50+ paar dagen ontzeggingsmensen in dezelfde groep indelen)

    het punt is juist dat zicht ernstig misdragen en dan alsnog gaan rijden terwijl ze het niet meer mogen

    dan helpt het levenslang ontzeggen echt niet meer

    er blijft een groep mensen die niet voor rede vatbaar is omdat ze gewoon her en der wat hersencellen missen, onder de 23 kun je dat wijten aan onvolwassenheid, boven de 23 komt het nooit meer goed

    hoe je wel moet straffen weet ik niet, maar mensen met zulke kromme gedachten denken op een hele andere manier dan rationele wetgevers, daar moet je psychologen bij halen

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    11 mei 2009 om 09:52

    Het zijn veelal gewoon mensen die het gewoon beter denken te weten dan de professionals.

    Login om te reageren
  13. florisw zegt

    11 mei 2009 om 09:54

    Je rijbewijs is natuurlijk niet zo maar ingenomen.. Hard aanpakken is het devies: Rijontzegging voor enkele jaren.

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    11 mei 2009 om 10:03

    Als ze mij piraat zouden noemen ;-)

    Behandel deze zware alcoholisten net als voetbalhooligans, junkies, blowers, zuipketers, wegpiraten en ga zo maar door: stadionverbod/verplicht afkicken, bloedtests, meldingsplicht politiebureau op risico tijdstippen, gedragscursussen etc..

    Zielig eigenlijk.

    Login om te reageren
  15. Alwood zegt

    11 mei 2009 om 10:25

    slecht plan… laat ze eens boeven gaan vangen in plaats van automobilisten pesten, is al vaker gezegd maar het is ook gewoon waar.

    Mocht men verder het verkeersbeeld en de verkeersveiligheid willen verbeteren dan moeten er strengere examens en betere rijopleidingen komen, niet strengere controle.

    Login om te reageren
  16. StormRAM zegt

    11 mei 2009 om 10:25

    Sjongejonge, dit gaat wel erg ver. Die automobilisten van tegenwoordig worden steeds meer behandelt als voetbalhooligans! De rotte appels moet je aanpakken, maar op deze manier gaat het ten koste van de goede en werkende mensen. De Nederlandse politiek slaat weer door! Jammer hoor.

    Login om te reageren
  17. Bramster zegt

    11 mei 2009 om 10:36

    En als iemand anders nou in de auto van de ontzegde persoon rijdt ? Dan wordt die nummerplaat dus gespot, maar rijdt er niemand in die niet MAG rijden ?

    Login om te reageren
  18. JanC zegt

    11 mei 2009 om 11:07

    @Bramster: Die auto wordt dan gecontroleerd…

    Login om te reageren
  19. JanC zegt

    11 mei 2009 om 11:13

    Beetje apart dat men op autoblog niet voor verkeersveiligheid is. Ik snap best dat men op een autosite als deze ageert tegen snelheidscontroles, maar mensen die de rijontzegging negeren aanmoedigen is volgens mij niet wat je wil doen. De mensen waar het hier om gaat zijn mensen die met (teveel) alcohol achter het stuur stappen of een ernstig ongeluk veroorzaken.

    Er is overigens een verschil in rijontzegging en dat je rijbewijs wordt ingenomen, voor zover ik weet. In het ene geval kun je volgens mij wel een rijbewijs hebben, maar is die ongeldig, in het andere geval heb je geen rijontzegging, maar mag je niet rijden omdat je geen rijbewijs hebt.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    11 mei 2009 om 11:15

    “Klinkt aardig, maar het is simpelweg niet waar. Als je 1x meer dan 50 km te hard rijdt op de snelweg, raak je je rijbewijs ook al kwijt…”
    Maar dat is maar voor een week of twee. Een echte rijontezgging is natuurlijk voor een aantal maanden of jaren, en die krijgt vrijwel niemand.

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    11 mei 2009 om 11:58

    En midden in de nacht, op een lege snelweg, ipv 120, 175 rijden met een auto die daar voor geschikt is (lees dikke BMW, Porsch oid), is dat gevaarlijk? In mijn ogen absoluut niet!

    Login om te reageren
  22. Orichy zegt

    11 mei 2009 om 12:05

    @ JanC
    Ja en nu wil Autoblog, dus zeggen, dat je in het eerste geval, heel erg zwaar gestraft dient te worden, iets in de trant van, levenslang je rijbewijs kwijt en in het tweede geval, een milde straf, iets van een korte cel straf, of een hoge boete. Autoblog had alleen niet door dat er verschil is in rijbevoegdheid ontzegd zijn en een rijontzegging, in beide gevallen ben je strafbaar als je gaat rijden, dat is in beide gevallen crimineel gedrag, maar als de rijbevoegdheid ontnomen is en als je dan toch gaat rijden en dat blijft herhalen, dan kom je vanzelf wel een keer aan een rijontzegging, want die moet inderdaad door de rechter opgelegd worden en daar moet jij je bij herhalingen vanzelf wel een keer melden.

    Mijn oplossing voor herhaald rijden met een rijontzegging, dus door de rechter opgelegd, zet de persoon in op eigen risico natuurlijk, als testdummie, bij EuroNCap veiligheidscrashtesten, eens kijken, of de persoon in kwestie, zich nog heel wat vindt, na zo zo’n proef ondervonden botspop te zijn geweest.
    Een levenslange rijontzegging, zal zo iemand niet tegen houden weer te gaan rijden, ook het voorgestelde voorstelsel, van nummerbord registratie, zal niet werkelijk helpen, er is immer onderuit te komen, door een andere auto te kopen, bijvoorbeeld bij een partculier en de auto niet, of later over te schrijven, of over te schrijven op iemand anders zijn/haar naam, dat kun je dan wel strafbaar stellen, maar lost het probleem niet op.
    Alleen een lange celstraf en mijn voorstel van de testdummie zullen wegmisbruikers tegenhouden, denk ik.

    Login om te reageren
  23. Bob zegt

    11 mei 2009 om 12:28

    Onderhand de kentekenplaten wel vastkitten met al die toenemende registraties…diefstal platen zal steeds meer toenemen. Werd gisteren nog keihard ingehaald door een auto zonder platen, ook een oplossing natuurlijk.

    Login om te reageren
  24. arjens zegt

    11 mei 2009 om 12:38

    @oricht, ja jou manier is wel effectief. Maar het probleem is niet zo zeer de opleggen van de straf en de strafmaat, maar de handhaving. Ik ben ook wel eens staande gehouden voor een alcohol controle oid nooit worden mijn persoons gegevens gecontroleerd. Hoe wil je iemand uit de auto weren als de controle er niet is.

    Maar er dient gewoon een veel effectievere opsporings methode te worden gevonden, en al die werkgroepen over de strafmaat, ja ga je eens met het echte vraagstukbezig houden!!

    Ik ben zelf ook voor zeeer strenge maatregelen. en voor sommige die hier menen te melden, ga maar boevenvangen… Lekker kortzichtig, ik hoop voor jullie niet dat jullie, eens iemand uit jullie omgeving verliezen omdat er weer zo’n loser dronken achter stuur heeft gezeten of zeer aso weg gedrag. Want dit zijn je reinste criminelen, net zoals degene die een bank overvalt of enige andere vorm van zware criminaliteit achter zijn naam heeft staan. Immers is dit ook zeer traumatisch. Ga maar eens met nabestaande praten..

    Login om te reageren
    • Martin zegt

      28 augustus 2010 om 12:28

      Bah bah wat zijn we toch weer lekker hard voor mekaar. Iedereen maakt weleens een fout zoals ik laatst. Ik ben in de 10 jaar dat ik mijn rijbewijs heb 2 keer de fout in gegaan en ik vraag me af of ik die pech gewoon heb, maar die 2 keer ben ik dus aangehouden. De eerste keer wou ik een vriendin naar huis brengen om 4 uur snachts, omdat ik dames niet graag alleen in het donker over straat laat lopen. De tweede keer was gewoon stom van me. Maar ik heb dus nu een ontzegging van 7 maanden, een cursus die ik moet doen en 714 euro kost en ik kan nog een boete verwachten van tussen de 550 en 700 euro, terwijl ik in de bijstand zit. Het is mijn eigen schuld natuurlijk, maar deze harde maatregelen zetten mijn leven echt totaal op de kop, want ik had een leuke baan op het oog die ik nu wel kan vergeten. Ook zit het er dik in dat ik mijn auto kan verkopen. Dus nu moet ik nog langer trekken van de staat…ook niet erg efficiënt natuurlijk. En wat als ik nou een baan had en ik in hechtenis moest? Dan was ik mijn baan ook kwijt. Dus ik zou even goed economisch nadenken voordat je komt met een maatregel.

      Login om te reageren
  25. arjens zegt

    11 mei 2009 om 12:39

    @alwood “Mocht men verder het verkeersbeeld en de verkeersveiligheid willen verbeteren dan moeten er strengere examens en betere rijopleidingen komen, niet strengere controle.” Heb ik mijn rijbewijs en dan?

    Login om te reageren
  26. Bart zegt

    11 mei 2009 om 12:43

    “slecht plan… laat ze eens boeven gaan vangen in plaats van automobilisten pesten, is al vaker gezegd maar het is ook gewoon waar.”

    Figuren die ondanks een rijverbod (en dat krijg je dus echt niet zomaar) toch in de auto stappen zíjn boeven. Je denkt toch niet dat je voor wat sneller over een lege snelweg meteen rij ontzegging krijgt? Dat soort idioten hebben al bewezen dat ze niet op de weg horen wegens veroorzaken van zwaar lichamelijk/materieel letsel danwel volkomen achterlijk en onverantwoord rijden.

    Boeven dus.

    Login om te reageren
  27. Stephan zegt

    11 mei 2009 om 12:50

    Je weet wat ze zeggen:

    Ze pakken je rijbewijs af, maar nooit je rijstijl!

    Login om te reageren
  28. realhustler zegt

    11 mei 2009 om 12:54

    Je zal maar aangereden worden door iemand die een rijontzegging heeft !! Hij is namelijk niet verzekerd !!

    Ik denk dat veelplezegers geregistreerd moeten worden en naast een kenteken check ook gewoon door de plaatselijke politie af en toe ff in de gaten moet worden gehouden.

    En is het niet allang strafbaar om je auto uit te lenen aan iemand die geen rijbewijs heeft ? En geen rijbewijs hebben of niet mogen rijden dat is niet zo heel veel anders.

    En helaas ja, als je je auto uit leent (wat ik niet doe leen nog liever mijn vrouw uit) dan is het je eigen risico als je niet even vraagt of ie zijn rijbewijs wil laten zien.

    Tevens kan je ‘gek’ naast rijden zonder rijbewijs ook een prent geven wegens fraude als hij een auto leent van iemand, want hij licht feitelijk iemand op.

    Login om te reageren
  29. jeroen zegt

    11 mei 2009 om 12:55

    Ik moet toegeven dat ik ook rijontzegging heb gehad, nadat ik gemiddeld 170 reed waar je 100 mocht. Heel stom, ik weet het. Ik ben wel blij dat ik daardoor had geleerd in plaats van door een ongeluk, want nu houd ik me netter aan de regels.
    Toch had ik ook gereden tijdens mijn ontzegging. Wel rijd je dan perfect en uiterst voorzichtig, ervanuit gaande dat je jouw rijbewijs alleen maar hoeft te laten zien als je iets fout doet.

    Login om te reageren
  30. Potver7 zegt

    11 mei 2009 om 13:22

    “Nu is de pakkans ook niet heel erg groot, want zo heel vaak controleert de politie niet op rijbewijzen.”

    Volgens mij is het rijbewijs het eerste waar naar gevraagd word als de politie iemand aanhoudt (voor wat dan ook). Dus… meer patrouilleren in anonieme auto’s, en dan niet alleen op de snel- en autowegen a.u.b.

    HET kenmerk van een wegpiraat is dat-ie lak heeft aan regeltjes, dus waarom zou-ie zich ineens wel gaan houden aan een rijontzegging?

    Login om te reageren
  31. latino zegt

    11 mei 2009 om 16:15

    ik ben al 10x aangehouden voor een test of controle, en ik ben GEEN ENKELE keer naar mijn rijbewijs gevraagd! Als ik dan vraag waarom ze mijn rijbewijs niet willen inzien dan zeggen ze dat ze daar niet voor controleren op dat moment. Alsof dat zoveel moeite extra kost………

    Login om te reageren
  32. realhustler zegt

    11 mei 2009 om 16:19

    Als ze bij een alcohol controle iemand aanhouden, en die heeft niet gedronken, dan kan hij door.Stel ze houden iemand aan die geen rijbewijs bij zich heeft, dan moet daar extra aandacht aan besteed worden, dan onstaat er file vorming en kan het zijn dat ze de 100% controle niet kunnen handhaven.

    Het doel is dan alcohol controle en dan zullen ze wel een vast ploegje hebben wat dronken mensen naar het buro brengt voor de ademanalyse. En alle capaciteit wordt gericht tegen alcohol.

    Login om te reageren
  33. Henk zegt

    11 mei 2009 om 16:36

    Rijbewijs intrekken etc. dat zijn gestapo praktijken en mensen verzetten zich daartegen, dat is nu eenmaal de natuur. Gewoon de methode van vroeger gebruiken “over een witte lijn lopen” en als alles prima gaat, gewoon naar huis rijden met wat biertjes. Mensen krijgen tegenwoordig al gauw een stempel opgedrukt, omdat er andere debielen zijn, die wel tegen een boom aan rijden. De meeste slechte rijders, zijn nog altijd de nuchtere mensen die gewoon NIET kunnen rijden!

    Login om te reageren
  34. Joost zegt

    11 mei 2009 om 16:46

    Hoeveel procent van de auto-ongelukken gebeurd ook alweer door dronken chauffeurs? 15%? niet?
    Awel, haar al die 85 % nuchtere chauffeurs van de baan af en er zullen véél minder ongelukken gebeuren en dan moet er in feite geen enkel rijbewijs meer afgepakt worden =)

    Login om te reageren
  35. Dan zegt

    11 mei 2009 om 16:49

    Gewoon een bom op die auto plakken en als het gas word ingetrapt hem af laten gaan, dat zal ze GELEERD hebben :x

    Login om te reageren
  36. ManicManiac zegt

    11 mei 2009 om 17:57

    Goh, moeilijke discussie… Temeer daar ik me er zelf meermaals schuldig aan heb gemaakt. En dan bedooel ik aan rijden terwijl ik eigenlijk niet mocht, niet dronken rijden, daar doe ik niet aan mee.
    Maar waarom kreeg ik ook elke keer rijontzegging? Beetje te snel gereden, beetje heel veel te snel gereden, voorbijsteken over de pechstrook, inbeslaggname van wagen weggens ingezet voor criminele activiteiten + rijverbod (waarom ik daar een rijverbod voor heb gekregen snap ik niet echt, maar ok…).

    Kijk, ik ben van mening dat er toch echt een onderscheid moet gemaakt worden tussen mensen die betrapt geweest zijn op geïntoxiceerd rijden, en tussen mensen die gewoon een beetje een zware voet/foute rijstijl hebben.

    Waarom weet ik niet echt, ik vermoed persoonlijke redenen… ;)

    Even ernstig. Ik geef grif toe dat het an sich niet kan dat iemand met een rijverbod toch achter het stuur kruipt, alleen al verzekeringstechnisch is dit onverantwoord. Maar, zoals gezegd heb ik me er zelf meermaals schuldig aan gemaakt (de laatste keer niet eens 2 maanden terug). Kijk, inderdaad, mensen zoals ik hou je niet tegen door ze dat roze papiertje te ontnemen, erger nog, ik heb zowaar een reserverijbewijs (een keertje aangeven dat je je rijbewijs kwijt bent doet wonderen ;)). Het kan me eerlijk gezegd aan m’n reet roesten. Ik rij niet dronken/stoned/high rond, ik zit niet te scheuren in bebouwde kommen, maar eens op wegen van 90km/u of meer ga ik ervoor, dat dan weer wel.
    Net zoals je mensen zoals ik niet tegenhoud om bepaalde zaken uit te voeren ook al zijn die zaken zwaar illegaal. Sommigen hebben nu eenmaal maar heel weinig voeling met ‘wetten’ en ‘regels’, om van de rest nog maar te zwijgen… Ik ben er daar eentje van… En inderdaad, ik ben al even voorbij de 23, dus of het ooit nog goedkomt…? :lol: Wat denk je zelf?

    Het zal bij velen in slechte aarde vallen, maar de uitvoerende justitionele diensten kunnen m’n rug op, letterlijk. Het is niet alsof je een rijbewijs op zak moet hebben om een auto te kunnen starten en bedienen.
    Wat maakt het ook nog uit, m’n strafblad is ondertussen langer dan m’n CV. Een rijontzeggging meer of minder maakt dan niet meer echt uit.

    Dat niet alleen, ik ben wel aan heel wat meer dingen schuldig dan rijden zonder geldig rijbewijs, vergeleken met de rest is rijden tijdens een rijontzegging klein bier voor mij. Ofwel : ik heb er geen problemen mee. Let op : ik begrijp best dat anderen dat allemaal niet zo leuk/grappig vinden, maar 3/4 van de andere dingen die ik doe vinden anderen ook allesbehalve grappig/leuk, dus hey, wat zou het?

    Login om te reageren
  37. ManicManiac zegt

    11 mei 2009 om 17:59

    En ja, dat is een heel egoïstische benadering van de kwestie, ik weet het. Maar soms moet je al eens egoïstisch zijn…

    Login om te reageren
  38. KeesB zegt

    11 mei 2009 om 19:50

    Wat een onzin allemaal.

    Wel eens om 12 uur ’s nachts op een lege A30 of A50 gereden?
    50 km/h te hard = 170 km/h uur. Geloof me, dat is echt niet snel. Levenslang rijverbod gaat me echt te ver. Aan de andere kant ben je ook wel oerdom als je zonder rijbewijs toch achter het stuur kruipt. Die mensen mogen van mij juist wél lekker op blaren zitten.

    Gelukkig hebben we Duitsland nog… alhoewel ik merk dat de afgelopen winter weer behoorlijk wat snelheidslimieten zijn ingevoerd daar :S

    Login om te reageren
  39. Jandepandaman zegt

    11 mei 2009 om 20:48

    Ik vind dat er nogal een verschil zit in het je rijbewijs kwijtraken wegens dronkenschap en het veroorzaken wan zwaar lichamelijk letsel bij iemand anders, of even je rijbewijs ingenomen zien omdat je eens wat zwaar op het gaspedaal hebt geleund zonder verdere gevolgen. In het eerste geval vind ik je een stomme aso die heftig aan zijn of haar verstand gepeuterd mag worden dat dat de nooit de bedoeling is en vind ik dat je dus ook je auto niet moet uitlenen aan dergelijke aso’s.
    In het tweede geval- He- Als het ’s nachts leeg is op die weg en jij wil per-se snel thuis zijn of jezelf in je eentje daar onder de vangrail of door een boom heen persen- Ga je gang.

    Login om te reageren
  40. Bart zegt

    11 mei 2009 om 20:51

    Wel een uitzondering maken voor mensen die gepakt worden op snelheid want vaak zijn dit mijnsinzien geen wegpiraten.

    Login om te reageren
  41. realhustler zegt

    11 mei 2009 om 21:03

    Volgens mij gaat het hier niet om mensen die een keer te hard hebben gereden. Volgens mij gaat het hier om mensen bij wie door de rechter het rijbewijs is ingetrokken voor een bepaalde periode. Deze mensen hebben met een advocaat hier hun zegje bij kunnen doen. (en zijn dus niet door de officier gechanteerd in een schuldbekentenis en een paar dagen niet rijden)

    Deze mensen hebben het vaker te bont gemaakt, want de pakkans is klein. Dus stel het is iemand die te hard heeft gereden, dan heeft hij dat wel heel hard en heel vaak gedaan. Ik rij altijd te hard en minder dan 1x per jaar een prent. Of hij (of zij) is een ongelofelijke pechvogel, en dan mag hij ook niet in het verkeer !

    Login om te reageren
  42. Wouter zegt

    11 mei 2009 om 21:47

    Als ze het nu eens simpel zouden houden:
    Rijbewijs kwijt: Rijbewijs opnieuw halen.
    Opnieuw theorie examen, proefperiode, praktijk examen…
    Betrapt worden op rijden zonder rijbewijs: boete + celstraf.

    Login om te reageren
  43. BananaFlip zegt

    11 mei 2009 om 21:47

    Prima idee, dat “levenslang”.
    Als ze er geen gehoor aan geven, dan maar zo.

    Login om te reageren
  44. opel.vr6.2.8.240pk zegt

    12 mei 2009 om 09:34

    ophangen die mensen en van vrouwen rijbewijzen afpakken als ze te langzaam rijden of helemaal niet kunnen rijden. ik wordt er niet goed van.

    Login om te reageren
  45. piet zegt

    24 mei 2009 om 13:04

    Heb mijn auto laatst uitgeleend aan een vriend, nu hoor ikd at hij deze uitgeleend heeft aan een persoon die geen rijbewijs heeft. Stel nu dat hij een ongeluk maakt/veroorzaakt, heeft dit dan gevolgen voor mij persoonlijk of mijn verzekering? Dacht in eerste instantie dat het gewoon geheel zijn verantwoordelijkheid zou zijn maar heb nu toch een beetje mijn twijfels.

    Login om te reageren
  46. pris zegt

    27 augustus 2010 om 17:09

    Levenslange rijontzegging.. Nee dat schiet wat op.. Mensen rijden juist niet omdat ze weten dat ze straks hun rijbewijs eventueel terug krijgen. Levenslange rijontzegging. Tja, wat heb je dan nog te verliezen! En daarbij.. een rijontzegging omdat je rijd zonder verzekering, was 1 groot misverstand omdat we overgestapt waren. boete niet betaald maar schriftelijk bezwaar gemaakt.. Niks van gehoord. En m vriend heeft 3 maanden rijontzegging 180 uur werkstraf. Mijn vriend is vrachtwagenchaffeur. Waar moeten we van leven. Me vriend gaat werken. Weer aangehouden.. Wat we moeten we dan.. weer rijontzegging.. weer aangehouden. Wij zitten egt in een cirkel. 20000 euro schuld bij CJIB waar moeten we dat van betalen als mijn vriend zn beroep niet meer kan uitoefenen. Kom met passende straffen. Dit keer advocaat op de zaak gezet. Ik ben bang voor de uitpraak, hij heeft n zn rijbewijs weer in bezit.. volgende maand misschien niet meer. Kunnen we geen schulden betalen.. en dan moeten we elkaar want ik heb 1,5 jarige dochter. Ik kan niet zo verder leven. En mijn vriend heeft niet eens een misdaad gepleegt alsie iemand kapot had gereden oke, maar dit! Een financiele kwestie.. Rijbewijs kwijt, relatie kapot, schulden die alleen maar verhogen. Bedankt dat jullie laten weten of jullie het bezwaarschrift ontvangen hebben.. nu dik in de shit.. en wat zeggen jullie daarvan.. Hadtie maar niet moeten gaan werken.. stonden we nu op straat! Bahh rijontzegging.. verzin iets beters dan mensen hun baan afpakken.. boetes precies het zelfde.. politie zelf komen onder hun boete uit.. hun mogen zig ook 40uur per week onder diensttijd uitleven op onze wegen.. Wij moeten ons aan de regels houden.. en n niet zeggen dat ze dat enkel doen als nodig is.. Want dat is niet… autorijden is een spel.. fouten worden gemaakt.. Maar om nou gelijk de zuurverdiende centen van een ander af te pakken.. Celstraffen moeten er komen.. Oja.. boetes zijn zo hoog dat ze zelf niet aftebetalen zijn. Dan word je vast gezet.. maar j bent je boete niet kwijt.. begin weer van voor af aan.. Moet je dan heel je leven lang gestraft worden op 1 misstap in je leven. Achja, niet mij probleem he.. lekker makkelijk.. Ben zo klaar met politie en justitie.. Geven en nemen.. luisteren, en vertellen.. Jullie knnen alleen maar eisen stellen.. de wereld moet zich eigen 1 hele volle week aan de regels houden.. Nee dat zal niet goed zijn he..! We leven gvd met zn alle van geld van de criminelen.. zonder hun was nederland niet zo.. Vrijheid en respect me reet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North